Inspectoratul Școlar Hunedoara nu recomandă nicio sancțiune anume pentru elevul din Deva prins cu droguri asupra sa într-un proiect de mobilitate Erasmus+, în Macedonia de Nord, potrivit raportului final în acest caz. Au fost formulate, în schimb, recomandări pentru școala la care învață tânărul, Liceul Tehnologic ”Dragomir Hurmuzescu” Deva. Maria Ștefănie, inspectorul școlar general din Hunedoara, a declarat pentru Edupedu.ro că sancțiunile pot fi aplicate de către școală, conforme cu Statutul Elevului și că elevul trebuie susținut să treacă peste această etapă „care cu siguranță nu îi va asigura un viitor bun”. Despre profesoarele implicate în proiect, cele care au găsit drogurile asupra elevului, inspectoarea spune că a fost un moment dificil și că „au gestionat cât au putut ele de bine această situație”.
Amintim, în 21 martie, grupul de 12 elevi s-a întors de urgență în țară, din cauza incidentului. Potrivit raportului comisiei de anchetă, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE), coordonatorul proiectului, a decis de la distanță, ca elevii să revină în țară „pentru a nu expune expune copiii la o serie de riscuri”. Chiar directorul CJRAE Hunedoara, Gabriel Ilieș, ar fi plecat după elevi pentru a-i aduce mai repede la Deva, după cum arătau sursele Edupedu.ro la acel moment.
Raportul comisiei de anchetă de la nivelul Inspectoratului școlar județean Hunedoara a fost finalizat la o lună de când grupul de 12 elevi de cele la trei licee din Hunedoara a fost nevoit să se întoarcă în România, din Macedonia de Nord, fără a mai participa la proiect.
Inspectorul general școlar din Hunedoara Maria Ștefanie a declarat pentru Edupedu.ro care sunt principalele concluzii ale raportului întocmit de comisia de anchetă de la nivelul inspectoratului: o serie de recomandări pentru conducerile celor 3 licee implicate în deplasare. “Comisia a verificat toate procedurile care trebuiau urmate de către toate unitățile implicate în cadrul acestui proiect. De asemenea, am stat de vorbă, bineînțeles, cu toți elevii din grupul care s-a deplasat în Macedonia, cu cadrele didactice, dar și cu directorii unităților de învățământ din proiect. În urma tuturor dovezilor adunate s-a realizat un raport care a fost înaintat consiliului de administrație al Inspectoratului Școlar și aprobat. Ca și recomandări, propuneri și măsuri care se desprind din acest raport, aș preciza următoarele: prima măsură este cea de informare a Agenției Naționale (n. red Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, care se ocupă de monitorizarea proiectelor Erasmus în România) privind constatările menționate în raport, referitoare la gestionarea activității de mobilitate a elevilor din cadrul proiectului de acreditare a Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională. A doua recomandare este demararea procedurilor privind aplicarea statutului elevului aprobat prin ordin de ministru pentru faptele presupuse a fi săvârșite de către elevul implicat în acest incident în timpul mobilității din Macedonia de Nord”, a spus inspectorul general școlar.
În timpul verificărilor făcute de comisie, elevul a recunoscut că a obținut drogurile de la tineri care l-au acostat în Macedonia, când se afla lângă autocar. Cu toate acestea, el spune că nu a încercat acele droguri.
Inspectorul general școlar Maria Ștefanie spune că totuși, “elevul nu era în evidența unității școlare ca fiind un consumator sau un distribuitor de substanțe interzise și nici nu reiese din documentele de la școală ca fiind un elev cu un comportament deviant. Comisia de anchetă de fapt, a formulat o concluzie în acest fel. Din raport reiese foarte clar faptul că în timpul mobilității s-au înregistrat mai multe incidente care au evoluat în gravitate și care includ inclusiv consumul de alcool, comportament necorespunzător față de cadrele didactice însoțitoare și deținerea de substanțe interzise. Această concluzie este susținută de notele de relații întocmite de către cele două cadre didactice, profesori însoțitori. În timpul discuțiilor dintre elevi și membrii comisiei de verificare, elevul a recunoscut că a primit substanțe interzise de la două persoane din Macedonia de Nord în timpul activității.
“Pe copil trebuie să îl consiliem și să-l ajutăm și să-l sprijinim să depășească această etapă care cu siguranță nu îi va asigura un viitor bun. La nivelul unității de învățământ, consiliul clasei se va pronunțam conform statutul elevului dar categoric nu pot fi aplicate decât sancțiunile din statutul elevului”, mai spune inspectorul Maria Ștefanie.
“Elevul merge în continuare la școală și beneficiază de serviciile oferite de specialiștii din cadrul CJRAE și din partea Centrului de Prevenire, Evaluare și Consiliere din Hunedoara, instituția din subordinea Agenției Naționale Antidrog”, spune inspectorul general școlar, Maria Ștefanie pentru Edupedu.ro.
Potrivit Statutului Elevului, art. 16, alin. (4) prevede:
Sancțiunile ce pot fi aplicate elevilor sunt:
a) observație individuală;
b) mustrare scrisă;
c) retragerea temporară sau definitivă a bursei de merit, a bursei sociale, ” Bani de liceu”, a bursei profesionale;
Raportul comisiei de anchetă urmează să ajungă acum la conducerile celor trei licee care au fost implicate în deplasare: Liceul Tehnologic ”Dragomir Hurmuzescu” Deva, Liceul Tehnologic Lupeni și Liceul Teoretic “Silviu Dragomir” din Ilia.
Ce s-a întâmplat în Macedonia
În deplasarea din luna martie, cei 12 elevi au fost însoțiți de 2 profesoare, unul dintre ei fiind de la liceul Tehnologic ”Dragomir Hurmuzescu” Deva unde învață elevul în cauză. Potrivit surselor Edupedu.ro, o parte dintre elevi ar fi anunțat profesoarele în seara în care au ajuns la cazare, că elevul ar avea la el droguri. Profesoarele au decis atunci să verifice și au mers la elev în cameră. Acesta a negat în primă fază că ar avea droguri, și a fugit din cameră. Mai târziu, când profesoarele au găsit ascunse în cameră substanțe ce arătau ca niște plante, într-o cutie, adolescentul a mărturisit că sunt ale lui, și că le primise de la câțiva tineri la autocar, când au ajuns în Macedonia.
Potrivit surselor noastre, profesoarele însoțitoare au sunat apoi la responsabilul de proiect Erasmus de la școala din Macedonia de Nord, care a doua zi dimineață a venit împreună cu un consilier școlar pentru a sta de vorbă cu elevul. Apoi a fost chemată poliția locală, iar elevul împreună cu profesoarele au mers la poliție. După ce a fost întrebat de unde avea substanțele interzise, elevul a fost lăsat să plece și s-a întors la hotel.
Potrivit inspectorului școlar general Hunedoara, după multe discuții la telefon, în țară, CJRAE a decis ca grupul de elevi să se întoarcă în România și să nu mai participe la proiectul Erasmus. Maria Ștefanie a explicat că “a existat o incertitudine cu privire la evoluția evenimentelor, și aici aș vrea să fac o paranteză, nu se cunoștea ce decizii va lua poliția din Macedonia de Nord, spre exemplu, de aceea CJRAE a decis ca elevii să revină în România, pentru a nu expune expune copiii la o serie de riscuri. Sigur că au fost mai multe discuții în acea zi, purtate între liderul de consorțiu și Centru Județean de Resurse și Asistență Educațională, unitățile de învățământ, cadrele didactice implicate și după efectuarea acestor consultări, s-a constatat existența unor circumstanțe extraordinare care fac excesiv de dificile implementarea activităților din proiect. Prin urmare, în conformitate cu prevederile existente, articolul 16 se referă la suspendarea implementării acțiunii din anexa 1 din contract, în condițiile în care se prevăd condițiile generale, a dispus suspendarea desfășurării integrale a mobilității”, spune inspectorul școlar general Hunedoara.
“Nu există dovezi că cei de la de la școala din Macedonia de Nord ar fi exclus din proiect grupul de elevi”, spun sursele Edupedu.ro.
Nereguli în privința organizării deplasării – una dintre profesoare nu știa limba engleză
Au fost constate câteva nereguli în privința organizării plecării prin proiectul Erasmus, iar raportul recomandă o mai bună comunicare între profesorii însoțitori și elevi, potrivit ordin de ministru nr. 3.637 din 12 aprilie 2016 privind aprobarea Condiţiilor de organizare a taberelor, excursiilor, expediţiilor şi a altor activităţi de timp liber în sistemul de învăţământ preuniversitar.
Deși ordinul de ministru precizează condițiile în care profesorii însoțitori trebuie să organizeze deplasarea și să informeze elevii și părinții.
“Cadrele didactice îi cunoșteau parțial pe elevi, pentru că elevii erau din trei licee, iar cadrele didactice din două licee. Înainte de a pleca în Macedonia, a fost o întâlnire în format online între profesori și elevi, organizată de liderul de proiect din cadrul CJRAE”, spune inspectorul general școlar, Maria Ștefanie. Întrebată dacă selecția profesorilor a fost corectă și corespunzătoare, inspectoarea a spus, fără să explice dacă au fost nereguli în alegerea cadrelor didactice însoțitoare, că raportul comisiei face o recomandare: “Acest lucru (n. red selecția profesorilor însoțitori) se va realiza la nivelul unităților de învățământ, pentru că în conformitate cu contractul de finanțare, selecția revine unităților de învățământ”.
Potrivit surselor Edupedu.ro, profesoarele erau la prima lor ieșire într-un proiect de mobilitate și nu au avut experiență. Una dintre ele nu știa limba engleză, iar cea care știa engleză nu cunoștea copiii, fiind de la un alt liceu.
Pe site-ul CJARAE este trecută procedura de selecție a elevilor, nu și a profesorilor în cadrul deplasării.
Profesoarele însoțitoare au gestionat problema cât au putut de bine – întotdeauna e loc de mai bine
“Putem să luăm si ca pe o lecție așa pentru toată lumea și să fim mult mai riguroși în toate activitățile pe care le desfășurăm. Știți, întotdeauna este loc de mai bine, însă nu aș vrea să judec prea aspru… pentru că e dificil. Noi vedem lucrurile într-un fel categoric, dar, doamnele profesoare, cu siguranță, cred că au gestionat cât au putut ele de bine această situație,” potrivit inspectorului general școlar, Maria Ștefanie.
Despre proiectul Erasmus desfășurat în Macedonia de Nord
Potrivit CJRAE Hunedoara proiectul din Macedonia de Nord are ca scop creșterea implicării și participării la ore a elevilor de clasele a IX-a și a X-a, dezvoltarea abilităților de învățare prin cooperare, depășirea dificultăților de adaptare întâmpinate la intrarea în noul ciclu de învățământ.
Rezultatele finale după aplicarea în proiect arată că au fost selectați, pe baza unui punctaj, 2 elevi de la Liceul Tehnologic Energetic ”Dragomir Hurmuzescu”, de unde era elevul prins cu droguri asupra sa. Dintr-un punctaj de cel mult 100 de puncte, acești elevi au obținut 83,5 și 84,5 puncte.
Potrivit proiectului criteriile de selecție au fost:
- Motivaţia de participare la activitatea de mobilitate;
- Situația școlară (motivație școlară, activitate la ore, sprijin din partea familiei);
- Recomandare diriginte (aprecierea comportamentului/calităţilor personale);
- Participare/ neparticipare la proiecte finanțate prin Programul Erasmus (vor avea prioritate elevii care nu au participat la nicio mobilitate prin Programul Erasmus+).
Programul Erasmus+ este finanțat de Comisia Europeană, din fonduri europene, și este cel mai cunoscut și apreciat program de mobilitate pentru elevi și profesori.
9 comments
Cum a fost selectat,ce spuneprocedura?Îl recomanda probabil notele mari.multi elevi de la școlile și liceele,, de top ” au note și medii de peste 9,50 ,dar ei nu știu carte ,dar au părinți foarte influenți și cu foarte mulți bani ,copiii lor fac meditații zeci de ani ,iar copiii primesc note foarte mari ,fiind favorizati pe fata de toți profesorii.Asta este Romania educata.
România educată o fi asta?
Provoc pr oricina sa spuna ce inseamna RO-eucata.
Nimic, un program GOL generat de un retardat mintal, sluga perfecta a tradatorilor de neam.
Asadar asta era elev de Erasmus+!
Mda!
Fara vorba multa … cine plateste cheltuiala facuta cu acest proiect ratat?
Se ofera doamna inspectoare???
Se cam sugerează că tot profesorii sunt de vină, elevul sărăcuțul , trebuie mângâiat pe cap, să depășească liniștit “acesta etapă “.
Da, madame Constance, copilul trebuie ajutat, la fel cum ar trebui ajutat oricine trece prin aceasta nefericita situatie!
Din cauza ăstora ca tine care susțin fel de fel de sisteme de învățământ idioate, am ajuns să producem generații de gunoaie cu care n-ai ce să faci. Marș, acum și ajută-i tu ,pe banii tăi, cretinule, că și tu se pare că tragi pe nas , la greu.
Cu siguranță profesoarele sunt puse la stâlpul infamiei datorita faptului ca nu au băgat gunoiul sub preș. Bravo lor pt curajul de a acționa corect!
>> demararea procedurilor privind aplicarea statutului elevului aprobat prin ordin de ministru
Ce caterinca de masuri au demarat astia lol.
Treaba scolii este sa previna consumul de alcool si droguri. Daca a esuat ar trebui sa-i lase pe aia competenti sa se ocupe mai departe de situatie, respectiv Agentia Antidrog. Ce competente au consilierii CJRAE? Doar asa sa se zica ca fac si astia ceva.
Dar am un feeling ca atat CJRAE cat si Agentia Antidrog nu fac mai mult de a imparti prospecte prin scoli.
Cam va dati seama cum arata tiparul elevului mediu din Romania daca unul bun care este plecat in Erasmus e praf. Nu vreti sa stiti cu ce ne luptam in rural, unde de la copil pana la parinte, bunic sunt fara pic de cultura, politete. Totul e o continua carciuma, ajutor social, manele si injuraturi. Daca va imaginati ca mai munceste cineva in rural inafara de bunicii nostri harnici care au prins colectivizarea si vreo doi care muncesc la oras, va inselati amarnic.