Elevilor le este interzis să strângă fondul clasei sau fondul școlii, potrivit unui proiect de Statut al elevului. Documentul a fost depus, joi, 1 februarie, la registratura Ministerului Educației, conform unui comunicat al organizației Salvați Copiii.
- Draftul a fost depus de un grup de reprezentanți ai copiilor, voluntari ai Organizației Salvați Copiii România, precum și reprezentanții Asociației Elevilor din Constanța, Asociației Elevilor din București-Ilfov și Asociației Vâlcene a Elevilor.
Articolul 52 – „Elevilor le este interzis:
- să colecteze fonduri de la alți elevi sau părinții acestora în vederea acoperirii cheltuielilor funcționării unității de învățământ, cum ar fi fondul clasei sau fondul școlii;
- să distrugă, să modifice sau să completeze documentele școlare, precum cataloage, foi matricole, carnete de elev și orice alte documente din aceeași categorie sau să deterioreze bunurile din patrimoniul unității de învățământ;
- să introducă și să difuzeze, în unitatea de învățământ preuniversitar, materiale care, prin conținutul lor, atentează la independența, suveranitatea, unitatea și integritatea națională a țării, care cultivă violența, intoleranța sau care lezează imaginea publică a unei persoane;
- să blocheze căile de acces în spațiile de învățământ;
- să dețină sau să consume droguri, băuturi alcoolice sau alte substanțe interzise, țigări, substanțe etnobotanice;
- să introducă și/sau să facă uz în perimetrul unității de învățământ de orice tipuri de arme sau alte produse pirotehnice, precum muniție, petarde, pocnitori sau altele asemenea, sprayuri lacrimogene, paralizante sau altele asemenea care, prin acțiunea lor, pot afecta integritatea fizică și psihică a elevilor și a personalului unității de învățământ. Elevii nu pot fi deposedați de bunurile personale care nu atentează la siguranța personală sau a celorlalte persoane din unitatea de învățământ, în conformitate cu prevederile legale;
- să difuzeze materiale electorale, de prozelitism religios, cu caracter obscen sau pornografic în incinta unităților de învățământ;
- să utilizeze telefoanele mobile sau alte echipamente de comunicații electronice în timpul orelor de curs, cu excepția utilizării acestora în scop educativ sau în situații de urgență. Este interzisă constrângerea elevilor pentru a-și depozita telefoanele în condiții nesigure sau inaccesibile în situații de urgență, precum dulapuri încuiate, recipiente neconforme, în săli de depozitare aflate la distanță de sala de clasă, exceptând contextul unor evaluări naționale, concursuri, olimpiade sau alte asemenea;
- să lanseze anunțuri false către serviciile de urgență;
- să aibă comportamente jignitoare, indecente, de intimidare, de discriminare și să manifeste violență în limbaj și în comportament față de colegi și față de personalul unității de învățământ;
- să provoace, să instige și să participe la acte de violență în unitatea de învățământ și în afara ei;
- să părăsească perimetrul unității de învățământ în timpul programului școlar, cu excepția elevilor majori și a situațiilor prevăzute de regulamentul de organizare și funcționare al unității de învățământ;
- să utilizeze un limbaj trivial sau invective în perimetrul școlar;
- să invite sau să faciliteze intrarea în școală a persoanelor străine, fără acordul conducerii școlii și al diriginților;
- să promoveze sau să participe la jocuri de noroc în perimetrul unității de învățământ;
- să desfășoare acte de violență psihologică sau bullying, adică acțiunea sau seria de acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârșite cu intenție, care implică un dezechilibru de putere, și care au drept consecință atingerea demnității ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau grup de persoane și vizează aspecte de discriminare și excludere socială, care pot fi legate de apartenența la o anumită rasă, naționalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale, ce se desfășoară în unitățile de învățământ și în toate spațiile destinate educației și formării profesionale.”
În actualul Statut al elevului nu există prevederi în legătură fondul clasei.
Despre fondul clasei
Conform Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023, școlile pot obține venituri proprii din activități specifice în domeniul educației.
Articolul 142 – „(1) Unitățile de învățământ preuniversitar de stat și unitățile de educație extrașcolară pot obține venituri proprii din activități specifice în domeniul educației, înființate pe lângă unitatea de învățământ, conform legii. Înființarea de activități finanțate integral din venituri proprii se aprobă prin hotărâri ale autorităților deliberative ale administrației publice locale, care stabilesc totodată domeniul de activitate, categoriile de venituri ce pot fi încasate și categoriile de cheltuieli ce pot fi finanțate din veniturile obținute. Bugetele de venituri și cheltuieli pentru activitățile finanțate integral din venituri proprii se aprobă odată cu bugetul instituției publice de care aparțin”, stabilește Legea învățământului preuniversitar.
Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) prevede că este interzisă și constituie abatere disciplinară implicarea copiilor/elevilor sau a personalului din unitatea de învățământ în strângerea fondurilor.
Articolul 170 – „(1) În baza hotărârii adunării generale, comitetul de părinți poate decide să susțină, inclusiv financiar prin asociația de părinți cu personalitate juridică, cu respectarea prevederilor legale în domeniul financiar, întreținerea, dezvoltarea și modernizarea bazei materiale a unității de învățământ și a grupei/clasei. Hotărârea comitetului de părinți nu este obligatorie.
(2) Sponsorizarea unei grupe/clase de către un operator economic/persoane fizice se face cunoscută comitetului de părinți. Sponsorizarea nu atrage după sine drepturi suplimentare pentru copii/elevi/părinți sau reprezentanți legali.
(3) Este interzisă și constituie abatere disciplinară implicarea copiilor/elevilor sau a personalului din unitatea de învățământ în strângerea și/sau gestionarea fondurilor.”
Informații de context
Amintim că Statutul elevului a fost modificat de Ministerul Educației în 2023 cu câteva reglementări în special la clasele primare. Statutul elevului, varianta 2023, a fost aprobat prin ordinul de ministru nr. 3.797 din 8 martie 2023 și a fost publicat abia 14 zile mai târziu.
Ministerul Educației urmează să vină cu propriu proiect de Statul al Elevului.
Pe 28 decembrie 2023, Consiliul Național al Elevilor a venit cu propriile propuneri pentru modificarea statutului elevului, printre care curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, dreptul la produse de igienă în școli, consiliere pentru elevii exmatriculați.
După o analiză privind implementarea Statutului Elevului, CNE a mai făcut 14 recomandări.
Legat de violența școlară, Consiliul Național al Elevilor recomandă introducerea în noul Statut al Elevului a unor noi funcții în cadrul consiliilor școlare ale elevilor, cu statut de directori de departamente, elevi ambasadori antibullying, cu scopul de a crește încrederea pe care elevii o au în colegii lor care îi reprezintă.
O altă recomandare care a stârnit controverse este aceea de a nu mai exista intrări/ieșiri separate din unitatea de învățământ, destinate exclusiv profesorilor. Ligia Deca a spus că lasă școlilor decizia de a stabili intrări separate sau comune pentru profesori și elevi. Președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) spune că intrările separate în școli pentru profesori, respectiv pentru elevi nu reprezintă o formă de discriminare.
Vezi aici restul recomandărilor Consiliului Național al Elevilor
Foto: © Elnur | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
8 comments
Si ce ne facem totusi, cand mai mult sau mai putin, in mod tacit fondul clasei este obligatoriu. la inceput de an ne-am pregatit cu de toate, am primit o lista de la invatatoare ca sa aflu la prima sedinta cu parintii ca cei care au achizitionat cele necesare sunt nevoiti sa le pastreze deoarece se strange fondul clasei pentru materiale. Adica acuarelele, creioanele, pensulele si ce am mai cumparat nu se potriveau cu dorinta si cerinta asadar a trebuit sa cotizez ca sa aiba toti copiii la fel. Buuun. Acest fond al clasei se pare ca este absolut “necesar” si mai pe ocolite ti se spune ca nu-ti pasa de copil daca nu faci ce face majoritatea. Fondul clasei este de asemenea versatil, se uita motivatia “materialelor pentru copii” atunci cand intra in discutie problema cadourilor pentru invatatori/profesori. “Luam din fondul clasei” daca sunt parinti care nu doresc sa cotizeze sumele cerute pentru cadourile exagerate. Acum, in preajma sarbatorilor se pune problema sa cotizam sume destul de mari pentru cadourile invatatoarei si al profesorilor implicati in procesul educational. Eu nu sunt de acord cu asa ceva si consider ca un cadou de cel putin 1000 de lei pentru invatatoare este urias plis ceilalti profesori. Inteleg ca unde-s multi puterea creste dar de ce sa intram in hora presiunii financiare la fiecare sarbatoare si ocazie. Pentru invatamantul gratuit un parinte trebuie sa “cotizeze” cu cel putin 700 de lei pe an. Ce facem cu practicile acestea? Nu am auzit, pana acum sa se dea sanctiuni pentru incalcarea legilor mai sus mentionate si invatatorii/dirigintii sunt aparati de umbrela grupurilor de parinti si de propozitia “da cine poate si vrea, nu este obligatoriu”. Dar ce credeti, devine obligatoriu atunci cand pe grupul de parinti ti se spune foarte clar ca trebuie…Ti se spune ca este absolut necesar sa-ti arati recunostinta fata de doamna invatatoare pentru ca de ea depinde viitorul copilului. Adica ce? Daca nu ar fi invatatoarea aceasta ar fi cu siguranta alta, invatamantul primar este obligatoriu iar parintii primesc sanctiuni daca nu isi duc copiii la scoala. Mai mult de atat, invatatoarea se ocupa de parcursul educational nicidecum de viata copilului, educatia o facem acasa. pentru 3 ore pe zi (2 vinerea) eu trebuie sa fac un efort financiar pentru ca altfel copilul meu poate fi ingnorat la orele de curs…ridicol. Vorbesc de clasa pregatitoare unde stim cu totii ca programa este chiar lejera, majoritatea copiilor simtindu-se ca la grupa mare de gradinita. Ce o sa facem prin clasa a 3a, a 4a? Cumparam masini invatatorilor ca sa fim sigir ca al nostru copil are un parcurs academic demn de Oxford? Daca aceste legi exista ar trebui aplicate, invatamantul gratuit trebuie sa ramana gratuit.
Referitor la faptul că elevilor le e interzis să “g. să difuzeze materiale …, de prozelitism religios”, se mută manipulați atenția dinspre profesorii de religie spre elevi. Hmm. Orele de religie în care profesoara sperie elevii că dacă nu duc 50 de lei la biserica de cartier nu știu ce se întâmplă.( “va pedepsește🔥 Dumnezeu”) ce e? Cat de înflăcărat e voie sa fie un prof. de religie în a-și promova interesele (fără chitanță) de clan? Îi e permis să ia foc sau să scoată atât foc pe vorbe în clasă?!? (Notă: am luat “înflăcărat” din definiția prozelitului.). Câți elevi care fac prozelitism in școală ar fi în raport cu nr. de profesori ce fac asta? Ei, haideți, măi copii…
De unde si pana …cand o sa mai tot ceara elevii drepturi, motivand ca “sunt si ei oameni” si, prin asta, ar fi egali cu profesorii!?
Am o veste: dragi elevi, asa, oameni, cum sunteti si voi si parinti si profesorii, EGALI nu sunteti intre voi niciunii!
Putem spune ca un copil este egal cu parintii lui? La ce/Prin ce? La numar de ani? La experienta? La bani adusi in casa? Si atunci, daca elevul nu e “egal” cu propriii sai parinti, cu atat mai putin poate fi egal cu profesorii.
Nu-i mai tot dati inainte cu aceasta idee de “democratie” prost inteleasa. Democratia inseamna altceva! Mai bine mergeti la scoala si invatati, ascultati de profesori si poate intr-o zi veti intelege ce e democratia, cu adevarat.
>>Este interzisă constrângerea elevilor pentru a-și depozita telefoanele în condiții nesigure sau inaccesibile în situații de urgență, precum dulapuri încuiate, recipiente neconforme, în săli de depozitare aflate la distanță de sala de clasă, exceptând contextul unor evaluări naționale, concursuri, olimpiade sau alte asemenea;
Poate citesc și onor asociațiile și ONG-urile alea LEGEA EDUCAȚIEI (aia nouă, tot de ei dictată) unde scrie deja negru pe alb, adoptat în parlament și semnat de președinte, că e INTERZIS ACCESUL ELEVILOR DIN CLASELE PRIMARE ȘI GIMNAZIALE CU TELEFONUL ÎN ȘCOALĂ iar pentru cei de la liceu telefonul e permis NUMAI cu acordul expres al profesorului și doar în scopuri educative, nu așa, în dorul lelii, de dragul tiktok-ului. Și tot expres scrie acolo că telefonul se confiscă până vin părinții să-l ridice.
Au uitat ce au cerut anterior? Se prefac că nu știau?
Ce e, li se taie respirația dacă iau distanță de dispozitivul miraculos? E singura lor legătură cu viața? Parc-ar fi dependenți de alte lucruri…
👍
Aia cu telefonul e tare. 🙂 Plina de drepturi si ambiguitati, dupa cum le place elevilor.
Ce statut este ăsta unde elevul are o mie (1000) de drepturi și doar 11 (unsprezece) îndatoriri și 16 (șaisprezece) interdicții??
Vai și amar, amar și iar amar, am ajuns să ne conducă niște elevii și părinții lor cu baze politice!
statut numa ca sa fie…e veche prevederea asta (cum veche e și cea cu ambasadorii antibullying)….nici profesorii nu strâng,eventual comitetele de părinți daca au statut juridic