Elevii de clasa a IV-a din Cluj încep mâine o evaluare județeană la Limba română, Matematică și Limba maternă. Este al doilea an în care inspectoratul școlar județean organizează această testare. De ce evaluare județeană, când există una la nivel național? Ministerul își sabotează singur evaluarea națională și nu lasă nici măcar învățătorii să înțeleagă care e rezultatul final al lucrării fiecărui elev. În plus, testarea județeană la clasa a IV-a este susținută la finalul unui an în care învățătorii au avut îndrumare să predea împreună cu profesorii de Matematică și Română, pentru a-i obișnui pe copii atât cu stiluri diferite de învățare, cât și cu note, a explicat pentru Edupedu.ro inspectorul pentru învățământ primar din Cluj, Anicuța Todea.
Calendar Evaluare județeană la clasa a IV-a – Cluj 2019
28 mai 2019: Limba și literatura română
29 mai 2019: Matematică
30 mai 2019: Limba și literatura maternă
Evaluarea județeană începe la ora 9:00, în fiecare zi de testare, și durează 60 de minute.
Contactat de Edupedu.ro, Valentin Cuibus, inspectorul școlar general din Cluj, a explicat că a decis în urmă cu doi ani organizarea la nivel județean a acestei evaluări la clasa a IV-a. Problema pe care testarea vine să o rezolve este adaptarea copiilor la clasa a V-a. “Practic, am urmărit schimbarea gândirii predării” la clasa a IV-a, a declarat Cuibus, pentru Edupedu.ro.
“Am ajuns la concluzia că este necesară o testare în care subiectele să fie pregătite atât de profesori, cât și de învățători, în așa fel încât să îi fie copilului mai simplu în momentul în care ajunge în clasa a V-a”, a continuat oficialul.
Inspectorul general din Cluj a declarat pentru Edupedu.ro că, la nivelul județului, “au loc ore comune în care vine profesorul la clasa a IV-a, în principiu profesori care vor urma să predea la clasa respectivă. Vin și participă la ore, dar au loc discuții comune și în comisiile metodice între profesori pe fiecare specialitate”.
Subiectele sunt unice pe județ și sunt concepute de echipe din comisiile metodice, a precizat Cuibus.
Edupedu.ro a contactat-o și pe Anicuța Todea, inspector pentru învățământ primar la Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Cluj. Aceasta a explicat că ideea evaluării județene la clasa a IV-a “îi aparține inspectorului școlar general și a fost prinsă în politica educațională județeană acum 2 ani, precum și în planul managerial al inspectoratului școlar și, pe cale de consecință, în planul tuturor școlilor”.
“Acest test de evauluare vine la finele anului școlar, an școlar în care se întâmplă activități comune învățător clasa a IV-a – profesori de gimnaziu, pe cât se poate profesori care urmează să înceapă să preia clasa a V-a. Adică lecții de română, de matematică, de istorie, de toate tipurile, plus teste elaborate împreună. Ideea noastră a fost să îl ajutăm pe copilul de clasa a IV-a să aibă un debut bun în clasa a V-a. Ne intersează măsura în care elevul de clasa a IV-a este pregătit pentru clasa a V-a”, a afirmat pentru Edupedu.ro inspectorul școlar județean pe învățământ primar.
Todea a adăugat că “testele finale se doresc a fi reluate, sub forma testelor inițiale, la clasa a V-a. Singurul rol al testului inițial este de a înregistra uitarea. Adică, pe mine mă interesează să văd cât a uitat copilul peste vară și, dacă a uitat lucruri importante, atunci profesorul trebuie să reia aceste lucruri. Dacă nu, atunci intră în curriculum de clasa a V-a. Cam aceasta ar fi, în mare, filosofia acestor teste”.
Baremul testărilor de la clasa a IV-a “este făcut pe 100 de puncte, cu 10 puncte din oficiu. Ca să nu stresăm copiii, învățătorul și părinții decid împreună dacă rezultatele se trec în catalog. Dar până la o eventuală consemnare în catalog, rezultatele sunt confidențiale, sunt cunoscute numai de învățător, profesor și părinte. Am păstrat din filosofia evaluării naționale la clasa a IV-a”, a precizat inspectorul școlar pe învățământ primar din Cluj.
Anicuța Todea a explicat că, “la nivelul județului, noi avem rezultatele școlilor unde copiii nu au competențele scris-citit-scotit. Aceste date ne folosesc nouă pentru a merge în școlile respective, pentru a vedea care sunt cauzele și cum putem ameliora lucrurile acestea”.
Care sunt efectele evaluării de anul trecut din Cluj?
“Anul trecut, am fost la câteva școli. Toate aceste lucruri care nu sunt în regulă se transformă în obiective pentru inspecția tematică la nivelul discipinei și al Inspectoratului Școlar, și ne ducem în școli să vedem care este zona care generează probleme pentru copii. De cele mai multe ori, sunt zonele izolate, sunt zonele unde învățătorii sunt necalificați în sensul că nu au studiile de specialitate și, din păcate, școlile unde sunt 4 clase simultane la un singur învățător”, a declarat inspectoarea, pentru Edupedu.ro.
Oficialul a explicat că clasele simultane încă există “din cauza faptului că noi nu avem pârghiile necesare, nu avem competența de a desființa aceste școli și a aduce copiii la școlile de centru. Această decizie o ia autoritatea locală, respectiv primarul cu Consiliul local și, din păcate, nu toți înțeleg interesul educațional al elevului, ci mai degrabă numărul de voturi șamd. În general, așa stau lucrurile”.
Fiecare testare durează o oră, iar “învățătorii încep să îi obișnuiască pe copii cu notele, la clasa a IV-a, din timpul anului școlar. Este o măsură în planul managerial. Îi rugăm pe colegi să administreze teste copiilor, teste elaborate împrteună cu colegii profesori, la care să îi evalueze cu punctaje”, a continuat Anicuța Todea.
“Noi am solicitat acum, la Minister, eliminarea calificativelor. Calificativele au fost o pricină de sminteală pentru mulți. Aceste calificative se acordă prin aplicarea unor descriptori de performață. Părinții tot întreabă: ce e ‘bine’-le ăla? O fi 7, o fi 8? Păi nu e nici 7, nici 8. Descriptorii arată gradul în care copilul reușește să atingă competența ascunsă în itemi, cu alte cuvinte. Noi am propus așa: la nivelul ciclului achizițiilor fundamentale – clasa pregătitoare, clasa I și a II-a – să se utilizeze evaluarea descriptivă, adică învățătorul să spună nivelul la care copilul se află: competențe formate, competențe în curs de formare sau competențe neformate. Fără suficient, fără bine… Și, din ciclul primar superior (clasele a III-a, a IV-a – n.red.), evaluarea să se finalizeze cu note, ca să îi ajutăm pe copilași să facă trecerea spre ciclul gimnazial”, a declarat inspectoarea, pentru Edupedu.ro.
Rezultatele testărilor județene de la clasa a IV-a nu sunt folosite la admitere în clasa a V-a, fiind confidențiale, a adăugat Todea.
“Am crezut că această clasa a IV-a este clasa în care se poate lucra în echipă. E un cadru lejer, acum adunăm informațiile legate de câte ore s-au desfășurat în comun, anul acesta. Deci profesorii, când au o oră liberă, în înțelegere cu învățătorul, vin și țin împreună ore de Română și de Matematică, astfel încât elevii să se obișnuiască cu alt stil de predare, dar și pentru ca domnii profesori să se obișnuiască cu stilul de predare integrată. Pentru că predarea integrată este mult mai bine cunoscută la grădiniță și la primar, decât la ciclul gimnazial unde, din păcate, predarea se face încă mono-disciplinar”, a detaliat pentru Edupedu.ro inspectorul școlar județean pe învățământ primar.
Cum învață, concret, profesorul de gimnaziu predarea integrată?
“Profesorul de matematică vine și asistă la o oră de matematică susținută de învățător, de exemplu pe un text cu conținut geografic. Suntem și noi la început și învățăm, dar ideea centrală este că aceste teste trebuie să fie integrate, că acesta este specificul învățătorii la vârsta mică”, a adăugat Anicuța Todea.
Photo by rawpixel.com from Pexels
1 comment
Regretam dar nu am auzit de nicio ora in comun cu cadre profesorale…Doar un motiv in plus de stress care saboteaza derularea corecta a restului de materie pana la incheierea anului scolar. Vai de ea materie ! Texte de doi bani cand noi avem o multime de scriitori minunati ! Gramatica nesistematizata ! Pai nu amestec gramatica cu povestirea textelor ! Si asa copiii nostri sunt sabotati de tehnologie in dezvoltarea limbajului si a vocabularului, de ce sa nu ii prostim de tot? Rusine pentru continutul manualelor si al textelor! Profesorii de alta data s-ar rasuci in mormant daca ar vedea ce au ajuns manualele. Sau trebuie sa crestem generatii de aliterati (sa nu spun retardati) usor manevrabili de cei ce ii vor folosi ca angajati? Imi vine sa plang pentru ce se intampla in sistemul primar! Vom vedea ce vom gasi in cel secundar…Succes micutilor ! Ei nu au vina pentru ce li se intampla .