Elevul de la Olimpiada Națională de Biologie (ONB), etapa județeană din Prahova din 17 martie, care a fost calificat la etapa națională deși a inversat marcarea răspunsurilor pe foaia-tip, a ajuns în lotul național pe locuri suplimentare, la decizia Comisiei Naționale a Competițiilor Școlare, potrivit răspunsului Ministerului Educației la solicitarea Edupedu.ro, după ce am prezentat situația în premieră pe 29 martie.
Decizia ca elevul de liceu să fie inclus pe lista suplimentară de calificați la națională a venit după ce au fost analizate petițiile depuse de părintele elevului la Ministerul Educației, în care a acuzat stări de rău, dar și a situației primite de Minister de la Inspectoratul Școlar Județean (ISJ), după cum notează instituția în răspunsul către Edupedu.ro.
Ministerul Educației susține că din documentele analizate „a rezultat faptul că în cazul în care simbolurile de marcare a răspunsurilor corecte pe foaia de examen nu ar fi fost inversate, « datorită emoțiilor și stării de sănătate a elevului » (cf. afirmației din petiția părintelui)”, elevul ar fi obținut de 90 puncte la etapa județeană a olimpiadei de biologie și nu 10 puncte cum a fost notat de comisie.
De menționat că cele 10 puncte înseamnă, practic, punctul din oficiu, după cum se arată pe subiectele de la etapa județeană a Olimpiadei Naționale de Biologie (ONB) 2024 de duminică, 17 martie.
Ministerul Educației continuă în răspuns prin a spune că susține și încurajează participarea elevilor la concursuri și olimpiade școlare și prezintă că după analiza documentelor primite, „Comisia Naţională pentru coordonarea competiţiilor şcolare, la propunerea președintelui acesteia, a aprobat includerea elevului, pe lista calificaților la etapa națională pe un loc suplimentar, cu punctajul de 90 puncte obținut la etapa județeană, fără a afecta clasamentul la nivel național”.
Comisia Naţională pentru coordonarea competiţiilor şcolare este coordonată de secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar Florian Lixandru. Același secretar de stat a aprobat decalarea orei de începere pentru clasa a VIII-a la Olimpiada județeană de Geografie, după ce a primit o solicitare a unui părinte pentru participarea copilului la două olimpiade în aceeași zi.
Instituția nu a răspuns întrebării Edupedu.ro de a spune dacă excepția din acest caz este nominală sau este nediscriminatorie, valabilă pentru orice elev care notează răspunsurile greșite în locul celor corecte. În plus, Ministerul Educației nici nu precizează cine a făcut evaluarea medicală a elevului pentru a determina dacă aceasta a fost cauza marcării inverse a punctajului și în baza cărei proceduri elevii care se simt rău la competițiile școlare pot fi notați pentru răspunsurile marcate necorespunzător.
Redăm mai jos răspunsul Ministerului Educației la solicitarea Edupedu.ro:
„Bună ziua,
Referitor la solicitarea dumneavoastră, vă comunicăm următoarele (în raport cu atribuțiile Ministerului Educației și cu informațiile de care dispunem privind etapa județeană a Olimpiadei de Biologie, desfășurată în județul Prahova):
Ministerul Educației a primit mai multe petiții din partea unui părinte, acestea fiind ulterior direcționate spre analiză ISJ Prahova. Ministerul Educației nu a solicitat ISJ Prahova recorectarea lucrării, ci o analiză a aspectelor semnalate de părintele în cauză, în conformitate cu prevederile Ordinului de ministru nr. 3035/2012 privind aprobarea Metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a competiţiilor şcolare şi a Regulamentului de organizare a activităţilor cuprinse în calendarul activităţilor educative, şcolare şi extraşcolare, cu modificările și completările ulterioare.
Din documentele analizate (petițiile părintelui adresate ME și analiza situației primite de la ISJ Prahova) a rezultat faptul că în cazul în care simbolurile de marcare a răspunsurilor corecte pe foaia de examen nu ar fi fost inversate, datorită emoțiilor și stării de sănătate a elevului (cf. afirmației din petiția părintelui), acesta ar fi obținut un scor de 90 puncte la etapa județeană a olimpiadei de biologie și nu 10 puncte, așa cum a fost notat de comisia județeană de organizare, evaluare şi de soluţionare a contestațiilor. Conform răspunsului ISJ Prahova: „Precizăm că în cazul în care elevul nu ar fi inversat simbolurile privind redactarea răspunsurilor corecte/greșite, punctajul obținut de acesta ar fi fost de 90 puncte”).
De asemenea, din răspunsul ISJ Prahova nu a rezultat faptul că elevului i s-a atras atenția, în timpul probei, asupra modalității incorecte de completare și nici nu i s-a propus înlocuirea foii de concurs în vederea recompletării acesteia. Inversarea simbolurilor a fost constatată, la finalul probei, în momentul evaluării lucrării.
Tot din răspunsul ISJ Prahova, reiese faptul că la momentul predării lucrării, la sfârșitul probei, „lucrarea a fost evaluată în prezența elevului, a doi elevi martori și doua cadre didactice evaluatoare”.
Ministerul Educației încurajează participarea la competiţiile şcolare a tuturor elevilor, de la toate formele de învăţământ, respectând principiul egalităţii de şanse şi al nondiscriminării. Toate competiţiile şcolare au ca obiectiv general stimularea elevilor cu performanţe şcolare înalte sau care au interes şi aptitudini deosebite în domeniul ştiinţific, tehnico aplicativ, cultural-artistic, civic şi în cel sportiv.
Ministerul Educației încurajează, de asemenea, performanța școlară a elevilor, pasiunea acestora pentru anumite discipline, precum și efortul suplimentar depus în pregătirea participării în diferite etape ale olimpiadelor.
Analizând documentele primite, Comisia Naţională pentru coordonarea competiţiilor şcolare, la propunerea președintelui acesteia, a aprobat includerea elevului, pe lista calificaților la etapa națională pe un loc suplimentar, cu punctajul de 90 puncte obținut la etapa județeană, fără a afecta clasamentul la nivel național.
BIROUL DE PRESĂ”.
1 comment
Eu am privit acest gest ca pe un act reparator ! Remarcabil este ca a reușit să obțină la etapa națională mențiune MEN. Felicitări lui și tuturor persoanelor care au făcut participarea sa posibilă ! Deși popularizarea acestui eveniment i-a lezat imaginea, a reușit să-și păstreze parcursul și să atingă o performanță notabilă !