Evaluarea Națională la clasa a II-a începe astăzi, 7 mai 2019, cu testarea la Limba română – Scris. Elevii au la dispoziție 30 de minute pentru a răspunde unor subiecte de nivel mediu, concepute de Ministerul Educației. Subiectele sunt realizate pe 2 numere, astfel încât colegii de bancă să nu poată copia cu ușurință rezultatele unul de la celălalt. Obiectivul evaluării este de a verifica în ce măsură copiii și-au însușit elementele de bază prevăzute de programa școlară pentru clasa a II-a.
Astfel, învățătoarele au la dispoziție 2 ani pentru a interveni acolo unde identifică probleme, prin planuri individualizate de învățare. Subiectele de la Evaluarea Națională la clasa a II-a sunt concepute de Ministerul Educației, pe modelul testelor PISA.
Subiectele de la Evaluarea la clasa a II-a sunt unice pe țară; de altfel, aceasta este prima testare din traseul școlar al copiilor de această vârstă cu subiecte făcute de altcineva decât învățătoarea de la clasă. Rezultatele ar trebui să îi ajute pe părinți și să vadă cum este evaluarea curentă făcută de cadrul didactic: este una corectă, rezultatele de la Evaluarea aceasta sunt similare celor obținute la clasă? Sau copilul este sub/supraevaluat?
Până în 2014, când evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a au fost introduse la nivel național, prima testare cu subiecte făcute de altcineva decât profesorul de la clasă era susținută de elevi direct la clasa a VIII-a, în examenul ale cărui rezultate sunt decisive pentru traseul școlar. Evaluările au și rolul de a-i pregăti pe copii cu condițiile de examen, în condiții însă total sigure pentru ei: la clasa a II-a, la evaluare este și învățătoarea în clasă, iar rezultatele nu se trec în catalog.
Regulile de la Evaluarea la clasa a II-a: în ce săli se susține testarea și cine îi supraveghează pe copii
Evaluarea Națională la clasa a II-a se desfășoară în timpul orelor normale, în funcție de programul fiecărei școli. Elevii susțin testarea în clasele în care învață în mod normal.
Subiectele sunt împărțite chiar de învățătorul de la clasa respectivă, care este asistat pe toată durată evaluării de un al doilea profesor, care nu predă la acea clasă. Elevii sunt așezați în bănci așa cum obișnuiesc să o facă zilnic, subiectele fiind concepute pe 2 numere.
Înainte de începerea testului, învățătorul le spune copiilor care sunt regulile evaluării. În momentul în care primesc testele, elevii trebuie să își scrie pe foaia de evaluare numele, prenumele și școala.
Învățătoarelor le este interzis să le dea copiilor indicații despre rezolvarea subiectelor, să modifice testele sau să completeze rezolvările testelor.
La încheierea celor 30 de minute de evaluare, învățătoarea ia foile de test de la copii și le predă, pe bază de proces-verbal, directorului școlii, care este președintele comisiei de organizare a evaluării în școală.
Subiectele de la evaluarea la clasa a II-a trebuie îndeplinească următoarele condiții, potrivit regulilor de Evaluare, definite în metodologie:
- să aibă un nivel mediu de dificultate
- “să fie formulate clar, precis și în strictă concordanță cu programele școlare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu”
- să aibă un “format asemănător celui al evaluărilor internaționale”
Cine corectează testele de la clasa a II-a
Lucrările scrise de elevii de clasa a II-a sunt evaluate în școală, de către profesorii din respectiva unitate școlară. Fiecare test este evaluat și notat de către două cadre didactice, dintre care unul este învățătorul de la clasă.
Testele de la clasa a II-a trebuie să fie corectate în termen de cel mult 7 zile de la data susținerii ultimului test de la clasa respectivă.
Ce se întâmplă cu rezultatele de la evaluarea națională la clasa a II-a
Rezultatele obținute de fiecare elev de clasa a II-a nu se afișează, nu se anunță public și nu se trec în catalog. Rezultatele de la evaluarea națională la clasa a II-a le sunt comunicate de către învățătoare părinților, individual.
Scopul evaluărilor este de a arăta în ce măsură și-au însușit copiii elementele de bază prevăzute de programa școlară și de a-i ajuta pe cei care au lacune să le remedieze, pe timpul verii.
Pe baza acestor teste, învățătoarele trebuie să realizeze planuri individualizate de învățare, adaptate fiecărui elev la care a identificat probleme. Planurile trebuie comunicate părinților, pentru a fi parteneri în procesul de învățare.
Planul individualizat de învățare este un “instrument fundamental de remediere/dezvoltare/orientare care cuprinde informații diagnostice și prognostice în vederea orientării și optimizării învățării”, prevede metodologia. Actul aprobat prin ordin de ministru precizează că “decizia privind elaborarea planului individualizat de învățare al elevului se ia coroborând rezultatele la EN cu datele și observațiile înregistrate de-a lungul parcursului educațional al elevului”.
“După informarea părinților/reprezentanților legali, se întocmește un proces-verbal, în care aceștia semnează pentru luarea la cunoștință a informațiilor referitoare la rezultatele elevului la EN și, după caz, la măsurile prevăzute în planul individualizat de învățare”, se mai arată în metodologie.
Modele de subiecte pentru Evaluarea Națională clasa a II-a 2019
Modele de teste Matematică clasa a II-a
Modele de teste Matematică clasa a II-a
Modele de teste Limba română – Scris clasa a II-a
Modele de teste Limba română – Scris clasa a II-a
Modele de teste Limba română – Citit clasa a II-a
Modele de teste Limba română – Citit clasa a II-a
Modele de teste Limba maternă – Scris clasa a II-a
Modele de teste Limba maternă – Citit clasa a II-a
Modele de teste Limba română pentru minoritățile naționale – Scris-Citit clasa a II-a
Calendar Evaluarea Națională clasa a II-a 2019
7 mai 2019: Limba română – Scris
7 mai 2019: Limba maternă – Scris
8 mai 2019: Limba română – Citit
8 mai 2019: Limba maternă – Citit
9 mai 2019: Matematică
10 mai 2019: Limba română pentru minoritățile naționale – Scris-Citit
De ce este nevoie de evaluare la clasa a II-a
Evaluarea la clasa a II-a este prima testare în cadrul căreia copilul este expus unor subiecte făcute de altcineva decât cadrul didactic cu care este obișnuit. Părinții pot compara, astfel, rezultatele obținute de copil la această testare națională cu rezultatele obișnuite primite de elev de la învățătoare și pot vedea dacă a fost evaluat corect în timpul anului.
Rezultatele ar trebui să îi ajute pe părinți să afle pe ce anume să insiste, în lucrul cu copiii, pe timpul verii.
Un alt obiectiv al evaluărilor este de a-i obișnui pe copii cu condițiile de examen, pentru a nu se trezi la final de clasa a VIII-a, când au un examen care le hotărăște traseul școlar, pentru prima oară în fața unei evaluări naționale.
Aceste testări trebuie să radiografieze în mod real în ce măsură au înțeles copiii elementele prevăzute de curriculumul național, dar și efortul depus de învățători: au ridicat nivelul celor mai mulți copii din a II-a până în a IV-a sau au mers doar cu vârfurile, iar restul copiilor s-au adâncit în necunoaștere? În contextul unei salarizări diferențiate, aceste evaluări sunt esențiale.
Vezi mai jos o broșură informativă despre Evaluarea Națională de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, realizată de Mișcarea Populară:
Photo by Pragyan Bezbaruah from Pexels
Citește și:
-
Modele de teste pentru Evaluarea Națională la clasa a II-a, a IV-a și a VI-a: Structura subiectelor nu se schimbă, spune instituția care concepe cerințele
-
Calendarul tuturor examenelor care urmează în semestrul al II-lea, după Vacanța de Paște 2019
-
Structura anului școlar 2018-2019
-
Structura anului școlar 2019-2020