Din cauza titularizării și a etapelor de mobilitate, „o echipă managerială a unei școli, indiferent la ce nivel ar fi ea, nu are încă posibilitate deplină de a-și alege oamenii cu care să lucreze”, a declarat Laura Nicoară, director adjunct la Școala Gimnazială „Andrei Șaguna” din Deva, la conferința SuperTeach „Revoluția mentalității în educație – Management educațional”. Este foarte greu în învățământ, mai ales în școlile de stat, să dai oameni afară pentru lipsa de performanță, a spus Laura Nicoară; „în cel mai bun caz poți să-l iei de-o parte, ca manager, și să ai o discuție unu la unu cu el și să speri că situația se îndreaptă”, a precizat aceasta.
Managerul de școală a spus că „sunt foarte multe lucruri de schimbat cu care directorii se confruntă”, din experiența sa de director adjunct de până acum. Profesoara a declarat că a câștigat concursul pentru acest post în 2016.
Întrebată care este principala constrângere a unui director de școală în acest moment, Laura Nicoară a spus „că nu-ți poți angaja tu propria echipa, nu ai tu puterea de a-ți angaja oameni valoroși în școală, nu poți să faci lucrul acesta. Doar pe anumite posturi, pe o durată limitată de timp și atunci, în septembrie, când tu te trezești că exisă clase…”
Laura Nicoară, director adjunct la Școala Gimnazială „Andrei Șaguna” din Deva:
- „Deși ți-ai dori să-ți aduci oameni valoroși în echipă, există niște etape, să le spunem așa, pe care trebuie să le parcurgi. Și ca director, și ca profesor care vrei să ajungi într-o anumită școală, există o așa numită metodologie a mișcării personalului didactic, care se desfășoară pe o perioadă destul de lungă, aproape un an de zile, prin care colegii care rămân fără post, intră în reducere de activitate sau care vor să se transfere dintr-o unitate în alta – etape pe care ei trebuie să le urmeze…
- Un director încă nu are, haide să nu spunem un director, o echipă manageriala unei școli, indiferent la ce nivel ar fi ea, nu are încă posibilitate deplină de a-și alege oamenii cu care să lucreze. Din cauza acelei titularizări. Din cauza faptului că etapele prevăd spre exemplu că cei cu reducere de activitate au prioritate pentru că sunt primii cărora trebuie să le asiguri un post pentru anul școlar următor, ori după cum știm cu toții, cum fiecare pădure are uscături, poate nu toți sau nu oameni valoroși sunt cei care intră în reducere de activitate. Și atunci, firește, ei sunt primii care ocupă niște posturi și ceilalți rămân în etapele următoare și probabil că la un moment dat nu mai au pe ce sau pentru ce să opteze.
- Cred că asta ar fi modalitatea cea mai bună de a crește valoarea școlii, de a crește succesul echipei manageriale și al întregului corp profesoral dintr-o școală: simpla putere de a-și alege echipa cu care lucrează. Pentru că atâta vreme cât omul este omul potrivit la locul potrivit, este motivat de dorința de a lucra, de a învăța, de a transmite către ceilalți atunci și rezultatele se văd”.
VIDEO Integral poate fi văzut aici
Laura Nicoară a mai spus că impactul politic asupra funcției de director de școală nu ar trebui să existe, în opinia sa.
- „Cred că o autonomie mai mare a echipei manageriale, dar și aici cu limitările de rigoare din cauza situației, are foarte mare impact politic și cred că n-ar trebui să aibă pentru că noi suntem modelatori de suflete, în primul rând, nu lucrăm cu piese de strung, pe care dacă le-am greșit le putem da la o parte și facem altele. Modelarea unui suflet de copil se face extrem de multă empatie, cu extrem de multă grijă și cu extrem de multă toleranță și o foarte bună colaborare cu părinții”, a explicat cadrul didactic.
Întrebată de moderator ce poate face un director dacă are un profesor care nu performează, aceasta a spus „nici aici nu poți să faci cum vrei. Pentru că există acea fișă de autoevaluare/evaluare la sfârșitul anului școlar, pe care un profesor o completează, așa cum vede el activitatea lui desfășurată pe un an de zile. Consiliul de Administrație nu poate decât să-i dea alt calificativ. Adică un alt punctaj decât și-a pus el. Este foarte greu în învățământ, mai ales în școlile de stat, să dai oameni afară pentru neperformanță. În cel mai bun caz poți să-l iei de-o parte, ca manager și să ai o discuție unu la unu cu el și să speri că situația se îndreaptă.”
Laura Nicoară este învățător și profesor de limbi străine (franceză, engleză, germană) la Școala Gimnazială „Andrei Șaguna” din Deva, unde predă din 2006. Școala a obținut titlul de Școală Europeană de 6 ori consecutiv.
Foto: pixabay.com