Elevii români manifestă înclinații creative peste media OCDE și apreciază sprijinul profesorilor, dar nu le pot transforma în gândire creativă performantă, o competență-cheie pentru noile generații – Fișa de țară pentru noile date PISA 2022

Foto: © Rido | Dreamstime.com

Elevii români au o performanță a gândirii creative mult sub medie, în testarea internațională PISA 2022, dar acest lucru iese în evidență în condițiile în care, potrivit celor mai recente date referitoare la aceasta, publicate luni într-un nou volum PISA, ei manifestă într-o măsură mai mare decât elevii din țările OCDE atitudini favorabile gândirii creative. În același timp, potrivit sursei citate, ei sunt într-o măsură mai mare convinși că nu pot face multe pentru a îmbunătăți propria creativitate, într-o evaluare menită să scoată în evidență calitatea gândirii creative de competență-cheie pentru noile generații.

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a publicat, marți, cele mai noi date rezultate din testarea PISA 2022, de data aceasta fiind vorba despre testarea privind gândirea creativă a elevilor în vârstă de 15 ani, testare suplimentară celor clasice care vizează matematica, citirea și științele. Raportul arată că performanța elevilor din România din punct de vedere al gândirii creative este printre cele mai slabe din Europa, iar dintre toate cele 64 de țări și sisteme economice participante, România înregistrează cele mai mari diferențe în performanța elevilor din medii avantajate și cei din medii dezavantajate – detalii aici

Potrivit datelor publicate în Fișa de țară (disponibilă în limba română pe ISE.ro), în pofida acestor rezultate, elevii români participanți la testare au manifestat credințe și atitudini favorabile gândirii pozitive într-o măsură mai mare decât media elevilor din cadrul OCDE. 

Sursa: Fisa de tara pentru Romania – PISA 2022 – Volumul dedicat gandirii creative

Astfel, ei au afirmat, în într-o măsură mai mare cu câteva puncte procentuale decât media OCDE, că:

Pe de altă parte, ei cred în mai mare măsură decât media OCDE (64%, față de 54% la nivel OCDE), că nu pot schimba foarte mult creativitatea ca trăsătură personală. Totodată, ei spun în mai mare măsură decât media OCDE că „renunț după ce am greșit” (30% – elevi din România, 18% – media OCDE).

Cum sintetizează aceste lucruri fișa de țară ce însoțește raportul internațional:

În același timp, elevii români, în pofida rezultatelor mult sub media OCDE,  apreciază la fel de mult sau mai mult decât elevii din țările membre OCDE că profesorii le sprijină creativitatea. 

Sursa: Fisa de tara pentru Romania – PISA 2022 – Volumul dedicat gandirii creative

Astfel, la fel de mulți elevi din România și în medie la nivel OCDE (62%, respectiv 63% spun că „profesorii îmi acordă suficient timp pentru a veni cu soluții creative la sarcinile de lucru”. Mai mulți elevi din România spun că „profesorii mei apreciază creativitatea elevilor (77% vs. 70% media OCDE).

Mai mulți elevi români cred că „profesorii mă încurajează să vin cu răspunsuri originale” (74% dață de 64%) și că „la școală mi se oferă șansa de a-mi exprima propriile idei (74% față de 69%).  

Tot fișa de țară scoate în evidență și faptul că, dintre cele patru domenii de evaluare a gândirii creative, elevii din România au manifestat o competență mai ridicată în cazul exprimării în scris și al exprimării în imagini și rezultate mai slabe în ceea ce privește rezolvarea problemelor sociale și rezolvarea problemelor științifice. 

Testul de evaluare a gândirii creative a inclus 32 de sarcini, încadrate în aceste patru domenii. Pe baza acestora a fost evaluat „succesul relativ”, anume diferența dintre procentul răspunsurilor corecte într-un domeniu de context și procentul mediu corect la toate celelalte sarcini (doar răspunsurile notate cu punctaj maxim)..Datele României au fost prezentate comparativ cu cele care înregistrează cea mai bună performanță relativă într-un domeniu, respectiv cu alte țări învecinate sau comparabile – vezi graficul de mai jos. 

Sursa: Fisa de tara pentru Romania – PISA 2022 – Volumul dedicat gandirii creative

Potrivit fișei de țară, „în toate țările și economiile participante, după ce a fost luată în considerare dificultatea itemilor, cele mai mari provocări pentru elevi s-au dovedit a fi cele din cadrul sarcinilor care au presupus rezolvarea prin idei creative a unor probleme sociale și științifice.”.

Ce mai consemnează fișa de țară pentru România, aferentă volumului PISA 2022 privind gândirea creativă:

Vezi integral fișa de țară – PISA 2022 Volumul III – Gândire creativă (sursa: ISE.ro):
Citește și:
BREAKING Gândirea creativă a elevilor din România – la pământ, arată rezultatele PISA 2022 care au testat această competență esențială pentru noile generații. Diferențele socio-economice produc o prăpastie între elevii români, fără egal în rândul țărilor participante la evaluarea internațională – Val nou de date publicate de OCDE
Am petrecut ani de zile învățând pentru note și validare academică și am realizat abia acum cât timp am pierdut – discursul cutremurător, după 12 ani de școală, al Iuliei Cociuba, șefă de promoție la Colegiul „Mihai Viteazul” din Ineu / Eleva face un apel la acțiune: Sper să fie și un pas spre conștientizarea unor probleme care au fost băgate sub preș atâta timp
Generația 2024 – ultima fără clasa pregătitoare. 30% dintre cei care au intrat în clasa I în urmă cu 12 ani nu au mai ajuns la Bacalaureat, adică peste 60.000 de elevi, cu 10 mii mai mulți față de anul trecut
BREAKING PISA 2022 România – penultima în UE și pe locurile 45-48 din 81 de țări și teritorii din lume, la cele trei evaluări principale: matematică, științe, citire / Aproape de 3 ori mai puțini elevi de top și de 2 ori mai mulți elevi sub pragul alfabetismului funcțional, față de media OCDE
INFOGRAFICE Ce spun directorii de școli vs. ce spun rezultatele PISA 2022: Diferențe majore urban-rural în performanțele elevilor, în timp ce directorii nu raportează diferențe semnificative privind personalul didactic sau dotările / Plus: nu sunt diferențe în rezultatele la Matematică între elevii din școli cu resurse și cei din școli cu deficit de resurse

Foto: © Rido | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version