Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „este incorect ca unui consilier școlar cu formare în filosofie să-i ceri să se ocupe de copii cu ADHD”. Acesta a menționat că este nevoie de mai mulți consilieri școlari, „dar hai să vedem pe ce domenii, ce probleme vrem să rezolve (…).
Ministrul Educației a explicat că pe poziția de consilier școlar pot să vină persoane cu pregătire în psihologie, sociologie și filosofie. Acesta a mai spus că psihologii ar trebui să fie cei care se ocupă de problemele comportamentale, anxietate sau bullying:
„Lucrurile sunt complicate acolo. Eu au fost critic înainte să fiu ministru. Am spus că trebuie să definim ce înseamnă consilier școlar, fiindcă pe poziția de consilier școlar poți să vii cu pregătire diferită. Unii pot să vină cu pregătire în psihologie, alții cu pregătire în sociologie, alții în filosofie. Și cred că este nevoie de specialiști din toate aceste domenii. Care este raportul? Depinde ce vrei de la ei. Dacă dorești să se ocupe de probleme comportamentale, de anxietate, de bullying, ș.a.m.d., ar trebui să fie psihologi. Dacă vrei să-ți facă, nu știu, analize statistice, politici publice, poate chiar managementul clasei, poate că ar trebui să vină din zona sociologiei. Dacă vrei să se ocupe de aspecte de etică, consiliere pe latură morală ș.a.m.d., gândire critică, (ar trebui să vină – n.red) și din zona filozofiei. Da, și trebuie să ne hotărâm ce vrem de la ei”, a menționat Daniel David.
Acesta a explicat de ce nu este corect ca unui psiholog cu specializare în psihologie clinică să aibă de făcut analize sociologice complexe privind populația elevilor dintr-o anumită școală:
„Este incorect ca unui consilier școlar cu formare în filosofie să-i ceri să se ocupe de copii cu ADHD, el nu știe, după cum este incorect ca unui psiholog, care vine cu specializare în psihologie clinică, să-i ceri analize sociologice complexe privind populația școlară sau dinamica socială dintr-o anumită școală.”
Moderatoare: Dar eu mă gândesc cât de greu a fost până aici pentru un consilier la 800 de elevi, până ajungem la 1 la 500.
Daniel David: Vedeți, a fost o cale greșită. Eu nu sunt pe ideea de cantitate. Înainte să ne apucăm să cerem cantitate, hai să stabilim aspectele de calitate. Degeaba începi să angajezi o mulțime de consilieri școlari, în speranța că o să ne ajute pe problemele psiho-emoționale și comportamentale ale copiilor, dacă nu avem angajamentul că ei trebuie să fie psihologi. Și, ca să complic lucrurile, nu orice psiholog se pricepe la acest lucru. Dacă ești un psiholog specialist în psihologia muncii, nu te pricepi la aceste lucruri. Acolo se pricep psihologii specialiști în psihologie clinică, în psihoterapie, în consiliere de diverse tipuri. Deci, lucrurile sunt și mai complicate. Deci, hai întâi să definim ce vrem și cu ce vrem să se ocupe și, după aceea, să mărim numărul de locuri. Acum, dacă ne apucăm pur și simplu să angajăm mulți oameni în sistem, o să ne trezim că problemele de care ne temem, consumul de droguri, nu știu, bullying-uri ș.a.m.d, rămân tot acolo, fiindcă n-am gândit strategic.
Deci, eu cred că este nevoie de mai mulți consilieri școlari, dar hai să vedem pe ce domenii, ce probleme vrem să rezolve și, când am clarificat acest lucru, o să încercăm să mărim numărul de poziții de consilier școlar, pentru că, într-adevăr, aveam un chiar un raport care cum arată mai bine față de ce era înainte. Dar un consilier școlar la sute, cred că în jur de 800 …
Moderatoare: 1 la 800 în acest moment. Legea vorbește de 1 la 500 într-un termen de câțiva ani.
Daniel David: Și 1 la 500 e foarte complicat, dacă te aștepți să facă intervenție și consiliere individuală, în condițiile în care procentul copiilor care au probleme psiho-emoționale și comportamentale este mult mai mare sau foarte mare în acest moment în școlile noastre. Nu reușește să facă față.
Alina Hora, consilier școlar la Școala Centrală din București, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că este nevoie de mai mulți consilieri în școli: „Eu stăteam să socotesc că avem maximum o jumătate de oră pe an școlar pentru un copil din școală, ceea ce e foarte puțin, oricât de mult ne dorim să facem treabă bună”.
Tot la InfoEdu, Mihaela Țăranu, cercetător științific la Unitatea de Cercetare în Educație, a menționat că în țară sunt aproximativ 3.700 de consilieri: „Sistemul de consiliere în România este un sistem care a fost ani foarte mulți în deficit. Abia în momentul acesta, de exemplu, sunt aproximativ 3700 de consilieri în țară. Sunt aproape 3 milioane de copii.”
Informații de context
Din anul școlar 2024-2025, toți elevii care termină clasa a VIII-a sau învățământul liceal obligatoriu au dreptul de a beneficia de o recomandare consultativă de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, potrivit noului Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial.
Recomandarea pentru elevi este emisă de profesorul consilier școlar și de profesorul diriginte, având caracter de orientare școlară gratuită pentru fiecare elev, conform documentului.
Statutul elevului prevede că elevii au dreptul să le fie asigurată cel puțin o oră de consiliere psihopedagogică pe an.
Art. 7. — „Elevii beneficiază de următoarele drepturi în sistemul educațional:
h) dreptul de a beneficia gratuit de servicii de informare și consiliere școlară, profesională și psihologică, conexe activității de învățământ, puse la dispoziție de unitatea de învățământ preuniversitar, fiindu-le asigurată cel puțin o oră de consiliere psihopedagogică pe an;”
12 comments
Singurii care au competențe pentru consiliere școlară sunt Psihopedagogii și tocmai pe ei i-ați exclus!
M-aș bucura să schimbați și criteriile pentru acordarea gradației de merit, iar perioada de 5 ani cu 25% la salariu să fie redusă.
Cred ca ar fi potrivita continuarea programului ” Din grija pentru copii”, cu finantare interna de data aceasta!
Ce ar putea să fie specialiștii care ajută copii cu diferite dificultăți de învățare și nevoi speciale….?
Le spune chiar numele si meseria, psihopedagogi!. Avem acest profil in facultăți si nevoia societății atât de mare dar nu facilităm angajarea lor si nu alocăm resurse pentru ei, absolut deloc. Aici e locul lor și bine ar fi să nu fie doar aici.
Domnule ministru, ce facem cu parintii care au copii cu ces, cu o gramada de probleme, unele chiar de psihiatru si refuza sa il duc la un doctor? Ce devine scoala? Ce devine acea clasa? Toti copiii vor dori si ei sa faca ce ii duce capul, ca daca unul o ia pe aratura, ei de ce nu? Introduceti obligativitatea unui examen psihologic serios acolo unde se vede ca sunt probleme…
Nu cred ca sunt încadrați ca și consilieri profesori cu specialitatea filosofie. Specializările acceptate pentru profesor consilier școlar sunt din câte stiu: psihologie, sociologie, asistenta sociala, psihopedagogie speciala și Pedagogie. Și în contextul problematicii care revine consilierii școlare, pentru ca e vorba nu doar de a lucra cu elevii, ci și cu parintii și profesorii, elevii cu CES, toate specializarile amintite confera pregatirea teoretica si abilitatile necesare pentru profesia de profesor consilier scolar.
nici sociologia nu are ce căuta….sau asistenta sociala! hai sa fim serioși !
Trebuie sa fie constient si de faptul ca un profesor diriginte cu 3 elevi cu Ces in clasa face aproape imposibilul, fara sa aiba si el vreun ajutor… Mai degraba piedici prin tot felul de hartoage fara sens . Doar faptul ca reusesti sa faci o clasa de tehnic sa ii accepte este o victorie, iar daca ei fac vreun progres este deja o minune…si vorbim despre criterii de performanta..
i ați rezolvat și pe consilieri….au sef pe cel de la cjrae, pe directorul școlii,pe inspectorul de socioumane …și nu mai e profesor de anul asta că nu i mai lăsați 16 ore că până acum desi are gradul 1 și 25 de ani vechime….mă rog,regulă se aplică preferențial,în funcție de județe …
Absolventul de filozofie ce știe să facă pentru funcția de consilier.Probabil face doar multe hartii și sigur primește salariul lunar.
De ce sunt angajați consilieri școlari fara studii de specialitate? În învățământ se poate orice.La profesori orice specializare se poate ,,asimila”. Institutoare cu colegiu,titulara și cu grade pe învățătoare/institutoare face reconversie pe ed .fizica,lb.romana,lb.franceza și poate preda ,,calificat” la toate disciplinele .
doamne ferește,nici nu aveau voie sa fie consilieri daca aveau filosofie…trecuți pe socioumane,domnule ministru,ce caută pe post de consilier ????????????
>> să-i ceri să se ocupe de copii cu ADHD
Ministrul de la televizor ar trebui sa explice ce inseamna “sa se ocupe”. Poate vrea sa transforme scoala in centru terapeutic? Poate ii invata pe copii niste filosofie analitica? Poate pune mana pe o carte sa inteleaga ce face un sociolog? Poate inventeaza o stiinta de granita “sociologie scolara”?
Pana la ziua X din luna mai, nu se stie exact cand, banuiesc ca expertii domnului ministru nu mai dorm noaptea, fac analize de job, focus grupuri peste focus grupuri, workshopuri pentru definirea profilului ocupational, consultari peste consultari, studii peste studii ca sa afle numarul copiilor cu ADHD. Evidence based, curat stiintific, coane Fanica.