Elevii retrași de la școală pentru a învăța în sistem homeschooling nu mai pot reveni prin transfer la școală, anunță Inspectoratul Școlar Mureș. Învățământul la domiciliu nu este recunoscut în țara noastră

22.669 de vizualizări
Sistemul educațional de tip „homeschooling” nu este recunoscut în România și încalcă Legea educației naționale și Codul Penal, potrivit unui document publicat pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Mureș. Instituția semnalează că, la nivel național, mai mulți părinți și-au retras copiii de la școală pentru a studia de acasă.

„Având în vedere identificarea unor situații la nivel național constant în abandonarea de către elevi a frecventării cursurilor învățământului obligatoriu reglementat de Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, în favoarea sistemului educațional de tip homeschooling, vă informăm că acest sistem educațional nu este recunoscut în țara noastră”, se arată în anunț.

Sursa citată atenționează că sistemul educațional „homeschooling” nu este autorizat să funcționeze în România și că elevii „nu mai pot reveni ulterior, prin transfer, în unități de învățământ preuniversitar de stat sau particulare autorizate să funcționeze provizoriu sau acreditate”.

Inspectoratul Școlar Mureș precizează că cei care identifică astfel de situații, au „obligația de a informa autoritățile administrației publice locale pe raza cărora au fost identificate, Direcția Generală de Asistență Socială și protecția copilului, Inspectoratul de Poliție Județean Mureș și Inspectoratul Școlar Județean Mureș”.

Foto: captură ISJ Mureș

Iată ce prevede Legea educației naționale la articolul 16 alin (1): „Învățământul general obligatoriu cuprinde învățământul primar, învățământul gimnazial și primii 2 ani ai învățământului secundar superior. Învățământul secundar superior și grupa mare din învățământul preșcolar devin obligatorii până cel mai târziu în anul 2020, grupa mijlocie până cel mai târziu în anul 2023, iar grupa mică până în anul 2030”.

Alineatul 3 de la articolul 86 stipulează că „părintele sau tutorele legal este obligat să ia masuri pentru școlarizarea elevului, pe perioada învățământului obligatoriu”.

Articolul 360 al Legii Educației Naționale stabilește următoarele:

„(1) Următoarele fapte constituie contravenții și se sancționează după cum urmează:

  • a) nerespectarea dispozițiilor art. 86 alin. (3), din culpa părintelui sau a tutorelui legal instituit, cu amendă cuprinsă între 100 lei și 1.000 lei ori cu muncă echivalentă în folosul comunității, prestată de părinte sau de tutorele legal;
  • b) nerespectarea dispozițiilor art. 143 alin. (5), cu amendă de la 5.000 lei la 50.000 lei.

(2) Constatarea contravenției și aplicarea amenzilor contravenționale prevăzute la alin. (1) lit. a) se fac de către persoanele împuternicite de primar în acest scop, la sesizarea consiliului de administrație al unității de învățământ.

(3) Constatarea contravenției și aplicarea amenzilor contravenționale prevăzute la alin. (1) lit. b) se fac de către ofițerii sau agenții de poliție din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, cu competențe în domeniu.”

Codul Penal prevede, la articolul 380, pedepse și sancțiuni pentru împiedicarea accesului la învățământul general obligatoriu:

„(1) Părintele sau persoana căreia i-a fost încredințat, potrivit legii, un minor și care, în mod nejustificat, îl retrage sau îl împiedică prin orice mijloace să urmeze cursurile învățământului general obligatoriu se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă.

(2) Fapta nu se pedepsește dacă înainte de terminarea urmăririi penale inculpatul asigură reluarea frecventării cursurilor de către minor.

(3) Dacă până la rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare inculpatul asigură reluarea frecventării cursurilor de către minor, instanța dispune, după caz, amânarea aplicării pedepsei sau suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, chiar dacă nu sunt îndeplinite condițiile prevăzute de lege pentru aceasta.”

Foto: © Petro | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Peste 50 de elevi din Timiș, din care 28 dintr-o singură comună, au fost retrași de părinți de la școală pentru a învăța în sistem homeschooling. Șeful ISJ: Vom anunţa instituţiile statului pentru a lua măsuri. Cei mai afectaţi sunt elevii de clasa a VIII-a, care nu vor putea susţine examenul de Evaluare Naţională
Mai multe familii și-au retras copiii de la școală, în „homeschooling”, semnalează șeful Inspectoratului Școlar Bihor: Sunt preponderent copii ai căror părinți se regăsesc în zona cultelor neoprotestante / Fenomenul este neconstituțional și pedepsit de Codul Penal

20 comments
  1. 1. Statul sa aiba pretentia sa educe copiii obligatoriu atunci cand va tine cont si de dorintele parintilor. Si aici ma refer la chestiuni ce tin de noile tendinte “politically correct” cu care nu sunt de acord in forma care sunt promovate si implementate.
    2. Statul sa aiba pretentii atunci cand isi indeplineste angajamentele constitutionale cu privire la calitatea actului de învățământ.
    3. Statul sa aiba pretentii atunci cand nu va mai discrimina majoritatea in favoarea minoritatii ci sa se bazeze pe dreptul egal.
    4. Statul sa aiba pretenții atunci cand îmbunătățește relatia cu proprii cetateni si ii respectă. Nu bataia de joc de la ora actuală.
    5. Statul sa aiba pretentii atunci când ofera alternative viabile si nu interzicand atunci cand apar realitati pe care nu le stie gestiona. Solutia este in reglementare nu interzicere. Dar la noi decat sa facem ceva pentru cetatean, noi interzicem. Decat sa gandim un sistem mai bine acuzam pe altii ca incearca ceva mai bun pentru copiii lor.

    Eu sunt de acord cu cei care au luat decizia homeschooling-ului si personal ii admir. Din pacate eu nu pot face acest lucru dar imi educ copilul duplicitar fata de ceea e face scoala si il ajut sa inteleaga ca solutia este sa plece din tara pentru a avea o viata mai bună.

  2. Părinții care optează pentru homeschooling nu îi țin acasă pe copii și gata. Ii înscriu la școli din străinătate, plătesc taxe de școlarizare și își iau din timpul lor pentru a face lecțiile cu ei. Mi se pare un efort imens, deci le admir curajul.
    Pentru cei care o au problemă cu apartenența religioasă am un sfat – lăsați stereotipurile și prejudecățile fiindcă tocmai acestea sunt semne ale unei gândirii înguste de care îi acuzați pe alții.
    M-aș bucura să știu că Ministerul și inspectoratele au rezolvat problema violenței, bullyingului și a calității actului educativ și cum au timp să se ocupe de subiectul homeschoolingului.

  3. aia nu e scoala, ce scoala e aia acasa, freaca menta, pai scoala adevarata e cu profesori, care se evalueze, asa putem sa ne tratam acasa de boli fara doctori nu ?

  4. Felicitări pentru părinții care au ales să spună STOP tâmpitei școlii românești plină de nesimțire și corupție! Să știți că veți avea niște copii care vor gândi cu capul, nu niște roboți nebuni care stau șase-șapte ore într-o bancă de metal și ascultă niște profesori cu probleme psihologice grave!

    1. Presupui ca parintii sunt perfecti. Statistic vorbind makoritatea parintilor din Romania nu pot rezolva o problema de geometrie de clasa a-8-a, deci cum pot acesti parinti sa ii invete pe copii? Mai mult, se presupune ca parintele e doxa la mate, la Romana, la Istorie, la geografie, la 2 limbi straine, etc. Cream ce e imposibil. Homeschooling e sortit dezastrului.

  5. Autorul se contrazice singur. In titlu spune că nu se pot întoarce, in articol citează legea care spune că poate copilul sa reia cursurile. Ar trebui cei ce pun astfel de titluri alarmiste, panicarde, sa fie mai atenți. Oricum, învățământul e obligatoriu, deci e un non-sens sa zici că nu mai poate fi primit. Unde e logica?

    1. Spune ca nu se poate intoarce prin transfer, ca si cum ar schimba scolile. Dar se poate intoarce ca abandon in limita legala si a varstei. Ca si cum in timpul cat a facut homeschooling a lipsit, deci nu i s a incheiat situatia si a ramas repetent prin neprezentare. Se reinscrie in limita varstei. O ia din punctul unde a ramas cand s apucat de homeschooling si nu din punctul in care este in prezent. Homeschoolingul e nul, nefiind acreditat in Romania. Si ca atare, e ca si cum te-ai fi lasat de scoala obligatorie. Abandon. Si caz penal pentru parinti. Se pedepseste conform legii. Invatamantul e obligatoriu 11 clase.

      1. Nu este primul articol de propaganda. Prima coada de topor din inspectorate, care a trimbitat la ordin impotriva homeschoolingului, a fost cel de la Suceava. Apoi cel din Bihor, incercind sa limiteze problema la neoprotestanti. Eu scriu ca ortodox. Si apoi acest articol. Daca la sefia ministerului ai pe cineva cu nivelul de competenta al lui Anisie, care a dat o lovitura fatala unui mare cercetator roman, este de asteptat. Analfabetismul functional politic, cel corporatist al parintilor, “autismul” societatii civile, genereaza rezultatele actuale la testele PISA. Nu parintii care isi retrag copiii dintr-un sistem, in care nu numai ca nu se aleg cu o educatie(cu un caracter civic si moral format), ci mai degraba regreseaza, dobindind pina la finalizarea “studiilor” ceva echivalent cu infectiile nosocomiale, dobindite prin spitale. Atit din mediu, cit si de la pedagogii cu probleme psihice(intr-un procent care creste alarmant).
        Conform legii, care nu reglementeaza homeschoolingul(care este un transfer legal, nu abandon, cu acte de transfer, inclusiv foaie matricola), intoarcerea in sistem se realizeaza prin echivalare. Este dezinformare, manipulare si incercare de intimidare refuzul intoarcerii. Este de fapt refuz al dreptului la invatamint, care este garantat prin constitutie. Echivalarea valideaza esecul sau succesul parintilor in educarea alternativa a acelui elev.
        Daca corespunde e echivalat, daca nu, este inscris la un an inferior.
        Pe scurt, ar fi caz penal pentru coada de topor din inspectorat, care ar indrazni in mod ilegal, sa refuze.
        De asemenea echivalarea este reglementata legal.

        1. Nu inteleg de ce trebuie neaparat copii educati sub ochii statului. Chiar daca uneori face o treaba foarte proasta. Cunosc un copil care in clasa 1 stia sa citeasca, sa numere, sa socoteasca, stia tabla inmultirii si avea foarte multe cunostinte despre orice. In clasa a 3 a invatatoarea deja l-a clasificat drept un caz pierdut, in prag de repetenta. Acel copil a ramas cu o ura puternica pentru scoala si pentru tot ce inseamna invatamant. Cand exista pretentii stil “numai noi facem bine o treaba” mai trebuie si sa dovedesti asta. Exemplul dat de mine mai sus nu ajuta. Ba din contra. Si atunci, de unde pretentia asta, tu faci copii, numai noi stim sa ii educam? Sau poate unii parinti nu isi dau seama ca de fapt asta se pretinde? Adica incapacitatea lor de a-si educa proprii copii. Nu isi dau seama si canta in struna la astfel de idei. Pe urma nu stiu de unde apar legi stil iti hranesti copilul cum spunem noi altfel ti-l luam…..ghici de unde.

  6. Pe mulți șefi din învățământul românesc nu-i deranjează imoralitatea și stricăciunea care există printre copii, tineri și cadre didactice, pentru că ei înșiși nu stau bine la aceste capitole.
    Dar îi deranjează că părinți cu temere de Dumnezeu găsesc o cale mai bună ca să-și protejeze copiii de influența unui astfel de sistem corupt, chiar daca nu vor ajunge oameni mari.
    Mai mult, sunt răutăcioși și furioși pe astfel de părinți, făcând dovada unor caractere slabe, chiar dacă știu să-și fâlfâie diplomele, ca și cum acestea ne arată că sunt oameni de valoare.
    Amenințările din partea lor, ca și cum ar fi dumnezei și tutori ai națiunii, fac parte tot dintr-o educație slabă și ticăloasă.
    Daca ar fi primit adevărată educație, ca să fie cinstiți și drepți, care apără dreptul celor ce sunt diferiți de ei, ar lucra la un cadru legal in favoarea unor astfel de părinți, așa cum există și funcționează in multe părți ale lumii.
    Numai că pentru așa ceva trebuie minte, inimă și bunăvoință.

  7. Omiteți că, de regulă, părintele care alege homeschool pentru copilul său, se informează mult pe tema asta; copilul e examinat periodic de școli “umbrelă” din alte state. Există riscul ca, după finalizarea școlii, copilul să devină mai deștept și deschis la minte decât cei ce sunt azi la putere și noh… asta da pericol!!! Doar sunt o grămadă de oameni de succes care au fost educați așa.

  8. Pentru mulți șefi din invătământul românesc imoralitatea multor copii și tineri și a multor cadre didactice nu-i mai deranjează, nu-i deranjează pentru că ei înșiși nu stau bine la acest capitol. Nu-i deranjează că influența acestora asupra copiilor este nefastă. Dar îi deranjează ca părinți cu temere de Dumnezeu găsesc o cale de a-și proteja copiii de un astfel de sistem.
    Pe lângă acestea mai sunt și răutăcioși și dușmănoși pe astfel de părinți. Aceste atitudini sunt defapt rodul unei educații slabe, chiar dacă își fâlfâie diplomele, ca și cum ele le arată valoarea.
    Dacă ar fi cu adevărat educați, valoroși și cu respect fată de cei ce sunt diferiți de ei, pentru că stă in puterea lor, ar face un cadru legal așa cum in multe locuri din lumea aceasta funcționează.
    Amenintările din partea lor, ca și cum ar fi dumnezei și tutori peste alții, fac parte tot dintr-o educație slabă și ticăloasă.

  9. Pai dacă în România nu se iau masuri în privința sistemului de învățare, predare .Este o mizerie în scoli li se preda o mica idee la clasa apoi le cer sa scrie romane la clasa.Plus bullying-ul fin scoli , vagabonteala, nu te mai face sa duci copilul la școală. Am ajuns o societate de psihopați un copil nu-i nicăieri protejat în RO. Faceți ceva în sistemul de învățământ ca oamenii sa aibă încredere în voi.

  10. Deci parintilor constienti care au refuzat ticneala ministeriala de a-și trimite copiii in aglomeratia din mijloacele de transport si in scoala, in plina pandemie, sunt biciuiti.
    Ei au cautat o solutie temporara de compromis pe timp de pandemie, ca sa isi puna copiii la adapost de molima.
    In loc sa ii înțelegeți, le dati peste nas.
    Specific celor care conduc educatia in Romania.

    1. De fapt pocăiții au decis ca ai lor copii să rămână total îndoctrinați, cu ochii strâns închiși și educați strict in spiritul cultului lor. O fi bine, o fi rau? Stiu că închistarea religioasă nu e bună, uitați-vă la arabi.

      1. Saracii de ei. Iar “nepocaitii” care, cu ochii larg inchisi, si-au lasat copiii pe mina statului, beneficiaza de mierea si laptele Romaniei normale, Romaniei educate, Romaniei libere unde interesul elevului e lege, libertatea fata de orice “constringere” educativa si culturala sau traditionala(fie ea invatamint bazat pe valori clasice sau pe problem solving cum este cel performant din afara)… spulberata.
        Iar in inchistarea lor religioasa arabii(? sau islamistii?) putem spune orice de fetele si femeile lor, mai putin ca ajung la produs in occident. Si ca model de deschidere si neinchistare avem Educatia romaneasca deschisa si performanta(cum ne arata testele pisa), in care toate se deschid…inclusiv picioarele, numai bani sa iasa.
        Nu ca acest biet “pocait” din citatul de mai jos:
        „Om de treabă e acela care poate lucra; iar om de ispravă e cel care isprăveşte, adică duce lucrul până la capăt. Asta e, pe româneşte, dovada caracterului”
        https://curierulderamnic.ro/2021/12/14/simion-mehedinti-parintele-scolii-romanesti-de-geografie/.
        Un om, de altfel, foarte deschis la orice este bun, indiferent ca vine din occicent, din orient, din trecut sau de prin locurile natale.
        Practic rezultatele testelor pisa confirma din plin ceea ce reisese si din comentariul lui Lucian: dipsaritia ingrijoratoare a discernamintului. Ca de deschidere nu cred ca ducem lipsa. Nici noi rebelii antisistem, nici pocaitii si categoric nici “deschisii la nou”.

        In rest toti au, in acest veac, problemele lor sociale.

  11. Este un nou curent, pentru sistemul de învățământ. Poate în localitățile izolate să fie o soluție benefică. Nu trebuie dat cu piatra, ESTE O OPȚIUNE, care poate fi benefică… !!!

    1. Nu este un curent nou în lume, doar la noi. Dar acolo unde există deja – nu în România – există niște reglementări, niște standarde, și niște obligații pentru părinții care aleg acest tip de învățământ. În România, deoarece sistemul nu este recunoscut, nu există nimic – nici bază materială (cursuri / pachete online pentru elevi, care să poată fi urmate de acasă), nici metode de evaluare (platforme de testare), nici un standard de respectat (ce, cum, cât, în ce formă trebuie predat elevului, cine asigură accesul constant la educație, cine evaluează, etc), nici vreo metodă legală de evaluare pentru accesul ulterior în sistemul de învățământ clasic organizat.

      Dacă elevul ar vrea să meargă la liceu, nu poate fi primit fără să existe dovada că a urmat pe undeva o formă de învățământ recunoscută și evaluată conform legilor în vigoare. Dacă vrea să fie acceptat la o facultate, trebuie să demonstreze că a absolvit studii liceale și că are examenul de bacalaureat promovat.

      Ne place sau nu, astea-s legile.

      Dar sinceră să fiu, NU susțin home-schooling în România, în special din cauza motivelor care duc de obicei la retragerea elevilor din sistemul de stat sau privat, organizat, și care, cel puțin în cazurile recent semnalate, par să fie strâns legate de confesiunea religioasă a părinților, interesul elevului fiind prea puțin important.

      Iar apoi, dacă ar fi adoptat/reglementat acest sistem și în România, tot elevii discriminați ar fi cei mai expuși pericolului de a fi retrași de părinți de la școală și supuși unor pseudo-metode ”didactice” formate după ureche și clamate de a fi ”spre binele lor”, cu efecte greu de prevăzut în timp (copiii din comunități religioase stricte, copiii minorităților care nu prea pun mare preț pe educație, copiii deja izolați în comunitățile lor prin Deltă, prin creierii munților, etc.) Mai degrabă statul ar trebui să facă eforturi în plus pentru a-i pregăti să ia contact cu restul lumii, decât să permită izolarea lor cvasi-permanentă și efectiv ostracizarea lor în viitor, din cauza lipsei de expunere la o societate din ce în ce mai complexă.

      1. “Ne place sau nu, astea-s legile. ”

        Si noi ca o turma fara discernamint, ne supunem. Ca si in pandemie. Ca asa am invatat sub Ceausescu.
        Echivalarea fix asta este. Un cadru legal. Deficient, de forma, dar este. Nu sintem Danemarca sa avem testare standard de doua ori pe an, pt. cei care invata acasa. Cu ceea ce considera parintii, SINGURII in masura sa ia in considerare interesul adevarat al elevului(e totusi copilul lor). Cei care ii lasa cu incredere pe mina acestui sistem educational incompetent si degenerat, sint parintii carora nu le pasa de interesul copilului. Cei care stau la TV, in timp ce copilul sta “pa net, pa telefon” si apoi ii asigura un 10, cu pachetel la doamna.
        Adica cei care nu vor sa aiba de-a face cu ce invata copilul, cu a petrece timp cu el, amagindu-se ca ii ofera o educatie, prin miinile pline, nu-i asa, de grija si dedicare ale statului dadaca.

        Elevii sint supusi unor metode pseudodidactice, chiar in invatamintul de stat. Orice parinte care nu umbla cu sacosa si cu plicul pe la diriga si directoare, stie acest lucru. Uneori chiar pe pielea copilului, daca a “uitat” sa cotizeze.
        Societate complexa, inseamna societate cu provocari si presiuni mari asupra alegerii libere si a moralitatii. Un motiv in plus sa beneficieze de o educatie mai coerenta si mai putin laxa, cum ne invata inclusiv Spiru Haret, de care pedagogii au uitat, intocmai ca medicii actuali de Hipocrate. Singura garantie reala data de stat este analfabetismul functional si limitarea masiva a posibilitatilor de evolutie intelectuala si profesionala, superioara.

    2. Cum să studieze acasă copiii din localitățile izolate, dacă nu au echipamente IT și internet? E complicat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rectorul Universității Tehnice din Iași, Dan Cașcaval, ales președinte pentru Europa Centrală și Orientală a Agenției Universitare a Francofoniei, condusă de Sorin Cîmpeanu

Dan Cașcaval, rectorul Universității Tehnice “Gheorghe Asachi” din Iași (TUIASI), a fost ales, la sfârșitul săptămânii trecute, președinte pentru regiunea Europei Centrale și Orientale în cadrul Agenției Universitare a Francofoniei,…
Vezi articolul

ROFUIP 2024. Nicio incompatibilitate nouă cu funcții politice pentru directorii de școli, care au din acest an interdicția de a ocupa posturi de conducere în primării, consilii județene, sau organizații sindicale

Profesorii nu pot candida pentru funcțiile de director și director adjunct în școli și licee dacă dețin posturi de conducere în primării, consilii județene, sau organizații sindicale, potrivit noului ROFUIP.…
Vezi articolul