Eliminarea din programa pentru Evaluarea Națională de clasa a VIII-a a textului dramatic, a pronumelui posesiv și negativ și a propozițiilor circumstanțiale, plus modificări ale subiectelor de examen și trei teste de antrenament pe săptămână, propuse ministrului Educației de Federația Părinților

91.086 de vizualizări
Foto: Freepik.com
O serie de modificări ale programei pentru Evaluarea Națională 2021, de la finalul clasei a VIII-a, sunt solicitate de Federaţia Naţională a Părinţilor – EDUPART. Este vorba despre propuneri stabilite în colaborare cu profesori de limba și literatura română, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro.

Care sunt cerințele reprezentanților părinților.

“Revizuirea Programei pentru susţinerea Evaluării Naţionale pentru absolvenţii clasei a VIII-a cu eliminarea unor conținuturi.

Programa pentru Evaluarea Națională

Propunem să se elimine:

  • Tipuri de texte: textul dramatic şi arta spectacolului (autor, personaj dramatic; rolul indicaţiilor scenice; rolul dialogului; actori, decor, costume, lumini, muzică)
  • Tipare textuale de structurare a ideilor: explicative
  • Pronumele posesiv şi adjectivul pronominal posesiv. Folosirea corectă a pronumelor şi a adjectivelor pronominale: nehotărât, a adjectivului pronominal de întărire. Pronumele şi adjectivul pronominal negativ şi negaţia în propoziţie.
  • Realizări propoziţionale ale unor funcţii sintactice: completiva indirectă şi opoziţională, circumstanţiala de loc, de timp, de mod, cauzală, finală

O altă propunere este modificarea punct cu punct a subiectelor date la examenul scris.

“Modificarea, completarea, ajustarea itemilor din subiectul pentru Evaluarea națională, astfel:

Subiectul 1 A:

Fiecare dintre itemii pentru exercițiile 1, 2, 3, 4, 5 să facă referire doar la unul dintre cele două texte – suport, întrucât căutarea informațiilor în ambele texte este mare consumatoare de timp (după cum am observat din aplicarea testului la clasă)

La itemul 9, solicitarea asocierii fragmentului de text-suport cu un alt text literar studiat sau citit ca lectură suplimentară să fie însoțită de posibilitatea asocierii cu o experiență de viață trăită de elev. Profesorii au dificultăți în a pregăti chiar elevii care sunt cititori deoarece programa nu prevede o listă de lecturi suplimentare grupate pe teme ce ar putea fi abordate la examen.

Subiectul 1 B:

Limitarea pe cât posibil a itemilor care vizează operarea cu noile conținuturi și cu noua terminologie gramaticală;

Precizarea prin explicație suplimentară a noii terminologii cu terminologia veche (exemplu: clitic/ neaccentuat)

Subiectul 2:

Editarea subiectului într-un format care să țină cont de particularitățile grafice ale scrisului de mână ale unui copil de 14 – 15 ani;

Formularea clară a baremului, astfel încât cele 12 puncte acordate pentru conținut să aibă o explicație clară. Majoritatea erorilor de la evaluare provin din insuficienta detaliere a baremului și din lipsa unor precizări privind abordarea subiectului

Revizuirea baremului, astfel încât cele 8 puncte acordate să nu conțină formulări reluate sau ambigue;

De asemenea, elevii noștri își exprimă îngrijorarea că nu se vor încadra fix în spațiul prevăzut. Sugerăm să existe precizarea că pot finaliza un răspuns la finalul testului, în cazul în care nu se încadrează în limita de spațiu.

Programa pentru Evaluarea Națională: Părinții mai cer ministrului și publicarea în fiecare săptămână a câte trei teste de antrenament pentru elevi.

“Începând cu semestrul al doilea al acestui an școlar:
a. publicarea săptămânală a câte unui set de minim trei subiecte – model pentru
Evaluarea Națională, care să conțină o diversitate de itemi care să acopere întreaga
programă de Evaluare;
b. organizarea unei simulări a Evaluării Naționale în luna martie a acestui an școlar
c. emisiuni Teleșcoala
d. un compendiu de gramatică pentru uzul școlar (disponibil online)”

Cum justifică părinții solicitările de modificare a programei și subiectelor.

În comunicatul Federației se arată că:

  • “Elevii acestei generații nu au beneficiat niciodată la timp de manuale școlare, iar conținuturile programei pentru Evaluarea Națională și structura modelului pentru evaluare au fost publicate doar cu câteva luni înaintea susținerii evaluării. Astfel, elevii acestei generații de clasa a VIII-a se află într-o situație de discriminare în raport cu absolvenții generațiilor anterioare.
  • La disciplina Limba și literatura română emisiunile TV din programul Teleșcoala (de care au beneficiat elevii generației 2020) nu au putut fi valorificate în acest an școlar (nu mai corespund terminologia gramaticală și modelul de examen).
  • Profesorii care au predat acestei generații nu au fost formați pentru aplicarea noii programe școlare, motiv pentru care calitatea procesului didactic a avut mult de suferit, procesul de predare – învățare – evaluare fiind caracterizat de un amestec între conținuturile vechii programe și cele ale noii programe, fără însușirea noii terminologii gramaticale, cu stângăcii majore în abordarea conținuturilor de receptare și de producere a textului literar și nonliterar, cu insuficiente resurse elaborate pentru abordarea comparativă a unor elemente comune identificate în cultura proprie şi în cultura altor popoare sau a unor tradiţii româneşti cu tradiţii din alte culturi.
  • Totodată, trebuie luat în considerare și contextul excepțional generat de pandemia produsă de SARSCOV-19, elevii actualei generații de clasa a VIII-a fiind privați de învățământ de calitate, desfășurarea cursurilor online fiind precară (mai ales în semestrul al II-lea din clasa a VII-a, când foarte mulți elevi au întâmpinat dificultăți în achiziționarea de dispozitive și mijloace de conectare online)
  • Resursele educaționale puse la dispoziția elevilor și a profesorilor de Limba și literatura română au fost insuficiente și prea puțin relevante, în contextul în care modificările aduse de noua Gramatică au fost majore, iar conținuturile care vizează formarea competențelor de receptare și de redactare a textului scris sunt total diferite față de vechea programă.
  • Programa de evaluare 2020 face trimitere la dicționare, dar nu la o gramatică de referință pentru uzul școlar. La cursuri (CRED, de exemplu) și cercuri pedagogice se tot insistă asupra ideii că trebuie să ne raportăm la programa școlară, în primul rând. Programa precizează doar concepte gramaticale ce urmează a fi parcurse, iar profesorul este mereu în dificultate: nu știe cât de mult să aprofundeze un concept gramatical, fiecare manual având o viziune proprie.
  • Nu există un Compendiu de Gramatică la care să profesorii să se raporteze în ceea ce privește gradul de aprofundare (implicit de dificultate) a conceptelor gramaticale. Conținuturile gramaticale cu grad mare de dificultate sunt ușor de dictat/ predat, dar foarte greu de înțeles pentru mulți elevi. În plus, se pierde timp în defavoarea competențelor ce vizează aspectul funcțional al limbii. Le vorbim elevilor de atribut în dativ și foarte mulți (mai ales în mediul rural) nu și-au însușit ortogramele.
  • Se tot vorbește că învățământul este centrat pe elev. Elevii din această generație nu au avut parte de educație de calitate, nu au avut acces la resurse puse la dispoziție de minister (compendiu/ culegeri de gramatică online, teleșcoala, teste de antrenament)
  • S-au încălcat prevederile art.5, alin (2) și (3) din LEN 1/ 2011, pentru că Programa pentru examen a fost publicată în 10 martie 2020, cu doar 6 luni înaintea începerii anului școlar 2020 – 2021, iar modelul pentru Evaluarea Națională 2021 a fost publicat abia în noiembrie 2020.
  • Ținem să subliniem faptul că suntem de acord cu schimbarea paradigmei de examen, însă ne preocupă organizarea unui examen onest pentru această generație de clasa a VIII-a, așa cum s-a realizat pentru cei din generația anterioară.

Business photo created by katemangostar – www.freepik.com


34 comments
  1. Textul dramatic… TEXTUL DRAMATIC!? Un popor damnat, condamnat la incultură… Asta e colonia asta de neanderthalieni numită și România.

  2. In ce calitate vorbeste aceasta “Federatie”? Daca intram pe site-ul lor oficial la rubrica MEMBRI, ce gasim?
    ( http://www.fnapip.ro/membri ) Asociatii de parinti din patru școli!!! Fara nume! Pe cine îi reprezintă ei? Si de ce li se acorda o atat de mare atentie pe toate site-urile de stiri?

  3. Propun ca la Matematica sa se faca o schimbare, mai ales la subiectul 3.
    La subiectul 3 sa fie tot ca si la subiectele 1 si 2, mai exact variante de raspuns(a, b, c si d), dar sa se faca si demonstratiile. Sau sa se elimine subiectul 3, pentru ca pentru multi este un grad de dificultate destul de mare.

    1. Asta e ideea. Evaluarea Nationala nu este menita sa fie usoara, ci o provocare, de aceea trebuie sa fie un subiect care sa diferenteze copii.

  4. Trist!
    Ce îşi învață aceşti părinți copiii?
    Să fii anagramat şi să ai noroc?
    Aceşti copii vor fi viitorul țării?

    1. Munca grea pe prost îl vrea,nu în construcții este criză de personal și tot lor nu li se oprește impozit?
      Scoatem tot ,cat mai ușor cu putință.

  5. Nu știu cine a venit cu aceste propuneri la final de semestru.Ptr cei de clasa a 8-a este dezamăgitor. Și eu zic sa scoatem tot..nu știu de ce mai dam examen, de forma… Lăsăm subiectul și predicatul..că la astea..sper că se pricep toți. Și o să plouă cu note mari ..că asta e ideea..sa ascundem mizeria sub preș. Subiectele ușoare dezavantajează elevii buni…Și să nu cumva sa avem note mici..Sa ploua cu note peste 9. Nu vi se pare ireal și rupt de realitate sa se intre la liceele “bune” numai cu note peste 9.70… e absurd…#nuaicucine

  6. Sunt curioasă câți din cei care se revoltă în comentarii au citit următorul fragment:
    “Conținuturile gramaticale cu grad mare de dificultate sunt ușor de dictat/ predat, dar foarte greu de înțeles pentru mulți elevi. În plus, se pierde timp în defavoarea competențelor ce vizează aspectul funcțional al limbii. Le vorbim elevilor de atribut în dativ și foarte mulți (mai ales în mediul rural) nu și-au însușit ortogramele.”
    Ce înseamnă asta? La școală sunt predate cunoștințe care sunt ușor de verificat pentru profesori, dar greu de înțeles pentru copii.
    În loc să se pună accent pe ce știu să facă copiii și ce ar trebui să facă – să vorbească corect și să înțeleagă ce citesc – ne fixăm pe reproducerea unor termeni din noua gramatică.
    Câți din comentatori pot să dea un exemplu de atribut în dativ? Sau știu că termenul “clitic” înseamnă (în aparență, e prima dată că aud de el) “neaccentuat”?

    1. @Alexandra, felicitări pentru comentariu!
      Cei care tot comentează aici, precis nu au predat la clasa a VIII-a. Poate ar fi bine să vadă manualele copiilor din prima generație cu clasa 0 și apoi să comenteze.

  7. Cu matematica ce facem?La matematica nu se poate schimba nimic?Examenele la romana devin din ce in ce mai usoare,standardele cat mai joase,iar la matematica este fel de greu.

    1. Matematica o lăsăm în pace și ridică standardele și la română. Dumneavoastră ați spus că la română standardele sunt “cât mai joase” și asta nu e bine.

  8. Oare de ce nu eliminam din programa la clasa I, literele, toate care trebuiau studiate in semestrul I. Asa macar nu va mai creste procentul de analfabeti functionali. Ne vom procopsi doar cu analfabeti in sensul clasic. Si evident pentru acesti elevi la examene sa fie create subiecte care contin doar literele permise.

  9. Uitându-mă în comentarii văd doar adulți frustrați,vreu să vă aduc la cunoștință faptul că dumneavoastră nu a-ți trecut prin ce trecem noi,dat fiind faptul că programa s-a schimbat și am fost o generație de sacrificiu!!!!!

    1. Se vede generatia de sacrificiu… “a-ti trecut” este particula+ verb si se scrie fara liniuta de despartire. Si asta trebuie scoasa din programa ?, Ca se pare ca gramatica si scrierea corecta e o problema.
      Tin sa precizez ca inainte de BAC, in anul cand am absolvit eu, am fost anuntati dupa 1 mai ca in iunie avem o materie in plus la examen. Si nu-mi aduc aminte ca cineva sa planga din cauza asta. Si nu-mi amintesc ca cineva din jurul meu sa nu-si ia BAC-ul in acel an.

    2. Exact!!
      Generația care nu a avut niciodată manuale…generația pentru care totul a fost nou și în continuă schimbare.E normal sa nu se știe ce vor da la evaluare??Când ne vor spune ,prin martie ,aprilie??? A fost generația de sacrificiu…

  10. Zic să trecem direct la următorul nivel: să susțină părinții examenul în locul copiilor. Eventual, înlocuim și profesioniștii – a se citi profesorii – cu niște roboți și gata, am rezolvat ecuația educației cu mai multe necunoscute. Cine face parte din această federație și a propus așa ceva ori n-a trecut pe la școală, ori o urăște din tot sufletul și acum. Sau ambele, pentru că nu se exclud.

  11. Consider că această decizie poate sa faca mai mult rau decat bine copiilor mai ales la limba și literatura română pentru ca ei alături de profesori s-au pregătit pentru un anumit model de Evaluare Națională.
    In schimb la matematică propun să se introducă mai multe probleme de algebră.
    Multumesc!

  12. Bună seara!
    Am citit cu interes, dar și cu atenție acest articol. Solicitările FNAP sunt pertinente, necesare și bine justificate. O singură precizare : propoziția opozițională nu se studiază la clasa a VIII-a, nu e nici inclusă în programa școlară și , evident , nici în manualele școlare. Presupun că e doar o greșeală de redactare, referindu-se , de fapt , la propoziția prepozițională.

    1. @SV
      Am citit cu dezinteres si in diagonala comentariul dvs lemnos, dar tot va pot intreba: sunteti purtatorul de cuvant al FNAP?

      1. Complementul prepozițional și completiva prepozițională sunt conținuturi noi, incluse în noua programă școlară . Cei din alte generații , desigur, nu le-au studiat .

  13. Hai sa ne transformam copiii in niște tampiti! Ce zice onor Federația de propunerea in cauza? Hei, oameni buni, unde vreți sa se ajungă? Sunteți conștienți ca, in aceasta varianta a unor minți luminate, EN este egala cu zero? Nu mai necesita efort. Hai sa ne facem ca facem! Tot ce este mai dificil in programa s-a scos ca sa nu obosească odraslele. Rușine!

    1. Eu propun altceva: sa se scoată toată programa pentru Evaluarea Naționala, la ambele materii. Sa ii trecem direct pe toți absolvenții direct la liceu și sa ne rugam sa ni se ofere o pensie privată, ca cea de la stat slabe șanse, consistentă ca sa nu murim de foame.Și sa ne rugam sa nu ajungă in funcții de conducere ca atunci e-atunci!!!!

  14. …e bine, nici la liceu nu le vor face, vom avea promotii intregi de agramati, intre care anisie si cei ca ea vor parea doctori docenti…Macar asa ii mai corectau elevii…

    1. Fraților…Ne îndreptăm spre …prostie, incultură, analfabetism …până la urmă cred că …vor trece toți fără examen…😡😡😡😡😡ori este școală ori ….vacanță eternă !!! [comentariu editat pentru a elimina majusculele]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Educației: Avem colegi profesori, din păcate, care au fost departe de programa pe care ar fi trebuit să o respecte în interesul elevilor / La matematică, avem nevoie de o abordare mai practică și mai puțin abstractă

„Este îngrijorător, de exemplu, faptul că 15% dintre elevi nu au reușit să facă 10+10:10. (…)  Chiar mă întreb cum acei profesori nu au observat în clasa a V-a, în…
Vezi articolul