Eliminarea examenelor de admitere la colegiile naționale sau organizarea acestora cu subiecte unice la nivel național – sunt solicitări ale profesorilor din comunitatea Merito, potrivit unui document cu propunerile de modificare a proiectului Legii învățământului preuniversitar. Propunerile au fost depuse ieri la Ministerul Educației, după o întâlnire de 3 ore cu echipa de conducere a instituției.
- Comunitatea profesorilor MERITO numără, în prezent, peste 90 de profesori selectați și premiați de antreprenorii și managerii din fundația Romanian Business Leaders. Proiectul MERITO a fost lansat în 2015 cu scopul de a recredibiliza profesia de cadru didactic.
Elevii care încep clasa a VII-a în această toamnă pot trece în clasa a IX-a, în 2024, printr-un examen de admitere susținut la Colegiile Naționale, potrivit propunerilor din noua Lege a Educației.
Proiectul de lege prevede la art. 74 alin. (2) că “unitățile de învățământ liceal cu statut de Colegiu național pot organiza concurs de admitere în clasa a IX-a, pentru maximum 90% din numărul de locuri atribuite prin planul de școlarizare. Restul locurilor se ocupă prin repartiție computerizată, în urma susținerii evaluării naționale”.
Cadrele didactice consideră că ar trebui eliminat examenul separat de admitere la colegiile naționale. În situația în care acesta se organizează examenul, acesta „să aibă subiect unic la nivel național, iar repartizarea să se facă pe județ în ordinea descrescătoare a mediilor, cu menţiunea că inechitatea dintre elevi va rămâne valabilă”, conform sursei citate.
- Cele două proiecte de legi pentru învățământul preuniversitar și superior au fost lansate în dezbatere publică până în data de 24 august. Acestea pot fi ajustate, în funcție de propuneri, aprobate în Guvern și trimise în Parlament pentru a parcurge procesul legislativ.
Celelalte propuneri pot fi consultate mai jos:
Informații de context
Ieri, președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, Iulian Cristache, a spus în cadrul unei dezbateri că admiterea separată la liceu „este o mutare dată în plic de aceste alianțe centenare, care își creează niște meditații pe bani grași, în grupuri de către niște elevi, pentru că nu înțeleg, în acest moment, în aceste colegii, și bătălia este la aceste 15-20 de colegii la nivel de București, nu la nivel de județe unde există 1-2 colegii”. – detalii aici
Edupedu.ro a scris că un chestionar de consultare pentru părinți, cu privire la admiterea la liceu și noul Bacalaureat din proiectul de lege a învățământului preuniversitar, a fost lansat de Federația Națională a Asociațiilor de Părinți. La sondaj au participat 61.552 de respondenți, potrivit Federației citate. Doar 12% dintre părinții participanți la acest sondaj susțin examenul de admitere la colegiile naționale.
7 din 10 profesori participanți la un sondaj World Vision România cred că examenele de admitere la colegiile naționale vor oferi mai puține șanse de admitere elevilor din medii dezavantajate. Organizația a atras atenția că „o astfel de măsură este neconstituțională și discriminatorie fiindcă limitează accesul la învățământ obligatoriu, de calitate pentru toți copiii”.
Organizația Salvați Copiii solicită renunțarea la admiterea la colegiile naționale, reintroducerea bursei de studiu, printre multe alte propuneri trimise deja Ministerului Educației. Instituția a lansat și un chestionar online în care îi provoacă pe elevi, studenți, părinți și profesori să reacționeze și să-și spună părerea, ideile sau propunerile pentru aceste două proiecte de legi. Mai multe detalii aici
Secretarul de stat în Ministerul Educației, Bogdan Cristescu, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că se va ști cu un an înainte cine face subiectele pentru admiterea la colegiile naționale.
În ceea ce privește o problemă ridicată de mulți părinți, anume meditațiile cu profesori din colegiile naționale care pot fi implicați în elaborarea subiectelor de examen, Cristescu a spus că, în lege, sunt prevăzute sancțiuni: “inclusiv pierderea titulaturii pentru acte care nu sunt conforme cu… vă dați seama, eu ca profesor sincer nu aș face meditații, nu aș face meditații, dacă aș ști că un copil care poate nu a luat acest examen și care a plătit, a participat, mă va reclama și voi ajunge în situația să îmi pierd titulatura în acel colegiu”.
Sute de părinți au semnat o petiție prin care cer să nu fie organizat un concurs separat de admitere în colegii. Inițiatoarea petiției consideră că această prevede ar putea avea următoarele urmări: „se încurajează meditațiile cu profesorii din colegii”, „dispare corectitudinea cu privire la admitere – se pot face subiecte cu dedicație”, „dispare transparența admiterii – corectarea se va face în colegiul respectiv, nu de către corectori din alte județe”, „este greu de evaluat nivelul copilului pentru a ști unde să se înscrie la admitere”, „nu se asigură accesul corect și transparent tuturor candidaților, nu doar pentru un grup dedicat”.
Potrivit lui Sorin Cîmpeanu, subiectele ar urma să fie elaborate de Societatea de Științe Matematice, Institutul de Lingvistică, Academia Română, „de colective externe de experți, de colective de profesori dintr-un grup de 10-12 colegii care vor să se unească și să aibă subiecte unice”.
Amintim că ministrul Cîmpeanu a anunțat anul trecut că examenul de admitere în liceu organizat înainte de Evaluarea Națională s-ar putea întâmpla “din toamna anului în care va trece o nouă Lege a Educației”. Mai multe detalii aici.
Amintim că Edupedu.ro a scris că eliminarea vechimii de cel puțin 75 de ani dintre criteriile de desemnare a titlului de colegiu național a fost menționată de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, ca posibilă soluție pentru a “susține performanța”. – Mai multe detalii aici
Metodologia actuală de acordare a titlului de Colegiu național, ce datează din 2013, prevede că, pentru a obține acest titlu, o unitate de învățământ trebuie:
- Să aibă o contribuție deosebită privind dezvoltarea învățământului, științei, culturii și sportului
- Să aibă o activitate educativă, pedagogică și științifică și performanțe profesionale care să se reflecte în rezultatele obținute de elevi la concursurile specifice naționale și internaționale
- Să aibă o perioadă de activitate de peste 75 de ani, cu statut de liceu teoretic
- Să aibă un personal didactic de calitate dovedită (prin mai multe criterii)
- Să aibă absolvenți a căror calitate este dovedită (mai multe criterii)
- Să aibă cel puțin două specializări acreditate
- Să implementeze cel puțin un proiect de finanțare externă, de mobilitate sau de dezvoltare în ultimii 5 ani.
4 comments
Prostie, dupa prostie, dupa alta prostie.
>>elaborate de Societatea de Științe Matematice
De ce nu face Asociatia Cofetarilor si Patiserilor subiectele? In mod sigur sunt mai orientati spre practica decat Societatea de Științe Matematice. In rest nici una nici alta nu are vreo legatura cu scoala sau cu evaluarea. Campeanu nu cred ca intelege ca evaluarea nu e ca sapatul santurilor pe camp.
Se face mult tam-tam cu temele mediatizate. Mai sunt in legea asta si alte prostii. De ele cine o sa se ocupe?
Ce viziune de tara bla bla bla o sa mai iasa cand legea asta are si nu are legatura cu Romania Educata si acum e ciopartita si modificata de tot felul de “specialisti”, asociatii, comitete bla bla bla.
Solutia este delete si reboot. Carpeala si dezbaterea “democratica”, cu asa zise sondaje facute de diversi, unii mai specialisti ca altii, o sa produca cea mai adanca mocirla post decembrista in care o sa se afunde toti elevii.
Se introduce o noua materie la liceu: Istoria evreilor, aceasta vi se pare indicată? De ce nu Istorie universală, există multe naționalități şi la noi şi pretutindeni, care ar fi discriminate. Căutați articolul 63 din proiectul de lege.
Daca se introduce istoria evreilor este evident o tampenie. Orice materie care nu intereseaza e pierdere de vreme. Alte doua exemple sunt latina si religia. Se preda orice la scoala, mai putin ce le util in viata.
Aveți dreptate, chiar nu observ vreo mare pioşenie sau credință la generațiile care au studiat religia timp de 12 ani. Dimpotrivă! Care sunt beneficiile, care e randamentul, ce imbunătățiri se văd în educația acestor tineri? Doar un al doilea job pentru preoți şi un program incarcat pentru elevi.