Eliminarea excepției prin care persoanele cu studii superioare pot să predea în școli și universități, fără module de pregătire, cerută de peste 200 de universitari

57.929 de vizualizări
elaborarea curriculumului de liceu
Foto: © Poznyakov | Dreamstime.com
Eliminarea excepției prin care cei cu studii superioare ar putea să predea în școlile și universitățile din România, chiar dacă nu au parcurs modulele de formare psihopedagogică, este cerută de peste 200 de profesori universitari, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro.
  • Edupedu.ro a scris că orice persoană cu studii superioare ar putea să devină cadru didactic, chiar dacă nu a urmat programele de formare psihopedagogică sau nu are masteratul didactic, potrivit unei excepții din proiectul Legii învățământului preuniversitar.
  • Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat în cadrul unei conferințe că există o criză a cadrelor didactice ce ar putea fi rezolvată prin intermediul acestei excepții: „Avem nevoie de educație pentru sănătate, avem nevoie de acest modul, cu componenta de educație sexuală. Cine să predea? Profesorii de biologie, desigur. Avem oare suficient de mulți profesori de biologie pentru o disciplină care să facă parte din trunchiul comun, care să conțină module adaptate vârstei elevilor și să revină pe parcursul ciclului gimnazial și liceal? Sigur (că – n. red.) nu. Sigur avem o criză a cadrelor didactice (…)”. – detalii aici

Conform comunicatului, profesorii universitari solicită ca excepția să fie eliminată atât din proiectul Legii învățământului preuniversitar, cât și din proiectul Legii învățământului superior.

Profesorii universitari sunt de părere că acest lucru ar genera decredibilizarea, deprofesionalizarea și vulnerabilizarea profesiei didactice în România. Un alt argument se referă la scăderea calității educației oferite copiilor și tinerilor, potrivit sursei citate. Celelalte efecte menționate de cadre didactice sunt următoarele: „inechitate în formarea profesorilor; scăderea drastică a prestigiului profesiei întrucât recunoașterea achizițiilor din contexte nonformale și informale este specifică ocupațiilor plasate pe niveluri inferioare ale cadrului calificărilor (nivelurile 1-3); lipsă de abordare fundamentată științific, lipsă de fermitate decizională strategică, inconsecvență și diluare a cadrului legislativ”.

„Imaginea profesiei didactice și percepția acesteia în societate vor fi afectate din cauza existenței a două categorii de profesori, fapt care, la nivel social, va genera degradarea statutului profesiei didactice, iar la nivel individual va afecta motivația pentru formare profesională și eficiență didactică”, se arată în informare.

Cu privire la proiectul Legii învățământului superior, este solicitată revizuirea unui articol ce vizează formarea psihopedagogică pentru educator-puericultor, educatoare, educator – învățător, învățător, antrenor şi maistru-instructor. Iată ce prevede proiectul de lege la art. 61 alin. (4): „Programele de formare psihopedagogică pentru funcțiile didactice de educator-puericultor, educatoare, educator – învățător, învățător, antrenor şi maistru-instructor se aprobă de Ministerul Educației şi se desfăşoară în liceele cu profil pedagogic. Pentru absolvenţii liceelor pedagogice şi colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I.”

Concret, profesorii universitari vor ca structura „pentru absolvenţii liceelor pedagogice şi colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I” să fie scoasă. În motivarea lor se arată că „studiile liceale și cele universitare se află pe niveluri educaționale diferite” și „nu pot fi echivalate studii de un anumit nivel cu studii de nivel inferior”.

În legătură cu proiectul Legii învățământului preuniversitar, cadrele didactice cer să fie eliminat integral articolul care face referire la posibilitatea de a preda în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic.

Iată ce prevede art. 127 din proiectul de lege:

“(1) Studenţii şi absolvenţii de învăţământ superior care optează pentru cariera didactică au obligaţia să absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.

(2) Prin excepție, pot opta pentru cariera didactică și absolvenți ai învățământului superior care nu au parcurs formarea inițială prevăzută la alin.(1), sub condiția susținerii și promovării unei probe suplimentare de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie pentru debutul în stagiatura didactică, organizat de CNFDCD la nivelul structurilor teritoriale“.

În comunicat apare că organizarea evaluării cunoștințelor pedagogice de către Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică (CNFDCD) nu ar putea fi realizată, deoarece „nu este prevăzută o astfel de atribuție pentru CNFDCD”.

Potrivit proiectului de lege, Centrul Național pentru Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică are următoare scopuri:

„Orice tip de formare profesională, în cazul nostru, formarea psihopedagogică pentru cariera didactică, se poate realiza numai prin intermediul unui program de studii supus autorizării/acreditării, în instituții de învățământ superior acreditate de instituția abilitată de lege (ARACIS), care poate emite certificări la nivel universitar.

CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică), nu este o instituție de învățământ superior acreditată și nu poate avea dreptul de a evalua/certifica absolvenți ai învățământului superior”, punctează profesorii.

Comunicatul integral poate fi consultat aici:

Foto: © Poznyakov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Orice persoană cu studii superioare poate să predea în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic, prin excepția introdusă în noul proiect de lege / „Trebuie să începem să fim un pic mai deschiși în ceea ce înseamnă recunoașterea competențelor din contexte formale, informale” – Ioana Lazăr, secretar general al Ministerului Educației
VIDEO Ministrul Cîmpeanu, despre propunerea ca în școli să poată preda și persoane fără pregătire didactică: Mi-a fost rușine să-i spun cuiva că nu există calea legală să predea într-o universitate, dacă n-are formare inițială

52 comments
  1. Pentru oana, laura, cris, alexandra si restul de actuali ingineri politehnisti si economisti privati al caror tel in viata, mai nou, e sa fie “prifisori” (in limbaj ingineresc, ca de aia batem calul sa priceapa iapa).
    Indubitabil, chintesenta alegatiilor si incomensurabilitatea expozeului exhaustiv pe care, focusati fiind asupra targetului, (fosilele ambulante care “nu stie” sa predea, deci degeaba “vorbeste” corect limba materna) reusiti sa ni-l livrati asertand asupra acestui articol ne determina cu certitudine sa va vedem in adevarata lumina: sunteti promoteri si influenceri ai noilor generatii si doar timing-ul vietii voastre va impiedica sa va indreptati /aplecati asupra lor. Bottom of line, traind in cercul vostru stramt, norocul v-a petrecut! E o onoare pentru noi, mizerii trolli fosili, sa va fim contemporani si sa ne hranim cu lastarii intelighentiei voastre private si ingineresti. Mai scrieti-ne! Mai luminati-ne! Mai inveseliti-ne, “in puii nostri”!

  2. @Elisabetha Bathory: normal că o să vând tot. Părinții mei, chiar mi-au zis să fac asta. Și am avut un an de zile, salariul de 3000 de lei, acum sunt director și pot să îmi permit să trăiesc foarte bine și să îmi permit multe lucruri, pe care mulți dintre voi nu și le pot permite. Așa că mai bine ai tăcea din gură

    1. Ai uitat sa ne zici: “saracilor care esteti voi”! Bai oana, daca asa o sa te dai mare si cu eschimosii pe banchiza, te lasa aia in fudulia goala.

  3. Fratele meu a plecat cu doctoratul în Germania și a predat informatica la Universitatea din Cottbus fără niciun modul pedagogic. Oare la ei de ce sistemul funcționează si fara aceste module!? Clar exista metode sa poata funcționa oriunde in lume, numai că la noi exista o mare ridigidate în a accepta vreo schimbare…si din pacate exista acest fenomen tocmai printre cei care ne învață copiii. Eu ca si părinte de 2 copii sunt foarte deschisă la această oportunitate de a mai schimba ceva. Cum este la ora actuală învățământul cu cei “doar formati” nu observ decât apucături comuniste, minți neadaptate la schimbare, care nu prea au ce sa ii învețe pe copiii noștri, dincolo de chimie, matematică și ce o mai fi…si pe aia o predau inca multi dupa metode comuniste.

    1. Hellooo, Cris, ai zis universitatea sau mi s-a părut mie? Păi aici despre predarea în universități este vorba?

      Iar metodele alea “comuniste” au reușit în anii respectivi un învățământ de bună calitate. Acum nu mai sunt viabile fiindcă niște părinți așa culți în cap ca tine știu ei mai bine ce și cum. Un sfat (gratuit): sunt o mulțime de școli private în jur; scoate banii și du-ți odoarele acolo. Și eu merg la policlinici private când am probleme de sănătate și n-am chef de așteptat pe la medicii din cele de stat.

  4. @Profesor: am terminat Administrație publică, la acea universitate, încerc sunt consilier și mediator în dreptul familiei, adică încerc să împac dobitoci să nu divorțeze, inclusiv cupluri cu profesori (dar pentru profesori, prețurile diferă, față de ceilalți clienți)

  5. @B: câștig mult mai puțin decât soțul meu și de-aia ziceam că e mic, dar în orice caz, e mult peste salariul mediu pe economie

  6. Dacă ești absolventă de facultate privată,Oana,e clar.Vii sa dai lecții celor care au absolvit facultăți membre în consorții,vezi universitatatile serioase precum cele din Cluj,București,Iași,ASE.Unii dintre noi am dat admiteri dure,mai întâi să treci si tu prin examenele noastre, pe urma sa vorbești, daca esti asa mulțumită de job ul tau,ce cauti pe site ul nostru.Esti doar o vulpita căreia i se par strugurii acri.Mai întâi înscrie te la un examen serios standardizat în funcție de domeniul tau:Institutul Național de Magistratură, Baroul Avocaților, concurs național unic de titularizare,spune ne si noua ce nota obții,pe urma stam de vorbă.Concursurile nationale pentru intrarea intr o profesie sunt cele care contează cu adevărat, restul e gargara.

  7. @B: noi, cei care am studiat la universitatea Titu Maiorescu, ne-am găsit de muncă, cu salarii extrem de bune, să nu știm ce înseamnă să avem grija zilei de mâine sau că nu avem ce mânca sau să ne luăm ce ne place, imediat după absolvirea facultății, așa că taci, in puii mei, din gură, neavenitule

    1. Vorbi o “doamnă”….
      Una care a chiulit de-a rupt în liceu, apoi se laudă că a terminat o particulară , a luat șuturi în partea dorsală de peste tot pe unde și -a încercat norocul , își numește părinții ” fosile ” și ” mumii ” și abia așteaptă să moară că să vândă tot. Știe tot ce se petrece în învățământ , sănătate , cultură , de la București până la Suceava. Normal , cultura Facebook ! Am o bănuială că facultatea tot acolo ai absolvit-o . După ce că e nesimțită și prost crescută , mai e și mincinoasă , uită de la mâna până la gură , că are doar cinci neuroni in dotare : acum ceva timp se plângea că are doar 3000 de lei salariu , acum rupe cardul !
      Atâta știe , atâta poate și asta face : vomită răutăți și mizerii pe un site unde nu are ce căuta , neavând copii și interesand-o școala cât pe mine gaura neagră din capul ei. A , da ! N-are educație , dar n-are niciun minim de noțiuni elementare de școlarizare : ca să scrie , folosește ” predicția ” , și tot greșește !
      Minciună , nesimțire , paranoia… Ești caz clinic , femeie. Dixit și zât !

  8. Drăguță Oana, să vedem ce vei face tu, când elevii vor ține de 6 și vor anunța în clasă: ” Vine baba de…”, deși poate tu ai 24 de ani!

  9. Dragilor, noi cei care nu ne-am dus in invatamant pentru ca dupa facultate sa mai stai 2 ani intr-un master de hartoage din care nu aplici nimic, putem sa ne oferim cunostiintele catre elevi prin pregatire particulara.
    Sunt atatia parinti care nu mai cauta profesori , ci ingineri pentru a le preda copiilor, pentru ca avem darul de a fi pragmatici si de a explica practic concepte abstracte. Un profesor este limitat de numarul de ore si de materia care in mod neaparat trebuie parcursa, chiar daca anumite lucruri nu servesc la nimic. Noi, ingineri, it-isti, biologi, chimisti avem libertatea de a explica pe intelesul elevilor si sa ii facem sa iubeasca acea materie fara presiunea unei programe scolare stricte.

    Cu sau fara modul, profesor in Romania nu m-as duce din cauza salariului!

    Corporatist cu timp liber pentru ajutarea elevilor da!

    “Those who can’t do, teach!” – voi domnilor profesori… mai intai demostrati ca puteti , si apoi invatati elevii! Luati mai mult de 5 la titularizare!

    Cu ce a ajutat pe doamna si elevii care au fost la Romania te iubesc, faptul ca doamna profesor de limba engleza isi daduse titularizarea, daca nu lega o propozitie in limba engleza? Nu mai bine se duce un tanar care vorbeste fluent, care nu a trecut prin modulele pedagogice, insa are capabilitatile tehnice sa transfere informatia catre elevi?

      1. OMG… s-a gasit unul sa comenteze inafara subiectului asupra modului in care ma exprim!!

        Dear, spune-ti parerea asupra topicului, si adu argumente sau contraargumente la ceea ce am scris, nu la modul cum am scris-o.

        Cheers!

    1. Ce argumente să aduc la niște inepții, darling? Cică știi tu că părinții preferă ingineri! Și cum naiba să faci tu pe “prefesoara” când nu știi “să vorbește” corect?

      Success la teaching!

    1. In învățământul unde cei care nu știu să facă ii învață pe alții?
      Dimpotrivă, s-ar credibiliza
      .

  10. Atat gunoi, se tem si aia 200 de universitari ca invatamantul v-a merge in jos, mai jos decat a mers dupa 30 de ani fara cercetare, cat de jos poate sa coboare. Ziceti ca e nevoie de pregatire didactică, ce glumă bună, e foarte greu sa fi profesor fara diplomă… Voi nu aveti habar ce profesori si ce pregatire au, mai bun e de 100 de ori un tanar absolvent universitar ca profesor, decat cadrele voastre ce au drepturi didactice si scot nota 5 la examenele de incadrare in invatamant..

    Cel putin sunt sute de tineri capabili sa fie profesori de limba engleza, sa nu adaug faptul ca eu nici profesor de engleza capabil nu am avut in generala, in invatamantul primar nici asa, si daca adaug cei 4-5 profesori de lb.engleza la liceu, si cat de praf era engleza la liceu. Asta demonstreaza si faptul ca lb. straine nu au nevoie de profesori titularizati in a preda, la fel eu sunt pasionat de istorie, credeți ca istoria ar fi grea de predat?( poate la liceu e mai greu de format, dar pana la urma nu o sa avem aceasi profesori 1000 de ani, si majoritatea refuza modulul pedagogic de predare in formarea universitara, pentru ca si asa programul este foarte incarcat primul an universitar, si multi nu se vad profesori, pentru ca vor sa reuseasca profesional in domeniu.

    Aici pot sa adaug, ca printre absolventi de facultate sunt si studenti care pot deveni profesori de informatică, profesori de multe alte materi, care nu sunt in competentele actualilor profesori, spre exemplu daca un it-ist nu are modulul pedagogic si dupa 35 de ani decide sa fie profesor cand se retrage din activitatea de programator, de ce nu ar fi un bun profesor de informatică, care sa formeze chiar mai avansat elevii spre progamare.

    Masura nu e foarte rea, conteaza cum este implementată, cum persoana încadrată este evaluată.

    Avem sute de scoli rurale cu cadre didactice slabe, si sa nu adaug liceele unde absolvenți de bac sunt vax populi. La nivel universitar, sunt si acolo posturi, unde se poate preda anumite discipline fara doctorat, decat sa mearga un profesor 300km la extensii, mai bine se pregateste un asistent universitar pentru incadrare didactica universitară, sub tutela unui profesor universitar, se pot forma si viitori profesori universitari.

    Cel putin eu stiu materii, la care un student ar putea deveni un profesor universitar, si aici vorbim de discipline care nu necesită un nivel de educatie super înalt, ci doar pregătirea didactică de a preda cursurile universitare studenților. Cursuri care ar trebui sa fie intocmite pentru invatamantul de stat universitar, si sa nu aibe o anumita proprietate intelectuala a unui anume profesor.

    Am intalnit profesori universitari care predau cursurile altor profesori, tinere profesoare care au debutat si chiar s-au descurcat in activitatea de predare.

    1. @Ares, răzoinicule, du-te la școală că ești praf la limba română! Sau scrie pe Facebook, că acolo sunt destui ca tine. Pe aici te faci de râsul curcilor. Bine măcar că nu îți dai seama.

      1. O domnule Mircea, ti-am citit comentariile, off topic toate!

        Nu stiu cine e mai frustrat , un ratat care a invatat limba romana la perfectie, atunci cand domnul Trandafir era in viata si nu stie sa foloseasca telefonul decat pe limba romana, sau oameni care isi exprima pareri educate si informate asupra subiectelor aduse in discutie ajutantu-se de argumente reale.

        Hmm.. va rog scrieti o carte, faceti un vlog despre limba romana si importanta utilizarii ei corecte si vedeti cati tineri atrageti ! 😂

        1. Dispari în cotețul tău , idioato ! Alta care vomită cretinisme fără să aibă habar ce spune !
          Pentru tine nu are nicio importanță cunoașterea limbii române și folosirea ei în mod corect ? Ai trecut prin școală ? Am dubii ! Și culmea educație este utilizarea telefonului ? Da , a educației Facebook ! Of , ce-și mai pun unele poalele-n cap , așa , de proaste și arogante…

          1. Dear Elisabeth,

            Nu advoc pentru analfabetismul functional, insa limba romana nu este totul in viata, sunt alte lucruri matematica, fizica, chimie, limbi straine care sunt mult mai importante pentru a-ti cladi o viata.

            Gaseste tu un job bine platit spunand la interviu , ca sti sa folosesti limba romana la un nivel astronomic, sa vedem ce zic angajatorii! O stai, nu cred ca accepta la interviu fosile!

            Ca peste tot trebuie sa existe troli care nu isi dau cu parerea asupra subiectului discutiei , ci doar stau sa citeasca , doar doar or gasii o greseala gramatica , ca sa isi poata ei demonstra capabilitatile.

            Cu respect,
            Ing. Politehnist

          2. “spunand la interviu , ca sti sa folosesti “, “doar doar or gasii”…
            Laura, pumpkin, you’re killing us! The trolls beg you to stop! You’re too smart for us!

  11. @andrei: n-am chef să dau de toate mumiile și fosilele prin școli, căci profesori tineri, nu prea sunt, pentru că nu au loc de voi, boșorogimea. De-aia, ei, se duc în sistemul privat de învățământ, care este mult mai bun decât cel de stat și pe care îl susțin

    1. Frustrata Oana, bunicii tăi sunt “fosile” / “mumii”, iar părinții “boșorogi”? Întreb pentru un prieten.

      1. @mircea: părinții mei, nu se supără când mă adresez lor așa. Sunt foarte realiști în privința asta, nu ca alții ca tine

        1. Frustrata Oana, mulțumesc, prietenul meu s-a lămurit. O absolventă de coteț privat dă lecții profesorilor pe Edupedu. Știu că e de plâns, dar tu mă faci să râd. Pe când un doctorat la aceeași “universitate”?

    2. Hai ca ne-am linistit! Stii ce teama ne era ca vii si ne iei locul? Noroc ca tu te duci, cand te duci, sa te intalnesti cu foca, cu Fram si cu Chilly Willy. Am mai scapat o tura, noroc cu desenele animate!

    3. Normal ca profesorii universitari vor ca modulele sa fie obligatoriu pentru ca ele se fac cu plata la nivelul universitatilor unde predau.Cunosc o groaza de profesori universitari( nu lectori sau conferentiari )ci profesori ( plin) care nu au aceste module si predau la facultate.Nu le au facute pentru ca in momentul in care au fost incadrati acum 1000 de ani nu li se cereau..Asa ca unde sunt chemarea de dascal si toate aberatiile pe care ei le prezinta daca dintre ei sunt multi care nu le au???Adica practic un profesor plin( care nu are modulele 1 si 2 facute)preda acesta module la facultate!!Este absurdul absurdului!

    4. Ah, o absolventă de Spiru Haret care ar ști și ar face ea mai bine, dar nu vrea. Am înțeles. Atunci, vezi-ți doamnă de meseria dumitale și lasă lucrurile la care nu te pricepi.

      1. @andrei: am absolvit una dintre cele mai bune facultăți private, dacă nu cea mai bună din România: Universitatea Titu Maiorescu

  12. Se pune preț prea mare pe cursuri făcute de forma care nu le aplica nimeni, prea putini profesori le pun in practica. Avem nevoie de persoane care sa predea din plăcere și experiența proprie vasta profesionala reală, materii vocationale. Să ne pregătim generațiile viitoare pentru viața reală, să nu mai fiti egoiști domnilor profesori! Renunțați să va gânditi la propriile interese. De exemplu, nu veți putea preda educatie financiară așa cum o poate face o persoana cu experiență concretă. Este doar un exemplu de a aduce cât mai aprope de copii noștri realitatea.

    1. Sunt total de acord cu acest comentariu. Am 25 ani experienta ca economista in multinationale. Am fost mentor pentru sute de absolventi care isi incepeau o cariera. Cred ca experienta teoretica legislativa si practica profesata sunt de ajuns ca sa transferi o informatie importanta catre copii care intra in viata reala si practica a finantelor. Nu am modulul psihopedagoguc dar am creacut copii de succes asa ca nu vad unde ar fi problema. Din contra, cred ca ar fi alt tonus. Daca nu se va dori nu voi pierde eu.

  13. Stimată doamnă Liliana, oricum examenele de titularizare sunt formale!! Așa că nu văd de ce ne am impacienta!? Cadre prost pregătite care scot analfabeți pe bandă rulantă sunt in 80% din școlile din România! Trist, dar din păcate, foarte adevărat!!!!

  14. O aberatie,gen Dragnea care a angajat in MAI pe oricine a dorit.
    Rezultatul il vedem.Eu zic sa luam exemplul unei tari cu educatie de nivel inalt.
    Cum fac ei?
    Dupa ce model face Dl Ministru propunerea?
    Mai sacrificam o generatie de copii pe idei năstrușnice a unora care nu au trecut de examenul acela de titularizare și propunem o ușa larga fara examen?😅

  15. Copiii sunt neprețuiți, s-ar zice, dar acest lucru a pălit demult. Proiectele legilor educației nu iau în calcul o componentă importantă a procesului educației: dragostea pentru copii. Se trece cu vederea acest aspect de foarte mult timp și ne-am trezit cu cadre didactice care îi tratează pe cei mici ca pe niște obiecte, de pe urma cărora pot face bani. Ideea de meditație este deranjantă din mai multe puncte de vedere, după părerea mea: în primul rând, meseria de profesor este deja remunerată și se presupune că cel în cauză are cunoștință de valoarea acesteia, astfel încât să nu ia în calcul „rotunjirea veniturilor”.
    În al doilea rând, nu se poate percepe taxă pentru predarea unor noțiuni ce intră în atribuțiile respectivului cadru didactic. Un copil care are nevoie de meditații este o reflexie a calității actului de învățământ prestat. Așadar, dacă el are lacune, acest lucru spune multe și despre profesorul care l-a învățat, a cărui obligație este să îl facă să înțeleagă niște noțiuni. Meditațiile au devenit business-uri, iar copiii niște intermediari între cei lacomi și bani.
    Să vorbim și despre faptul că există destul de multe cadre didactice care interacționează în moduri nocive cu copiii, respectiv, ton ridicat, explicații scurte, chiar și acte de violență. În mod șocant și nu prea, acestea încă mai există, iar din când în când ne prefacem surprinși când ajung în mass-media episoadele respective. Aceste manifestări nu trebuie să existe, iar copiii să fie absolut terorizați de anumite materii, predate de indivizi dubioși, care uneori nici ei înșiși nu știu ce predau. Să aruncăm un ochi pe la școlile din mediul rural, pe unde „aterizează” tot felul de personaje slab pregătite profesional, sictirite că nu sunt la școli de renume. Profesori sunt în țara aceasta, în adevăratul sens al cuvântului, dar sunt copleșiți de tot felul de bișnițari.
    Sunt absolventă de studii superioare, mi-am dorit dintotdeauna să lucrez cu copii, dar la clasă, niciodată prin meditații. Nu concep asocierea imaginii unui copil cu aceea a profitului, nu despre asta este vorba în învățământ. Este șocant că am normalizat perceperea unui tarif suplimentar pentru ceva ce trebuie să fie obligatoriu. Profesorul trebuie să îi învețe pe copii la clasă, nu în particular. Cine nu se simte în stare, să își aleagă alte cariere, au de unde alege. Să lase copiii pe mâinile celor care sunt în stare să fie profesori și să înțeleagă complexitatea unei minți în formare.

    1. Meditațiile nu sunt doar pentru cei foarte buni, sunt și pentru cei foarte slabi care au nevoie să recupereze. Nu le iau partea celor care dau meditații, dar nici nu îi condamn. Ce ce pot să remarc însă este că au fost organizate în școli sesiuni de pregătire suplimentară – la liceu în cadrul ROSE, la gimnaziu pentru pregătirea evaluării naționale, la nivel de învățământ primar pentru recuperarea a ce se mai putea recupera din ce s-a pierdut din cauza pandemiei. Elevii, în majoritate, au avut un entuziasm pentru primele câteva ore, iar apoi am ajuns să avem, la gimnaziu și liceu, câte unul-doi, în special la disciplinele de examen.

      Se pare că românilor li se pare că ce e gratuit nu are valoare. Munca noastră suplimentară, neplătită, nu este apreciată. Dar, ca să fie mai ușor de înțeles, lucrez în mediul rural. Elevii dotați normal și dăruiți din punct de vedere intelectual reușesc foarte bine ”să înțeleagă din clasă”. Elevii slab dotați sau cei care provin din familii sărace (majoritatea) nu reușesc să țină pasul și nici la orele suplimentare pentru recuperare nu vin – pentru că cei mai mulți muncesc alături de părinți, în gospodăria proprie când părinții sunt la muncă, sau cu ziua când sunt mai mari.

      Am avut familii întregi cu elevi de vârstă școlară care au lipsit câte o lună la început de primăvară, an de an, pentru că pleacă, cu familia, la plantat de puieți (în zonele montane se face împădurire periodic, și familiile sărace au nevoie și de câteva mii de lei aduse de câțiva copii minori ce lucrează alături de ei în condiții mizere). Cum credeți că pot recupera acești copii luni de ore pierdute? E vina lor că rămân în urmă, când sunt la limita subzistenței, și câteva sute de lei fac diferența între a mânca sau nu?

      Când citesc unele comentarii, am impresia că cei care lucrează la școli unde elevii au apă caldă acasă și nu duc grija meselor nu au luat niciodată legătura cu elevii proveniți din familii sărace, sau care trăiesc din alocații de stat sau pensii de boală. Și ei sunt tot elevi.

      Diferența e făcută de sărăcie, nu doar de educație. Dacă sărăcia ar fi redusă, dacă nevoile fundamentale ar fi îndeplinite, școala ar putea să-i aducă și pe acești elevi la linia de plutire, încât să nu mai fie nevoie de meditații sau alte măsuri. Dar noi continuăm să tratăm simptomele. Iar despre meditațiile gratuite, în cadrul școlii, nu se pomenește, sunt anatema. Și culmea, chiar ele sunt cu elevii proprii…

    2. Voi da exemplul unei persoane apropiate. Si-a dorit sa fie profesor din copilarie, simte ca pentru asta este facuta, dar singurul mod in care se poate intretine si ajuta familia este prin meditatii (cu elevi de la alte scoli, cu un singur elev pe sedinta).
      Imi este greu sa vad ce este imoral in asta si nu cred ca ar fi fost spre binele nimanui ca aceasta persoana sa iasa din invatamant.
      Eu personal am ales sa nu fac meditatii, dar ma pregatesc pentru o schimbare de cariera si unul dintre motive este aspectul financiar.
      Probabil multi alti tineri vor face ca mine si avand in vedere ce exista deficit de personal pe materii precum informatica, fizica si chimie, la un moment dat nu va mai fi nimeni sa le predea.
      Nimeni nu isi doreste sa lucreze ore in sir la meditatii, dar e o solutie pentru a te putea intretine si ramane in sistem.
      Daca doriti sa nu mai existe meditatii, militati pentru o restructurare a materiei, astfel incat sa poata fi predata si exersata integral in timpul limitat al unei ore de curs.
      Sistemul actual nu functioneaza nici pentru elevi, nici pentru profesori, iar posibilele solutii sunt mult mai profunde decat reprosul public la adresa profesorilor.
      Legat de ideea din articol, eu sunt de acord ca persoanele cu studii superioare sa aiba acces la invatamant, dar probabil atat aceasta categorie, cat si profesorii actuali ar trebui sprijiniti prin training-uri bine gandite.

    3. Frustrata Oana nu poate pricepe de ce nu sunt profesori tineri în școlile de stat. Din cauză de 2.500 de lei, pricepuși acu?

      Pe de altă parte, te anunț cu drag că cei tineri sunt, în general, mult mai slab pregătiți decât “boșorogii”, fiindcă absolvenții de bună calitate nu au mers în învățământ. Știi de ce? De 2.500 de lei.

  16. Sunt perfect de acord cu această propunere,ar fi o cale paralelă de acces în profesia didactică.Nu credeti ca si aceasta meserie trebuie sa faca parte din categoria profesiilor de tip”closed shops”,asa cum este intrarea în baroul avocaților,în colegiul medicilor,în ordinul arhitecților,în corpul experților contabili,în bransa notarilor publici,în magistratură. Celor mai sus amintiți le ar conveni sa existe cai paralele de acces?Sa fie sigur domnul ministru, nu este criza de cadre didactice,deocamdată sunt posturi puține,avem restrangeri de activitate,completări de norma nu ne trebuie intruși.

    1. @profesor: vă e frică că vin alții mult mai open mind și vă ia pâinea de la gură? Oricum, modul vostru de predare este învechit și perimat, așa că mai lăsați și altora loc. Egoiștilor!

      1. @Oana nu îi oprește nimeni să dea concurs de ocupare a posturilor după ce își completeza studiile cu module de psihologie și pedagogie.

        ,,Dragostea de copii” este un concept general care nu poate fi măsurat doar prin declarații siropoase și frumos ticluite.

      2. Nu ne e frica, Oana, ca vin altii si ne ”ia” ceva de la gura. Ne e doar teama ca nici un tratament din lumea asta nu te mai poate ajuta. Cum zicea idolul tau Bombonel si cum o sa-ti confirme si viitorul tau idol, Kussuyok, atunci cand in sfarsit o sa aterizezi pe banchiza: cand n-o sa mai numeri tu ”ooole” profesorilor, ce-o sa fie viata ta? Chin si durere.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitățile tehnice critică felul cum sunt elaborate, la CNATDCU, standardele minimale pentru acordarea titlurilor de conferențiar și profesor universitar, a atestatului de abilitare și a diplomei de doctor, pe noua lege / Standardele urmează să fie finalizate până la sfârșitul anului și adoptate la începutul lui 2024

Procedurile prin care sunt stabilite standardele minimale pentru conferirea titlurilor de conferențiar și profesor universitar, a atestatului de abilitare și a diplomei de doctor, conform noii legi a învățământului superior,…
Vezi articolul

Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu ia poziție înaintea alegerilor prezidențiale de duminică: „Se opune întunericului și obscurantismului generate de extremism” și „susține mai departe calea euroatlantică a României”

Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu își declară ferm, într-un comunicat emis vineri, atașamentul față de valorile europene și își exprimă „datoria de a se opune întunericului și obscurantismului generate de…
Vezi articolul

Salarizarea concurențială a profesorilor, “pe bază de reușite, astfel încât să existe o competiție permanentă”, susținută de Natalia Intotero (PSD), președinta Comisiei de învățământ din Camera Deputaților

Salarizarea concurențială a profesorilor, pe bază de „reușite”, este susținută de Natalia Intotero, președinta Comisiei de învățământ din Camera Deputaților: „Trebuie să avem o salarizare corespunzătoare, motivată, dar, în egală…
Vezi articolul

Platformă World Vision de consultare pentru cadrele didactice, lansată cu ajutorul unui chestionar: 96% dintre profesorii participanți la sondaj și-ar dori să fie întrebați când se iau decizii în educație

96% dintre profesorii chestionați de World Vision România într-un sondaj spun că își doresc să fie consultați prin chestionare privind decizii în domeniul educației școlare (75% în mare măsură și…
Vezi articolul