Uimită de ideea că ar putea învăța lucruri utile despre bani la toate disciplinele, nu doar la Economie și la opționalul de Educație antreprenorială, Adia R., elevă în clasa a XI-a la un liceu din Iași, a declarat într-un scurt interviu pentru Edupedu.ro că, după părerea ei, noțiunile despre bani sunt integrate foarte coerent în fișele de lecții gratuite din proiectul Școala de Bani.
Adia spune că sunt dese discuțiile în care ea și colegii ei abordează problema banilor. Mai ales atunci când au nevoie de ei pentru anumite gadgeturi utile școlii online sau pentru studii, ori pentru costurile asociate plecării la facultate, de exemplu. Se gândesc să se angajeze și să economisească, dar spune că nu pentru toți situația este simplă. Eleva remarcă faptul că lipsa unor noțiuni adecvate de educație financiară ar putea duce la îndatorarea tinerilor prin credite de studii sau de acoperire a costurilor asociate acestora. Iar aceste împrumuturi, accesate în necunoștință de cauză, ar putea să le afecteze startul în carieră sau în viața de adult.
- Cele 46 de fișe lansate recent prin proiectul Școala de Bani sunt gândite de cadre didactice, pentru profesori. Este un prilej foarte bun de modernizare a predării pentru fiecare cadru didactic deschis către aplicabilitatea conceptelor învățate. Profesorii pot folosi aceste resurse gratuite atât în predarea online, cât și în cea față în față. Materialele pot fi descărcate gratuit de către aceștia, de pe platforma online Școala de Bani.
Cum ai aflat despre fișele de educație financiară pentru alte discipline, din proiectul Școala de Bani?
„Am participat la prezentarea proiectului Școala de Bani și a modalităților prin care profesorii pot integra în orele de clasă aceste module și aceste fișe. M-a fascinat introducerea educației financiare în toate disciplinele, nu doar la cele dedicate.
În curricula tradițională am întâlnit noțiuni de educație financiară, bineînțeles, la materiile Economie și Educație antreprenorială. Propriu-zis, integrate în alte materii, pot spune că la matematică am avut un capitol care făcea referire la calcule economice. Cam atât”.
Cum vezi posibilitatea de a pune în și alte materii – în biologie, chimie, matematică, informatică – noțiuni de educație financiară?
„Am studiat fișele, atât pe cele online, cât și pe cele disponibile pentru liceul nostru, și noțiunile sunt integrate foarte coerent. De exemplu, la clasa a V-a elevii au de realizat un buget personal cu ocazia lecției referitoare la opera Vizită, de Ion Luca Caragiale. Și, în general, mi se pare că se pot integra foarte ușor, observând mai ales lecțiile deja realizate. La matematică, fiind foarte mult calcule procentuale, poți include ușor, iar la informatică se poate discuta despre cum funcționează sistemele cu care operează băncile, de exemplu”.
De ce crezi că e utilă discuția despre educație financiară și la alte materii decât la cele dedicate acestui subiect?
„Pe mine mă atrage foarte mult educația financiară și, în general, aș dori să aflu cât de mult se poate și să fiu cât mai pregătită pentru viață. Și știu că și colegii și prietenii mei împărtășesc aceste idei. Iar pe lângă acest punct de vedere subiectiv, există și un punct de vedere obiectiv: România se clasează printre ultimele țări din Uniunea Europeană la capitolul acesta al integrării studiilor referitoare la educație financiară”.
Văd că te-ai documentat asupra subiectului…
„Da, sunt pasionată de statistici”.
Felicitări! Dar concret, în viața ta de zi cu zi, ce noțiuni despre bani ți-ar folosi?
„Aș vrea să știu mai multe despre taxe, și aș vrea să cunosc mai multe despre calculul pensiilor la nivelul mai multor state, nu doar România, mă interesează care sunt diferențele. Aș vrea să știu mai multe despre cum se împarte bugetul statului și cum se formează PIB-ul. Propriu-zis, aș vrea să învăț cum se fac calcule imobiliare sau cum se pot estima costurile la începutul unei afaceri. Eu am învățat ce înseamnă un credit și ce înseamnă economii de acasă, nu de la școală”.
În discuțiile cu colegii v-ați pus vreodată problema cum faceți să strângeți bani pentru un telefon sau pentru un laptop?
„Da, bineînțeles.”
Și ce soluție ați găsit – una de economisire, una antreprenorială?
„De obicei avem discuții despre viitor și despre câștigarea unui anumit venit, fie pentru un telefon, fie pentru atunci când o să fim la facultate. Soluțiile cele mai întâlnite în rândul prietenilor mei sunt economisirea și apoi angajarea.
Mi se pare că materia de la economie nu este adaptată pieței sau nevoilor elevilor, am vrea să fie mai multe elemente de viitor”.
Vă explica cineva, la școală, cum o să vă descurcați când o să fiți studenți din punct de vedere al banilor?
„Nu. De exemplu, cei care pleacă în străinătate au o dilemă foarte mare pentru că lipsa educației financiare contribuie foarte mult la așa ceva. Mai mult, aceștia ajung să dezvolte credite, ori din cauza taxelor la facultate, ori prin costul vieții, pur și simplu. Credite care pot să îi afecteze în timp, dacă nu sunt încheiate în condiții bune. Când vine vorba de angajare, majoritatea facultăților bune din străinătate, care nu se găsesc în România, nu permit angajarea în timpul studiilor. Dacă, totuși, programul de studii permite angajarea, nivelul de competență și de limbă dau acces studentului să se angajeze la joburi part time care îi ajută să facă bani doar pentru a acoperi un procent din costul vieții.
Avem nevoie de niște informații reale și actualizate, pentru că aceasta este o nouă problemă actuală: nu putem să studiem Economie cu manuale care au fost făcute atunci când România nu era în Uniunea Europeană. Noi am avut, de exemplu, manual de economie din anul 1998, adică înainte să ne fi născut”.
Chiar dacă Școala de Bani este o inițiativă care încă nu a ajuns la toate unitățile de învățământ, este o inițiativă care ne dă încredere nouă, elevilor, și care arată cât de motivați și cât de dedicați sunt profesorii din România, pentru că introduc aceste noțiuni în orele de curs”.
Cum mă înscriu în platformă
Înscrierea este foarte simplă, oricine poate completa câteva câmpuri cerute de aplicație, cum ar fi nume, prenume și adresa de email. Conectarea poate fi realizată chiar cu ajutorul contului Facebook sau a contului Google. Durează 15 secunde.
Foto: Arhivă personală
3 comments
Educația antreprenoriala, NU ESTE UN OPTIONAL! Dacă nu știți, nu vorbiți.
Educație financiara, se face din acest an școlar, la clasa a VIII-a, iar în unele licee e materie opțională la clasa a XI a la profilul socio umane.
A fost un capitol de educație financiara la matematica, parca în clasa a noua sau a zecea. Dar a fost abuziv introdus.
Asta e treaba de profesor de economie, de contabil…
Sper sa se destrame sistemul ăsta odată