Etapele dezvoltării abilităților de citire la copii și cum poți crește un copil căruia îi place să citească – Mandy Rich, creatoare de conținut educațional pentru UNICEF

883 de vizualizări
Foto: Pexels.com
„Dragostea pentru lectură deschide o poartă spre aventură, spre lucruri inedite și spre o multitudine de abilități lingvistice importante, contribuind la dezvoltarea vorbirii și la îmbogățirea vocabularului”, scrie Mandy Rich, într-un articol pentru UNICEF Parenting, secțiunea specializată cu informații și sfaturi pentru părinți a organizației internaționale. Autoarea subliniază faptul că timpul petrecut în preajma cărților oferă momente speciale, în care părinții pot crea o legătură cu copiii lor, iar momentele sunt prețioase pentru că fiecare se poate bucura de prezența celuilalt și de atenția deplină pe care și-o pot da.

„Sunt suficiente 10-15 minute pe zi în compania unei cărți pentru a trezi interesul și curiozitatea celui mic”, potrivit articolului menționat. Cei de la UNICEF prezintă și câteva etape în dezvoltarea copilului, legate de lectură și plăcerea de a citi.

Cititul încă din primele zile de viață este primul lucru pe care-l puteți face. „Citindu-i, îi oferiți bebelușului cel mai bun start în viață. Bebelușii deprind limbajul de la adulții care le repetă sau le citesc cuvinte. Când îi citiți celui mic, vorbiți-i despre personajele și obiectele din carte sau despre sunetele pe care le fac animalele. Prin vocea dumneavoastră, literele și imaginile pe care le vede capătă un sens. Când citiți, schimbați tonalitatea și inflexiunea vocii și încercați diverse accente sau voci pentru diferite personaje. Acest lucru va capta atenția copilului și va aduce la viață povestea.

Nu uitați că un copil învață să aprecieze cărțile cu mult înainte de a învăța să citească. Timpul pe care îl petreceți acum împreună în preajma cărților îi va ajuta pe copiii să le aprecieze și mai mult când vor crește mai mari”, scrie autoarea.

Modelul oferit de părinți este esențial, mai arată aceasta. „Este important ca un copil să perceapă cititul ca pe o activitate amuzantă și plăcută, nu ca pe o sarcină dificilă. Cel mai bun mod de a-l învăța acest lucru este prin puterea exemplului. Dacă vă vede citind des, copilul dumneavoastră poate fi încurajat să citească la rândul său. Aceasta va promova și ideea de a petrece mai mult timp departe de ecranele digitale.

În cazul în care ați făcut o pauză mai lungă de la citit, librarii și bibliotecarii din zonă vă pot ghida în alegerea celor mai bune cărți pentru dumneavoastră și copilul dumneavoastră. Alte surse excelente sunt familia și prietenii. Întrebați-i care sunt cărțile preferate ale copiilor lor și cum decurge cititul împreună cu aceștia în cazul lor. Puteți chiar să îl luați pe micuț cu dumneavoastră și să transformați alegerea cărților într-o ieșire specială”.

„Când copilul este deja mai mare, citiți cu voce tare pe rând. În cazul în care copilul dumneavoastră este în curs de a învăța să citească, îi puteți cere să arate literele și cuvintele pe care le recunoaște. Citiți apoi, pe rând, propozițiile. Odată cu dezvoltarea abilităților sale, puteți citi, pe rând, pagini și chiar capitole întregi. Când citiți împreună, puneți-i întrebări legate de ceea ce citiți: „Ce crezi că se va întâmpla în continuare?”, „De ce crezi că a făcut asta elefantul?”.

Timpul pe care îl petreceți citind cu voce tare îi va da copilului încrederea să se exprime verbal și va permite consolidarea celor învățate”, mai explică autoarea.

Etapele cititului:

Fiecare copil este diferit, dar există câteva etape pe care le puteți observa pe măsură ce copilul își dezvoltă abilitățile de citire:

0 – 18 luni
  • Înțelege unele expresii simple.
  • Se uită la cărți și încearcă să întoarcă paginile.
  • Imită sunetele vorbirii.
  • În apropierea vârstei de 1 an, poate spune unul sau mai multe cuvinte.
18 luni – 3 ani
  • Poate rosti 250 – 350 de cuvinte în jurul vârstei de 2 ani și 800 – 1.000 de cuvinte în jurul vârstei de 3 ani.
  • Îi place să asculte citindu-i-se cărți familiare.
  • Repetă o expresie dintr-o carte favorită.
  • Imită sunetele pe care le fac adulții când vorbesc.
  • Cere să i se citească.
3 – 5 ani
  • Recunoaște literele familiare și încearcă să le scrie.
  • Ține corect cartea și întoarce paginile.
  • Identifică cuvintele care rimează.
  • Folosește propoziții cu ușurință.
  • Învață din cărțile citite cu voce tare.

Articolul integral, pe blogul UNICEF România.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Studiu: Peste 500 de mii de copii, elevi și studenți au emigrat din România între 2007 și 2017. Capacitatea guvernului de a produce bunăstare pentru cetățeni contribuie semnificativ la decizia de a migra

Numărul studenților, elevilor și copiilor din grupa de vârstă 0-19 ani care au emigrat din România între 2007 și 2017 este de 484.753 de persoane, potrivit unei lucrări publicate în…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Avem o mare problemă cu educația financiară și ne expunem unui risc major dacă nu rezolvăm această problemă – Răzvan Mustață, decanul FSEGA a UBB Cluj-Napoca / Programul care propune profesorilor abordarea transdisciplinară a noțiunilor despre bani și despre comportamentul financiar responsabil

Într-un climat de învățare în care elevii se simt confortabil să pună întrebări și să își exprime părerile, cum ar trebui să existe la fiecare oră, în fiecare clasă, curiozitățile…
Vezi articolul