Pentru un elev care susține Evaluarea Națională la clasa a VIII-a, este foarte important să se odihnească înainte de examen și să fie conștient că subiectul de la examenul de Evaluare Națională este de dificultate medie, consideră profesoara de matematică Florentina Pavăl. Aceasta a realizat pentru EduPedu.ro un ghid cu sfaturi pentru examen, integral mai jos în articol. În ghid sunt indicații despre redactarea răspunsurilor la cerințe, dar și sfaturi încurajatoare pentru elevi și părinții acestora.
“Ai voie să simplifici, ai voie să completezi un desen, ai voie să faci alt desen dacă-l consideri necesar în rezolvare, ai voie să tai cu o dreaptă orizontală orice consideri că este greșit, deci procedează cum procedezi de obicei la orice lucrare”, este unul din sfaturile profesoarei.
“Scrie cu ce scrii de obicei, pix sau stilou, nu schimba instrumentul de dragul examenului, schimbarea creează disconfort, atenție doar la culoare, trebuie să fie albastru”, este o altă precizare a cadrului didactic.
De asemenea, “dacă nu te încadrezi cu rezolvarea unei probleme în spațiul cerut, scrie la finalul testului (este o foaie liberă, de obicei, sau poți cere una) precizând subiectul, problema și subpunctul”, mai indică aceasta.
Florentina Pavăl predă matematica de peste 30 de ani la Colegiul Național “Nicu Gane” din Fălticeni. Aceasta este cunoscută pe rețeaua de socializare TikTok drept “Profa de mate cool”, având un cont pe care postează videoclipuri explicative despre matematica de gimnaziu și de liceu. EduPedu.ro a realizat un interviu cu Florentina Pavăl în martie 2021.
Conform calendarului oficial de Evaluare Națională la clasa a VIII-a 2022, proba la Matematică este programată joi, 16 iunie 2022.
Vezi aici și sfaturile de la profesorul de limba și literatură română Cătălin Zaman.
Recomandările complete:
“Dacă luăm în considerare declarațiile oficiale ale ministrului Sorin Cîmpeanu putem trage concluzia că anul acesta elevii de clasa a VIII-a vor avea de rezolvat, la examenul de Evaluare Națională, probleme ce nu le vor crea dificultăți.
Iată câteva idei utile oricărui elev ce urmează să susțină proba de matematică a examenului de Evaluare Națională:
1. Lasă temerile și fricile deoparte, e un examen, nu o catastrofă naturală!
Odihnește-te cu o zi înainte, încearcă să-ți alungi emoțiile, citește întâi întreg subiectul și concentrează-te apoi să dai tot ce poți în cele două ore!
2. Lucrează subiectele în ordinea în care apar pe foile de examen, dacă nu știi vreunul lasă-l, lucrează-le pe celelalte și revino asupra lui la final, după ce le-ai rezolvat pe cele știute.
3. Cu siguranță structura subiectelor ți-e clară, știi că la cele 12 probleme din primele două subiecte nu se cer justificări, deci respectă indicația și încercuiește doar litera corespunzătoare răspunsului corect. Unele dintre aceste probleme necesită calcule, fă aceste calcule pe ciornă!
Dacă nu reușești să-ți justifici riguros răspunsul la vreuna dintre problemele de geometrie din al II lea subiect, apelează la intuiție și/sau la instrumentele geometrice.
Chiar și dacă nu vei găsi răspunsul corect, încercuiește totuși unul dintre cele patru posibile, probabilitatea de a-l nimeri pe cel corect este de 25%.
La probele din cel de-al III lea subiect se cer justificări, de aceea aici e nevoie de atenție la redactare.
Prima problemă va fi una ce se rezolvă cu ajutorul ecuațiilor sau al sistemelor de ecuații sau una de divizibilitate.
Atenție la concluzia din finalul subpunctului, nu uita să scrii adevărat sau fals după ce ai justificat!
La cel de-al doilea exercițiu respectă cerințele și atenție la cel de-al doilea subpunct, s-ar putea să ai nevoie de ceea ce ai obținut în primul subpunct.
Repetă formulele de calcul prescurtat și atenție la semne, în caz că vei avea o expresie.
În majoritatea testelor de antrenament, al treilea exercițiu al acestui subiect a fost din capitolul “Funcția de gradul I”, capitol studiat în clasa a VIII-a, și cred că așa va fi și la examen. Asigură-te că îți este clar când un punct A(x,y) aparține graficului unei funcții f (f(x)=y), că știi să reprezinți imaginea geometrică a graficului unei funcții, că știi să afli coordonatele punctelor de intersecție cu axele Ox și Oy.
III.4 și III.5 vor fi probleme de geometrie plană.
Repetă teoremele și formulele studiate în clasele V-VI, unghiuri, triunghiuri, patrulatere, cerc, paralelism, asemănarea triunghiurilor, relații metrice, funcții trigonometrice. Atenție la proprietățile folosite mai rar, de exemplu: mediana împarte orice triunghi în două triunghiuri de aceeași arie sau raportul ariilor a două triunghiuri asemenea este egal cu pătratul raportului de asemănare.
Ultima problemă va fi de geometrie în spațiu. Repetă formulele de calcul ale ariilor și volumelor pentru prisme și piramide, teorema celor trei perpendiculare și reciprocele și asigură-te că știi să calculezi unghiul dintre două drepte necoplanare, unghiul dintre o dreaptă și un plan, unghiul dintre două plane, distanța de la un punct la un plan și că-ți este clar cum demonstrezi că o dreaptă este paralelă cu un plan sau că o dreaptă este perpendiculară pe un plan.
4. La redactarea celui de-al treilea subiect ține cont că nu este o ascultare la tablă, deci e nevoie să justifici în scris pașii pe care-i faci, dacă e nevoie să folosești vreo relație demonstrată într-un punct anterior precizează asta.
5. Probabil ți s-a atras atenția la ceea ce poate fi considerat semn pe o lucrare și, de teama anulării, nu ai curajul să tai numărătorul și numitorul unei fracții pentru a marca simplificarea!
Ai voie să simplifici, ai voie să completezi un desen, ai voie să faci alt desen dacă-l consideri necesar în rezolvare, ai voie să tai cu o dreaptă orizontală orice consideri că este greșit, deci procedează cum procedezi de obicei la orice lucrare.
6. Scrie cu ce scrii de obicei, pix sau stilou, nu schimba instrumentul de dragul examenului, schimbarea creează disconfort, atenție doar la culoare, trebuie să fie albastru.
7. Dacă nu te încadrezi cu rezolvarea unei probleme în spațiul cerut, scrie la finalul testului (este o foaie liberă, de obicei, sau poți cere una) precizând subiectul, problema și subpunctul.
8. Dacă nu-ți vine nicio idee care să te ajute la rezolvarea vreunei probleme din subiectul III, scrie relațiile sau formulele ce au legătură cu subiectul, există șansa ca vreuna dintre ele să fie utilă în rezolvare și atunci ți se va puncta.
9. Ai încredere în tine și în cunoștințele acumulate de-a lungul anilor, subiectul pe care-l vei avea la examenul de Evaluare Națională este de dificultate medie, Examenul de Evaluare națională nu este olimpiada de matematică.
10. Și, în final, o idee pentru părinți; știu că aveți emoții pentru că și eu am avut cu vreo 15 ani în urmă, sunt absolut normale, dar încercați să nu le transmiteți copilului, trebuie să le gestioneze pe ale lui, nu-l mai încărcați cu altele!”, încheie aceasta.
“Succes și încredere tuturor! Va fi perfect!”, le transmite profesoara elevilor.
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.