Evaluarea școlilor a fost scoasă din ROFUIP 2024: dispar inspecțiile făcute de inspectoratele școlare, evaluările externe ARACIP, iar comisia de asigurarea a calității – CEAC e lăsată fără atribuții

Foto: © Stevanovicigor | Dreamstime.com

Inspecțiile făcute de inspectoratele școlare și evaluările ARACIP nu mai sunt prevăzute în regulamentul de funcționare al școlilor intrat în vigoare pe 1 septembrie. În plus, comisia de evaluare și asigurare a calității (CEAC) din școli a fost lăsată fără atribuții și este vag definită în noul regulament de funcționare a școlilor (ROFUIP 2024). Asta după ce, în document, întregile prevederi despre evaluarea școlilor au fost scoase, față de cum erau ROFUIP 2022.

Mai exact, nu mai apar prevederi referitoare la inspecțiile făcute de inspectoratele școlare și evaluările și acreditările ARACIP. În plus, deși comisia de asigurare a calității – CEAC este menționată de trei ori în noul ROFUIP și în legea învățământului preuniversitar 198/2023 – la articolul 128 și articolul 130, întregul capitol din ROFUIP 2022 care reglementa modul în care funcționează aceasta și atribuțiile nu se mai regăsește în regulamentul actual.

Prevederi similare care ar fi putut fi incluse la alte capitole din ROFUIP 2024 nu au fost identificate de Edupedu.ro. În plus, atât în proiectul de ROFUIP 2024, cât și în documentul publicat în Monitorul Oficial, apare că după Titlul VII urmează Titlul IX. Titlul VIII, care lipsește, era în precedentul ROFUIP exact capitolul de evaluare a școlilor cu prevederi pentru CEAC.

Iată cum se arată ROFUIP 2024: după articolul 150 de la capitolul V din Titlul VII, urmează articolul 151 care deschide titlul IX.

Foto: captură OME 5726/2024 – legislatie.just.ro

În ROFUIP 2024, CEAC este menționată doar de trei ori: la articolul 16 ca organism pe care directorii și consiliile de administrație le pot consulta pentru „exercitarea atribuțiilor ce le revin”, la articolul 32 ca responsabilă pentru Raportul anual de evaluare internă (RAEI) și la articolul 72, alineatul 21, ca responsabilă pentru primirea raportului comisiei pentru combaterea violenței într-un caz de violență școlară.

În ROFUIP 2022, la Titlul VIII – Evaluarea unităților de învățământ, mai precis articolul 153, se prevedea că „(1) în conformitate cu prevederile legale, la nivelul fiecărei unități de învățământ se înființează comisia pentru evaluarea și asigurarea calității (CEAC)”.

(2) Pe baza legislației în vigoare, unitatea de învățământ elaborează și adoptă propria strategie și propriul regulament de funcționare a comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității.

(3) Conducerea unității de învățământ este direct responsabilă de calitatea educației furnizate.

(…) Art. 155 – (1) Componența, atribuțiile și responsabilitățile comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității sunt realizate în conformitate cu prevederile legale.

(2) Activitatea membrilor comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității poate fi remunerată, cu respectarea legislației în vigoare.

(3) Orice control sau evaluare externă a calității din partea Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar sau a ministerului se bazează pe analiza raportului de evaluare internă a activității din unitatea de învățământ”, mai scria în ROFUIP 2022, reglementări inexistente în ROFUIP 2024.

Iată titlul VIII din ROFUIP 2022:

Foto: captură OME 4183/2022 – legislatie.just.ro

Iată integral ce prevedea ROFUIP 2022 la Titlul VIII și nu se mai regăsește în ROFUIP 2024:

Titlul VIII Evaluarea unităților de învățământ

Capitolul I Dispoziții generale

Articolul 150

Evaluarea instituțională se realizează în conformitate cu prevederile legale, în două forme fundamentale:

a) inspecția de evaluare instituțională a unităților de învățământ;

b) evaluarea internă și externă a calității educației.

Articolul 151

(1) Inspecția de evaluare instituțională a unităților de învățământ reprezintă o activitate de evaluare generală a performanțelor diferitelor categorii de unități de învățământ, prin raportare explicită la politicile educaționale, la scopurile și obiectivele dezirabile propuse, la standardele asumate în funcționarea acestora.

(2) Inspecția de evaluare instituțională se realizează de către inspectoratele școlare și minister, prin inspecția școlară generală a unităților de învățământ, în conformitate cu prevederile regulamentului de inspecție a unităților de învățământ, elaborat de minister.

(3) În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de lege, prin inspecția școlară, inspectoratele școlare:

a) îndrumă, controlează și monitorizează calitatea activităților de predare-învățare-evaluare;
b) îndrumă, controlează, monitorizează și evaluează calitatea managementului unităților de învățământ.

(4) Conducerea unităților de învățământ și personalul didactic nu pot refuza inspecția școlară, cu excepția situațiilor în care, din cauze obiective, probate cu acte doveditoare, acestea nu își pot desfășura activitățile profesionale curente.

Capitolul II Evaluarea internă a calității educației

Articolul 152

(1) Calitatea educației reprezintă o prioritate permanentă pentru unitatea de învățământ și este centrată preponderent pe rezultatele învățării.

(2) Evaluarea internă se realizează potrivit legislației în domeniul asigurării calității în învățământul preuniversitar.

Articolul 153

(1) În conformitate cu prevederile legale, la nivelul fiecărei unități de învățământ se înființează comisia pentru evaluarea și asigurarea calității (CEAC).

(2) Pe baza legislației în vigoare, unitatea de învățământ elaborează și adoptă propria strategie și propriul regulament de funcționare a comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității.

(3) Conducerea unității de învățământ este direct responsabilă de calitatea educației furnizate.

Articolul 154

În procesele de autoevaluare și monitorizare internă, unitățile de învățământ profesional și tehnic vor aplica instrumentele Cadrului național de asigurare a calității în învățământul profesional și tehnic.

Articolul 155

(1) Componența, atribuțiile și responsabilitățile comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității sunt realizate în conformitate cu prevederile legale.

(2) Activitatea membrilor comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității poate fi remunerată, cu respectarea legislației în vigoare.

(3) Orice control sau evaluare externă a calității din partea Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar sau a ministerului se bazează pe analiza raportului de evaluare internă a activității din unitatea de învățământ.

Capitolul III Evaluarea externă a calității educației

Articolul 156

(1) O formă specifică de evaluare instituțională, diferită de inspecția generală a unităților de învățământ, o reprezintă evaluarea instituțională în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a organizațiilor furnizoare de educație, realizată de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar.

(2) Evaluarea externă a calității educației în unitățile de învățământ se realizează, în conformitate cu prevederile legale, de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar.

(3) Unitățile de învățământ se supun procesului de evaluare și acreditare, în condițiile legii.

(4) Evaluarea, autorizarea și acreditarea se fac la nivelul structurilor instituționale, conform prevederilor legale.

(5) În cazul unităților de învățământ supuse evaluării externe realizate de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, în bugetele acestora vor fi asigurate, în mod distinct, din finanțarea de bază, sumele necesare acoperirii costurilor, conform tarifelor percepute de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar pentru această activitate”.

DOCUMENT DESCARCĂ ROFUIP 2024:

Foto: © Stevanovicigor | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Noul regulament de funcționare al școlilor – ROFUIP 2024: O notă la purtare în fiecare modul, concurs separat de admitere la liceu, secretariate cu program pentru părinți și câte un profesor responsabil cu proiectele europene – noutățile din septembrie
Exit mobile version