Modalitatea prin care Ministerul Educației îi angajează în școli pe cei care devin profesori (titularizarea) a fost criticată dur de specialiștii OCDE, instituție cunoscută la nivel mondial pentru organizarea testărilor PISA. Cele două rapoarte despre sistemul de educație din România au fost realizate de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) în 2017, respectiv 2024 la solicitarea Guvernului României. Ambele rapoarte oficiale au recomandat desființarea examenului de titularizare din România, care în forma actuală le permite profesorilor să predea chiar dacă nu obțin nota de trecere, adică 7.
Atât în 2017, cât și în 2024, România a fost sfătuită să renunțe la acest examen sau să îl completeze cu metode de evaluare mai eficiente, cum ar fi recertificarea. Cu toate acestea, titularizarea este folosită în continuare de statul român, este menținut în noua lege a educației inițiată de ministrul Ligia Deca și promulgată de președintele Klaus Iohannis pentru a aplica „reforma prezidențială România educată”.
În raportul realizat de OCDE în anul 2017, experții au constatat că examenul de titularizare din România din 2015 nu a fost promovat de 73% dintre candidați. Anul acesta, mai puțin de jumătate dintre participanți au reușit să obțină note peste 7, arată rezultatele. 37,34% au reușit să se califice pentru angajarea pe perioadă determinată (suplinire), adică au obținut note între 5,00-6,99.
![](https://cdn.edupedu.ro/wp-content/uploads/2024/07/Fragment-din-Raportul-OCDE-80x53.jpg)
Titularizarea este examenul în urma căruia profesorii se pot angaja într-o școală pe perioadă nedeterminată. Pentru a obține titlul de titulari, aceștia trebuie să obțină minimum nota 7 la examenul scris și să existe un post pentru care să aplice la angajare.
Folosirea titularizării „ca principala modalitate de selectare a potențialelor cadre didactice este mult mai ineficientă decât stabilirea unor standarde înalte pentru admiterea în programele de formare inițială a cadrelor didactice și a unei ample pregătiri didactice inițiale”, avertizază experții OECD în raportul realizat asupra sistemului de învățământ din România.
OCDE a recomandat ca examenul de titularizare să fie înlocuit sau completat cu „metode de recrutare a cadrelor didactice ce răspund mai bine nevoilor școlilor”. Este vorba de interviuri, evaluare a portofoliilor și observarea practicii pedagogice.
![](https://cdn.edupedu.ro/wp-content/uploads/2024/07/Fragment-OCDE-80x28.jpg)
Concret, angajarea profesorilor ar trebui făcută de școli, așa cum prevedea inițial Legea educației din 2011, ci nu de inspectoratele județene, spun experții OCDE.
- Măsura descentralizării a fost propusă recent și de fostul secretar de stat în Ministerul Educației Mihaela Popa. „Titularizarea este un examen învechit, supracentralizat, pe care nu îl găsiți nicăieri în lume și care a dus la starea învățământului de azi! Definitivatul să fie pe țară cu minimul 7 la care ești definitiv în învățământ. Apoi fiecare școală să-și facă politica de atragere a resursei umane”, a spus aceasta.
Raportul din 2024 intitulat „Reforma învățământului preuniversitar în România: Consolidarea sistemelor de conducere, de evaluare și de sprijin”, realizat de OCDE la cererea Ministerului român al Educației, a recomandat României încă o dată, chiar anul acesta, să înlocuiască examenul de titularizare cu evaluări pentru recertificare, care ar rezolva problema cadrelor didactice care rămân în funcție deși nu devin titulari.
![](https://cdn.edupedu.ro/wp-content/uploads/2024/07/Raportul-din-2024-al-OECD-80x57.jpg)
Această modificare ar atrage, la rândul ei, alte măsuri ce vor trebui implementate, spun experții OCDE:
- „Prima va fi una legată de scop. Dacă scopul este de a garanta îndeplinirea standardelor de bază, ceea ce pare a fi principala preocupare în România, atunci guvernul ar putea stabili o cerință generală (de exemplu, toate cadrele didactice trebuie să solicite recertificarea după zece ani în profesie dacă nu au promovat o formă de evaluare în vederea promovării în această perioadă)”;
- Recertificarea ulterioară s-ar baza pe performanțe (de exemplu, cadrele didactice care au performanțe slabe ar trebui să urmeze cursuri de formare pentru a-și remedia deficiențele și să solicite din nou certificarea după doi ani)”.
![](https://cdn.edupedu.ro/wp-content/uploads/2024/07/Recomandarile-OCDE-pentru-Guvernul-Romaniei-73x80.jpg)
În ciuda recomandărilor din partea OCDE, Ministerul Educației păstrează examenul de titularizare, prevăzut în noua Lege a Educației care a fost inițiată de ministrul educației Ligia Deca și promulgată de președintele Klaus Iohannis, ambii prezentând-o ca parte a proiectului prezidențial „România educată”.
Ministrul Educației, Ligia Deca, pledează în favoarea titularizării, argumentând că protecția oferită profesorilor de acest tip de angajare este ceea ce încă atrage forță de muncă în educație: „Faptul că există o stabilitate în sistem odată ce s-au titularizat pe un post este unul dintre argumentele pentru care încă avem doritori pentru profesia didactică”.
Aceasta trece cu vederea semnalele de alarmă trase de OCDE cu privire la profesorii care, deși nu obțin nota de trecere la titularizare, pot preda în continuare, și susține ca aceștia să profeseze fără a susține examene ulterioare de recertificare: „Titularizarea nu este o barieră, cum să vă spun, insurmontabilă pentru cariera didactică. Luăm în calcul faptul că unii oameni poate au avut o zi mai grea. Acest lucru nu înseamnă că ei nu pot continua în sistem”.
8 comments
Sindicatele dorm?
Dacă vreți fără examen angajați-vă la privat. Sistemul de stat așa este și așa va rămâne până una alta….adică până se dezvoltă privatul. OECD să-și deschidă școli europene și apoi să dea lecții.
Recomandările diferitelor organisme internaționale, habarniste notorii în materie de România, ne-au lăsat fără păduri, industrie, flotă, sau agricultură, iar acum vor să lichideze și învățământul introducând arbitrarul în selecția didactică. Nepotismul, pilele de tot soiul și corupția vor deveni criteriile principale de recrutare și angajare a profesorilor.
Recomandarea OCDE *uita* sau mai degrabă nu știe un lucru: în România conducerea școlilor e politizată: deci cum pot niște oameni ajunși în funcții cumva și pe alte criterii decât cele de performanță să facă angajări pe criterii de performanță? Ghinionul școlii românești e că își dau cu părerea despre ea și chiar decid unii care habar nu au de ceea ce se întâmplă în școli! În felul acesta vor pleca și ultimii oameni dedicați și buni profesioniști din educație!
Câteva observații:
1. Inspecția la clasă s-a ținut în acest an (2024). Nu știu care a fost situația din 2023.
2. În acest articol și altele similare ați menționat de condiția privind obținerea notei 7. Din păcate văd prea puține articole (de fapt de loc) în care să se analize câte posturi sunt disponibile pentru titularizare și câți candidați obțin nota 7, per discipline. Veți putea observa cum în ultimii 10 ani de zile sunt peste 100 de candidați, într-un județ, cu note peste 7 (unii chiar cu mai multe note, pentru că au participat la mai multe examene), iar posturi disponibile 2, 1 sau zero. Situația se întâlnește la mia multe discipline. Concluzia este că nu NOTA este principalul obstacol și LIPSA posturilor. Vezi situația cu dl. Iohannis care a ținut ocupat un post de titular fizică la Liceul Brukenthal din Sibiu timp de peste 20 de ani.
3. Afirmațiile doamnei Deca mă fac să mă întreb dacă dânsa vorbește din rea credință, din proastă informare sau chiar prostie: — Ministrul Educației, Ligia Deca, pledează în favoarea titularizării, întrucât aceasta le oferă siguranță profesorilor: „Faptul că există o stabilitate în sistem odată ce s-au titularizat pe un post este unul dintre argumentele pentru care încă avem doritori pentru profesia didactică”. — Păi dacă NU sunt posturi care să poate fi ocupate prin titularizare, atunci toată ideea cu ”stabilitatea” este eronată. ”Stabilitate” este pentru cei care s-au titularizat acum 20-30-40 de ani și dorm la catedră, predau după metode sau manuale învechite, nicidecum pentru ”doritori pentru profesia didactică”.
Când vă spuneam ca d-na Manea de la PNL e trompetă și slujește interesele cuiva …
OCDE este noua marotă cu care guvernul își aranjează interesele de grup si de partid.
Rețineți însă!
Sunt doar ,, RECOMANDĂRI .
Nimic mai mult.
Dacă profesorii se lasă păcăliți și de data asta la fel cum românii au fost adesea păcăliți in numele unui bine impus de FMI, de directive UE sau alte organisme vor ajunge si ei la situația fără iesire de a se căciuli în fața unor politruci, frustrați, incapabili sau pur si simplu rău intenționați.
Se va ajunge in proasta situație in care inițial la fiecare schimbare de director să se schimbe aproape tot corpul profesoral. Anestecat cu cei ai directorului abia schimbat.
Apoi fiecare director să vină doar cu aplaudacii lui.
Apoi când oamenii se vor fi săturat de asta directorii sa angajeze ,,din sursa externa ” (rețetă aplicată deja in Poliție)
Apoi nu va mai vrea nimeni sa fie slugă.
După un timp, câțiva ani (in care vor rămâne doar pile incompetente) se vor ,,lamenta” că au greșit și că singura șansă este….concursul național de titularizare.
Știu că e vremea concediilor dar nu dormiți că ei se pare că nu dorm ci pregătesc ce e mai rău.
Exact!
Trebuie pastrat acest tip de examen,titularizare,daca ar ajunge la mana directorilor și a primarilor să vezi atunci amante angajate în sistem.