Evaluarea cu nota 1 la Muzică, primită de un elev de la profesorul său, anulată de instanță la cererea părinților / Motivul: un alt profesor chemat ca expert a susținut că un subiect de la test nu era în programă

Foto: Octav Ganea / INQUAM Photos

Nota 1 acordată unui elev de clasa a VI-a la o evaluare la disciplina Educație Muzicală a fost anulată de Tribunalul Vaslui, după ce un expert a stabilit că unul dintre subiectele evaluării nu face parte din programa școlară, potrivit motivării deciziei, consultată de Edupedu.ro. Decizia nu e definitivă. Părinții elevului ar fi magistrați, potrivit presei locale. Aceștia au reclamat faptul că unul dintre subiecte nu s-ar afla în programa de clasa a VI-a. Cazul ar putea părea o imixtiune în evaluarea unui profesor, având în vedere că trei profesori și Inspectoratul școlar au decis menținea notei 1 pentru acel elev.

Părinții unui elev de clasa a VI-a de la Colegiul Național Iași au obținut anularea în instanță a notei 1 primită de copilul lor la disciplina Educație Muzicală. Decizia poate fi contestată, potrivit portalului Rejust.ro.

Concret, ei au cerut anularea notei 1 primită de copilul lor din două motive: pentru că unul dintre subiectele evaluării nu ar face parte din programa școlară la disciplina Educație muzicală pentru clasa a VI-a și pentru că nota 1 se acordă doar pentru fraudă.

Până să ajungă la judecată, părinții au cerut o reevaluare a notei acordate de profesorul de la clasă. Alți doi profesori de la aceleași Colegiu au menținut nota 1, iar Inspectoratul școlar sesizat de asemenea de părinți, au confirmat nota 1.

La judecată, la cererea reclamanților, în instanță a fost chemat un expert, membru al Grupului de lucru care a elaborat Programa şcolară pentru disciplina Educaţie Muzicală, care a confirmat ce reclamă părinții: faptul că un subiect nu era inclus în programa școlară de clasa a VI-a.

Cazul ar putea părea o imixtiune în evaluarea unui profesor, având în vedere că trei profesori și Inspectoratul școlar au decis menținea notei 1 pentru acel elev.

Decizia Tribunalului Vaslui, ce poate fi contestată, este următoarea:

“Anulează evaluarea făcută la data de 16.10.2023 la disciplina Educaţie muzicală, la care reclamantul a fost notat cu nota 1 (unu), precum şi reevaluarea prin care a fost menţinută nota 1 (unu), comunicată prin adresa nr. 3642/14.11.2023”.

Sursa: Captură rejust.ro

Potrivit publicației locale ReporterIs, mama elevului ar fi procuror militar, iar tatăl ar fi judecător la Tribunalul Iași.

Care au fost cerințele evaluării punctate cu nota 1

„1. Transcrieți pe portativ următoarele note muzicale: do bemol, şi bemol, mi bemol, sol b bemol, re bemol;

2. Identificați enarmonicul sunetelor do bemol, şi bemol, mi bemol, sol b bemol, re bemol şi transcrieți pe portativ” Lucrarea reclamantului a fost notată cu 1 (unu) – f. 10 dosar declinat, reţinându-se că toate notele au fost scrise pe portativ în mod greşit, respectiv cu un spaţiu (o linie) mai sus”.

De remarcat, deși evaluarea la Muzică avea două cerințe, părinții reclamă că doar al doilea subiect nu face parte din programa școală, cel privind “enarmonicul sunetelor”.

Totuși, decizia Tribunalului Vaslui face referire și la greșelile făcute de elev la test: menționează că “lucrarea reclamantului a fost notată cu 1 (unu), reţinându-se că toate notele au fost scrise pe portativ în mod greşit, respectiv cu un spaţiu (o linie) mai sus”.

Sursa: Rejus.ro – motivarea deciziei Tribunalului Vaslui

Deși la dosar se precizează clar că elevul a greșit primul subiect (scrierea notelor pe portativ), motivul pentru care instanța a decis anularea notei este legat de acela că materia nu ar face parte din programa școlară de clasa a VI-a.

Deși viciul constatat vizează doar unul dintre cele două subiecte ale lucrării scrise, sancţiunea nulităţii se extinde asupra întregii evaluări, dat fiind faptul că instanţa de contencios administrativ nu se poate substitui cadrelor didactice în vederea acordării unui alt punctaj”, scrie în motivarea deciziei instanței.

Contestațiile făcute de părinți până la judecată

Elevul a luat nota 1 la o evaluare la clasă, în data de 16.20.2023. La o săptămână distanță, în data de 22.10.2023, părinții au cerut Colegiului Național Iași analizarea situației și a avut loc o întâlnire cu reprezentanții Colegiului Național şi profesorul de la clasă, în urma căreia nota 1 a fost menținută.

Apoi părinții elevului au cerut o reevaluare de către o comisie alcătuită din alte două cadre didactice. Și aceștia au menținut nota 1. “Prin adresa 3642/14.11.2023 Colegiul Național Iasi a răspuns că în urma reevaluării nota obţinută este l, răspunsul nefiind motivat”, scrie în decizia Tribunalului.

Contestația a fost transmisă apoi de părinți către Inspectoratul Școlar cerând remedierea și analizarea situației. Mai exact, “dacă cerințele de la testarea scrisă din 16.10.2023 şi baremul de notare corespund programei școlare la disciplina Educație Muzicală, raportat la cadrul legal în vigoare”.

Inspectoratul Școlar a indicat că rezultatul reevaluării este cel indicat prin adresa 3642/14.11.2023 a Colegiului Național Iași, adică menținerea notei 1.

Totuși, în instanță părinții au invocat faptul că nu s-a respectat programa școlară la disciplina Educație muzicală pentru clasa a VI-a și că profesorii nu au motivat răspunsul prin care au menținut nota 1.

Expertul chemat de instanță, la cererea părinților, confirmă reclamația legată de subiectul care nu face parte din programa școlară

“În urma reevaluării făcute de alți doi profesori de la Colegiul Național Iași, nota a rămas tot 1, răspunsul nefiind motivat”, se arată în decizia instanței.

Părinții au cerut instanței și o expertiză tehnică de specialitate care a confirmat că subiectul al doilea nu ar face parte din programa școlară de clasa a VI-a, așa cum au susținut și părinții.

“Sunt întemeiate criticile reclamantului referitoare la nerespectarea programei şcolare. Pornind de la regula stabilită cu titlu de principiu la art. 105 din Regulamentul-cadru, Tribunalul subliniază faptul că nicio evaluare a competenţelor elevilor nu poate fi concepută decât în limitele programei educaţionale, ca parte a  curriculumului naţional.

Astfel cum rezultă din răspunsul d-lui profesor ######-###### ##########, membru al Grupului de lucru care a elaborat Programa şcolară pentru disciplina Educaţie Muzicală – Clasele a V-a – a VIII-a (f. 22-32), în ceea ce priveşte subiectul nr. II din lucrarea de evaluare, mijlocul informaţional ,,sunetele enarmonice” nu se regăseşte în programa clasei a VI-a, drept urmare nici baremul corespunzător nu este elaborat pe baza unui conţinut din programa şcolară”, scrie în decizia Instanței Vaslui.

Sursa: Rejust.ro – Motivarea deciziei Tribunalului Vaslui

Potrivit programei școlare publicată de Ministerul Educației pe rocnee.ro, ordinul de ministru nr. 3393 din 28 februarie 2017 privind aprobarea programelor şcolare pentru învăţământul gimnazial, subiectul cerut la test ar avea elemente în domeniul de conținut de clasa a VI-a.

Sursa: Rocnee.ro
Tribunalul Vaslui nu a fost de acord cu ideea că nota 1 se acordă doar pentru fraudă

Pe de altă parte, instanța a decis să respingă reclamația privind faptul că nota 1 se acordă doar în cazul fraudelor. Părinții elevului au reclamat că “rezultatul evaluării nu poate fi folosit ca mijloc de corecție, reflectând strict rezultatele învățării, că testele de evaluare şi subiectele se elaborează pe baza cerințelor didactico-metodologice stabilite de programele școlare, iar nota 1 se acordă doar pentru frauda constatată la evaluarea scrisă, inclusiv la probele scrise din cadrul examenelor/concursurilor organizate la nivelul unităţii de învăţământ conform regulamentului sau, după caz, calificativul insuficient”.

Instanța a explicat însă că potrivit normelor în vigoare, notarea se face de la 1 la 10 iar nota 1 se acordă pentru fraudă, dar nu doar în cazul fraudelor, și a citat următoarele articole:

Potrivit art. 106 din Regulamentul cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar “rezultatele evaluării se exprimă, după caz prin: ,,note de la 1 la 10 în învăţământul secundar şi în învăţământul postliceal”.

În același timp, la art. 4 este prevăzut că nota 1 se acordă pentru fraudă, dar nu rezultă că aceasta este singura situaţie când se poate acorda nota 1 ci, ca în caz de fraudă, obligatorie este acordarea notei 1.

Art. 4 din ROFUIP 2022, prevede: Frauda constatată la evaluările scrise, inclusiv la probele scrise din cadrul examenelor/concursurilor organizate la nivelul unității de învățământ, conform prezentului regulament, se acordă nota 1 sau, după caz, calificativul insuficient.

Instanța motivează astfel: “Notele de la 1 (inclusiv) la 10 se pot acorda pentru evaluarea rezultatului învăţării unui elev, la o anumita disciplină. Fiecare profesor are libertatea de a elabora teste de evaluare, de a alege modalităţile de evaluare pe care le considera cele mai potrivite pentru clasele la care predă. Consideră că, dacă legiuitorul ar fi acordat posibilitatea notării cu nota 1 doar în cazul fraudei, aşa cum susţin reclamanţii, reglementarea legală ar fi trebuit să fie formulat: «doar în cazul fraudei / numai în cazul fraudei/ dacă se constată frauda etc.» se acordă nota 1. Or, textul de lege nu are o asemenea prevedere imperativa, motiv pentru care nota 1 poate fi acordata şi pentru evaluarea cunoştinţelor elevilor”.

Exit mobile version