Elevii nu mai au voie să folosească telefoanele mobile nici în pauze, anunță secretarul de stat în Ministerul Educației Florian Lixandru

23.876 de vizualizări
Foto: © Katie Nesling | Dreamstime.com

Folosirea telefoanelor mobile va fi complet interzisă pe durata întregului program școlar, inclusiv în pauze, conform secretarului de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru.


Una dintre cele mai importante schimbări aduse în școli este interdicția de a folosi telefoanele mobile pe întreaga durată a zilei școlare, inclusiv în pauze, afirmă Florian Lixandru.

Singura situație în care elevii mai pot sa folosească telefoanele la școală este cea în care profesorii decid că sunt utile în procesul educațional.

Noutate: telefoanele interzise și în pauze

„Ca și până acum, utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs este interzisă, cu excepția situațiilor în care acestea pot fi folosite ca mijloc didactic. Practic, la decizia profesorului acesta poate permite elevilor să folosească telefoanele mobile în timpul orei respective. 

Conducerea unității de învățământ are obligația să asigure un spațiu în care elevii să depoziteze telefoanele, telefoane care nu pot fi folosite pe parcursul programului școlar – practic, ele ar trebui să fie depozitate la intrare și să își preia fiecare elev telefonul la plecare. 

Dacă se întâmplă ca un elev să fie prins cu telefonul asupra lui în timpul programului școlar, profesorul are posibilitatea să îi rețină telefonul și să i-l restituie la sfârșitul programului școlar. 

Ca element de noutate este faptul că nu pot folosi telefoanele pe întregul parcurs al programului școlar al unei zile. Până acum, în vechiul regulament, aveau posibilitatea să îl folosească în pauze. Acum, practic, n-au voie nici pe timpul pauzelor”, a declarat secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru, în cadrul emisiunii Liceenii Smart, difuzată la Canal 33.

De precizat că declarațiile secretarului de stat vin în contextul în care ministrul Educației, Ligia Deca, a anunțat că decizia de interzicere totală a telefoanelor va aparține școlilor: „La nivel național, nu am introdus această interdicție, pentru că sunt școli care se află în zone îndepărtate, sunt copii care fac naveta și în aceste cazuri este nevoie ca părinții să poată lua legătura cu ei pentru preluare, în pauze, să-i anunțe că nu pot să ajungă”, a declarat Ligia Deca, pe 4 septembrie.

Art. 182 din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) 2024

(6) Utilizarea telefoanelor mobile sau a oricăror alte echipamente de comunicații electronice de către elevi se realizează conform prevederilor legale stipulate în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare; utilizarea acestora în timpul orelor de curs se poate face numai la solicitarea cadrului didactic, în situația folosirii lor în procesul educativ. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească. 

(7) Nerespectarea prevederilor referitoare la utilizarea telefoanelor/a altor echipamente de comunicații electronice poate duce la preluarea echipamentului de către personalul unității de învățământ în vederea predării, după caz, către părinți/reprezentanți legali ai beneficiarilor primari minori sau beneficiarilor primari majori conform regulamentului de organizare și funcționare al unității de învățământ. 

Prevederi despre utilizarea telefoanelor mobile în școli din Statutul Elevului 2024, Art. 15

„Elevilor le este interzis:

g) să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul examenelor, olimpiadelor și concursurilor școlare. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu cerințe educaționale speciale (CES) sunt autorizați să le folosească; 

h) să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul desfășurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ.

Pe tot parcursul programului școlar, telefoanele mobile ale elevilor sunt depuse într-un spațiu sigur, special amenajat în fiecare sală de clasă, la care are acces profesorul diriginte sau directorul unității de învățământ, iar în lipsa acestora cadrul didactic desemnat să efectueze serviciul pe școală. 

Nerespectarea acestor prevederi poate duce la preluarea echipamentului de către personalul didactic/didactic auxiliar al unității de învățământ în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, către părinți/reprezentanți legali ai beneficiarilor primari minori sau către elevi, după caz, conform regulamentului intern al unității de învățământ. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească;”

Prevedere din Legea învățământului preuniversitar despre utilizarea telefonului mobil în școală:

Art. 106 (4) Utilizarea unui telefon mobil sau a oricărui alt echipament de comunicații electronice de către un elev este interzisă pe perioada desfășurării cursurilor din învățământul preșcolar, primar și gimnazial, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ. 


Foto: © Katie Nesling | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


29 comments
  1. Profesorii au voie să folosească telefonul în timpul orelor? Aceasta este o practică destul de frecventă: elevii copiază un text, în timp ce profesorii par să fie distrați de scroll-ing

  2. observ ca nimeni dintre cei ingrijorati ca nu se poate lua legatura cu copilul in timpul cursurilor nu vede ca solutie, pentru la scoala, un telefon simplu, cu butoane, fara acces la internet…doar strict pentru comunicare…
    ca nu telefonul e, de fapt , problema, ci ceea ce se
    poate face cu el…

    1. buna ziua, Ba da, doamna, noi am avut, in clasele primare…. evident, mai ales că e 70 lei…..însă copilul era f rușinat să îl utilizeze… deci nu îl utiliza!
      și eu nu sunt deloc îngrijorată! 🙂
      zi bună!

    2. PS .. și eu am cam terminat și cu dezbaterea… evident, partea de dezbatere care care a contat a fost cea cu fiul meu …. și, care, aveți dreptate, chiar nu este deloc îngrijorat!

  3. buna ziua,….:( eu nu am vrut sa fiu vehementa….
    am dat un ex din experiența proprie .. cred că acest tip de presă este fff ok., f informativă și, se vede , cu jurnaliști f tineri, care da, privesc lucrurile dinspre cei pe care în definitiv, îi reprezintă, pentru care încearcă să fie o “voce”, daca am inteles eu bine…:))

    se pune o problema și cei cu adevărat interesați despre felul în care trebuie sa- și adapteze programele , resursele etc. , dezbat!

    denumirea ” omamaobișnuită” este creația fiului meu mai mic, pe care l-am rugat, într-o ocazie .. sa -mi creeze o adresa electronică… mi-a plăcut f mult. perspectiva lui, abordarea lui spontană…

    am vrut să spun că….din fericire, dupa o perioada de acomodare, ne putem aștepta că, probabil toți ne-am acomoda… elevi și părinți, dat fiind imensul câștig asteptat….” atenția” și cooperarea copiilor.
    sunt, deci, in principiu de acord cu propunerea !

    dar as vrea sa se instituie și, strict dpdv al rezolvării ” navetiștilor” ( fff multi dintre părinți, cred, își predau și își preiau copilul de la unitatea de învățământ).. dar și al nevoii de conectare a copilului, lucruri care sa ajute…
    de ex, un punct de contact dedicat la nivel de școală, pt mesaje serioase nu numai de super – urgenta, accidente samd….cât și pt info organizatorice… de la părinte la copil și invers… ( nu secretariat, nu diriginte că și acesta este profesor și are propriile ore, evident nu profesor de serviciu pe școală, evident nu un copil)
    . eu personal, din mai multe tabere ( și că însoțitor, nu numai că părinte) am obs că, întradevăr, numai când telefoanele sunt date deoparte, nu numai oamenii mari, dar și copiii, după primele ore/ zile de derută, redescoperă. relaționarea și … joaca. și asta le face ff bine!
    de multe ori în ” telefoane” copiii caută preponderent ….companie, și cel mai mult compania altor copii, ignorand-o pe cea din imediata apropiere… cred că asta este cu adevărat o problema! zi ușoară!

  4. Poate ar merita amintit un raport… UNESCO
    Cei care comentează atât de vehement, poate reușesc sa înțeleagă informația de acolo.
    Daca nu, pot folosi vreun sistem AI pentru a le face un rezumat.
    https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385723/PDF/385723eng.pdf.multi

    Extras din raport: “The focus should be on learning outcomes, not digital inputs. To help improve learning, digital technology should be not a substitute for but a complement to face-to-face interaction with teachers”

    Raportul povestește si despre bula generative AI. Ar putea si edupedu sa construiască un articol mai serios din acest raport.

  5. buna ziua, sunt un părinte care “fac naveta ” cu doi copii.. ( constrânși de niste împrejurări personale, nu prin alegere etc), de ceva timp.. a fost nevoie de extrem de multe ori sa ii spun copilului mai mic despre faptul că a intervenit ceva, sa ii explic ce opțiuni de întors singur acasă are…. și s a întâmplat să le și dea drumul mai devreme, că a fost consiliu de nu știu care… sau că un profesor răcit nu a ajuns la ultima ora de curs…
    până în ac data nu mi a cerut nimeni de la școală să fac vreo declarație privind ” naveta” … și vreau să știu, oare copiilor ” navetiști li se vor pune ecusoane?.
    normal că sunt părinte care vrea atenția copilului focusata pe activ școlărești , dar sunt și un părinte care este interesat de construcția unei relații firești cu copilul, pe termen lung nu bazată pe forță politieneasca ( poate pt că nu o am….)
    și nu una dusa la extrem…. ceea ce înseamnă că, da…. mereu ar trebui să mă intereseze cum sunt privite propunerile mele acolo unde se cere punerea lor în practica
    la fff multe locuri de munca telefonul e dat de- o parte, responsabil… ok, birourile au căsuțe individuale cu cheie, iar oamenii mari mai ies la cate o țigară etc.

    sunt curioasa daca dna ministru lasă telefonul la intrarea în minister și îl ia când pleacă acasă seara tz și dacă se simte cumva… in tot acest timp.

    nu e un lucru simplu de rezolvat și îmi doresc să susțin propunerea ministerului și a eforturilor cadrelor didactice daca ac sunt realiste.

    văd și ale masuri care mă iau prin surprindere. de ex, deranjarea orelor. ok, la școală copilului meu , anul trecut ni s-a dat un exemplu…., respectiv un copil adresase o întrebare care a fost considerată de un cadru didactic… ” nu era la obiect” ….:)) nu mai știu la ce obiect era..
    desigur, exagerez și eu acum…
    ….sunt părinte dintr o generație care în școală fiind, in urma cu 40 ani nu cerea nimeni, in societate” participare civică”, deci nici în școală…da, erau ore in care nici ” musca” nu zbura… ( offf, da am avut o astfel de profesoara….de tremurau unii copii de frica)
    eu nu, învățăm destul de ok….eram cuminte ( timida)… etc

    nici eu…acum nu vreau sa dau un ex de participare civică.. am tot stat în banca mea, pasiva la ac lucrur …
    și școala face eforturi de actualizare, este evident ( manualele de romana chiar au actualizat metodele… multi profesori chiar relaționează cu drag cu copiii )

    revenind la telefoane….
    oamenii fac in mod natural calcul de randament în legătură cu ceea ce au de făcut… noi toți vb insistent despre eficienta .
    telefoanele au apărut probabil și din ac motiv…
    daca eu am citit cândva o carte groasă intr o zi de vacanță, sub nucul din curte al bunicii de la tara… pai, e greu sa cred că aș mai face inca o data, vreodată ac lucru, de când am laptop….spre ex
    ce vreau sa spun este că deja, la vârste mici deja copiii noștri au experimentat complet diferit accesul la informații ..
    ei,… școala e datoare să încerce!
    rămâne de văzut cum își va doza eforturile..
    momentan, sincer, chiar navetiști fiind noi… as vrea că ac măsură să fie implementabila (am fost cu copilul Intr o tabără de o săpt și ziua copiii mergeau în drumeții, seara aveau acces la tel între orele opt – zece). lucrurile au funcționat oarecum ( vb de o săpt) dar copiii erau ziua pe munte:))
    seara… depinde, unii profitau ( in primele zile) să spună că le e greu etc…. părinții să întrebe dacă eu mâncat etc… chestii “parintesti”
    cumva le-a folosit și părinților.
    eu am însoțit cadrul didactic ( singurul părinte din grup)…și din empatie pt ceilalți părinți, la prima ora a zilei le dădeam eu un fel de buletin..programul zilei, poze cu locurile frumoase spre care plecam etc. și părinții erau super incantati, își vedeau liniștit peste zi de treburi..
    deci… ok, acum așteptăm implementarea
    ps….dar, daca Dna ministru tot lasa la latitudinea școlilor chestiile complicate… rămâne de văzut… ce face ministerul peste zi????

  6. Buna ziua! Telefoanele mobile, ca orice alt bun, se predau doar pe baza unui proces verbal, in orice alt fel, este ilegal.
    Legat de drepturi, încalcă drepturi pe timp de pace, care sunt stipulate în Constituție.

  7. Buna ziua! înainte să aberați in comentarii, telefoanele mobile trebuiesc predate/ primite înapoi, legal, prin proces verbal de predare-primire. Și la poliție, celui care a comis o faptă antisocială, i se poate lua în funcție de fapta, telefonul, doar pe baza unui proces verbal, in orice altă situație, este ilegal. In pauze, la nevoie, era normal ca elevul să își poată suna părinții/ reprezentanții legali. Exista situații când exista o necesitate. Ministerul Educației ar trebui mai întâi să coreleze totul cu Constituția, fiindcă se încalcă drepturi pe timp de pace. Sa nu le foloseasca in timpul orelor, e normal, dar în rest, nu are baza legala interzicerea. Iar pentru părinții care comentează că e normala interzicerea, sunt curioasa cum ați reacționa dacă s-ar întâmpla deja cum se întâmplă în alte țări, nu intru in detalii și ajung sa se lupte cu morile de vânt pentru copiii lor.

  8. Cadrele didactice care nu știu să mențina ordinea în clasă sunt de acord.
    Telefonul trebuie sa fie in geantă elevului. Daca nu îl folosește doar conform regulilor, să fie confiscat și chemet părintele.

  9. O tâmpenie totală… Acești oameni sunt total paraleli cu realitatea. Pentru generația actuală, și nu mă refer la cei mai mici care sunt într-adevăr mult mai grav afectați de tehnologie, telefonul e o parte esențială a vieților noastre. Chiar crede cineva că elevii care chiar abuzează de telefoane vor fi cei care le predau? Tot cei care le folosesc moderat vor face asta. Maxim vor crea și mai mare ură pentru școală în rândul celor care deja n-au nicio legătură cu ea. Și nu, nu va îmbunătăți concentrarea, doar o va muta de la școală la telefonul la care de abia așteaptă să aibă acces.

  10. Si asta e tampit, ca și ministra…
    Adică se depun in nu stiu ce spatiu la intrarea în scoala, si cand decide un profesor, la etajul trei de exemplu, ca au o aplicatie sau ceva pe telefoane, ce fac? Pierd jumate din ora sa le ia si sa le ducă?

    1. mare dreptate ai! mai bine să le țină elevii in buzunare sau chiar să stea pe Facebook și când decide un profesor că au nevoie de telefoane, nu pierd nicio secundă, că sunt deja elevii pe telefoane!

  11. Scolile devin inchisori?! Parintii nu au voie sa intre in scoli si nici nu au cum sa comunice cu copiii lor timp de 6 ore sau mai mult! Chiar nu spune nimeni asta??? Privarea dreptului la libertate nu se aduce in discutie? In pauze e normal sa poata comunica cu parintii, daca doresc!!

    1. no, că ați luat-o razna cu toții. de ce nu îl ții acasă dacă sistemul școlar ii îngrădește libertatea de a “comunica”?? ia-ți costum de cangur și pune-l in buzunar sa fie mereu la îndemână! când erai tu la școală ieșeai in pauza și o sunai pe mama de dragul de a “comunica”, să nu creadă săracă că te sechestrează vreun profesor ? ce o fi de comunicat în 6 ore alea de când a plecat la școală până când ajunge acasă? cică privarea dreptului la libertate că nu are voie elevul să “comunice” cu părintele uimit pe durata orele de curs!
      Dar să știți că am pățit și eu ceva similar! la opera română am fost in primăvară la un spectacol de balet, m-au sechestrat acolo câteva ore bune și nu aveam voie sa comunic și să le scriu rudele uimite că mă cam plictiseam, dar până la urmă am fost eliberată și nici că mai calc pe acolo. jos sălile de teatru închisori! sus cu telefoanele și în biserici!

      1. Draga doamna, aveti reale probleme mentale si emotionale dupa cat timp aveti si felul in care raspundeti, fara sa cunoasteti Constitutia si ce inseamna drepturile la libertate intr-o tara democratica!!! Mergeti la psiholog mai bine, decat sa va enervati pe aici fara sa aveti habar de…nimik!

  12. Si lupta cu parintii protectori mascati este dificila in campania asta pentru sanatatea mintala …sustin pozitia ministerului !

  13. Vorbiți între voi înainte de a anunța pompierește decizii unilaterale.

    Dacă e la decizia școlii și nu e regulă unitară, n-o s-o aplice nici naiba. Cine vrea să-și bată cuie în talpă?

  14. Unii dintre elevi fac naveta sau au o situație mai specială ce necesită accesul la telefonul mobil,sau mai bine,au anumite ore ce necesită accesul la telefon pentru a rezolva anumite exerciții,nu se gândesc și la aceste aspecte

    1. Pentru că nu înțelegeți fenomenul. Dacă sint interzise în ore, atunci da, elevii vor fi mai atenți. Interziceți-le în pauze și acum e deja un atac personal având în vedere că nu mai afectează pe nimeni și brusc elevii se vor concentra doar la care vor avea acces… în curând… doar doar se termină orele.

      1. Asta face parte din programul “Romania educată “?Eu zic sa mai adaugi:cursurile se recupereaza si duminica (ca pt sâmbătă sunt șanse mari sa ai prezența 0), vacantele sa fie de maxim o săptămână și pot spune ca le-ai făcut pe toate….Te și pricepi al dracu…Ba, dacă ești sau mai bine zis dacă trăiești în alta lume, paralela cu cea a oamenilor normali, ia-ți măcar 2-3 consilieri buni care trăiesc cu picioarele pe pământ. Ocupa-te de probleme serioase sau lasa-ne!

  15. Ba hotărăsc școlile, ba e interzis; ba ajustăm materia, ba recuperăm sâmbăta, ba “săptămâna altfel/verde”….la capitolul haos au depășit cu mult orice așteptare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Familia și prietenii sunt principalii „consultanți” pentru alegerea liceului ai elevilor care au terminat acum clasa a VIII-a, în București, arată raportul CMBRAE 2023. Sfaturile consilierilor școlari, pe ultimul loc

Elevii care termină gimnaziul preferă să se consulte cu familia și prietenii atunci când își aleg liceul, arată Studiul privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a,…
Vezi articolul
Programa școlară

OFICIAL Regula 1+1 = 3 doar în comunicarea relațională poate fi aplicată la clasele primare, din anul școlar 2024-2025 / „Design thinking”, „Ora de știut”, „Realitatea din spatele ficțiunii” și „Scriere creativă”, printre disciplinele pe care elevii le pot alege din oferta școlii

Din anul școlar 2024-2025, elevii de clasele a II-a, a III-a și a IV-a pot studia disciplina opțională „Comunicare relațională”, iar cei de gimnaziu pot alege disciplinele „Realitatea din spatele…
Vezi articolul