Evaluarea Națională 2019: Examenul la Matematică începe la ora 9:00, când elevii primesc subiectele

1.096 de vizualizări
Programa nouă Bacalaureat
Foto: Freepik.com
Examenul la Matematică de la Evaluarea Națională 2019 începe la ora 9:00, când elevii primesc subiectele. Absolvenții de clasa a VIII-a au la dispoziție 2 ore pentru rezolvarea subiectelor de examen și nu pot părăsi sala cel puțin o oră. La Matematică, elevii au voie să folosească numai cerneală sau pastă de culoare albastră, iar pentru realizarea schemelor și a desenelor trebuie să folosească numai creion negru. La examenul de la Matematică, elevii pot să folosească instrumente de desen. Rezultatele de la Evaluarea Națională 2019 se afișează pe 25 iunie, după care urmează contestațiile.

Calendarul de Evaluare Națională 2019 prevede că elevii susțin astăzi a doua probă: cea la Matematică. Mâine, elevii care aparțin minorităților naționale și care au învățat în limba maternă vor da examen la Limba şi literatura maternă. Pe 25 iunie vor fi afișate primele rezultate (până la ora 12:00), după care elevii nemulțumiți de note pot să depună contestați (între orele14:00 – 20:00). Rezultatele finale de la Evaluarea Națională 2019 vor fi afișate pe 29 iunie.

La examenul de Matematică, elevii sunt așezați în ordine alfabetică, unul în bancă. Pe ușa fiecărei săli de examen este afișată lista cu numele elevilor repartizați în sala respectivă.

Cine îi supraveghează pe elevi, în sala de examen

Elevii sunt supravegheați, în fiecare sală de examen, de doi asistenți, care sunt profesori de altă specializare decât Matematica. Unul dintre asistenți stă în fața clasei, celălalt în spatele clasei.

Înainte de aducerea subiectelor în săli, asistenții le vor explica elevilor modul în care se desfășoară examenul și cum trebuie să completeze datele personale pe foaia tipizată. Tot acum, asistenții le spun elevilor că nu au voie să aibă la ei manuale, dicționare, notițe, însemnări, mijloace electronice de calcul sau de comunicare.

Fiecare elev primește o coală de hârtie tipizată, pe care își scrie cu majuscule numele, prenumele tatălui, toate prenumele personale, în ordinea în care sunt trecute în actul de identitate și completează lizibil celelalte date de pe colțul care urmează să fie lipit. Colțul colii tipizate este lipit numai după ce asistenții din săli au verificat completarea corectă a tuturor datelor și după ce aceștia semnează în interiorul porțiunii care urmează să fie sigilată, prevede metodologia.

Elevii primesc atâtea coli tipizate și ciorne marcate cu ștampila școlii câte le sunt necesare. Aceștia completează, pe fiecare dintre colile tipizate folosite, datele personale, în colțul care urmează să fie lipit. Pentru lipirea colțului lucrării se folosește lipici sau același tip de etichete autocolante, pentru toți elevii din școală.

Examenele de la Evaluarea Națională 2019 încep la ora 9:00, moment în care în fiecare sală de examen se deschid plicurile sigilate cu subiectele multiplicate. Accesul elevilor în săli este permis până cel târziu cu 30 de minute înainte de începerea probei, respectiv până la ora 8.30, în fiecare zi de examen.

Asistenții primesc subiectele multiplicate în plicuri, de la președinte sau un membru al comisiei, și le distribuie fiecărui elev. Durata fiecărei probe scrise este de 120 de minute din momentul primirii subiectelor de către fiecare elev.

Din momentul distribuirii subiectelor, niciun elev nu mai poate intra în sală și niciun elev nu poate părăsi sala, decât dacă predă lucrarea. Elevii care nu se află în sală în momentul distribuirii subiectelor pierd dreptul de a mai susține Evaluarea Națională în această sesiune. În cazuri excepționale, dacă un elev se simte rău și cere părăsirea temporară a sălii, el este însoțit de unul dintre asistenți, până la înapoierea în sala de clasă. În această situație, timpul alocat rezolvării subiectelor nu va fi prelungit.

Pentru rezolvarea subiectelor, elevii au voie să folosească numai cerneală sau pastă de culoare albastră,iar la matematică – pentru executarea schemelor și a desenelor – trebuie să folosească numai creion negru. Pentru examenul de la Matematică, elevii pot să folosească instrumente de desen.

Elevii nu au voie să folosească în examen calculatoare.

Elevii care vor să corecteze o greșeală “taie fiecare rând din pasajul greșit cu o linie orizontală”, prevede metodologia (articolul 17, alin. 14).

La expirarea celor 120 de minute de examen, elevii predau lucrările în faza în care se află, fiind interzisă depășirea timpului stabilit. Trei elevi rămân în sală până la predarea ultimei lucrări.

După ce termină lucrarea de examen, elevii numerotează foile sub îndrumarea asistenților, numai cu cifre arabe, în partea de jos a paginii, în colțul din dreapta, indicând pagina curentă și numărul total de pagini (de exemplu, sub forma 3/5, pentru pagina a treia, dacă elevul a scris în total cinci pagini). Se vor numerota toate paginile pe care elevul a scris, inclusiv acelea pe care sunt scrise doar câteva rânduri, partea nescrisă fiind barată de către asistenți.

După încheierea numerotării, elevii predau asistenților lucrările.

În cazul în care un elev refuză să predea lucrarea, atunci este dat afară din examen, nu mai are dreptul să participe la probele următoare și nui se încheie media la Evaluarea Națională.

Calendar Evaluarea Națională 2019
18 iunie 2019       Limba și literatura română – examen scris
20 iunie 2019       Matematică – examen scris
21 iunie 2019       Limba și literatura maternă – examen scris
25 iunie 2019      Afişarea primelor rezultate (până la ora 12:00), urmată de înregistrarea contestațiilor (între orele14:00 – 20:00)
29 iunie                Afișarea rezultatelor finale
Ce le este interzis elevilor, în examen

Absolvenții de clasa a VIII-a nu au voie să intre în sălile de examen cu ghiozdane, rucsacuri, sacoșe, genți.

Metodologia le interzice explicit elevilor “să aibă, în sălile de examen, asupra lor, în obiectele de îmbrăcăminte sau încălțăminte, în penare și altele asemenea ori în băncile în care sunt așezați în sălile de examen, orice fel de lucrări: manuale, cărți, dicționare, culegeri, formulare, memoratoare, notițe, însemnări, rezumate, ciorne sau lucrări ale altor candidați” (sursa: Art. 11 alin. 3 din Ordinul privind organizarea și desfășurarea Evaluării Naționale pentru absolvenții clasei a VIII-a în anul școlar 2018-2019)

Lista obiectelor interzise în examenul de la finalul clasei a VIII-a continuă cu telefoane mobile, căști audio, orice mijloc electronic de calcul sau de comunicare ce permite conectarea la internet, la rețele de socializare și care ar putea fi folosite pentru comunicare cu alți candidați sau cu exteriorul.

Elevii nu au voie nici să vorbească între ei, să copieze, să transmită materiale care permit copiatul sau să schimbe între ei foi din lucrare, ciorne, notițe sau alte materiale care ar putea fi folosite pentru rezolvarea subiectelor (sursa: art. 11 alin. 5 din ordinul citat mai sus).

Elevii sunt obligați să lase toate obiectele interzise într-o sală de depozitare stabilită de comisia din școală.

Elevii care refuză să depoziteze obiectele interzise în sala stabilită de comisie NU sunt primiți în examen.

Ce pățesc elevii prinși la copiat în Evaluarea Națională 2019

Absolvenții de clasa a VIII-a prinși că încearcă să copieze sau că au la ei telefoane/obiecte interzise sunt dați afară din probă și primesc nota 1, indiferent dacă au folosit sau nu materialele interzise.

Ordinul de ministru prevede că elevii prinși cu telefoane sau copiuțe sunt eliminați din examen “indiferent dacă au fost introduse de aceștia ori de alți candidați, de cadre didactice din comisie sau de alte persoane și indiferent dacă ei au primit ori au transmis materiale interzise/ciorne/foi din lucrările scrise”.

Dacă un elev este dat afară din examen pentru că a încercat să copieze, președintele de comisie scrie pe lucrarea acestuia, cu cerneală sau pix roșu, “fraudă” și pune nota 1.

Înainte de fiecare examen din Evaluarea Națională 2019, profesorii asistenți le vor explica elevilor regulile și le vor cere “să predea toate eventualele materiale și obiecte care, potrivit reglementărilor în vigoare, sunt interzise în sala de examen”. După ce profesorii le spun candidaților ce nu au voie să facă în examen, elevii vor semna un proces-verbal în care se află menționat că știu că nerespectarea regulilor are drept consecință eliminarea lor din examen și nota 1 la proba respectivă.

Comisiile de examen vor verifica, prin sondaj, înregistrările audio-video din sălile de examen, după încheierea fiecărei probe scrise. Dacă găsesc nereguli, fraude, tentative de fraudă sau dacă există sesizări privitoare la nereguli, atunci comisiile vor verifica înregistrările din toate sălile de examen.

Ordinul semnat de fostul ministru al Educației Valentin Popa prevede explicit că elevii care vor să predea lucrările înainte de expirarea celor 2 ore de examen pot să o facă “cel mai devreme după o oră de la distribuirea subiectelor în săli”.

Același ordin prevede că elevii nu mai pot ieși din examen cu foile cu subiectele: “La părăsirea sălii de examen toți candidații predau, odată cu lucrările scrise, și foaia/foile conținând subiectul de examen” (sursa: art. 12, alin. 2).

În ce condiții pot să vadă părinții lucrările copiilor la Evaluarea Națională 2019

Ministerul Educației a decis anul acesta școlar că părinții pot cere comisiei județene de organizare a evaluării naționale să vadă lucrările propriului copil, “numai după afișarea rezultatelor finale, după etapa de soluționare a contestațiilor”.

“La vizualizarea lucrării/lucrărilor, candidatul minor trebuie să fie însoțit obligatoriu de un părinte/reprezentant legal”, iar cererea de vizualizare a lucrării de examen “nu poate conduce la reevaluarea și/sau modificarea notelor acordate”, prevede ordinul de ministru.

Ce nu au voie să facă profesorii asistenți

Profesorii asistenți NU au voie să:

  • le dea elevilor nicio indicație referitoare la rezolvarea subiectelor
  • nu au voie să discute între ei și nici să rezolve subiectele
  • nu permit nici unei alte persoane să le dea candidaților indicații referitoare la rezolvarea subiectelor, să le furnizeze acestora materiale care conțin rezolvarea subiectelor

Profesorii care vor asista elevii în examen NU au voie să intre în săli cu telefoane mobile, cu mijloace electronice de calcul ori de comunicare, cu ziare, reviste, cărți.

Materialele nepermise în sala de examen vor fi introduse într-un plic, împreună cu un bilet pe care se notează numele și prenumele posesorului, care va fi păstrat până după predarea lucrărilor scrise într-o sală special stabilită pentru depozitarea obiectelor personale ale profesorilor asistenți, supravegheată de o persoană desemnată de comisia din școală.

Ce este Evaluarea Națională

Evaluarea Națională este examenul susținut de absolvenții clasei a VIII-a pentru evaluarea “externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial”, potrivit definiției pe care o găsim în Metodologia (actul care cuprinde regulile) de organizare a Evaluării naționale din 2011, în vigoare și anul acesta.

Evaluarea Națională se desfășoară în fiecare an, într-o singură sesiune. Examenele evaluării nu pot fi “picate”. Notele obținute de elevi la examenele Evaluării naționale contează în proporție de 80% la admiterea la liceu (restul de 20% este reprezentată de media V-VIII). Nu există notă minimă de admitere la liceu sau în școala profesională, intrarea într-o clasă sau alta fiind limitată de numărul de locuri și de concurență.

Atât elevii de la stat, cât și cei din învățământul particular susțin Evaluarea Națională fără taxă.

Comisiile de examen de la nivelul școlii au următoarea componență:

  • președinte: este directorul sau directorul adjunct al școlii
  • membri: 1-3 profesori din școală
  • persoana de contact: informaticianul școlii sau alt profesor cu competențe de folosire a calculatorului; este responsabilul cu transferul variantelor de subiecte și bareme, numai pentru acele școli desemnate ca centre de comunicare
  • asistenți: profesori care nu au rude până la gradul al IV-lea printre elevii care susțin Evaluarea Națională în acea școală; profesorii asistenți sunt cei care supraveghează elevii în sălile de examen și au altă specialitate decât cea la care tinerii susțin proba
Cine concepe subiectele de Evaluare Națională la clasa a VIII-a

Subiectele de la Evaluarea Națională 2019 sunt concepute de Ministerul Educației, prin Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE) din subordinea sa. Potrivit regulilor de examen, subiectele trebuie să fie în strictă concordanță cu programele pentru Evaluarea Națională, să aibă un nivel mediu de dificultate și să permită rezolvarea în 120 de minute.

Baremul de evaluare și de notare pentru fiecare subiect de examen este elaborat tot de Centrul Național de Evaluare și Examinare; baremele se publică pe edu.ro după desfășurarea fiecărui examen.

Documentele oficiale care fixează cadrul de desfășurare a Evaluării Naționale 2019:

CALENDAR ADMITERE LICEU 2019:

3 – 7 iulie 2019 Elevii de clasa a VIII-a vor completa fişele de înscriere la liceu
4 – 8 iulie 2019 Elevii și părinții verifică fişele de înscriere la liceu și corectează eventualele greşeli în baza de date computerizată
12 iulie 2019     Repartizarea computerizată la liceu a absolvenţilor clasei a VIII-a

Media de admitere la liceu, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenților învățământului gimnazial, se calculează ca medie ponderată între media generală la Evaluarea Naţională (contează în proporție de 80%), şi media generală de absolvire a claselor a V-a – a VIII-a (20%).

Citește și:

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Modele de subiecte BAC 2025 la Limba română pentru minoritatea maghiară, publicate de Ministerul Educației. Elevii susțin proba în premieră cu subiecte diferențiate, inclusiv pentru tehnologic: itemi lacunari, eseuri pe texte la prima vedere – printre cerințe

Modele de subiecte pentru proba de limba română cu subiecte diferite în premieră pentru candidații de etnie maghiară, de la examenul de Bacalaureat 2025, au fost publicate de Ministerul Educației…
Vezi articolul

„Nu am cuvinte să folosesc pentru a descrie lipsa de profesionalism a guvernanților față de oamenii care se ocupă de viitorul acestei țări” – fost student care vrea să devină profesor și a venit la protestul din Piața Victoriei

„Nu am cuvinte să folosesc pentru a descrie lipsa de profesionalism și de empatie (a guvernanților – n. red.) față de oamenii care se ocupă de viitorul acestei țări”, este…
Vezi articolul

Telefoanele mobile vor fi interzise în timpul orelor „cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic” – prevederi finale în Statutul Elevului și ROFUIP, trimise la Monitorul Oficial

„Fără telefoane mobile în timpul orelor, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic” – așa sună una dintre prevederile din noul Statut al Elevului, prezentate miercuri…
Vezi articolul