Elevii uitați de Ministerul Educației: La finalul gimnaziului, copiii acum clasa a VI-a trebuie să dea examene noi plus admitere la liceu, fără ca pregătirea lor sa înceapă

Foto: Pexels.com

Miniștrii educației au uitat de elevii de clasa a VI-a și de examenele noi pe care legea le-a prevăzut pentru ei, încă de-acum 7 ani. Sunt primii care au făcut clasa pregătitoare, generația cu care se aplică noul curriculum la clasă în fiecare an și primii care au trecut de la manuale digitale la manualul unic. Tot ei ar trebui, conform legii, să încerce pentru prima dată următoarele examene la finalul gimnaziului: informatică, examen transdisciplinar la matematică și științe, limbă străină, competențe civice și sociale. Ministerul Educației a mai uitat, însă, un lucru: să îi formeze transdisciplinar pe profesorii lor și să le predea la clasă așa cum prevede Legea educației încă din 2011.

Sute de mii de elevi și părinți aflați în al doilea an de gimnaziu așteaptă ca Ministerul Educației să îi lămurească: chiar dau examenul așa cum spune legea? Ministerul aflat veșnic în căutare de ministru nu răspunde și chiar solicitarea Edupedu.ro se plimbă între fostul ministru și ministrul interimar.

Pentru copiii care acum sunt deja clasa a VI-a (și pentru elevii de clasa a V-a, care au însă avantajul de a nu fi înaintat atât de mult în gimnaziu), Legea educației prevede nu doar examene noi la Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, dar și o admitere la liceu schimbată. La liceele unde este concurență, se introduce examen de admitere, pe lângă Evaluarea Națională, în 2021.

Admiterea la liceu se va realiza în 2021 și pe baza Portofoliului educațional, care cuprinde toate rezultatele elevului, inclusiv pe cele de la Evaluarea Națională la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a. Numai că Ministerul Educației nu a finalizat nici până acum un Portofoliu educațional standardizat.

Paradoxal, noutatea în tot acest examen prevăzut de Legea educației încă din 2011 este că nu a fost amânat sau anulat, așa cum guvernele PSD au făcut cu aproape toate schimbările importante din lege: trecerea clasei a 9-a de la liceu la gimnaziu, bacalaureatul schimbat, masteratul didactic, evaluarea universităților.

Ce trebuie să știe elevii de clasa a VI-a și Ministerul nu spune

Edupedu.ro i-a transmis fostului ministru al Educației Valentin Popa următoarele întrebări, înainte ca acesta să demisioneze. Între timp, reprezentanții Ministerului condus interimar de Rovana Plumb ne-au declarat că întrebările sunt în continuare la instituție, care lucrează pentru un răspuns:

Edupedu.ro va publica răspunsurile Ministerului Educației, în momentul în care le vom primi

Ce spune Legea educației, în vigoare din 2011:

Articolul 74
(5) La finalul clasei a VIII-a, în baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educației Naționale, se realizează o evaluare națională obligatorie a tuturor absolvenților. Rezultatele evaluării se exprimă printr-un punctaj, similar testelor internaționale. Evaluarea se realizează prin următoarele probe:
a) o probă scrisă la limba și literatura română;
b) o probă scrisă la limba maternă;
c) o probă scrisă transdisciplinară la matematică și științe;
d) o probă scrisă la o limbă de circulație internațională;
e) o probă practică de utilizare a calculatorului, susținută în timpul anului;
f) o probă orală transdisciplinară de evaluare a competențelor civice și sociale, susținută în timpul anului.

(6) Rezultatele evaluării naționale se înscriu în portofoliul educațional al elevului.

Articolul 76
(1) După absolvirea gimnaziului, elevii urmează învățământul liceal sau învățământul profesional.

(2) Admiterea în învățământul liceal sau în învățământul profesional se realizează după următoarea procedură:
a) în cazul în care numărul de candidați nu depășește numărul locurilor oferite de unitatea de învățământ, admiterea se va realiza pe baza portofoliului educațional al elevului;
b) în cazul în care numărul de candidați este mai mare decât numărul locurilor oferite de unitatea de învățământ, admiterea se face luând în calcul în proporție de 70% portofoliul educațional al elevului, media de absolvire a învățământului obligatoriu, precum și media la probele de la evaluarea națională de la sfârșitul clasei a VIII-a și în proporție de 30% nota obținută la proba de admitere stabilită de unitatea de învățământ.

(3) În cazul mediilor egale, diferențierea se face pe baza portofoliului educațional al elevului.

(4) Metodologia-cadru de organizare și desfășurare a admiterii în clasa a IX-a este elaborată de Ministerul Educației Naționale și este dată publicității, pentru fiecare generație, cel mai târziu la începutul clasei a VIII-a. Unitățile de învățământ au obligația de a anunța public disciplina sau disciplinele la care se susține proba de admitere, programele, procedurile de organizare a acesteia, precum și modul de utilizare a portofoliului educațional, până, cel mai târziu, la începutul clasei a VIII-a. Proba suplimentară de admitere se va susține la cel mult două discipline.

Articolul 361
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1):
a) măsura introducerii clasei pregătitoare în învățământul primar intră în vigoare începând cu anul școlar 2012-2013;
b) evaluarea națională organizată la finalul clasei a VIII-a se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2017-2018;

(…)

d) admiterea la liceu se va desfășura în conformitate cu prevederile prezentei legi începând cu generația de elevi care începe clasa a V-a în anul școlar 2017-2018;

Exit mobile version