Procedura privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor, preșcolarilor, elevilor și personalului școlii a fost pusă în dezbatere publică de Ministerul Educației. Aceasta contine responsabilitățile părinților, profesorilor, directorilor în sesizarea, analizarea, sancționarea și aplicarea măsurilor de sprijin pentru autori și victime în cazul violențelor din școală. Edupedu.ro vă prezintă drept exemplu managementul cazurilor ușoare de violență între elevi antepreșcolari/ preșcolari /elevi.
Procedura va fi aprobată prin ordin de Ministru, după 10 zile de consultări.
În proiect, se prezintă modalitățile de lucru, regulile de aplicat și responsabilitățile persoanelor implicate în managementul interinstituțional şi multidisciplinar al următoarelor fapte:
a) „violență (cazuri ușoare și grave) între antepreșcolari/preșcolari/elevi, care au loc în mediul școlar;
b) violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor, săvârșite de membri ai personalului școlii, în mediul școlar;
c) violență asupra personalului școlii, săvârșite de elevi, în mediul școlar;
d) fapte asupra cărora există suspiciunea de port sau folosire fără drept de obiecte periculoase; suspiciune de implicare în alte infracțiuni – furt, tâlhărie;
e) suspiciune de consum de substanțe psihoactive;
f) fapte asupra cărora există suspiciune de violență comise asupra copilului în afara mediului școlar (violență domestică, trafic de persoane, pornografie infantilă).”
Vom prezenta drept exemplu managementul cazurilor ușoare de violență între elevi antepreșcolari/ preșcolari /elevi și obligațiile profesorilor și directorilor de școli
Menționăm că în procedura pusă în dezbatere publică anumite acțiuni și responsabilități în sesizarea, analizarea, sancționarea și aplicarea măsurilor de sprijin nu sunt puse în ordine cronologică.
Etapele managementului cazurilor ușoare de violență între elevi
- Elevii, personalul școlar, părinții raportează cazul la personalul de conducere al scolii
- Personalul școlar si directorul școlii supraveghează și protejează la fața locului persoanele implicate
- Directorul școlii, care este și managerul de caz, transmite la DGASPC (direcția generale de asistență socială şi protecția copilului), o dată la 3 luni, o situație cu cazurile ușoare de violență între copii, în spațiul școlar, folosind Fișa de înregistrare a cazurilor de violență (vezi documentul la finalul articolului).
- Educatorul/ învătătorul/ dirigintele coordonează și înregistrează cazul (vezi documentul la finalul articolului) la nivelul unității de învățământ, pentru autori și victime
- Educatorul/învătătorul/dirigintele cu consultarea consilierului școlar, mediatorului și părinților – analizează cazul, stabilesc și aplică măsuri de sprijin pentru autori și victime
- Educatorul/învătătorul/dirigintele propun sancțiuni pentru autori la nivelul scolii
- Directorul școlii monitorizează rezultatele măsurilor și a sancțiunilor la nivelul scolii
- Directorul școlii solicită periodic re-evaluarea și îmbunătățirea (dacă e cazul) măsurilor și sancțiunilor
- Directorul școlii inchide cazul
- Comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenței, a faptelor de corupție şi discriminării în mediul școlar şi promovarea interculturalității (CPEV) propune și coodonează aplicarea unor măsuri de prevenire la nivelul unității de învățământ.
Situațiile în care se aplică managementul cazurilor ușoare de violență între elevi
Potrivit procedurii, cazurile ușoare de violență între copii se caracterizează prin:
● „frecvență scăzută/ocazională: un caz de violență ușoară se repetă de cel mult 3 ori pe lună; în situația în care frecvența este mai mare e necesară încadrarea cazului ca formă gravă de violență;
● consecințele minore asupracopilului/copiilor victimă; cazurile în care este afectată integritatea sau sănătatea (sunt necesare servicii medicale) victimei/victimelor, a existat abuz psihologic (constatat de psiholog) și altele similare sunt încadrate ca forme grave de violență.
Dacă au frecvență scăzută, intensitate scăzută și consecințe minore, fără a se considera o enumerare exhaustivă, se consideră forme ușoare de violență între copii următoarele:
● abuz fizic: atingerea nedorită fără conotație sexuală, scuiparea, îmbrâncirea, trântirea, aruncarea cu obiecte etc.;
● abuz emoțional: ton ridicat cu intenție, tachinare, ironii, insulte/înjurături, poreclire, intimidare, etc.”
Obligațiile profesorilor când are loc un caz ușor de violență între elevi:
- „dacă este martorul sau i se raportează un caz de violență între antepreșcolari/ preșcolari/elevi, petrecut în spațiul școlar, are obligația de a aplana conflictul, a despărți preșcolarii/elevii aflați în conflict și de a elimina toate sursele de risc asupra persoanelor implicate (victimă/victime, martor/martori, autori/autori).
- sprijină preșcolarii/elevii să gestioneze emoțiile declanșate de situație (mânie, furie, supărare, teroare, teamă, neliniște, tristețe) și să-și regleze comportamentul față de sine și ceilalți, folosind tehnici specifice.
- informează verbal directorul UIP cu privire la situația de violență la care a fost martor sau care i-a fost raportată.
- completează Fișa de înregistrare a cazurilor de violență (Anexa 3) și o transmite spre înregistrare Comisiei pentru prevenirea şi eliminarea violenței, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii.”
Obligațiile directorului școlii când are loc un caz ușor de violență între elevi:
- „informează verbal și în condiții de confidențialitate părinții/reprezentanții legali ai tuturor elevilor implicați și le solicită sprijinul pentru prevenirea repetării/agravării situației de violență.
- dacă școala nu are consilier și mediator școlar, solicită CJRAE/CMBRAE să desemneze un consilier școlar și/sau mediator școlar, dacă e necesar, pentru managementul cazului de violență.
- convoacă o întâlnire de urgență cu educatoarea/invatatorul/dirigintele, consilierul școlar, mediatorul școlar, îi informează cu privire la faptul de violență săvârșit în spațiul școlar, la starea fizică și emoțională a elevilor implicați, la răspunsul părinților și le solicită să analizeze cazul de violență și să propună măsuri de sprijin pentru victimă/victime, respectiv măsuri de sprijin și sancțiuni pentru autor/autorii faptelor.”
Analiza cazului ușor de violență între elevi
„Educatoarea/profesorul de învățământ primar/dirigintele, consilierul școlar, mediatorul școlar analizează cauzele și efectele cazului de violență asupra victimei/victimelor și autorului/autorilor.
Consilierul școlar discută cu antepreșcolarii/preșcolarii/elevii, în prezența a cel puțin unui părinte/reprezentant legal.
Educatoarea/profesorul de învățământ primar/dirigintele analizează cazul cu părinții/ reprezentanții legali, cu sprijinul mediatorului școlar, dacă există. Dacă e necesar, personalul școlii care poate oferi informații pentru înțelegerea nevoilor elevilor implicați este intervievat de directorul scolii. Dacă e necesar, directorul efectuează asistență la lecții/deleagă observarea preșcolarilor/elevilor în pauze.”
Sancțiuni și măsuri de sprijin. Obligațiile profesorilor și ale directorilor de școli
- „Educatoarea/profesorul de învățământ primar/dirigintele, consilierul școlar, părinții/reprezentanții legali și mediatorul școlar stabilesc împreună, cu consultarea elevilor din clasele implicate, măsuri de sprijin pentru victimă/victime, eventualii martori și autor/autori ai faptelor.
- Educatoarea/profesorul de învățământ primar/dirigintele propune sancțiuni pentru autor/autori si informează directorul scolii cu privire la măsurile de sprijin stabilite pentru victime, eventualii martori, dar și măsurile de sprijin și sancțiunile stabilite pentru autori.
- Educatoarea/profesorul de învățământ primar/dirigintele, consilierul școlar, alte cadre didactice implicate/Consiliul clasei (dacă e cazul) și părinții pun în aplicare măsurile și sancțiunile asumate.
- Consilierul școlar și educatoarea/profesorul pentru învățământ primar/dirigintele informează periodic directorul scolii privind dificultățile întâmpinate și efectele măsurilor de sprijin și sancțiunilor asupra elevilor și relației dintre elevi/elevi și personalul școlii.
- Educatoarea/profesorul pentru învățământ primar/dirigintele consultă periodic Consiliul clasei și consilierul școlar privind efectele măsurilor de sprijin și ale sancțiunilor asupra comportamentului elevilor și a relației dintre elevi.
- Consilierul școlar și educatoarea/profesorul pentru învățământ primar/dirigintele informează periodic părinții privind efectele măsurilor de sprijin și sancțiunilor asupra elevilor și relației dintre elevi, observate în cadrul UIP. Părinții informează periodic directorul UIP privind efectele măsurilor de sprijin și ale sancțiunilor asupra elevilor, observate în familie.
În situația în care elevii nu participă la activitățile de sprijin organizate la nivelul scolii, personalul școlii informează părinții/reprezentanții legali în acest sens.
Dacă există suspiciunea că părinții nu pun în aplicare măsurile asumate pentru îmbunătățirea relațiilor dintre elevi și profesori, directorul sesizează situația la serviciile publice de asistență socială (SPAS)/direcțiile de asistență socială (DAS), în vederea efectuării unei vizite de monitorizare la domiciliul copilului. Dacă există suspiciunea că personalul școlii nu pune în aplicare măsurile asumate, părinții/reprezentanții legali sesizează situația directorului scolii.
Directorul monitorizează aplicarea măsurilor și sancțiunilor asumate de către educatoare/profesorul de învățământ primar/dirigintele, consilierul școlar, alte cadre didactice implicate/ Consiliul clasei (dacă e cazul) și părinți.
Dacă măsurile de sprijin și sancțiunile nu au efecte pozitive asupra comportamentului antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor, respectiv asupra relațiilor dintre aceștia, directorul UIP convoacă educatoarea/profesorul pentru învățământ primar/dirigintele, consilierul școlar, mediatorul școlar și părinții pentru stabilirea unor noi măsuri de sprijin și sancțiuni.”
Închiderea cazului ușor de violență între elevi
„Dacă măsurile de sprijin și sancțiunile au efecte pozitive asupra comportamentului antepreșcolarilor/ preșcolarilor/elevilor, respectiv asupra relațiilor dintre aceștia, directorul şcolii propune închiderea cazului.
Cu acordul educatoarei/profesorului pentru învățământ primar/dirigintelui, consilierului școlar, mediatorului școlar și părinților/ reprezentanților legali, directorul închide cazul și informează Comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenței, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii.”
DOCUMENT Procedura privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor, preșcolarilor, elevilor și personalului școlii / Fișa de înregistrare a cazurilor de violență în școală