Greșelile gramaticale din neatenție și din cauza stresului sunt cel mai des întâlnite la proba de Limba și literatura Română de la Evaluarea Națională, spune pentru Edupedu.ro profesoara Ecaterina Stanca, de la Colegiul Național „Tudor Vianu” din Capitală. Există, însă, câteva metode de structurare a lucrării și a timpului de examen, astfel încât elevii să nu facă greșeli din neatenție și să aibă timp să rezolve toate subiectele.
„Sfatul meu este să înceapă cu subiectele 1A și 2A, adică cele legate de competențe concise. Dacă știi să le rezolvi, atunci nu ai cum să greșești. La celelalte subiecte, 1B și 2B, apare efortul rememorării, depinde de inspirație, de limbaj, intervine și factorul subiectiv”, a spus Stanca, pentru Edupedu.ro.
În ceea ce privește împărțirea timpului de examen, profesoara de Limba și literatura română de la Colegiul Național „Tudor Vianu” îi sfătuiește pe elevi să își structureze pe ciornă exact care sunt cerințele pe care trebuie să le atingă, în special la compunerea liberă.
„Le recomand să își facă un plan pe ciornă și să bifeze ce au scris. Pe măsură ce taie de pe ciornă, se asigură că au abordat tot ce trebuia pentru argumentare, spre exemplu.
La compunerea liberă este bine să stabilească momentele subiectului, mai ales intriga, adică ce anume declanșează acțiunea, și punctul culminant, care trebuie să fie deosebit”, îi sfătuiește Stanca.
Posibile greșeli: nerespectarea normelor de folosire a punctuației și a ortografiei
În ceea ce privește greșelile cel mai des întâlnite la corectură, profesoara spune pentru Edupedu.ro că cele mai multe sunt din neatenție.
„Nu sunt atenți la cerințe. Spre exemplu, li se cere antonim și ei fiind obișnuiți să li se ceară un sinonim, scriu tot un sinonim, în loc de un antonim. Deci trebuie să fie foarte atenți la cerințe.
De asemenea, la gramatică trebuie să fie atenți la întrebările simple, cum ar fi atunci când li se cere să precizeze care este numele articolului sau care este site-ul unde a fost publicat articolul. Aici, câteodată, nu scriu întreg titlul articolului. Mai greșesc la cazuri și la gen”, a exemplificat profesoara.
Ecaterina Stanca are și câteva sfaturi practice pentru elevi: „La împărțirea frazei de la subiectul de gramatică, le recomand să facă exact așa cum au învățat la școală, adică să stabilească felul predicatului, să înconjoare elementele de relație, să împartă fraza, să identifice propozițiile, chiar dacă lor li se cere: ‘reproduceți o atributivă sau o subiectivă din fraza dată’. De multe ori, elevii fac analiza ochiometric, în loc să o facă așa cum au învățat la școală”.
Dar cel mai important lucru este ca elevii să parcurgă încă o dată toată lucrarea înainte să o predea.
„Trebuie să se uite neapărat pe lucrare pentru ortografie și mai ales pentru greșelile de punctuație, cum ar fi virgulele, și să fie foarte atenți la cratimă. Spre exemplu, ei mai scriu ‘va’ de la un verb conjugat la viitor ‘v-a’. Să fie atenți, fiindcă pot face greșeli din grabă sau din cauza stresului. Stresul își spune cuvântul la foarte mulți dintre ei și e păcat să ratezi un liceu bun”, a explicat profesoara, pentru Edupedu.ro.
„Perlele” de la examen
În ceea ce privește celebrele perle de la proba de Română, Stanca spune că cele mai amuzante greșeli de genul acesta au fost într-un an când elevilor le-a picat poezia „Creion”, de Tudor Arghezi.
„S-a întâmplat demult, se dăduse o poezie de-a lui Arghezi care avea un vers ‘Căci e ca piatra-n fund’ și unii au interpretat ad litteram”, și-a amintit Stanca.
Modele de subiecte la Limba română pentru Evaluarea Națională 2019
-
Model de subiect la Limba și Literatura Română pentru Evaluarea Națională 2019
-
Barem pentru model de subiect la Limba Română de la Evaluarea Națională 2019
CALENDAR EVALUAREA NAȚIONALĂ CLASA A VIII-A 2019:
3 – 7 iunie 2019 Înscrierea absolvenților clasei a VIII-a la examenul de Evaluare Naţională 2019
7 iunie 2019 Elevii de clasa a VIII-a termină școala
18 iunie 2019 Limba şi literatura română – examen scris
20 iunie 2019 Matematică – examen scris
21 iunie 2019 Limba şi literatura maternă – examen scris
25 iunie 2019 Afişarea primelor rezultate (până la ora 12:00), urmată de înregistrarea contestațiilor (între orele14:00 – 20:00)
29 iunie Afișarea rezultatelor finale
CALENDAR ADMITERE LICEU 2019:
3 – 7 iulie 2019 Elevii de clasa a VIII-a vor completa fişele de înscriere la liceu
4 – 8 iulie 2019 Elevii și părinții verifică fişele de înscriere la liceu și corectează eventualele greşeli în baza de date computerizată
12 iulie 2019 Repartizarea computerizată la liceu a absolvenţilor clasei a VIII-a
Media de admitere la liceu, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenților învățământului gimnazial, se calculează ca medie ponderată între media generală la Evaluarea Naţională (contează în proporție de 80%), şi media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a (20%).
Citește și:
-
Evaluarea Națională 2019. Modele de subiecte la Limba Română și Matematică
-
Admitere liceu 2019. Repartizarea computerizată la liceu se desfășoară pe 12 iulie
-
LISTA Ultima medie la Admitere 2018 pentru liceele din toată țara, pe fiecare specializare, publicată de ministerul Educației. Părinții cer publicarea tuturor rezultatelor din 2018
-
Evaluarea Națională 2019, cei mai mulți elevi înscrişi din ultimii 4 ani. Examenele încep marți în 4.833 de școli, rezultatele se afișează pe 25 iunie
-
Admiterea la liceu 2019: Nu există prag de admitere la media 5 / Andronescu: Luarea în considerare a notei de 5 pentru admiterea la liceu ne ducea în situația să punem o etichetă pe fruntea elevilor școlilor profesionale
-
Topul claselor de mate-info din București, după ultima medie de admitere de anul trecut – date din broșura de admitere la liceu 2019
-
Scandalul admiterii schimbate – Andronescu: Nu am fost în situația de a publica în Monitorul Oficial / Ministerul Educației: Ordinele au fost transmise spre publicare în Monitor
-
Rezultate simulare Evaluarea Națională 2019: Aproape jumătate dintre elevi nu au reușit să ia media 5. La matematică, clasa a VII-a, doar 35-36% au luat peste 5
-
Rezultate Simulare Evaluarea Națională 2019 București – Paradoxul notelor de 10: peste 100 la Matematică, față de 12 la Română
-
Cine face subiectele de examen pentru Evaluarea Națională, Bacalaureat, Titularizare și evaluează manualele școlare: Centrul Național de Evaluare și Examinare din parcarea și subordinea Ministerului Educaţiei
-
Greșeală în subiectele de la română: O poezie a lui Heinrich Heine a fost atribuită lui Șt. O. Iosif / “Malpraxis pedagogic în întocmirea subiectelor de examen” – HotNews.ro
-
Baremul de la simularea la clasa a VIII-a: grila de corectare a lucrărilor la Limba și literatura română