Este incorect ca unui consilier școlar cu formare în filosofie să-i ceri să se ocupe de copii cu ADHD, spune Daniel David: Cred că este nevoie de mai mulți consilieri școlari, dar hai să vedem pe ce domenii, ce probleme vrem să rezolve

5.449 de vizualizări
Foto: UBB
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „este incorect ca unui consilier școlar cu formare în filosofie să-i ceri să se ocupe de copii cu ADHD”. Acesta a menționat că este nevoie de mai mulți consilieri școlari, „dar hai să vedem pe ce domenii, ce probleme vrem să rezolve (…).

Ministrul Educației a explicat că pe poziția de consilier școlar pot să vină persoane cu pregătire în psihologie, sociologie și filosofie. Acesta a mai spus că psihologii ar trebui să fie cei care se ocupă de problemele comportamentale, anxietate sau bullying:

„Lucrurile sunt complicate acolo. Eu au fost critic înainte să fiu ministru. Am spus că trebuie să definim ce înseamnă consilier școlar, fiindcă pe poziția de consilier școlar poți să vii cu pregătire diferită. Unii pot să vină cu pregătire în psihologie, alții cu pregătire în sociologie, alții în filosofie. Și cred că este nevoie de specialiști din toate aceste domenii. Care este raportul? Depinde ce vrei de la ei. Dacă dorești să se ocupe de probleme comportamentale, de anxietate, de bullying, ș.a.m.d., ar trebui să fie psihologi. Dacă vrei să-ți facă, nu știu, analize statistice, politici publice, poate chiar managementul clasei, poate că ar trebui să vină din zona sociologiei. Dacă vrei să se ocupe de aspecte de etică, consiliere pe latură morală ș.a.m.d., gândire critică, (ar trebui să vină – n.red) și din zona filozofiei. Da, și trebuie să ne hotărâm ce vrem de la ei”, a menționat Daniel David.

Acesta a explicat de ce nu este corect ca unui psiholog cu specializare în psihologie clinică să aibă de făcut analize sociologice complexe privind populația elevilor dintr-o anumită școală:

Este incorect ca unui consilier școlar cu formare în filosofie să-i ceri să se ocupe de copii cu ADHD, el nu știe, după cum este incorect ca unui psiholog, care vine cu specializare în psihologie clinică, să-i ceri analize sociologice complexe privind populația școlară sau dinamica socială dintr-o anumită școală.”

Moderatoare: Dar eu mă gândesc cât de greu a fost până aici pentru un consilier la 800 de elevi, până ajungem la 1 la 500.

Daniel David: Vedeți, a fost o cale greșită. Eu nu sunt pe ideea de cantitate. Înainte să ne apucăm să cerem cantitate, hai să stabilim aspectele de calitate. Degeaba începi să angajezi o mulțime de consilieri școlari, în speranța că o să ne ajute pe problemele psiho-emoționale și comportamentale ale copiilor, dacă nu avem angajamentul că ei trebuie să fie psihologi. Și, ca să complic lucrurile, nu orice psiholog se pricepe la acest lucru. Dacă ești un psiholog specialist în psihologia muncii, nu te pricepi la aceste lucruri. Acolo se pricep psihologii specialiști în psihologie clinică, în psihoterapie, în consiliere de diverse tipuri. Deci, lucrurile sunt și mai complicate. Deci, hai întâi să definim ce vrem și cu ce vrem să se ocupe și, după aceea, să mărim numărul de locuri. Acum, dacă ne apucăm pur și simplu să angajăm mulți oameni în sistem, o să ne trezim că problemele de care ne temem, consumul de droguri, nu știu, bullying-uri ș.a.m.d, rămân tot acolo, fiindcă n-am gândit strategic.

Deci, eu cred că este nevoie de mai mulți consilieri școlari, dar hai să vedem pe ce domenii, ce probleme vrem să rezolve și, când am clarificat acest lucru, o să încercăm să mărim numărul de poziții de consilier școlar, pentru că, într-adevăr, aveam un chiar un raport care cum arată mai bine față de ce era înainte. Dar un consilier școlar la sute, cred că în jur de 800 …

Moderatoare: 1 la 800 în acest moment. Legea vorbește de 1 la 500 într-un termen de câțiva ani.

Daniel David: Și 1 la 500 e foarte complicat, dacă te aștepți să facă intervenție și consiliere individuală, în condițiile în care procentul copiilor care au probleme psiho-emoționale și comportamentale este mult mai mare sau foarte mare în acest moment în școlile noastre. Nu reușește să facă față.

Alina Hora, consilier școlar la Școala Centrală din București, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că este nevoie de mai mulți consilieri în școli: „Eu stăteam să socotesc că avem maximum o jumătate de oră pe an școlar pentru un copil din școală, ceea ce e foarte puțin, oricât de mult ne dorim să facem treabă bună”. 

Tot la InfoEdu, Mihaela Țăranu, cercetător științific la Unitatea de Cercetare în Educație, a menționat că în țară sunt aproximativ 3.700 de consilieri: „Sistemul de consiliere în România este un sistem care a fost ani foarte mulți în deficit. Abia în momentul acesta, de exemplu, sunt aproximativ 3700 de consilieri în țară. Sunt aproape 3 milioane de copii.”

Informații de context

Din anul școlar 2024-2025, toți elevii care termină clasa a VIII-a sau învățământul liceal obligatoriu au dreptul de a beneficia de o recomandare consultativă de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, potrivit noului Statut al Elevului, document publicat în Monitorul Oficial.

Recomandarea pentru elevi este emisă de profesorul consilier școlar și de profesorul diriginte, având caracter de orientare școlară gratuită pentru fiecare elev, conform documentului.

Statutul elevului prevede că elevii au dreptul să le fie asigurată cel puțin o oră de consiliere psihopedagogică pe an.

Art. 7. — „Elevii beneficiază de următoarele drepturi în sistemul educațional:

h) dreptul de a beneficia gratuit de servicii de informare și consiliere școlară, profesională și psihologică, conexe activității de învățământ, puse la dispoziție de unitatea de învățământ preuniversitar, fiindu-le asigurată cel puțin o oră de consiliere psihopedagogică pe an;”

Citește și:
Consilierul școlar Alina Hora: Eu stăteam să socotesc că avem maximum o jumătate de oră pe an școlar pentru un copil, ceea ce e foarte puțin. E nevoie de mai mulți consilieri
Consilierul școlar Alina Hora: Am avut un elev de clasa XII-a care la finalul liceului nu știa unde să meargă. M-a sunat mama cu rugămintea să găsim o variantă rapidă, să îl orientăm
Sprijinul emoțional este principala nevoie a liceenilor din România, ce resimt presiuni legate de performanță sau relații, consideră consilierii școlari: Cei de la liceele teoretice bune sunt foarte solicitați, toată lumea trage de ei, la toate materiile – Studiu Ministerul Educației
Psihologul Irina de Hillerin: Învățăm o grămadă de lucruri teoretice, învățăm matematică, învățăm fizică, chimie, biologie, dar nu învățăm despre ce simțim, cum simțim / „În prezent sunt foarte mulți copii, chiar cu medicație, cu diagnostice puse de medicii psihiatri”, spune consilierul școlar Alina Hora
Marian Crăciun, Universitatea din București: Un elev de liceu era împins de la spate de părinți să se facă avocat. A venit la consiliere și, după ce a plecat de la consiliere, părintele a venit foarte supărat să-mi spună că i-am stricat copilul, pentru că se aștepta să-l conving să devină avocat. Nu despre asta este consilierea
Mai mulți consilieri într-o școală, care să fie și profesori psihologi și să-i poată ajuta pe elevi să treacă prin momente grele – propun trei elevi de 10 la Evaluarea Națională / Pe hârtie, media este de un consilier la 500 de elevi
Ce face un consilier școlar? Norma didactică și noile atribuții: În situații de criză sau risc, consilierul școlar poate interveni fără acordul de părintelui

12 comments
  1. Singurii care au competențe pentru consiliere școlară sunt Psihopedagogii și tocmai pe ei i-ați exclus!
    M-aș bucura să schimbați și criteriile pentru acordarea gradației de merit, iar perioada de 5 ani cu 25% la salariu să fie redusă.

  2. Cred ca ar fi potrivita continuarea programului ” Din grija pentru copii”, cu finantare interna de data aceasta!

  3. Ce ar putea să fie specialiștii care ajută copii cu diferite dificultăți de învățare și nevoi speciale….?
    Le spune chiar numele si meseria, psihopedagogi!. Avem acest profil in facultăți si nevoia societății atât de mare dar nu facilităm angajarea lor si nu alocăm resurse pentru ei, absolut deloc. Aici e locul lor și bine ar fi să nu fie doar aici.

  4. Domnule ministru, ce facem cu parintii care au copii cu ces, cu o gramada de probleme, unele chiar de psihiatru si refuza sa il duc la un doctor? Ce devine scoala? Ce devine acea clasa? Toti copiii vor dori si ei sa faca ce ii duce capul, ca daca unul o ia pe aratura, ei de ce nu? Introduceti obligativitatea unui examen psihologic serios acolo unde se vede ca sunt probleme…

  5. Nu cred ca sunt încadrați ca și consilieri profesori cu specialitatea filosofie. Specializările acceptate pentru profesor consilier școlar sunt din câte stiu: psihologie, sociologie, asistenta sociala, psihopedagogie speciala și Pedagogie. Și în contextul problematicii care revine consilierii școlare, pentru ca e vorba nu doar de a lucra cu elevii, ci și cu parintii și profesorii, elevii cu CES, toate specializarile amintite confera pregatirea teoretica si abilitatile necesare pentru profesia de profesor consilier scolar.

  6. Trebuie sa fie constient si de faptul ca un profesor diriginte cu 3 elevi cu Ces in clasa face aproape imposibilul, fara sa aiba si el vreun ajutor… Mai degraba piedici prin tot felul de hartoage fara sens . Doar faptul ca reusesti sa faci o clasa de tehnic sa ii accepte este o victorie, iar daca ei fac vreun progres este deja o minune…si vorbim despre criterii de performanta..

  7. i ați rezolvat și pe consilieri….au sef pe cel de la cjrae, pe directorul școlii,pe inspectorul de socioumane …și nu mai e profesor de anul asta că nu i mai lăsați 16 ore că până acum desi are gradul 1 și 25 de ani vechime….mă rog,regulă se aplică preferențial,în funcție de județe …

  8. Absolventul de filozofie ce știe să facă pentru funcția de consilier.Probabil face doar multe hartii și sigur primește salariul lunar.

  9. De ce sunt angajați consilieri școlari fara studii de specialitate? În învățământ se poate orice.La profesori orice specializare se poate ,,asimila”. Institutoare cu colegiu,titulara și cu grade pe învățătoare/institutoare face reconversie pe ed .fizica,lb.romana,lb.franceza și poate preda ,,calificat”🤮 la toate disciplinele .

  10. doamne ferește,nici nu aveau voie sa fie consilieri daca aveau filosofie…trecuți pe socioumane,domnule ministru,ce caută pe post de consilier ????????????

  11. >> să-i ceri să se ocupe de copii cu ADHD
    Ministrul de la televizor ar trebui sa explice ce inseamna “sa se ocupe”. Poate vrea sa transforme scoala in centru terapeutic? Poate ii invata pe copii niste filosofie analitica? Poate pune mana pe o carte sa inteleaga ce face un sociolog? Poate inventeaza o stiinta de granita “sociologie scolara”?

    Pana la ziua X din luna mai, nu se stie exact cand, banuiesc ca expertii domnului ministru nu mai dorm noaptea, fac analize de job, focus grupuri peste focus grupuri, workshopuri pentru definirea profilului ocupational, consultari peste consultari, studii peste studii ca sa afle numarul copiilor cu ADHD. Evidence based, curat stiintific, coane Fanica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Numărul școlilor care organizează programul Masă caldă crește de la 300 la 350, anunță ministrul Educației, fără să fie publicată și lista celor 50 de școli în plus / Măsura a fost adoptată prin ordonanță de urgență, iar proiectul este tot unul pilot, pentru al șaptelea an la rând

„Este vorba de ordonanța de urgență prin care creștem numărul școlilor beneficiare în programul Masă Caldă, de la 300 la 350, după ce într-una dintre ședințele de guvern de luna…
Vezi articolul

Din acest an, Universitatea Națională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din București oferă gratuit biciclete studenților săi. Prioritate au cei care stau la cămin, au bursă socială și nu dețin mașină personală

Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti (UNATC) a cumpărat la finalul anului trecut 60 de biciclete pentru studenţii săi, informează Agerpres. Acest prim lot va…
Vezi articolul

Un proiect de lege care interzice fumatul în școli și pe o rază de 200 de metri în jurul acestora, precum și pe stradă sau în alte locuri publice, pentru elevii care nu au împlinit 18 ani, a fost adoptat tacit de Senat și trece în Camera Deputaților

Senatul a adoptat tacit, luni, o propunere legislativă de modificare a Legii 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun prin care fumatul este interzis minorilor în școli…
Vezi articolul