Introducerea unei evaluări sumative cu subiect unic la nivel național, la începutul și respectiv sfârșitul anului școlar, care să nu afecteze media școlară, în locul tezelor, este propunerea înaintată de Consiliul Național al Elevilor pentru viitoarele discuții despre cum vor fi evaluați elevii în structura anului școlar cu 5 module de învățare, a declarat pentru Edupedu.ro Robert Avram, președintele CNE. Propunerea este agreată de Ministerul Educației, a dat de înțeles Avram.
- Amintim că viitorul an școlar ar putea avea o structură complet nouă, care nu a mai fost niciodată folosită în sistemul de educație din România. În loc de organizarea pe semestre și trimestre, ar urma să fie adoptat un an școlar cu 5 module de învățare, însă nu există încă o soluție concretă privind modalitatea de evaluare a elevilor într-o astfel de structură, potrivit surselor Edupedu.ro. Mai multe detalii aici.
Mai jos, declarațiile lui Robert Avram pentru Edupedu:
„Suntem foarte bucuroși că propunerea pe care CNE a făcut-o, anume aceea de a elimina tezele și de a le înlocui cu mijloace de evaluare sumativă, este agreată la nivelul Ministerului Educației. În ceea ce privește structura anului școlar, sunt de părere că alternarea modelelor de studiu cu perioadele de repaus sunt benefice atât pentru elevi, cât și pentru profesori din punct de vedere al randamentului pe care îl pot da. Pedagogic vorbind, dacă ne uităm la statele europene, vedem că experții în educație au recomandat ca perioadele de studiu să fie întrerupte de vacanțe scurte, în așa fel încât, într-o anumită perioadă, elevii și profesorii să-și poată reîncărca motoarele, să poată asigura un randament calitativ pentru că, după 6-8 săptămâni, deja randamentul în școală atât pentru elevi, cât și pentru profesori se pierde pentru că motoarele sunt întinse la maximum.
Așteptăm cu interes și solicităm Ministerului Educației să organizeze consultările pe marginea modificării evaluării periodice astfel încât elevii și părinții să aibă suficient timp la dispoziție pentru a se adapta noilor condiții, iar începând cu anul școlar viitor să poată asigura instrumente de evaluare noi, calitative și adaptate condițiilor de la acest moment.
În urma consultării pe care am lansat-o și la care au luat parte peste 11.000 de elevi, dintre aceștia undeva la 60% au fost de acord cu introducerea unei evaluări unitare cu subiect unic la nivel național, la începutul și respectiv sfârșitul anului școlar, care să nu afecteze media școlară. Ca atare, propunerea aceasta am înaintat-o Ministerului Educației și ne-am dori ca în anul școlar viitor să fie pilotat acest tip de evaluare, astfel încât să analizăm obiectiv locul în care ne aflăm, ce măsuri remediale putem lua astfel încât să îmbunătățim actul de predare-învățare.”
Peste 70% dintre elevii care au răspuns unui chestionar lansat de Consiliul Național al Elevilor vor eliminarea tezelor
Din cei peste 10.000 de elevi care au răspuns unui chestionar lansat de Consiliul Național al Elevilor, majoritatea „ar fi de acord cu introducerea unor evaluări unitare, cu subiect unic la nivel național, la începutul și sfârșitul anului școlar”, potrivit unui mesaj publicat pe pagina oficială a organizației. CNE susține că 70% dintre respondenți au cerut „eliminarea tezelor și înlocuirea acestora cu mijloace de evaluare sumativă, axate pe feedback”.
Reprezentanții elevilor susțin că au cerut părerea elevilor în contextul în care miercuri, la Ministerul Educației, în Comisia de Dialog Social a Ministerului Educației se va dezbate propunerea de structură a anului școlar 2022-2023.
„În contextul modificărilor anunțate de-a lungul timpului cu privire la structura anului școlar, care ar aduce o nouă perspectiva asupra modului în care se desfășoară orele de curs și, implicit, asupra sistemului de evaluare, Consiliul Național al Elevilor a lansat o consultare la care au luat parte, până acum, peste 10.000 de elevi din toată țara.
Dintre elevii care au participat la consultarea noastră, peste 70% își doresc eliminarea tezelor și înlocuirea acestora cu mijloace de evaluare sumativă, axate pe feedback, astfel încât această formă de evaluare de etapă să reprezinte cu adevărat o oportunitate pentru elevi de a își analiza progresul și de a stabili, alături de profesori, pașii pe care trebuie să îi urmeze pentru a își acoperi lacunele din învățare.
În același timp, majoritatea respondenților ne-au transmis faptul că ar fi de acord cu introducerea unor evaluări unitare, cu subiect unic la nivel național, la începutul și sfârșitul anului școlar, astfel încât să poată fi creionată o radiografie clară a evoluției pe care elevii o au pe parcursul unui an școlar.
Suntem cu toții conștienți că evaluarea din România și-a pierdut relevanța, fără să pună accent pe necesitatea însușirii unor competențe-cheie atât de necesare în rândul absolvenților. Reforma în evaluare nu mai suportă amânare!
Consiliul Național al Elevilor solicită ferm Ministerului Educației să respecte voința elevilor și să implementeze modificări de substanță în sistemul de evaluare, astfel încât acesta să devină unul obiectiv și, mai ales, calitativ”.