Federația Părinților și Aparținătorilor Legali din România (FePAL), alături de Grupul civic Părinții cer schimbare, Asociația SUPRA, Asociația Mame pentru Mame, solicită eliminarea prevederilor discriminatorii incluse în proiectul legii învățământului preuniversitar, aprobată recent de Camera Deputaților și aflată acum pentru dezbateri la Senat, camera decizională, prevederi care exclud copiii cu cerințe educaționale speciale (CES) din învățământul de masă. Potrivit unui comunicat primit la redacție, demersul este de alăturare la poziția FEDRA și RO TSA, de zilele trecute.
„Articolul 68, alineatul 11 al noii Legi a Educației creează un cadru legal care permite segregarea copiilor cu CES, limitându-le accesul la învățământul de masă. Potrivit acestui articol, înmatricularea copiilor cu CES într-o unitate de învățământ de masă este permisă doar dacă aceasta dispune de resursă umană și bază materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin și itinerante. Această prevedere contravine principiilor fundamentale ale incluziunii educaționale și dreptului la educație al tuturor copiilor”, potrivit comunicatului.
Protestatarii scriu că „indiferent de cerințele sale educaționale speciale, fiecare copil are dreptul fundamental la o educație de calitate, într-un mediu inclusiv și prietenos, alături de ceilalți copii. Excluderea copiilor cu CES din învățământul de masă are consecințe grave asupra dezvoltării lor socio-emoționale, abilităților de integrare socială și asupra autonomiei lor pe termen lung, precum și asupra societății, în general”.
Aceștia solicit Senatului României „să acționeze cu responsabilitate și în acord cu valorile europene pentru remedierea acestui text discriminatoriu din Legea Educației. Este necesară revizuirea articolului 68, alineatul 11, astfel încât să fie garantat dreptul la educație incluzivă pentru toți copiii, indiferent de cerințele lor educaționale speciale”.
Propunerea este înlocuirea textului discriminatoriu cu următorul text:
“Înmatricularea beneficiarilor primari cu CES într-o unitate de învățământ de masă se face la cerere. În situația în care aceasta nu dispune de resursă umană și bază materială corespunzătoare, inclusiv de cadre didactice de sprijin și itinerante, unitatea de învățământ va înscrie beneficiarul primar cu CES și va iniția imediat demersurile necesare obținerii acestor resurse, cu sprijinul autorităților locale și centrale, pentru asigurarea cadrului adecvat desfășurării corespunzătoare a procesului didactic.”
Îndemnăm societatea civilă, părinții, cadrele didactice și toate părțile implicate să se alăture acestei cauze și să susțină drepturile copiilor cu CES.
Organizațiile menționate mai sus anunță că se alătură demersului FEDRA și RO TSA și semnează petiția pe care au inițiat-o; aceasta se găsește și poate fi semnată.
Societatea civilă a adresat deja o scrisoare deschisă senatorilor și Ministrului Educației, Ligia Deca. De asemenea a fost formulată și o petiție online, „Spune NU discriminării copiilor cu dizabilități și CES din Legea educației”, semnată de peste 6.300 de persoane în doar 6 zile, prin care se solicită eliminarea art.68 alin.(11).
Foto: © Evgenyatamanenko | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.