Modele de subiecte pentru evaluarea elevilor la finalul clasei a IV-a au fost publicate de Ministerul Educației. Copiii care termină anul acesta învățământul primar vor susține o testare la Limba română, Matematică și Limba maternă, în perioada 14-16 mai 2019. Modelele publicate de Ministerul Educației sunt chiar subiectele de la Evaluarea Națională la finalul clasei a IV-a din 2014.
Rezultatele copiilor la evaluarea de la clasa a IV-a nu vor fi trecute în catalog, nici nu vor fi făcute publice, ci vor fi comunicate fiecărui părinte în parte de către învățător, care trebuie să îi spună acestuia și cum anume să lucreze pe timpul vacanței de vară cu cel mic, pentru a acoperi eventualele lacune.
Scopul evaluării de la clasa a IV-a este de a vedea în ce măsură copiii și-au însușit informațiile prevăzute în programa școlară pentru finalul ciclului primar. Este și momentul în care Ministerul Educației trebuie să facă o diagnoză a implementării curriculumului: rezultatele la nivel național se pliază pe profilul elevului care a terminat ciclul primar, așa cum a fost el proiectat?
Modele de subiecte la Limba română și Matematică pentru evaluarea la clasa a IV-a
Modelele de subiecte publicate săptămâna trecută de Ministerul Educației sunt chiar subiectele pe care le-au avut de rezolvat copiii în 2014. Descarcă de mai jos modelele de subiecte publicate de Minister.
Matematică clasa a IV-a – Model de Subiecte Matematică clasa a IV-a
Descarcă Modele de subiecte pentru Evaluarea la clasa a IV-a:
Model de Subiecte Limba română clasa a IV-a
Model 2 de Subiecte Limba română clasa a IV-a
Model Subiecte Matematică clasa a IV-a
Model Subiecte Limba maternă clasa a IV-a
Calendar Evaluare clasa a IV-a:
14 mai 2019: Limba română
15 mai 2019: Matematică
16 mai 2019: Limba maternă
Precizăm că, deși aceste evaluări sunt organizate de 4 ani la nivel național, niciodată Ministerul Educației nu a explicat pe înțelesul publicului care sunt rezultatele medii, astfel încât părinții să aibă un element de referință, să aibă cu ce să compare rezultatele obținute de copiii lor.
Pe de altă parte, aceste evaluări sunt o oportunitate pentru copii: se obișnuiesc în siguranță (pentru că notele nu se trec în catalog) cu condițiile de examen, în loc să se trezească pentru prima dată în fața unor subiecte de la centru și cu rigorile unei testări naționale fix la examenul de la clasa a VIIII-a, care la decide parcursul școlar.
Și pentru părinți evaluările acestea aduc o oportunitate: văd cum performează copilul în fața unor subiecte făcute de altcineva decât învățătoarea de la clasă.
Iar prin compararea rezultatelor obținute de o clasă întreagă la a II-a și apoi la a IV-a se vede clar efortul făcut de învățător: s-a concrentrat doar pe o mână de copii al căror nivel a crescut? copiii cu rezultate slabe la prima evaluare au fost ajutați să își acopere lacunele și să treacă la un nivel superior de învățare sau au fost abandonați, în spatele câtorva copii “buni” pe care s-a concentrat întregul act didactic?
Sindicatele au încercat în mod constant să elimine aceste evaluări, blamate și de parte a corpului profesoral ca fiind cronofage și inutile. Iar luptele subterane împotriva acestor instrumente de evaluare care pot să stea oricând la baza unei salarizări diferențiate se reflectă direct în modul în care Ministerul Educației tratează evaluarea: nu a format învățătoarele și profesorii astfel încât aceștia să aibă în mod concret seturi de exerciții, de îndrumări pe care să le dea părinților pentru a lucra cu cei mici acasă pe timpul vacanței de vară, nu a realizat nici până la această oră un model național de portofoliu educațional în care aceste rezultate trebuie trecute – conform legii educației în vigoare din 2011, nu a făcut publică niciodată semnificația rezultatelor la nivel macro.
Un alt semn al indiferenței cu care Ministerul tratează evaluările de la clasa a II-a, a IV-a și a VI-a stă chiar în modelele de subiecte publicate acum de instituție: sunt subiectele propriu-zise din 2014. Nici un efort de realizare a unor modele noi.
Citește și: