Etapele pentru înființarea grădinițelor comunitare, explicate de Ministerul Educației – document / Până la 31 martie 2024 vor fi înființate 98 de grădinițe comunitare, potrivit instituției

2.126 de vizualizări
Foto: © Sergey Novikov – Dreamstime.com
Etapele ce vizează înființarea serviciilor de educație timpurie complementare au fost trimise de Ministerul Educației către inspectoratele școlare. Este vorba despre înființarea ludotecilor și grădinițelor comunitare, ca servicii private sau de stat complementare grădinițelor și creșelor. Vezi mai jos, în articol, care sunt cele 5 etape.

Hotărârea de Guvern nr. 1.604/2022 stabilește la art. 4 că „(1) serviciile de educație timpurie complementare se înființează ca structuri ale unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică cu nivel preșcolar și/sau antepreșcolar, în localitățile în care nu există suficiente creșe și grădinițe, respectiv:

a) în localitățile izolate/dezavantajate în care creșa sau grădinița nu se află în apropierea domiciliului copiilor;

b) în localitățile în care numărul populației școlare, inclusiv al copiilor sub 6 ani, este scăzut și nu funcționează o unitate de învățământ de nivel preșcolar/antepreșcolar cu personalitate juridică;

c) în localitățile în care se înregistrează, din cauza aglomerării creșelor și a grădinițelor, un număr semnificativ de cel puțin 20 de cereri de înscriere nesoluționate și în care serviciul standard poate oferi, suplimentar, servicii de educație timpurie complementare.”

Cele 5 etape pentru înființarea grădinițelor comunitare, potrivit adresei Ministerului Educației

„1. Ulterior etapei de achiziție, amenajare și dotare, dupa caz, a sălilor desemnate pentru desfășurarea activităților cu copiii, dar înainte de data finalizării perioadei de implementare a proiectului (conform modelului de acord de parteneriat, anexa la contractul de finanțare), autoritățile publice locale acordă unităților de învățământ cu personalitate juridică care au realizat demersul în vederea înființării serviciilor de tip grădiniță comunitară și/sau serviciile de tip ludoteca și/sau grup de joacă, dreptul de folosință a spațiilor amenajate, drepturile de proprietate intelectuală și industrială privind rezultatele proiectului.

2. Consiliile de administrație ale unităților de învățământ cu personalitate juridică emit hotărârile de înființare a serviciilor de educație timpurie complementare pe care le transmit inspectoratelor școlare spre avizare. Respectivele hotărâri vor cuprinde informații privind numărul de grupe, numărul de copii, numărul de posturi necesare (maximum 3 posturi/serviciu).

3. În baza hotărârilor consiliului de administrație și a avizului inspectoratelor școlare, directorii unităților de învățământ cu personalitate juridică emit deciziile de înființare a serviciilor de educație complementare, pe care le comunică ulterior inspectoratelor școlare.

4. Inspectoratele școlare înregistrează datele respectivelor servicii în SIIIR (denumire, adresă de funcționare), repartizează planul de școlarizare, avizează statele de funcții ale unităților de învățământ cu personalitate juridică, asigurând totodată acestora accesul în SIIIR în vederea completării datelor corespunzătoare numărului de grupe, numărului de elevi, numărului de posturi aferente fiecărui serviciu înființat.

5. După parcurgerea etapelor menționate anterior la nivelul unităților de învățământ cu personalitate juridică care au înființat servicii de educație timpurie complementare se derulează etapa de înscriere a copiilor, respectiv angajarea personalului, inclusiv a celui didactic repartizat de inspectoratele școlare.”

Serviciile de educație timpurie complementare nu sunt unități de învățământ, nu se introduc în rețeaua școlară și nu se supun legislației privind reorganizarea unităților de învățământ, conform sursei citate.

În adresa Ministerului Educației se arată că, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta C15: educație, Reforma 2: dezvoltarea unui sistem de servicii de educație timpurie unitar, inclusiv și de calitate, Investiția 2: înființarea și operaționalizare a 412 servicii complementare pentru grupurile defavorizate, 98 de contracte de finanțare au fost semnate, ceea ce implică înființarea a 98 de servicii de educație timpurie complementare până cel târziu la data de 31 martie 2024.

Adresa Ministerului Educației poate fi consultată mai jos:

Ghidul pentru dezvoltarea serviciilor de educație timpurie complementare a fost lansat în consultare publică în ianuarie 2023, ceea ce înseamnă că a trecut aproape un an de la lansarea ghidului și până la adresa trimisă de Ministerul Educației.

În decembrie 2022, ministrul Educației, Ligia Deca, anunța înființarea a 850 de grădinițe comunitare, ludoteci și centre de joacă, care vor oferi servicii de educație, îngrijire, protecție și nutriție pentru copii și 2.550 de posturi noi pentru asigurarea personalului necesar, până în 2026.

Photo 66911365 © Sergey NovikovDreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Primăriile împreună cu inspectorate școlare, ONG-uri, părinți și operatori economici pot înființa ludoteci și grădinițe comunitare în localitățile unde nu sunt creșe / În aceste centre sunt incluse și servicii de informare și consiliere a părinților
Ministerul Educației va înființa 850 de grădinițe comunitare, ludoteci și centre de joacă și 2.550 de posturi noi pentru asigurarea personalului necesar

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cum încearcă liceele să impună disciplina prin regulamentele de ordine interioară: Se interzic tatuajele și piercingurile la vedere, tricourile și blugii cu imprimeuri, machiajul strident, fumatul în perimetrul școlii / Sancțiuni drastice cu impact direct asupra notei la purtare

Conducerile liceelor și Colegiilor Naționale încearcă să impună disciplina prin regulamente de ordine interioară care indică explicit ce nu au voie să poarte elevii dar și ce nu le este…
Vezi articolul

Ce se întâmplă când un profesor are o suspiciune că un elev se droghează? Ligia Deca: Profesorul merge la conducerea școlii, care contactează familia, are loc o discuție, inclusiv cu consilierul școlar și se agreează măsuri

„Avem deja o procedură privind prevenția și adresarea consumului de substanțe interzise, cine, ce face, ce trebuie să facă directorul, profesorul, cum interacționează cu Direcția de protecție a copilului, cu…
Vezi articolul