„Transportul gratuit al elevilor, rămâne ‘în aer”, scriu reprezentanții Federației Operatorilor Români de Transport – F.O.R.T. – într-un comunicat de presă. Aceștia acuză Guvernul că nu a prevăzut finanțarea bugetară a transportului elevilor și cer să fie asigurate fondurile necesare.
„Înainte de începerea activității școlare, elevii și transportatorii sunt din nou puși în fața unui conflict de către Guvern, atât pentru faptul că gratuitatea nu este de fapt acordată cât și pentru că firmele de transport nu ar putea să o asigure, din cauza tarifelor de dumping* impuse de actul normativ, respectiv din cauza faptului că nu au fost prevăzute sumele compensatorii pentru aceasta prestație”, susțin aceștia, potrivit comunicatului citat.
*Dumping – N. Red. – formă de concurență neloială care presupune vânzarea unor produse sub prețul de producție, de multe ori cu scopul de a elimina alți concurenți de pe piață (sursa).
„F.O.R.T. solicită în continuare Guvernului să asigure fondurile necesare pentru aplicarea gratuității și pentru transportul elevilor școlarizați în altă localitate decât cea de domiciliu, iar compensarea acestui serviciu gratuit oferit de către transportatori să se facă la adevărata valoare ce trebuie să asigure acoperirea costurilor operaționale, evitând dumping-ul impus”, se mai arată în documentul citat.
- Transportatorii fac referire la excepția de neconstituționalitate trimisă de Avocatul Poporului către Curtea Constituțională a României pentru prevederile OUG 50/2021 pentru modificarea și completarea Legii Educației Naționale nr. 1/2011.
„În urma sesizării transmise de Federația Operatorilor Români de Transport – F.O.R.T. și de mai multe asociații ce reprezintă interesele elevilor, Avocatul Poporului a confirmat faptul că prevederile OUG 50/2021 contravin textelor constituționale consacrate în art. 16, alin. 1, art. 32, alin. 1 și art. 49, alin. 1 din cauza faptului că proiectul OUG nu a fost transmis la Consiliul Economic și Social pentru aviz, dar și din motiv de discriminare raportat acordării “gratuității” prevăzute de legiuitor. Transportatorii rutieri au încercat, înainte de promovarea OUG 50, să poarte un dialog constructiv pe acest subiect cu Ministerul Educației însă aceștia au fost din nou total dezinteresați de argumentele F.O.R.T.”, scriu aceștia.
Decontarea transportului pentru elevi a fost reglementată prin Ordonanța de Urgență nr 50/2021, iar Ministerul Educației a emis un ordin de ministru pentru a reglementa normele de aplicare și metodologia de decontare a navetei.
Într-o explicație despre funcționarea acestei ordonanțe, ministrul Educației Sorin Cîmpeanu spunea, după adoptarea proiectului în ședința de Guvern, că “transportatorii sunt obligați să emită documente doveditoare pe care elevii, la final de lună, după ce au încasat în avans aceste sume, într-un cuantum maxim, vor deconta, în limita plafoanelor anunțate, dar nu mai mult decât valoarea din documentele justificative”:
“Reporter: Deci părinții nu mai trebuie, pentru că aceasta era îngrijorarea principală a reprezentanților elevilor – că părinții trebuie să înainteze acele sume de bani și după aceea să fie decontate și că părinții nu ar avea acei bani.
Sorin Cîmpeanu: Aşa a fost până acum, întotdeauna. De anul acesta am rezolvat această problemă, nu mai sunt nevoiţi să avanseze sumele necesare transportului între localitatea de domiciliu și școală. De asemenea, pentru elevii care sunt cazați la internat sunt decontate opt călătorii per semestru – la internat sau la gazdă.”
Mai multe asociații ale elevilor au depus plângere penală în momentul în care ordinul de ministru cu normele de aplicare nu fusese publicat în Monitorul Oficial la împlinirea termenului de 30 de zile, potrivit legii. Imediat acest ordin a apărut.
Metodologia pentru decontarea navetei școlare a fost publicată, pe 21 iulie, în Monitorul Oficial.
În întâmpinarea depusă de minister în instanță, într-un proces în care se solicită suspendarea ordinului cu normele de aplicare, unul dintre motivele pentru care instituția susține că nu ar trebui suspendat ordinul de ministru se referă la situația ipotetică în care un operator de transport solicită „1.500 de lei pentru un km parcurs de către elev către școala unde este arondat”.
Răspunsul dat de instituție este că nu poate fi decontată o sumă „exagerată și disproporționată”. Potrivit Ministerului Educației, Ordinul protejează interesul elevilor, „nu interesul privat” al firmelor de transport. De asemenea, Ordinul „a avut în vedere reglementarea unei situații specifice, respectiv a elevilor care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu și nu în interesul unor operatori economici”.
- Potrivit “Ordinului privind aprobarea Metodologiei de decontare a cheltuielilor de transport pentru elevii care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu”, suma maximă aprobată pentru decontarea navetei la nivel de județ este de 171 de lei pe lună – sumă care se aplică pentru cea mai mare distanță, anume de 50 de kilometri.
Elevii pot solicita, la unitatea de învățământ, acordarea sumei în avans, în cuantumul aprobat pentru cheltuielile de transport pentru o lună.