Evaluarea Națională 2019: Cum să nu greșești la matematică – sfaturi practice pentru abordarea cu succes a examenului de la profesorul Sorin Borodi

53.712 vizualizări
Sorin Borodi / Sursă foto: sorinborodi.ro
Examenul de matematică de la Evaluarea Națională este, de regulă, o piatră de încercare mai grea decât proba de la limba română pentru elevi, potrivit rezultatelor din ultimii ani. Profesorul de matematică Sorin Borodi a scris pentru Edupedu.ro câteva sfaturi pentru adolescenții care susțin joi, pe 20 iunie, proba scrisă la matematică. ”Este extrem de importantă şi perioada premergătoare probei”, spune Sorin Borodi, dar profesorul remarcă faptul că ”o situaţie specială se petrece an de an la cele două probleme de la subiectul III”.

„Este extrem de importantă şi perioada premergătoare probei. Învăţarea sau repetarea formulelor să înceteze începând cu după-masa zilei dinaintea examenului.  Evită compania acelor persoane care îţi sporesc inutil emoţiile. Pe de altă parte, să nu-ţi fie frică de emoţii. Într-un grad moderat, acestea sunt normale şi chiar folositoare, spun unii cercetători”, spune profesorul de matematică Sorin Borodi.

Ce trebuie să ai la tine la examen, pregătirea din timp

Pregăteşte-ţi cel puţin cu o zi înainte de examen o listă cu cele necesare: cartea de identitate, 2-3 pixuri cu aceeaşi nuanţă de albastru, instrumente geometrice, creion, radieră. Ia cu tine o sticlă de apă (de preferinţă plată), batiste de hârtie.

Fii atent la alimentaţia din ziua premergătoare examenului şi, mai ales, din dimineaţa zilei examenului. Nu mânca nici mai mult, nici mai puţin ca în alte zile. Îmbrăcămintea să fie cât mai comodă. De evitat cravata şi alte accesorii”, îi mai sfătuiește Sorin Borodi pe elevi.

În ziua examenului, în clasă, în momentul primirii subiectului:

„Ai primit subiectul. Citeşte-l calm, în întregime.

Începe apoi rezolvarea cu subiectul I. Pe ciornă, cel mai bine. Atenţie la subiectul I la transcrierea răspunsurilor de pe ciornă pe foaia de examen. Au fost cazuri de inversări ale răspunsurilor!

Ai un exerciţiu cu un interval? Fii atent dacă este deschis sau închis!

Continuă apoi cu subiectul II.

La II.1 nu uita să faci notaţiile!

La problemele la care simţi că te depăşesc, scrie măcar formula, dacă este cazul. Vei primi puncte pentru ea.

Dacă “simţi” că o problemă s-ar rezolva cu o ecuaţie sau un sistem şi nu răzbeşti, în schimb crezi că ai putea să o rezolvi folosind o metodă din clasele I-IV, nu ezita să o foloseşti.

La problema II.4, dacă trebuie să reprezinţi graficul funcţiei, nu uita să trasezi dreapta! Au fost cazuri frecvente de elevi care au reprezentat corect punctele şi… au uitat să le “unească”.

Dacă la un exerciţiu nu găseşti rezolvarea oricâte eforturi faci, dar găseşti răspunsul prin încercări, scrie-l pe foaia de examen, vei primi puncte pentru el.

În special la problemele de geometrie, nu uita să justifici afirmaţiile: de ce acel patrulater este romb? Sau de ce acel triunghi este isoscel? Dacă utilizezi în rezolvare o anumită teoremă, să nu uiţi să-i aminteşti numele.

În general, timpul nu a fost niciodată o problemă la proba de matematică. Aşadar, nu intra în panică în această privinţă, nu este cazul.

O situaţie specială se petrece an de an la cele două probleme de la subiectul III

În special elevii de nivel mediu au tendinţa să nu abordeze aceste două probleme sau să le abordeze extrem de superficial. Deseori pe baza unei prejudecăţi, că aceste probleme sunt sigur grele. Dar, în realitate, se intâmplă adesea ca punctul “a”, uneori chiar şi “b” de la aceste probleme să fie elementar, la nivelul celor de la subiectul I: o arie sau un perimetru.

Înainte de a preda lucrarea, reciteşte cu atenţie.

Nu ezita să faci completări, dacă este cazul.

Desenele să le realizezi cu creionul; notaţiile le poţi face şi cu pixul.

Nu cumva să uiţi la subiectele II şi III să transcrii rezolvările complete de pe ciornă pe foaia de examen.

Dacă ai greşit un cuvânt sau o relaţie, şterge cu o linie orizontală, nu face “x”-uri sau alte semne.

Dacă ţi se pare greu subiectul, nu intra în panică! Gândeşte-te că e greu pentru toţi elevii, nu numai pentru tine”.

Proba scrisă la matematică, de la Evaluarea Națională are loc joi, pe 20 iunie. Modele de subiecte pentru matematică pot fi descărcate de aici.

Sorin Borodi este profesor de matematică la Liceul Teoretic ”Al. Papiu Ilarian” din Dej, județul Cluj.


1 comment
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 700 de copii și elevi de la școli de stat au fost mutați la școli private, în acest an școlar, în București. Numărul este cu circa 10% mai mic decât al celor mutați de la privat la stat

În anul școlar 2023-2024, începând cu 1 septembrie 2023 până în prezent, s-au transferat din unități de învățământ preuniversitar de stat în unități de învățământ preuniversitar particular 707 de copii/elevi,…
Vezi articolul

BREAKING Peste 700 de elevi din București sunt încă în vacanță și încep anul școlar pe 19 septembrie, după ce Inspectoratul Școlar București a respins cererea Școlii Gimnaziale nr. 28, la care învață, de a face ore online / Clădirea e în renovare, iar profesorii vin la serviciu și stau în sala de sport

Toți elevii școlii Gimnaziale nr. 28 din București au vacanță prelungită, cu aprobarea Inspectoratului Școlar General, pentru că lucrările de reabilitare și renovare de peste vară nu au fost gata…
Vezi articolul

VIDEO Apare tot mai des stigmatizarea elevilor care au avut virusul. Foarte mulți mi-au spus că nu au simțit niciodată nevoia să se ducă la psihologul școlii pentru că îl aveau și profesor la clasă – Sânziana Georgescu, Consiliul Elevilor Vrancea: Trebuie făcută o separare clară între profesorul de psihologie și psihologul școlii

Trebuie făcută o separare clară între un profesor de psihologie și psihologul școlii, a spus Sânziana Georgescu, președinta Consiliul Județean al Elevilor Vrancea, la dezbaterea „Vaccinare și testare pentru învățare”…
Vezi articolul
Modificările pentru Bacalaureat -Când au loc detașarea la cerere și detașarea în interesul învățământului

2.000 de locuri pentru cei care vor să devină profesori, la nivel de licență, pentru anul universitar 2022-2023, potrivit unei hotărâri adoptate de Guvern / Cifra de școlarizare pentru creșe, grădinițe, școli și facultăți

Sunt alocate 2.000 de locuri pentru cei care vor să devină cadre didactice, la nivel de licență, pentru anul universitar 2022-2023, potrivit unei hotărâri adoptate de către Guvern. „Este vorba…
Vezi articolul