Elevii de clasa a VIII-a vor avea la Evaluarea Națională 2021 o structură simplificată a subiectului la Limba si literatura română, față de modelul de subiect publicat de Ministerul Educației în luna iulie, a anunțat ministrul Educației, pentru a doua oară de la începerea școlii. Amintim că elevii de clasa a VIII-a vor susține examenele de Evaluare Națională cu un nou tip de subiecte, care au o structură mai apropiată de cea a testărilor internaționale.
- Înainte de începerea școlii, Monica Anisie promitea că modelele simplificate de subiecte pentru Evaluarea Națională vor fi publicate pe 1 octombrie. Suntem pe 26 octombrie, iar noua promisiune amână data apariției testelor de antrenament simplificate pe 2 noiembrie. Detalii aici
- Motivul pentru care vara viitoare subiectele de la examenele de final de gimnaziu vor fi diferite ca structură de subiectele din anii trecuți: elevii care au început acum clasa a VIII-a fac parte din prima generație care a intrat în școală începând cu clasa pregătitoare și care a studiat conform unui curriculum nou.
Monica Anisie, ministrul Educației, a declarat în această dimineață că “am primit feedback referitor la modelul de Limbă și literatură română, model ce a fost pus în consultare publică. Acel feedback a fost unul pozitiv, dar în același timp am avut și câteva recomandări din partea profesorilor, părinților, chiar și din partea elevilor, și una dintre recomandări a fost aceea că ar trebui să simplificăm acest model de subiect. Exact la acest lucru se lucrează acum. Și anume, ca structura subiectului pentru Evaluarea Națională pentru elevii de clasa a VIII-a, structura subiectului la Limba și literatura română va fi una simplificată și modelul va fi pus probabil luni pe site-ul Ministerului Educației, după ce ne vom consulta cu partenerii noștri“.
Ministerul Educației a publicat în luna iulie 2020 modelul de subiect la care face referire. Federația Asociațiilor de Părinți a criticat atunci dur acel model de subiect propus la Limba și literatura română.
Modelul de subiect pentru Limba română – Evaluarea Națională 2021 – publicat în iulie de Ministerul Educației și care va suferi “simplificări”, după cum a anunțat Monica Anisie:
Criticile aduse de părinți modelului de subiect propus la Limba și literatura română, Evaluarea Națională 2021:
- “Textul-suport utilizat la subiectul I, dincolo de mediocritatea discursului, de caracterul clișeic și de inadecvările stilistice, este un text mixt, valorificat în testările PISA, dar inexistent în programele pentru limba și literatura română pentru clasele V – VIII sau în programa de limba și literatura română pentru evaluarea națională”.
- “Un text prost scris face ca răspunsurile elevilor să fie ezitante, iar fracturile de logică din text conduc la răspunsuri greșite (de ex. Pasiunea poate fi un hobby sau o profesie.)”.
- “Subiectul I, cerința 6 solicită explicarea relației dintre o ilustrație și text. Nicăieri în programa școlară pentru limba și literatura română nu se vorbește de lectura imaginii, ci de lectura textului multimodal. Imaginea este o reprezentare plastică a înfățișării unui obiect, persoane, peisaj din realitate, în timp ce textul multimodal combină două sau mai multe sisteme semiotice: lingvistic, vizual, audio, gestual, spațial. Prin urmare, ar trebui folosit termenul din programă, nu un termen care nu se regăsește în aceasta. Mai mult, conform programei pentru evaluarea națională, textele multimodale care pot fi folosite sunt manualul, banda desenată, reclama, textul de enciclopedie ilustrată, acestea regăsindu-se și în programa de limba și literatura română pentru clasele V – VIII.”
- “Subiectul I, cerința 7. Conform programelor de limba și literatura română pentru clasele V-VIII și pentru evaluarea națională, elevilor li se poate cere să redacteze texte de opinie sau texte argumentative, demonstrând competența de a argumenta punctele de vedere pe marginea a două sau mai multe texte de diverse tipuri, având în vedere posibilitatea unor interpretări multiple (programa pentru Evaluarea Națională) și este evident că este vorba de susținerea propriului punct de vedere (a se vedea competența specifică 3.1. – clasa a VIII-a: redactarea unui text complex, în care să-și exprime puncte de vedere argumentate, pe diverse teme sau cu referire la diverse texte citite). O sarcină de evaluare care solicită susținerea unui punct de vedere al altcuiva este aberantă, dincolo de faptul că se află în afara programelor școlare.”
- “Cerințele de la subiectul II, care vizează domeniul limbii române, ar trebui să evalueze utilizarea corectă, adecvată şi eficientă a limbii în procesul comunicării scrise și să renunțe la evaluarea cunoștințele. De exemplu, cerința 3 presupune memorarea definiției modului indicativ (nivel cognitiv inferior) și nu aplicarea conținutului într-o situație de comunicare (nivel cognitiv mediu). Exercițiul 8 este, în fond, o sarcină de redactare destul de complexă pentru două elemente de morfologie din clasa a V-a. Solicităm regândirea sarcinilor de evaluare pentru acest domeniu.”
“Renunţarea la formatul tip broşură, care, prin numărul mare de pagini, are un impact psihologic negativ asupra copiilor, dat fiind faptul că nici la şcoală, pe parcursul anilor de gimnaziu, dar nici la olimpiadele şcolare nu s-a abordat această variantă de examinare – pot ajunge în criză de timp şi la descurajare văzând numărul mare de pagini”, este de asemenea una dintre revendicările federației.
Descarcă toate modelele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2021 publicate până acum de Ministerul Educației:
- Model de subiecte Limba și literatura română – Evaluarea Națională 2021
- Barem Limba și literatura română – Evaluarea Națională 2021
- Model de subiecte Matematică – Evaluarea Națională 2021
- Barem Matematica – Evaluarea Nationala 2021
- Model de subiecte Limba și literatura română pentru școlile și secțiile cu predare în limba maghiară
- Barem Limba romana pentru minoritatea maghiara
Calendar Evaluarea Națională 2021
- 07 – 11 iunie 2021 Înscrierea la evaluarea națională
- 11 iunie 2021 Încheierea cursurilor pentru elevii de clasa a VIII-a
- 22 iunie 2021 Limba și literatura română – probă scrisă
- 24 iunie 2021 Matematica – probă scrisă
- 25 iunie 2021 Limba și literatura maternă – probă scrisă
- 29 iunie 2021 Afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor (până la ora 14:00)
- 29 iunie 2021 (ora 16:00 – ora 19:00) – 30 iunie 2021 (ora 8:00 – ora 12:00) Depunerea contestațiilor
- 30 iunie – 4 iulie 2021 Soluționarea contestațiilor
- 4 iulie 2021 Afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor
2 comments
Eu zic sa se simplifice pana se da Bacalaureatul la romana cu proba de citire si bastonase. Nu de alta, dar si-asa jumatate din ei nu stiu sa citeasca. Daca ar fi sa lasam repetenti, un sfert nu ar trece in veci clasa. Dar cum sa lasi repetenti cand: la clasa I nu ai voie, la sfarsitul anului ti se spune de Madam Anisie sa treaca toti, sa nu mai fie corigente etc?? Si veniti apoi si aruncati cu rosii in profesor. Profesorul cum sa lucreze materia daca elevul nu stie literele sau adunarea si scaderea. Si cine e vinovat, ati spune? Huoooo, invatatorul!!! Invatatorul e obligat prin lege sa-i dea “drumu” in anul urmator chiar daca nu l a dus capul pe elev sa invete scrie si citi. Apoi, fiecare carenta se acumuleaza peste alta. Cand invatatorul face inmultirea, cel ramas in urma face ore remediale pe adunare. Inevitabil, nu mai invata la timp inmultirea si tot asa….Un cerc vicios si o materie mereu simplificata , dar un elev la fel de slab sau chiar mai slab de la an la an. Putin ceri, putin primesti.
Si la matematica nu trebuie simplificate subiectele? Apar 6 cerinte in plus la subiectul al III-lea, iar timpul e acelasi pentru rezolvare…