Etapa locală a Olimpiadei Naționale Gazeta Matematică are loc online, în luna februarie 2022, potrivit unui anunț al Societății de Științe Matematice din România. Profesorul Radu Gologan a spus, pentru Edupedu.ro, de ce sunt importante olimpiadele: „Prin ele, copilul își găsește pasiunea într-un domeniu anume, matematică științe, chimie, informatică, pentru că se poate desprinde sau compara cu ceilalți, își arată posibilitățile. Lucrul acesta îl ajută în portofoliul pentru admiterea la facultate, de exemplu”. Interviul integral, în articol.
Radu Gologan, președintele Societății de Științe Matematice din România care editează Gazeta Matematică și coordonează olimpiada a declarat pentru Edupedu.ro de ce nu este organizat concursul de Ministerul Educației: „Noi am organizat-o. Societatea de Matematică are această tradiție din 1904, în care organizează olimpiada de matematică. (…) De-a lungul timpului, Societatea de Științe Matematice a fost tot timpul implicată în olimpiadă – în ultimii ani, printr-un protocol făcut cu Ministerul Educației. În momentul în care ministerul a abrogat ordinul, acum un an și ceva, prin care se organizează de către minister concursurile naționale al elevilor, societatea a considerat de cuviință să se organizeze singură, astfel încât să organizeze o competiție națională online”.
- Există două variante de organizare a etapei locale. Prima variantă se referă la desfășurarea ei pe platforma Intuitext, pe data de 26 februarie 2021, cu subiecte grilă unice pe țară și corectura automată pe platformă. Cealaltă opțiune oferă libertatea filialelor Societății de Științe Matematice de a concepe subiectele, de a le corecta și în privința supravegherii video.
De menționat este că programa nu este schimbată față de anul trecut, după cum a spus Radu Gologan: „Nu, dar ținem seama de faptul că, în pandemie, programa nu se acoperă în aceeași măsură ca de obicei, dar copiii aceștia oricum au pregătire suplimentară și parcurg mai mult decât programa școlară”.
Iată programa de gimnaziu:
Programa de liceu a olimpiadei:
Potrivit regulamentului, se recomandă să se califice pentru etapa a II-a toți elevii (indiferent de filială sau zonă) care vor obţine cel puţin jumătate din punctajul maxim posibil în prima etapă.
Subiectul de la Etapa a II-a va fi format din 24 de întrebări grilă cu diverse permutări ale problemelor și variantelor de răspuns, generate aleatoriu pentru fiecare elev. Aceasta va avea loc online, în data de 26 martie 2022. Timpul de lucru va fi de 3 ore. Rezultatele se vor încărca automat.
Etapa națională se va desfășura cu participare fizică efectivă în centre universitare (București, Baia Mare, Brașov, Constanța, Cluj, Craiova, Galați, Iași, Timișoara etc.), în data de 16 aprilie 2022, în funcție de evoluția medicală din țară, conform regulamentului. Elevii calificați la etapa naţională (doar cei de clasele VII-XII) vor fi înscriși în centre în funcție de județul de proveniență la cel mai apropiat centru universitar. Proba va consta în 4 probleme, după formatul obișnuit al olimpiadelor naționale, cu un timp de lucru de 4 ore. Proba va fi supravegheată video, iar copiile scanate ale soluțiilor elevilor vor fi încărcate de către organizatori pe platformă, imediat după concurs.
Radu Gologan, întrebat cum a simțit această perioadă de școală online, a ales să precizeze și că “Atuul cel mai mare este că întreaga societate și mai ales dascălii au învățat că școala online și calculatorul vor fi instrumentele principale pentru școala viitorului, chiar dacă se vor duce în continuare la școală. (…) După părerea mea, nu poți să fii dascăl dacă nu ai un har, dacă n-ai iubire pentru copii și dacă nu ai o viață liniștită și îndestulătoare, asta înseamnă că și dascălii – așa ca și medicii – trebuie plătiți ca lumea să poată să-și facă misiunea fără grija vieții de acasă“.
Interviul cu Radu Gologan:
Edupedu.ro: Când și cum a fost luată decizia ca Olimpiada Națională de Matematică să fie organizată tot prin concursul Gazetei și nu de către Minister?
Radu Gologan: Noi am organizat-o. Societatea de Matematică are această tradiție din 1904, în care organizează olimpiada de matematică. (…) Concursul gazetei matematice a fost primul concurs funcțional de matematică, înființat în 1902. De-a lungul timpului, Societatea de Științe Matematice a fost tot timpul implicată în olimpiadă – în ultimii ani, printr-un protocol făcut cu Ministerul Educației. În momentul în care Ministerul Educației a abrogat ordinul, acum un an și ceva, prin care se organizează de către minister concursurile naționale al elevilor, societatea a considerat de cuviință să se organizeze singură, astfel încât să organizeze o competiție națională online. Și faza finală, față în față, dacă condițiile de pandemie permit. (…) Noi trebuie să facem așa ceva, pentru că Societatea de Științe Matematice este afiliată la Olimpiada Internațională de Matematică și unul dintre motive este acesta: trebuie să asigurăm participarea României la olimpiadele internaționale și să selectăm loturile de copii pentru așa ceva.
Edupedu.ro: De ce se organizează tot online olimpiada?
Radu Gologan: Nu putem să organizăm în școală în momentul de față, asta implică foarte mulți profesori și copii, fără să putem asigura condițiile cerute de pandemie. Deci nu avem posibilitatea asta.
Edupedu.ro: Având în vedere tentativele de copiat pe care le-ați semnalat public anul trecut, la olimpiada de anul acesta veți introduce filtre suplimentare anti-copiat sau cum vă asigurați că elevii nu vor trișa?
Radu Gologan: Asta a fost la prima fază și am rezolvat între timp problema. Avem posibilitatea ca să urmărim copiii în așa fel încât să nu mai existe tentative de copiat. Sunt urmăriți copiii în permanență de către grupuri de profesori.
Edupedu.ro: Când încep înscrierile, cine se poate înscrie și când începe prima etapă?
Radu Gologan: Orice copil se poate înscrie. Vor fi trei etape care încep în februarie, martie și aprilie. Acestea sunt datele, prima etapă este la alegere în februarie. (…)
Edupedu.ro: Este ceva diferit în programa de olimpiada, față de anul trecut?
Radu Gologan: Nu, dar ținem seama de faptul că, în pandemie, programa nu se acoperă în aceeași măsură ca de obicei. Dar copiii aceștia oricum au pregătire suplimentară și parcurg mai mult decât programa școlară. Nu se pune această problemă, se pune problema datei la care sunt concursurile ca să fie oficial parcursă programa.
Edupedu.ro: Și dacă ar fi să le dați un mesaj părinților, care vor citi acest articol, ce le-ați transmite?
Radu Gologan: Dacă ai lor copii sunt talentați și au dorința aceasta, [atunci] să participe. Dacă nu vor, să nu-i împingă de la spate, pentru că e mai rău atunci când forțezi un copil căruia nu-i place un obiect de la școală sau să se pregătească suplimentar să participe. Și să aibă siguranța că lucrurile se petrec în cea mai mare corectitudine, toți oamenii cu care lucrăm sunt dascăli cu experiență în concursuri naționale și internaționale și de o etică impecabilă.
Edupedu.ro: La ce anume sunt olimpiadele folositoare?
Radu Gologan: Prin ele, copilul își găsește pasiunea într-un domeniu anume, matematică științe, chimie, informatică, pentru că se poate desprinde sau compara cu ceilalți, își arată posibilitățile. Lucrul acesta îl ajută în portofoliul pentru admiterea la facultate, de exemplu. În primul rând, învață să se pregătească suplimentar. (…) Nu orice copil se poate duce cu plăcere la olimpiada de matematică. Se știe foarte bine că sunt jumătate din copii nu agreează această materie. Nu știu care sunt exact motivele, dar alții o iubesc. (…)
Edupedu.ro: Spuneați la începutul pandemiei, povestindu-ne istoria mamei dumneavoastră, cu școala întreruptă de război, că totul se poate recupera. Au trecut de atunci încă 2 ani școlari afectați de pandemie. Cum credeți că este acum școala românească?
Radu Gologan: Nu este departe de ceea ce a fost, pot spune din experiența proprie. Predau, am predat în acești doi cu pandemie la Facultatea de Calculatoare, Matematică în anul întâi și pot să spun că mie mi se pare că anul acesta sunt copiii mai bine pregătiți decât în ceilalți ani. Acolo unde există dorință, unde există pasiune, unde există părinți, unde există școală, pandemia n-a afectat cu totul. (…) Acolo unde sunt dascăli și părinți și societate care să sprijine, se face școală la fel de bine poate chiar pentru copiii care sunt dotați și doresc cu pasiune să se pregătească într-un domeniu, poate mai bine decât înainte. Nu mai pierd vremea cu drumurile, chiar când au făcut în online, au învățat mai mult la matematică unii dintre ei decât atunci când se duceau la facultate.
(…) Atuul cel mai mare este că întreaga societate și mai ales dascălii au învățat că școala online și calculatorul vor fi instrumentele principale pentru școala viitorului, chiar dacă se vor duce în continuare la școală. (…) După părerea mea, nu poți să fii dascăl dacă nu ai un har, dacă n-ai iubire pentru copii și dacă nu ai o viață liniștită și îndestulătoare, asta înseamnă că și dascălii – așa ca și medicii – trebuie plătiți ca lumea să poată să-și facă misiunea fără grija vieții de acasă.
Încă avem mari probleme cu zone defavorizate, zonele în care nu se face școală, dar măcar acolo unde se poate face ca lumea se face ca lumea.
Edupedu.ro: Având în vedere experiența și rezultatele de la olimpiada pe care ați organizat-o anul trecut, modul în care se desfășoară școala, cum credeți că va ieși România, din această pandemie?
Radu Gologan: Nu știu cum va ieși, va ieși biologic, se va întâmpla ceva cu virusul. (…) Cred că într-un timp foarte scurt lumea va recupera lucrurile pierdute. Mijloacele IT vor fi parte din comportamentul nostru de zi cu zi. Gândiți-vă ce ar fi fost acum 30 de ani, cum s-ar fi dezvoltat societatea, cum s-ar fi dezvoltat societatea umană dacă dacă ar fi apărut pandemia acum 30 de ani, fără IT-ul dezvoltat și mijloacele de comunicare pe care le avem astăzi. Cred că ar fi fost un pas major spre sfârșitul omenirii.
Vreau să adaug că olimpiada nu este neapărat un dat care trebuie parcurs de către orice elev. Sunt copii foarte buni care au reușit în viață ulterior, dar pentru ei, olimpiada nu a fost un atuu sau o dorință de a se afirma. Sunt copii care sunt foarte dotați, dar gândiți-vă că olimpiada înseamnă a răspunde unor întrebări, unor probleme, de a face un eseu, o experiență într-un timp foarte scurt, ori sunt în istoria științei oameni de mare valoare a căror gândire nu a putut fi niciodată adaptată să rezolve o problema într-un timp foarte scurt și au avut nevoie uneori de luni, de ani ca să ducă știința mai departe. Deci, părinții să nu-și închipuie că olimpiada este totul și ea decide copiii care sunt inteligenți și care nu.
Foto: Digitaliada / Radu Gologan
1 comment
Felicitari pentru implicarea dvs!
Daca un copil din ciclul primar rezolva probleme de clasa a cincea se poate inscrie singur?