Elevii vor putea să își modifice opțiunile pentru CDEOȘ pe parcursul liceului – Gabriel Vrînceanu, șeful serviciului Curriculum din Ministerul Educației

1.453 de vizualizări
Foto: © Valerii Honcharuk | Dreamstime.com
Elevii vor putea să își modifice opțiunile pentru Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ) pe parcursul anilor de liceu, chiar dacă și-au exprimat inițial anumite preferințe în clasa a VIII-a, în momentul completării fișei de admitere, a clarificat șeful serviciului Curriculum din Ministerul Educației, Gabriel Vrînceanu, la dezbaterea pe proiectele planurilor-cadru pentru liceu din Hunedoara.

Elevii își vor alege opțiunile pentru CDEOȘ în momentul admiterii la liceu, însă vor avea posibilitatea să le modifice ulterior, pe parcursul anilor de liceu, în funcție de interesele lor educaționale și profesionale, a afirmat el.

„Abordarea pentru CDEOȘ va fi decizia unității de învățământ, deci nu decizia elevului, școlile își vor personaliza oferta, iar elevii, puși în fața admiterii din clasa a IX-a, vor ști spre ce unitate de învățământ să se ducă, astfel încât să obțină învățarea în zona de interes pe care și-o exprimă. Cu observația că opțiunea pe care o face un elev la clasa a VIII-a se poate schimba în timp”, a afirmat Gabriel Vrânceanu, printr-o intervenție video la dezbatere.


Informații de context

Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:

Art. 86 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.

CDEOȘ – Curriculum la decizia elevului din oferta școlii

  • Discipline/domenii de studiu/module de pregătire opționale; după caz, din acest segment se asigură orele suplimentare pentru predarea unei limbi moderne în regim intensiv/bilingv (minimum 2/3 ore)
  • În învățământul liceal, filierele teoretică și vocațională – curriculum la oferta școlii, stabilit prin consultare cu elevii, părinții/reprezentanții legali, în raport cu baza resurselor disponibile; elevul alege din oferta opțională în funcție de propriile nevoi și interese
  • În învățământul liceal, filiera tehnologică – curriculum elaborat de unitatea de învățământ, în parteneriat cu operatorii economici și autoritățile administrației publice locale, pentru a sprijini nevoile de formare profesională ale elevilor și cerințele pieței muncii, urmând să se implementeze și durata stagiilor de pregătire practică
  • Contribuie la profilul de formare al absolventului, nu are în corespondență probe ale examenului național de bacalaureat; discipline opționale prevăzute de lege:
    • Istoria, robia și deportarea romilor
  • Implementarea CDEOȘ este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular.

În proiectul planurilor-cadru sunt aduse următoarele explicații în privința CDEOȘ:

Procentaje în creștere (% din total CDEOȘ liceu):

  • Clasele IX-X: 25%
  • Clasele XI-XII: 75%

Principalele categorii de opționale din CDEOȘ sunt:

– opțional de aprofundare – are ca scop realizarea unui parcurs suplimentar pentru dezvoltarea competențelor specifice prevăzute de programa școlară a unei discipline obligatorii, prin noi activități de învățare; acesta nu necesită programă școlară nouă;

– opțional ca disciplină nouă/domeniu nou de studiu – opțional care introduce o disciplină nouă față de cele incluse în trunchiul comun/în curriculum de specialitate sau introduce noi domenii/teme corespunzătoare unei discipline din trunchiul comun/curriculum de specialitate sau le dezvoltă pe cele existente; acesta necesită programă școlară nouă;

– opțional integrat – opțional structurat din perspectiva domeniilor de cunoaștere, în jurul unei teme integratoare pentru o anumită arie curriculară sau pentru mai multe arii curriculare; acesta necesită programă școlară nouă.”

Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis. Ori, la nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.


Foto: © Valerii Honcharuk | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Gabriel Vrînceanu, șeful serviciului Curriculum din Minister, despre noile planuri-cadru pentru liceu: Școala va avea o provocare de a găsi soluții pentru organizarea orelor cu elevi de la clase diferite / Implementarea CDEOȘ este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată modular


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Istoria comunismului ca instrument politic. Institutul care studiază crimele comuniștilor sprijină propunerea din menționare a acestei materii în proiectul noii legi. Forul atribuie ideea liderului liberal Alexandru Muraru, angajat în campania pentru legile educației, fratele unui fost președinte al IICCMER / Propunerea fusese făcută și de o organizație independentă

Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER) anunță, într-un comunicat preluat de Agerpres, că susține introducerea în programa de studii liceale a disciplinei Istoria Comunismului, materie…
Vezi articolul

Salvați Copiii: Pentru prima dată în ultimii 5 ani, riscul de sărăcie severă a crescut pentru copii, în vreme ce pentru adulți a scăzut. Festivalul Brazilor de Crăciun își propune să restabilească accesul egal la educație și servicii medicale pentru copiii vulnerabili. Cum puteți contribui

În aproape doi ani de criză sanitară, copiii români au plătit cel mai mare preț social, accesul la educație a fost unul inegal și precar, calitatea hranei a fost afectată,…
Vezi articolul

Aproape 29 de mii de elevi încă merg la latrină, în loc de toaletă, în peste 200 de școli, potrivit Ministerului Educației. Autoritățile se pregătesc să aloce 10,3 milioane lei pentru modernizarea WC-urilor, după ce elevii au început cursurile

Aproape 29 de mii de elevi încă merg la toalete de tip latrină, în curtea școlii, în peste 200 unități de învățământ din țară, potrivit datelor publicate de Ministerul Educației.…
Vezi articolul