Profesorul Cătălin Zaman a rezolvat subiectele la proba de limba română pentru Edupedu.ro, de la Evaluarea Națională 2023. Profesorul a precizat că “subiectele s-au înscris în linia de dificultate a celor din ultimii ani, nu au ieșit din tipar, mai ales dacă elevii ar fi lucrat testele de antrenament puse la dispoziție de Ministerul Educației în anii anteriori. Modele de exerciții asemănătoare se regăseau în aceste teste”. Amintim, anul acesta, nu au mai fost publicate testele de antrenament pentru elevii care vor da Evaluarea Națională și examenul de Bacalaureat 2023, a spus șeful instituției care face subiectele de examen.
- Elevii au avut de făcut o compunere de caracterizare a unui personaj dintr-un text la prima vedere și să spună în 50-100 de cuvinte dacă e importantă respectarea regulilor, cu argumente din Octavian Paler
- Ministerul Educației va publica baremele de la proba scrisă la ora 15:00. Peste 161 de mii ide elevi, absolvenții de clasa a VIII-a, au fost înscriși la sesiunea actuală a Evaluării Naționale.
- Contactat de Edupedu.ro, profesorul și scriitorul Radu Vancu a declarat că, „la prima vedere, subiectele sunt construite în maniera de examinare a faimoaselor teste PISA: încearcă să se asigure că elevii pot citi corect niște texte, pot extrage informații relevante de acolo, pot face conexiuni între frânturi de informație. Asta mă bucura, este mare nevoie de așa ceva”.
Profesorul Cătălin Zaman a rezolvat pentru Edupedu.ro subiecte de la Evaluarea Națională 2023, la limbă română. Cătălin Zaman predă la Școala Gimnazială din satul Clondiru, din comuna Ulmeni, județul Buzău.
“Subiectele s-au înscris în linia de dificultate a celor din ultimii ani, nu au ieșit din tipar, mai ales dacă elevii ar fi lucrat testele de antrenament puse la dispoziție de Ministerul Educației în anii anteriori. Modele de exerciții asemănătoare se regăseau în aceste teste”, spune profesorul.
Iată rezolvările:
Proba A.
1.zmeură, afine, mure;
2.c
3.a
4.b
5.A/F/F/F/F/A
6.„voioasă și fericită” – epitet;
„gătită ca o împărăteasă” – comparație;
7.Un element comun – copilăria/hărnicia/greutățile vieții;
8. Răspunsul la întrebare – 1 punct/ motivarea răspunsului(deoarece….) – 1 punct; valorificarea textului – 2 puncte; respectarea normelor de ortografie și punctuație – 1 punct; încadrarea în limitele de spațiu indicate – 1 punct;
9.„Albă ca zăpada” – hărnicia; „Fata babei și fata moșului” – hărnicia; „Dumbrava minunată” de Mihail Sadoveanu– prietenia om-animal
B. 1.c
2.a
3.d
4.a
5.copila – vocativ;
văduva – nominativ;
copii – acuzativ
6.-Nu face nicio greșeală!
Noi vorbim des despre ea.
7.„ce sunet scoteau tălăngile de la vacile sale” – propoziție subordonată completivă directă;
„după cum un violonist își poate recunoaște și pe întuneric vioara” – propoziție subordonată circumstanțială de mod
8. dragile, același, voștri, ale căror, aș dori;
4 comments
Buna ziua,
Pentru subiectul 9, romanul “Mara” – tema familiei, considerati ca a fost o asociere corecta cu textul “Limir…”?
Multumesc,
Scrieti-mi in privat – profuldelatara@gmail.com.
Bună ziua!De ce examenele nu se concep și pentru copiii cu CES ? Au orientare școlară și curricula adaptata și la final de gimnaziu sau liceu dau examenul la fel ca toți ceilalți doar cu o ora în plus. Credeți că acea oră ii ajută cu ceva dacă subiectele nu sunt adaptate la capacitatea lor de înțelegere? Mamă de copil special.
Nu, nu cred că îi ajută ora în plus.Am spus de multe ori că este o anomalie să oferi programe adaptate, nu însă și subiecte!