Evaluarea Națională 2024. Recomandări pentru elevi, la proba de Matematică, de la profesorul Cătălin Ciupală: Este important de știut că elevii pot primi puncte și pe rezolvare parțială

Cătălin Ciupală / Foto: Facebook.com

Este important de știut că elevii pot primi puncte și pe rezolvare parțială, la proba de Matematică – Evaluarea Națională la clasa a VIII-a. Absolvenții de gimnaziu sunt încurajați să încerce să rezolve problemele pe care le consideră dificile, cum ar fi de la subiectul al III-lea, pentru că pot fi notați și dacă din explicațiile lor reiese un raționament corect de abordare a problemei date.

Indicațiile vin de la profesorul Cătălin Ciupală, de la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov, care a realizat un set de recomandări pentru cititorii Edupedu.ro absolvenți de clasa a VIII-a, pe care îl redăm integral mai jos în articol.

Atunci când elevii se antrenează cu ultimele subiecte înainte de proba de joi, 27 iunie, „dacă un exercițiu nu a fost rezolvat corect, ar fi de dorit ca aceștia să înțeleagă baremul, apoi soluţia să fie scrisă complet, iar apoi trebuie făcută o reverificare a corectitudinii”, spune profesorul. „Foarte important este ca elevul să studieze baremul ca să vadă, pe de o parte, etapele importante ale rezolvării și, pe de altă parte, exact ce se punctează. Este posibil să nu rezolve complet o cerință, dar să ia 1p sau 2p”.

„Este important de știut că se pot primi puncte și pe rezolvare parțială. Dacă un elev nu știe să rezolve un exercițiu, ar fi bine să se gândească la el intens aproximativ 10 minute și apoi să treacă mai departe la o altă problemă, urmând să revină asupra exercițiului lăsat – de multe ori, copiii vor reuși să găsească soluția”, recomandă profesorul Ciupală pentru probă.

Iată mai întâi ce trebuie să știi despre Evaluarea Națională 2024:
Redăm indicațiile integrale din partea profesorului Cătălin Ciupală:

„Ar fi bine să fie cât se poate de odihniți, să doarmă cel puțin 8-9 ore pe noapte, este de preferat se ducă la culcare până la ora 22:00. Înainte de somn și imediat ce se trezesc, este bine să stea o perioadă de timp fără telefon, să se relaxeze sau să citească ceva plăcut. După-amiezele/serile până la examen, să facă activități sportive plăcute, ușoare, să se plimbe cu prieteni în aer liber, dacă este posibil, în natură.

Pe căldurile acestea, copiii să aibă la ei o sticlă cu apă (de preferat plată), biscuiți sau o ciocolată, în caz că le scade glicemia și nu se mai pot concentra. Penarul și ustensilele de geometrie să fie pregătite cu o seară înainte, ca să nu aibă grija lor în dimineața examenului.

Până la școală, înainte de examen, copiii să meargă câteva minute pe jos, fiindcă ajuta la diminuarea emoțiilor. În dimineața examenului, să mănânce ceva ușor, astfel încât procesul de digestie să nu consume multe dintre resursele organismului.

Formulele la matematică ar trebui să fie verificate prin autotestare. Să rezolve variantele de examen din anii trecuți și apoi, cu un pix roșu, să verifice, cu datele, criteriile, răspunsurile sau soluțiile din barem, dacă au făcut bine sau nu, marcând/bifând corespunzător.

Dacă un exercițiu nu a fost rezolvat corect, ar fi de dorit ca elevul să înțeleagă baremul, apoi soluţia să fie scrisă complet, iar apoi trebuie făcută o reverificare a corectitudinii. Foarte important este ca elevul să studieze baremul ca să vadă, pe de o parte, etapele importante ale rezolvării și, pe de altă parte, exact ce se punctează. Este posibil să nu rezolve complet o cerință, dar să ia 1p sau 2p.

Este important de știut că se pot primi puncte și pe rezolvare parțială. Dacă un elev nu știe să rezolve un exercițiu, ar fi bine să se gândească la el intens aproximativ 10 minute și apoi să treacă mai departe la o altă problemă, urmând să revină asupra exercițiului lăsat – de multe ori, copiii vor reuși să găsească soluția.

Elevii să fie pragmatici, să scrie exerciţiile pe foaia de examen imediat ce le-au rezolvat – este important să bifeze ce au rezolvat. Totdeauna să înceapă cu problemele pe care le ştiu. Scopul final este „câştigarea” a cât mai multor puncte.

Citește și (articolul continuă după recomandare):

La cei mai mulți itemi obiectivi, se pot elimina, imediat, două răspunsuri neverosimile. Dacă, din eroare de calcul sau raţionament, cineva a încercuit unul dintre acestea, este bine să revină asupra exerciţiului, de preferat după câteva minute. Până acum, figurile de la subiectul II, de geometrie, au fost realizate la scară, deci copiii pot verifica răspunsurile cu datele din figură, de exemplu, prin măsurarea unghiurilor sau a lungimilor de segmente.

Am remarcat că la simularea din februarie foarte mulţi dintre elevi nu au scris nimic la subiectul III, ar fi de dorit să încerce o rezolvare şi să o redacteze cât poate de clar, chiar dacă au impresia că nu este soluţie corectă sau completă, dacă merită, cu siguranță, oricine va primi punctaj parţial corespunzător. Au fost multe cazuri în care un elev a abordat bine problema, a avut un raționament care ducea către rezolvarea ei, dar nu a scris și pe foaia de examen din lipsă de încredere pierzând, astfel, puncte prețioase”.

„Succes!”, le transmite profesorul elevilor.

Calendarul Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a 2024 este următorul:

Spre comparație, anul școlar trecut primele rezultate la EN VIII 2023 au venit pe 28 iunie și cele finale – pe 4 iulie.

Amintim că programele pentru examenele din cadrul Bacalaureatului 2024 sunt aceleași de dinainte de pandemie, după cum a scris EduPedu.ro încă din august 2022. Se aplică și pentru Evaluarea Națională de la clasa a VIII-a (EN VIII) 2024. Acest lucru înseamnă că s-a revenit la conținuturile întregi și că nu se mai simplifică din materie, așa cum s-a întâmplat pentru Bacalaureat 2020, 2021 și 2022, în context pandemic.

Vezi modelele de subiecte din 2019 încoace

Articolele precedente din ultimii cinci ani cu modelele de subiecte publicate de Ministerul Educației pentru Evaluarea Națională pot fi accesate pe Edupedu.ro de mai jos:

Exit mobile version