Introducerea unei evaluări sumative cu subiect unic la nivel național, la începutul și respectiv sfârșitul anului școlar, care să nu afecteze media școlară, în locul tezelor, este propunerea înaintată de Consiliul Național al Elevilor pentru viitoarele discuții despre cum vor fi evaluați elevii în structura anului școlar cu 5 module de învățare, a declarat pentru Edupedu.ro Robert Avram, președintele CNE. Propunerea este agreată de Ministerul Educației, a dat de înțeles Avram.
- Amintim că viitorul an școlar ar putea avea o structură complet nouă, care nu a mai fost niciodată folosită în sistemul de educație din România. În loc de organizarea pe semestre și trimestre, ar urma să fie adoptat un an școlar cu 5 module de învățare, însă nu există încă o soluție concretă privind modalitatea de evaluare a elevilor într-o astfel de structură, potrivit surselor Edupedu.ro. Mai multe detalii aici.
Mai jos, declarațiile lui Robert Avram pentru Edupedu:
„Suntem foarte bucuroși că propunerea pe care CNE a făcut-o, anume aceea de a elimina tezele și de a le înlocui cu mijloace de evaluare sumativă, este agreată la nivelul Ministerului Educației. În ceea ce privește structura anului școlar, sunt de părere că alternarea modelelor de studiu cu perioadele de repaus sunt benefice atât pentru elevi, cât și pentru profesori din punct de vedere al randamentului pe care îl pot da. Pedagogic vorbind, dacă ne uităm la statele europene, vedem că experții în educație au recomandat ca perioadele de studiu să fie întrerupte de vacanțe scurte, în așa fel încât, într-o anumită perioadă, elevii și profesorii să-și poată reîncărca motoarele, să poată asigura un randament calitativ pentru că, după 6-8 săptămâni, deja randamentul în școală atât pentru elevi, cât și pentru profesori se pierde pentru că motoarele sunt întinse la maximum.
Așteptăm cu interes și solicităm Ministerului Educației să organizeze consultările pe marginea modificării evaluării periodice astfel încât elevii și părinții să aibă suficient timp la dispoziție pentru a se adapta noilor condiții, iar începând cu anul școlar viitor să poată asigura instrumente de evaluare noi, calitative și adaptate condițiilor de la acest moment.
În urma consultării pe care am lansat-o și la care au luat parte peste 11.000 de elevi, dintre aceștia undeva la 60% au fost de acord cu introducerea unei evaluări unitare cu subiect unic la nivel național, la începutul și respectiv sfârșitul anului școlar, care să nu afecteze media școlară. Ca atare, propunerea aceasta am înaintat-o Ministerului Educației și ne-am dori ca în anul școlar viitor să fie pilotat acest tip de evaluare, astfel încât să analizăm obiectiv locul în care ne aflăm, ce măsuri remediale putem lua astfel încât să îmbunătățim actul de predare-învățare.”
Peste 70% dintre elevii care au răspuns unui chestionar lansat de Consiliul Național al Elevilor vor eliminarea tezelor
Din cei peste 10.000 de elevi care au răspuns unui chestionar lansat de Consiliul Național al Elevilor, majoritatea „ar fi de acord cu introducerea unor evaluări unitare, cu subiect unic la nivel național, la începutul și sfârșitul anului școlar”, potrivit unui mesaj publicat pe pagina oficială a organizației. CNE susține că 70% dintre respondenți au cerut „eliminarea tezelor și înlocuirea acestora cu mijloace de evaluare sumativă, axate pe feedback”.
Reprezentanții elevilor susțin că au cerut părerea elevilor în contextul în care miercuri, la Ministerul Educației, în Comisia de Dialog Social a Ministerului Educației se va dezbate propunerea de structură a anului școlar 2022-2023.
„În contextul modificărilor anunțate de-a lungul timpului cu privire la structura anului școlar, care ar aduce o nouă perspectiva asupra modului în care se desfășoară orele de curs și, implicit, asupra sistemului de evaluare, Consiliul Național al Elevilor a lansat o consultare la care au luat parte, până acum, peste 10.000 de elevi din toată țara.
Dintre elevii care au participat la consultarea noastră, peste 70% își doresc eliminarea tezelor și înlocuirea acestora cu mijloace de evaluare sumativă, axate pe feedback, astfel încât această formă de evaluare de etapă să reprezinte cu adevărat o oportunitate pentru elevi de a își analiza progresul și de a stabili, alături de profesori, pașii pe care trebuie să îi urmeze pentru a își acoperi lacunele din învățare.
În același timp, majoritatea respondenților ne-au transmis faptul că ar fi de acord cu introducerea unor evaluări unitare, cu subiect unic la nivel național, la începutul și sfârșitul anului școlar, astfel încât să poată fi creionată o radiografie clară a evoluției pe care elevii o au pe parcursul unui an școlar.
Suntem cu toții conștienți că evaluarea din România și-a pierdut relevanța, fără să pună accent pe necesitatea însușirii unor competențe-cheie atât de necesare în rândul absolvenților. Reforma în evaluare nu mai suportă amânare!
Consiliul Național al Elevilor solicită ferm Ministerului Educației să respecte voința elevilor și să implementeze modificări de substanță în sistemul de evaluare, astfel încât acesta să devină unul obiectiv și, mai ales, calitativ”.
17 comments
Din ce observ doar profesorii care au mulți ani experiență în învățământ nu sunt de acord cu reforma. Evident, hai să rămânem în comunism, de aia suntem pe ultimul loc în Europa la toate topurile.
Măriți nr de ore de educație fizică şi sport în primul şi- n primul rând! Suntem de râsul lumii cu o oră de ed.fizică pe săptămână la ciclul liceal. Dați posibilitatea elevilor, viitori tineri să- i educăm pt.mişcare .pt un stil de viaţà sănătos!
Fără sănătate nu te poți bucura de nimica!
Desigur ca Ministerul Educatiei, parintii si elevii, sunt absolut incantati sa ii stie pe profesori ocupati tot anul scolar cu corectarea unor invenții care nu aduc note in catalog.
Sa ceri profesorilor ca in afara orelor de curs si a altor obligatii( in functie de materia predata, dirigenții si altele) sa corecteze sute de teste cu subiect unic pe tara, este un abuz si chiar o cruzime.
Fara sa pui note in catalog, ca prof de matematica sau de lb romana de exemplu, si asa corectezi simulari la a opta si a douăsprezecea (in unii ani si la a saptea si a unsprezecea), evaluari nationale la a sasea, iar acum in afara de aceste inutilități, se vot corecta la toate clasele de doua ori pe an teste cu subiect unic. Tot fara note in catalog.
Asta va este Romania Educata????
Lucrez in invatamant de 31 de ani,din experienta mea pot spune că fragmentarea anului scolar nu este benefica pentru nimeni.Elevii se relaxeaza cu o saptamana înainte de vacantă si le trebuie o saptamana după vacantă să intre în ritmul de invatare.Eficiența va scădea simțitor.
Încet,încet a dispărut scoala româneasca ,v-ați bătut joc de copiii noștri. Huuuooo
Iar daca scoala ramane asa cum este, veti spune ca este veche, depasita, neperformanta, iarasi o bataie de joc la adresa educatiei…
Din ce țară sunt miile astea de elevi întrebați , că eu lucrez în învățământ și nu am auzit de vreo consultare a elevilor sau a cuiva pe tema asta. E încă un rahat impus de afară ca să se distrugă ce mai era nedistrus în învățământ. Țara te vrea prost , asta trebuie să știe toți.
Este noaptea minții…5 module ,fara teze …de fapt vor termina învățământul românesc…se încearcă ceva in genul școlii Waldorf…acolo demult nu mai învățau nimic elevii…
Propuneri de doi lei. 5 module de prostie in loc de scoala adevarata programe aerisite, manuale moderne, clase cu 15 elevi la cls.1-4 si maxim 20 la gimnaziu si liceu, 10 copii la gradinita in o grupa. Scoala ca turma nu va da rezultate decat prin toceala si nu prin discutii la clasa cu elevii. Fiecare trimestru sa aibe o lectie recpitulare finala, evaluare scrisa si orala pe trimestru. Pe acest ministru cat mai trebuie sa il suportam cu tot felul de ineptii?!!
Eu sper din tot sufletul ca hotelierii sa sara in sus la vestea ca “Litoralul pentru toti” s-ar duce naibii. La ei ne e nadejdea; sa vezi numa’ ce bucurie o sa dea peste dansii cand or auzi ca de pe 3 septembrie plajele vor ramane goale pentru cā reforma vietii…
Pai vor rămâne goale mai devreme, căci cadrele didactice sunt obligate sa vina în activitate cu 2 săptămâni înainte de începerea anului școlar, pentru pregătirea acestuia! Deci…bucurie maxima!
Sa speram ca fiind schimbate regulile in timpul jocului, nu vom mai fi obligati sa efectuam intreaga perioada de activitate, ca o dam in alte alea si ne iau si concediul din vara. Ne au luat din cel de iarna si acum vara. Eu una sunt epuizata deja, ma las de invatamant. Concediu nu, bani nu. Nu poti preda 7-8 luni cu 17 zile de concediu. Se stoarce viata din tine si e un consum psihic imens sa stii ca latri in van din sept pana la jum lui aprilie cu 17 zile concediu.
Poate ca daca ati schimba metoda de predare si ati fi mai interesati de aptitudinile elevilor si nu de propria agenda lucrurile ar sta mult mai bine. Sunteti depasiti si nu va pasa.
Da, doamna Besleaga, ar trebui adaptate metodele de predare intrucat sunt din ce in ce mai multi elevi cu CES, cu ADHD si cu tulburari comportamentale.
Si ca la 15 iunie nu au rezervari inca pentru ca nu s au dat voucherele promise.
Sigur, hai să mai facem o reformă…vezi Doamne, a sistemului de evaluare, de data asta … că ăsta e buba învățământului românesc, nu programele super-încărcate și lipsite de relevanță pentru 2022…
M-am săturat … de 25 de ani am tot avut parte de reforme… de formă ! Conținutul nu interesează pe nimeni, atâta timp cât gardul e vopsit… Nu vede nici dracu’ leopardul!
Nu, nu e nicio odihna pentru mine ca profesor sa fac treaba acasa in octombrie si februarie si sa merg la scoala in august. Eu vreau sa MA ODIHNESC in vacanta scolara, nu sa-mi bagati voi pe gat fel si fel de saptamani libere sau verzi sau altfel. Ca nu-s un robot. Si eu am oase, carne,stres, familie si nu am vazut statui de profesori din loc in loc prin fata scolilor.