Inspecțiile făcute de inspectoratele școlare și evaluările ARACIP nu mai sunt prevăzute în regulamentul de funcționare al școlilor intrat în vigoare pe 1 septembrie. În plus, comisia de evaluare și asigurare a calității (CEAC) din școli a fost lăsată fără atribuții și este vag definită în noul regulament de funcționare a școlilor (ROFUIP 2024). Asta după ce, în document, întregile prevederi despre evaluarea școlilor au fost scoase, față de cum erau ROFUIP 2022.
Mai exact, nu mai apar prevederi referitoare la inspecțiile făcute de inspectoratele școlare și evaluările și acreditările ARACIP. În plus, deși comisia de asigurare a calității – CEAC este menționată de trei ori în noul ROFUIP și în legea învățământului preuniversitar 198/2023 – la articolul 128 și articolul 130, întregul capitol din ROFUIP 2022 care reglementa modul în care funcționează aceasta și atribuțiile nu se mai regăsește în regulamentul actual.
Prevederi similare care ar fi putut fi incluse la alte capitole din ROFUIP 2024 nu au fost identificate de Edupedu.ro. În plus, atât în proiectul de ROFUIP 2024, cât și în documentul publicat în Monitorul Oficial, apare că după Titlul VII urmează Titlul IX. Titlul VIII, care lipsește, era în precedentul ROFUIP exact capitolul de evaluare a școlilor cu prevederi pentru CEAC.
Iată cum se arată ROFUIP 2024: după articolul 150 de la capitolul V din Titlul VII, urmează articolul 151 care deschide titlul IX.
În ROFUIP 2024, CEAC este menționată doar de trei ori: la articolul 16 ca organism pe care directorii și consiliile de administrație le pot consulta pentru „exercitarea atribuțiilor ce le revin”, la articolul 32 ca responsabilă pentru Raportul anual de evaluare internă (RAEI) și la articolul 72, alineatul 21, ca responsabilă pentru primirea raportului comisiei pentru combaterea violenței într-un caz de violență școlară.
În ROFUIP 2022, la Titlul VIII – Evaluarea unităților de învățământ, mai precis articolul 153, se prevedea că „(1) în conformitate cu prevederile legale, la nivelul fiecărei unități de învățământ se înființează comisia pentru evaluarea și asigurarea calității (CEAC)”.
„(2) Pe baza legislației în vigoare, unitatea de învățământ elaborează și adoptă propria strategie și propriul regulament de funcționare a comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității.
(3) Conducerea unității de învățământ este direct responsabilă de calitatea educației furnizate.
(…) Art. 155 – (1) Componența, atribuțiile și responsabilitățile comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității sunt realizate în conformitate cu prevederile legale.
(2) Activitatea membrilor comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității poate fi remunerată, cu respectarea legislației în vigoare.
(3) Orice control sau evaluare externă a calității din partea Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar sau a ministerului se bazează pe analiza raportului de evaluare internă a activității din unitatea de învățământ”, mai scria în ROFUIP 2022, reglementări inexistente în ROFUIP 2024.
Iată titlul VIII din ROFUIP 2022:
Iată integral ce prevedea ROFUIP 2022 la Titlul VIII și nu se mai regăsește în ROFUIP 2024:
„Titlul VIII Evaluarea unităților de învățământ
Capitolul I Dispoziții generale
Articolul 150
Evaluarea instituțională se realizează în conformitate cu prevederile legale, în două forme fundamentale:
a) inspecția de evaluare instituțională a unităților de învățământ;
b) evaluarea internă și externă a calității educației.
Articolul 151
(1) Inspecția de evaluare instituțională a unităților de învățământ reprezintă o activitate de evaluare generală a performanțelor diferitelor categorii de unități de învățământ, prin raportare explicită la politicile educaționale, la scopurile și obiectivele dezirabile propuse, la standardele asumate în funcționarea acestora.
(2) Inspecția de evaluare instituțională se realizează de către inspectoratele școlare și minister, prin inspecția școlară generală a unităților de învățământ, în conformitate cu prevederile regulamentului de inspecție a unităților de învățământ, elaborat de minister.
(3) În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de lege, prin inspecția școlară, inspectoratele școlare:
a) îndrumă, controlează și monitorizează calitatea activităților de predare-învățare-evaluare;
b) îndrumă, controlează, monitorizează și evaluează calitatea managementului unităților de învățământ.
(4) Conducerea unităților de învățământ și personalul didactic nu pot refuza inspecția școlară, cu excepția situațiilor în care, din cauze obiective, probate cu acte doveditoare, acestea nu își pot desfășura activitățile profesionale curente.
Capitolul II Evaluarea internă a calității educației
Articolul 152
(1) Calitatea educației reprezintă o prioritate permanentă pentru unitatea de învățământ și este centrată preponderent pe rezultatele învățării.
(2) Evaluarea internă se realizează potrivit legislației în domeniul asigurării calității în învățământul preuniversitar.
Articolul 153
(1) În conformitate cu prevederile legale, la nivelul fiecărei unități de învățământ se înființează comisia pentru evaluarea și asigurarea calității (CEAC).
(2) Pe baza legislației în vigoare, unitatea de învățământ elaborează și adoptă propria strategie și propriul regulament de funcționare a comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității.
(3) Conducerea unității de învățământ este direct responsabilă de calitatea educației furnizate.
Articolul 154
În procesele de autoevaluare și monitorizare internă, unitățile de învățământ profesional și tehnic vor aplica instrumentele Cadrului național de asigurare a calității în învățământul profesional și tehnic.
Articolul 155
(1) Componența, atribuțiile și responsabilitățile comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității sunt realizate în conformitate cu prevederile legale.
(2) Activitatea membrilor comisiei pentru evaluarea și asigurarea calității poate fi remunerată, cu respectarea legislației în vigoare.
(3) Orice control sau evaluare externă a calității din partea Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar sau a ministerului se bazează pe analiza raportului de evaluare internă a activității din unitatea de învățământ.
Capitolul III Evaluarea externă a calității educației
Articolul 156
(1) O formă specifică de evaluare instituțională, diferită de inspecția generală a unităților de învățământ, o reprezintă evaluarea instituțională în vederea autorizării, acreditării și evaluării periodice a organizațiilor furnizoare de educație, realizată de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar.
(2) Evaluarea externă a calității educației în unitățile de învățământ se realizează, în conformitate cu prevederile legale, de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar.
(3) Unitățile de învățământ se supun procesului de evaluare și acreditare, în condițiile legii.
(4) Evaluarea, autorizarea și acreditarea se fac la nivelul structurilor instituționale, conform prevederilor legale.
(5) În cazul unităților de învățământ supuse evaluării externe realizate de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar, în bugetele acestora vor fi asigurate, în mod distinct, din finanțarea de bază, sumele necesare acoperirii costurilor, conform tarifelor percepute de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar pentru această activitate”.
DOCUMENT DESCARCĂ ROFUIP 2024:
Foto: © Stevanovicigor | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
Și ce e rău în toate astea?Și așa,multe dintre aceste hârțoage erau degeaba…oare modelul finlandez au astfel de aberante inspecții?
Da, Tantanaa, deja face implozie!
Directorii fac ce vor in școală!
Sunt abuzuri peste abuzuri la început de an școlar, căci ei știau aceste lucruri! Așa se și explică acel comportament sfidător, ca pe plantația tatălui!
Atenție, părinți!
Dacă in ultimii zece – cincisprezece ani au
învățat directorii cum să ocolească, cum să aibă avantaje din legi imperfecte, acum slobozesc comportamente de neimaginat!
Plutim in derivă pe vreme de furtună, așa că e nevoie de un ghid pentru acei părinți care vor să crească oameni onești:
•Uitați-vă la directorii școlii care i-au poziționat cumva pe anumiți angajați, spre a-i face să strălucească suplimentar! Directorul laudă muuuult, cu argumente de medalii obținute, de muncă în echipă ( doar cu el) pe cei aleși de el! Comportamentul acesta naște și umbra: poate să ascundă distribuția inegală a sarcinilor de lucru! (Acei directori nu s-au gândit la niciun drept al fiecărui angajat de a avea de unde să pornească devenirea- spre binele ulterior al tuturor! De ce ar fi atent apoicu drepturile dumneavoastră? In ce condiții?)
•Puneți- vă întrebări despre competențele pe care le-a avut înainte de a deveni director acel individ! Cine pe cine laudă?! Dacă el nu a făcut efortul devenirii, cum poate cântări corect pe cel ce-l laudă?!
•Comparați atent pe profesori intre ei pentru că unii, nevăzuți, fac zilnic efortul comparației cu ei înșiși!
•Observați atent și veți vedea profesori care fac pacturi machiavelice de neimaginat! Sunt ,,drăguți “, rezolvă orice, mieroși, toleranți la porcăriile amicilor (cu argumente hilare, dar manipulatorii-cu scopul veșnic de a nu avea conflicte- ,,să fie liniște”). Promit că rezolvă ei tot, aranjează cu anumiți colegi (de fapt fac trafic de influență la greu)! Promit că vorbesc ei cu directorul sau că vă ușurează intrarea la el! Nu știți cât sunt apoi de îngăduitori directorii pentru ,,colaborarea inițiată”!( E ca și definit cel introdus: e de-al nostru!”)
Acești indivizi au exersat comportamentul și au devenit atât de necesari directorului, încât devin de neinlocuit, in detrimentul colegilor care nu se pretează la așa ceva!
Ei sunt totodată aspri cu ceilalți!
•Interesați-vă cum au ajuns in școli profesorii copilului din surse oneste, credibile! Sigur preferați un profesor cu o notă muncită unuia care s-a cățărat!
Resurse distribuite inegal, manipulatoriu, spre partenerii educaționali fac astăzi din școala românească ceva extrem de greu de echilibrat!
Da, va exploda totul cât de curând dacă nu va mai fi ierarhic nicio pârghie echilibrantă!
Cred, din păcate, că unde s-a ajuns acum cu abuzurile din școli, cu manipularea despre cine e bun și cine e rău nu mai poate fi cârpit, ci doar schimbat din temelii!
Așadar, începe pentru toți marea implozie!
Firișoare de rezolvări vor fi în instanță, dar și acolo e aglomerație! Și cam puțintică speranță!
Avem ce am hrănit!
Unii spun asta cu bucurie! A momentului!
Pe când desființarea reală și definitivă a inspectoratelor școlare, pe când depolitizarea – deparazitarea școlilor de pilele și relațiile toxice cu partidele? Cât timp nu funcționează fără amestec politic, școala autohtonă va produce în continuare nimic frumos ambalat în cartoane colorate, fără conținut.
buna dimineața!
Că de obicei, analizele pe care le publicați sunt extrem de interesante… personal, exact azi aveam nevoie de tratarea acestui subiect…. faptul că momentan este aparent in curs de regândire… efectele in societate sunt de impact mult mai mare. Cum ar veni, școlile din rețeaua școlară sunt forțate să iasă din zona de confort și să înceapă să funcționeze pe criterii de competitivitate… ne putem aștepta curând la servicii de marketing de plată din bugetele de stat pentru a arata , până la a nivel de grădinițe ? crese ? primar…. chiar daca obligatoriu, învățământtul nu mai e la fel….. super! curând rețeaua școlară / “sistemul” va face implozie .. și în sfârșit vom avea și noi schimbarea mult așteptată !