Eurostat: România este pe locul 2 în Europa, după Franța, la numărul mare de elevi care îi revin unui învățător

3.238 de vizualizări
În 2017, în România erau 19,4 elevi la un învățător, potrivit Eurostat, cu 5 elevi mai mulți față de media Uniunii Europene. De precizat că România înregistrează numeroase extreme la acest capitol, după ce în legea educației a fost introdusă, în 2012, posibilitatea exceptării numărului limită de copii la clasă. În școlile din marile orașe, dar și în școlile din reședințele de comune sunt frecvente cazurile de clase cu peste 35 de copii.

Cele mai mari rate elevi-profesor sunt în Franța – 19,6, România şi Cehia – 19,1.

La polul opus, cele mai mici rate sunt în Luxemburg 9 elevi la un învățător, Grecia 9,4 şi Lituania 10,6.

În învățământul primar, în 2017, erau 48.009 cadre didactice şi 928.245 de elevi.

Datele arată că în toată Uniunea în învățământul primar erau 29,3 milioane de elevi şi 2,2 milioane de învățători, adică o medie de 14,7 elevi la un cadru didactic.

În privința gimnaziului, România are o rată de 12,1 elevi per profesor în 2017. România apare astfel pe locul 9 în Europa la acest capitol, cei mai mulți elevi care revin unui profesor fiind în Olanda – 16,1, Marea Britanie – 15,2 şi Franța – 14.

Cei mai puțini elevi la un profesor de gimnaziu sunt în Malta – 6, Slovenia şi Lituania, câte 7.

România urcă pe locul 6 în clasament când vine vorba despre numărul de elevi de liceu care îi revin unui profesor, rata fiind de 13,7%, față de 18,2 în Finlanda (cea mai mare din UE) şi de media UE aflată la 12,2.

România apare, aşadar, atunci când vine vorba despre rata medie a numărului de elevi raportat la numărul profesorilor, în topul Uniunii Europene pe toate nivelurile de învățământ preuniversitar.

Oficial, în România legea educației prevede “nu mai mult de 20” de copii în grupa de grădiniță, “nu mai mult de 25” de copii în clasa pregătitoare – clasa a IV-a, “nu mai mult de 30” de copii în clasa de gimnaziu și “nu mai mult de 30” de elevi în clasa de liceu și școală profesională.

Toate limitele de mai sus au fost anulate, însă, de următorul articol din aceeași lege a educației: Articolul 63 – “(3) În situații excepționale, formațiunile de preșcolari sau de elevi pot funcționa sub efectivul minim sau peste efectivul maxim, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar, pe baza unei justificări din partea consiliului de administrație al unității de învățământ care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1)”. Detalii despre acest subiect aici.

FOTO: Eurostat


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Autorizația de securitate la incendiu și autorizația sanitară, eliminate explicit prin lege dintre condițiile pentru autorizarea provizorie sau acreditarea școlilor și grădinițelor, în proiectul legii Deca a învățământului preuniversitar – surse

Existența autorizației de securitate la incendiu și a autorizației sanitare de funcționare nu ar mai trebui verificată atunci când viitorul organism care se va ocupa de autorizarea și acreditarea școlilor…
Vezi articolul

Cum ajungi profesor de biologie, conform proiectului legii educației. Ligia Deca: Dacă până acum era suficient modulul psihopedagogic și un program de licență în domeniu, acum introducem masteratul didactic de un an cu o bursă egală cu salariul mediu pe economie

Ministrul Educației, Ligia Deca, a explicat ce se modifică în formarea profesorilor pentru învățământul preuniversitar, în Comisia de învățământ a Camerei Deputaților, unde se discută proiectul legii învățământului superior, astăzi,…
Vezi articolul