„Erori umane” – explicația Ministerului Educației pentru notele finale modificate pe șest la admiterea la liceu 2024 / Instituția plasează decizia în curtea Comisiei de organizare a Evaluării Naționale, condusă de secretarul de stat Sorin Ion

14.424 de vizualizări
Foto: © Dmitry Tishchenko | Dreamstime.com
„În etapa de vizualizare a lucrărilor de către candidați, au fost constatate erori umane la încărcarea lucrărilor pe platformă”, iar Comisia Națională de Organizare a Evaluării Naționale „a dispus evaluarea acestor lucrări după afișarea rezultatelor și corectarea erorilor”. Așa sună explicația Ministerului Educației, la solicitarea Edupedu.ro, pentru situația mediilor de admitere la liceu ale mai multor elevi din București, modificate fără explicație de către instituție. Dacă Edupedu.ro a semnalat, pe 27 iulie, 4 astfel de cazuri, Ministerul spune că a identificat 9, dintre care 5 în Capitală, fără a oferi niciun alt detaliu despre acestea.

Situația creează un precedent: ME declară, în răspunsurile transmise Edupedu.ro, că nu au mai fost semnalate astfel de erori până acum.

Instituția invocă, astfel, o intervenție a Comisiei de organizare EN – for condus de Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației – pentru care nu există proceduri transparente și care nu a fost anunțată public. Ordinul de organizare a EN 2023-2024 notează, în privința vizualizării lucrărilor, că solicitarea de vizualizare nu poate conduce la reevaluarea și/sau modificarea notelor. Același document prevede că vizualizarea poate fi solicitată, între alții, de membri ai Comisiei de organizare a EN „în scopul verificării/reevaluării”., dar, potrivit regulilor din 2010-2011 pe care se bazează această posibilitate, „reevaluarea nu conduce la modificarea rezultatelor obţinute iniţial de către candidatul în cauză”.

Articolul 15 din Ordinul de organizare EN 2023-2024:

  • „(1) Candidatul major și părinții/reprezentanții legali ai candidatului minor poate/pot solicita comisiei județene/ Comisiei municipiului București de organizare a evaluării naționale vizualizarea lucrării/lucrărilor propriului copil numai după afișarea rezultatelor finale, după etapa de soluționare a contestațiilor. La vizualizarea lucrării/lucrărilor, candidatul minor trebuie să fie însoțit obligatoriu de un părinte/reprezentant legal.
  • (2) Solicitarea de vizualizare, menționată la alin. (1), nu poate conduce la reevaluarea și/sau modificarea notelor acordate lucrării/lucrărilor.
  • (3) Membrii comisiei județene/Comisiei municipiului București de organizare a evaluării naționale sau cei ai Comisiei Naționale de Organizare a Evaluării Naționale pot solicita vizualizarea lucrării/lucrărilor și a borderourilor de evaluare în scopul verificării/reevaluării acesteia/acestora, conform prevederilor art. 6 alin. (10) și ale art. 9 alin. (25) din Metodologia de organizare și desfășurare a evaluării naționale pentru elevii clasei a VIII-a în anul școlar 2010-2011, aprobată prin Ordinul ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului nr. 4.801/2010. ”

De notat că, dintre cele patru note modificate despre care a relatat Edupedu.ro, într-un caz media de admitere a fost scăzută în final, fără ca acel elev să fi depus măcar o contestație.

Problema notelor modificate fără explicație a fost semnalată la sfârșitul săptămânii trecute: trei dintre cei patru elevi cu medii modificate – cazuri semnalate de un cititor – au avut medii mai mari față de mediile finale de la Evaluarea Națională, fiind modificate după perioada de vizualizare a lucrărilor,

  • Ministerul Educației anunțase deja, după anunțarea rezultatelor de la contestații, că „în cazul a 5 lucrări (patru la limba română și una la matematică) au fost identificate erori umane la încărcarea acestora, iar în etapa de contestații lucrările au fost reîncărcate și evaluate. Acestea sunt situațiile în care diferența între nota inițială și nota obținută la contestații este mai mare de 2 puncte. (…)”. Dar Edupedu.ro nota că în comunicatul ME nu era vorba despre cazurile de mai sus, unde note finale, definitive, au fost modificate fără nicio explicație publică.

Edupedu.ro a solicitat Ministerului să explice schimbarea notelor în fiecare dintre cele patru cazuri, să precizeze dacă mai există astfel de situații la nivel național și în București și dacă au existat asemenea diferențe în anii anteriori.

Răspunsurile ministerului, integral:

1. „În etapa de vizualizare a lucrărilor de către candidați, au fost constatate erori umane la încărcarea lucrărilor pe platformă (lucrarea unui candidat încărcată de două ori în dreptul a doi candidați diferiți). În virtutea art. 4, alin. (1) din Ordinul nr. 6.155/2023 privind organizarea şi desfăşurarea evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a în anul şcolar 2023 – 2024 („Comisia Naţională de Organizare a Evaluării Naţionale poate elabora instrucţiuni/proceduri, în vederea bunei organizări şi desfăşurări a evaluării naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a.”), Comisia națională a dispus evaluarea acestor lucrări după afișarea rezultatelor și corectarea erorilor.”

2. „La nivel național s-au înregistrat 9 astfel de situații (dintre acestea, 5 au fost în Capitală)”. 

3. „Nu au fost semnalate astfel de erori în anii precedenți.”

Citește și:
Notele finale a cel puțin 4 elevi din București au fost modificate, pe șest, fără nicio explicație publică, de către Ministerul Educației, după vizualizarea lucrărilor. Trei în creștere, una în scădere / Instituția încalcă propria legislație care prevede că nota finală „nu mai poate fi modificată”

Foto: © Dmitry Tishchenko | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


11 comments
  1. Mușamalizare ordinară a unor favoritisme!
    Știți cum se spune în popor : cine poate oase roade! Restul, noi-“prostimea” nu contăm! Să iasă dna. ministru și să explice fiecare “eroare umană” implicată în această șaradă a Evaluării Naționale-Admitere la liceu ! Și-au bătut joc de acești copii încă din anul 2020 de când au intrat în ciclul gimnazial: școala online pe telefoanele părinților, simulacru de tablete furnizate aproape de sf. anului școlar, profesori fără competențe digitale care nu știau să susțină o lecție online, depășiți de tot ceea ce e nou , cu rezistența maximă la schimbare, bolnavi de sindromul lui Dumnezeu, materie îngrămădită pentru a da bine la grad, evaluare a școlii, inspectorat, etc. Bullying instutionalizat manifestat de adulți-profesori asupra elevilor lor.

  2. De ce tac toate televiziunile pe subiectul vostru?
    Primesc bani de la Guvern sa ingroape toate mizeriile care le-ar strica campania celor de la PNL.

  3. Ce raspunde ministerul nu are legatura cu ce ati scris. Ati intrebat de mere si v-au raspuns despre pere. Notele din site-ul admitere sunt diferite de cele din site-ul evaluare. Asta trebuia sa explice ministerul…
    Si cati din cei care nu au competente digitale au gresit in aplicatia informatica? Ramane un mister. Orice nota modificata cu mai mult de 0.5 puncte ridica semne de intrebare. Ar trebui ca Ministerul sa faca o comisie sa verifice toate aceste lucrari (nici nu sunt multe), dar cine sa dispuna asta? Premierul e ocupat cu campania electorala.

    1. SUnt de acord cu dumneavoastră, să facă o comisie!!!!Copilului meu. i s-a scăzut în contestatie peste 1 punct,la limba română și eu ca părinte nu am cum sa știu, daca s-a respectat procedura de evaluare,daca nota reflecta realitatea…(deși mi-e greu sa cred acest lucru) sau a fost o eroare umană.

  4. Ce musamalizare ordinara… Pai rugati-i sa prezinte exact situatiile, anonimizate – sa demonstreze ca nu s-au facut mizerii. Desi sunt oricum in ilegalitate – conform propriilor legi, NU MAI AVEAU VOIE SA MODIFICE NMIC!
    Iar in cazul elevului caruia i-a fost scazuta nota/media, e si un abuz mizerabil si la fel de penal. Probabil l-au sacrificat tocmai pentru a justifica aparentele celorlalte medii ridicate.

  5. Vad că acest lucru se poate pentru unii… și pe această cale as ruga-o pe doamna ministru sa aprobe o sesiune specială ,cat mai repede cu putință și pentru ceilalți participanți la contestatii pentru a putea vizualiza notele ( profesorii rămân anonimi) ca într-adevăr și acești părinți să fie siguri că nu sunt erori umane în acest proces.

  6. BS…. oricine a fost intr-o comisie zonala de evaluare stie ca in acest caz nu se justifica recorectarea lucrarii, ci doar remedierea in baza de date a notei trecute gresit. Mai bine spuneti ai cui sunt copiii aia cu notele marite…

    1. Pai daca la vizualizare au vazut ca le trecuseră nota de pe lucrarea altui elev, cum au facut la admiterea de la Arhitectura, nu trebuia sa le modifice nota si sa le-o puna pe cea care era pe drept a lor? Spune undeva ca s-au recorectat lucrarile astea, sau doar ca s-au indreptat erorile umane descoperite?

      1. La vizualizare poti sa vizualizezi doar ce-a scris elevul nu arata puntajul acordat.
        Nustiu de ce este secret de stat lucrarea unul elev de clasa VIII. Parca au ceva de ascuns, incompetenta corectorilor.

  7. Cine știe câte erori mai sunt.Acestea au fost descoperite numai la elevii care au solicitat vizualizarea lucrării sau au făcut contestație ceea ce reprezintă un procent mic.Foarte mulți asistenți, profesori implicați în comisiile de organizare a examenelor nu au competențele digitale necesare.Am solicitat încă de anul trecut din toamnă existenta în comisii a unui număr mai mare de profesori de informatică.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Viitorii profesori de Limba română să facă 4 ani de facultate la ciclul licență, în loc de 3 – i-au propus oficial ministrei educației decanele Facultăților de Litere și de Limbi Străine. Oana Fotache Dubălaru, decan: Propunerea are adeziunea studenților. Impactul bugetar ar fi maximum 6 milioane de euro

Viitorii profesori de limba și literatura română, actuali studenți formați de facultățile de litere și de limbi străine, să facă 4 ani de licență, așa cum era tradiția filologică înainte…
Vezi articolul

Ana-Maria, elevă în clasa a VIII-a: „Nu e în regulă că unii profesori se axează pe ce știu elevii pe de rost. Îmi pun o notă doar ca să spună că mi-au pus o notă, iar peste câteva luni eu nu mai știu absolut nimic și lor nu le mai pasă de ceea ce știu eu sau nu”

Anamaria, elevă în clasa a VIII-a, spune că după opt ani de școală și peste un an de învățat în sistem online, ar „fugi” de sistemul educațional românesc. Întrebată la…
Vezi articolul

Monica Anisie, ministru al Educației și profesoară de română, se mândrește cu recomandarea oferită unei foste eleve care vrea să plece din țară / Tânăra “va face lucruri mărețe” ca cercetător în genetică, după studii în America

Ministrul responsabil cu Educația românească, Monica Anisie, se mândrește, miercuri, pe pagina sa de Facebook cu o elevă care vrea să plece din România, pentru a învăța în America. Monica…
Vezi articolul