EUROSTAT Mai mult de 1 din 3 tineri care a absolvit măcar liceul nu lucrează în domeniul în care a studiat

Proba de competențe digitale la Bacalaureat

Foto: Pexels/ Pixabay

Nepotrivirea între domeniul de educație parcurs al unei persoane și domeniul în care acea persoană lucrează este definită de Eurostat drept ”rata de nepotrivire a competențelor” (skills missmatch). În România această rată este mai mare în rândul celor de 15-24 de ani care au absolvit cel puțin liceul – 35,2% în 2018 și mai scăzută în rândul celor de 25-34 de ani care au absolvit cel puțin facultatea – 28,6%, dar aceasta din urmă este cea mai mare rată din ultimii 5 ani.

Persoanele care lucrează în afara domeniului în care au studiat sunt considerate persoane cu „nepotrivire orizontală a competențelor”, arată Eurostat în metodologia celui mai recent studiu experimental despre nepotrivirea abilităților și competențelor.

Specialiștii Eurostat explică necesitatea și utilitatea unei astfel de corelații – neconcordanța dintre competențe pe domenii de educație poate fi relevantă pentru analizele pieței muncii, deoarece persoanele “neconcordante” (1) se pot confrunta cu frustrări din cauza lipsei unui beneficiu avut de pe urma studiului și a efortului dedicat învățării și (2) pot genera pierderi economice pentru companii, ca urmare a eficienței mai scăzute și/sau costurilor suplimentare de dobândire a unor competențe specifice la locul de muncă.

Rata de nepotrivire a competențelor pe domenii de educație, în 2018, pentru tinerii de 15-34 de ani care au absolvit cel puțin liceul (ISCED 3-8): 
  1. Formarea profesorilor și Științele Educației – 38,7%
  2. Umaniste, limbi și arte – 54,8%
  3. Științe sociale, jurnalism + Afaceri, administrație și drept – 22,7%
  4. Științe naturale, matematică și IT – 69,6%
  5. Inginerie și construcții – 45,9%
  6. Agricultură, forestier, pescărie și veterinar – 56,4%
  7. Sănătate – 22,7%
  8. Servicii – 44%
Exit mobile version