Elevii din învățământul profesional dual pierd 14 săptămâni de practică cumulat în 3 ani de studiu, arată analiza pe noile planuri-cadru a asociației DWK – Campus Tehnic Brașov

1.761 de vizualizări
Foto: © Goodluz | Dreamstime.com
Dacă proiectele de planuri-cadru vor fi adoptate în forma actuală, elevii de la liceele profesionale duale pierd 14 săptămâni de practică în cei 3 ani de studiu, atrage atenția asociația DWK – Campus Tehnic Brașov, într-o analiză publicată de Inspectoratul Școlar al Municipiului București după prima dezbatere în format fizic pe proiectele noilor planuri-cadru pentru liceu.

La dezbaterea care a avut loc marți la Politehnica București, a luat cuvântul și reprezentanta Grupului Economic German Fit for Future din Brașov, care a atras atenția că elevii nu vor mai avea același număr de ore de practică, dacă proiectelor planurilor-cadru vor fi adoptate în forma actuală: „Ceea ce ne doare pe noi foarte tare este diminuarea numărului de ore de practică. Pe orele de practică lipsesc cam 14 săptămâni cumulat, în cei 3 ani, făcând comparație pe un nivel de calificare 3”, au fost declarațiile de la dezbatere.

Mai mult, grupul a făcut o analiza comparativă a orelor de practică din proiectele de planuri-cadru lansate în consultare publică și situația actuală, pe care o puteți vedea mai jos în articol.

Redăm declarațiile Ameliei Engel, reprezentanta Grupului Economic German Fit for Future din Brașov, de la prima dezbatere în format fizic pe proiectele noilor planuri-cadru:


„Revenind la planurile-cadru propuse, am făcut o analiză față de ce înseamnă planurile-cadru actuale și cele propuse și constatăm că în situația planurilor-cadru propuse avem un număr mai mic de ore. Per total, în fiecare an față de actual vedem o creștere a numărului de ore de teorie și ore de specialitate, pe care o apreciem. Deci nu, nu avem absolut nimic de propus în această direcție.

Însă ceea ce ne doare pe noi foarte tare este diminuarea numărului de ore de practică. Aici o să fie un pic alt punct de vedere, contrar celor pe care l-ați ascultat anterior. Iar cumulat, pe cei 3 ani, făcând o comparație pe o calificare de nivel 3, pentru că în momentul de față avem doar calificare de nivel 3 și am făcut o comparație 3 ani actual – 3 ani propus, rezultă că pe orele de practică lipsesc cam 14 săptămâni cumulat. Aceste săptămâni nu vin din numărul de săptămâni pe an, ci din numărul de ore pe săptămână. În sistemul actual numărul de ore pe săptămână este mai mare decât numărul de ore pe săptămână din planurile-cadru propuse. Pentru noi, firmele, aceste ore de practică sunt extrem de importante. De ce? Orele de practică se desfășoare la noi în firme în condiții de producție reală.

Elevii, pe lângă faptul că aplică ceea ce învață ca teorie la școală obțin și cunoștințe și competențe transversale, învață ce este munca în echipă, cum se raportează la ceilalți, cum se comunică, cum își coordonează propriul loc de muncă și așa mai departe. În plus fiind condiții reale de producție, practic ei acumulează și cunoștințe suplimentare, care în teorie nu sunt posibile: învață ce este exact o fișă de calitate, cum îmi verific calitatea activităților la locul de muncă, cum în planific locul de muncă și așa mai departe, fluxurile logistice, diferitele relații între departamentele din producție. De aceea aceste ore pentru noi sunt importante și suntem în continuare deschiși pentru a găsi soluții împreună și pentru a asigura ca elevii, prin calificarea lor, să corespundă cerințelor operatorilor economici”, a afirmat ea.

Cum se modifică orele de practică în proiectele noilor planuri-cadru – Analiza asociației DWK – Campus Tehnic Brașov

Potrivit analizei, cumulat pe cei 3 ani de școlarizare pentru calificări de nivel 3 se constată o diminuarea cu 14 săptămâni a orelor de practică și laborator, respectiv reducerea ponderii de practică de la 51% în prezent, la 43% în propunerea de planuri cadru.

În prezentarea amintită sunt incluse și solicitări concrete către Ministerul Educației, ca proiectele de planuri-cadru să fie revizuite cu o creștere a numărului de ore de practică pentru elevii de la liceele tehnologice duale:

  • Revizuirea și creșterea numărului de ore de laborator și practică
    • pentru a asigura formarea cerută de operatorii economici, comparabilă cu formarea profesională în sistem european.
    • pentru atingerea competențelor profesionale prevăzute în standardele de pregătire profesionale de nivel 3.
  • Menținerea nivelului 3 de calificare, raportat la cerințele efective ale agenților economici.
  • Diferențierea planurilor-cadru pentru calificările de nivel 3 pe domenii de pregătire / filiere educaționale, ținând cont de specificul calificărilor.
    Ex. Domeniul tehnic / industrial vs. domeniul serviciilor
Informații de context

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică, pe 31 ianuarie, noile planuri-cadru pentru liceu.

Aceste planuri-cadru vor fi aplicate în forma care va rezulta după dezbatere, conform declarațiilor conducerii Ministerului Educației și Cercetării, din anul școlar 2026-2027. Dacă va fi așa, elevii care sunt acum clasa a VII-a vor fi primii care vor avea orarul făcut pe baza acestor noi planuri-cadru. Aceștia vor fi cei care, atunci când vor ajunge la finalul clasei a XII-a, vor susține primul Bacalaureat modificat pe baza actualei legi a educației.

În prezent, sunt în vigoare planurile-cadru din 2004 și 2009, în funcție de filieră. Reforma curriculară trebuia să fie făcută încă din 2020 pentru tinerii care între timp au terminat liceul în 2024. Reforma a fost însă oprită succesiv de politicieni, sub diverse pretexte, cel mai recent la finalul anului trecut, cu 4 rânduri de alegeri.

Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis. Însă în lipsa unor planuri-cadru noi, vizați de schimbările propuse în documentele de mai sus sunt actualii elevi de clasa a VII-a.

La nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.

Citește și:
PROIECT Planurile-cadru liceu pentru tehnologic 2025, puse în consultare publică de Ministerul Educației

Foto: © Goodluz | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


2 comments
  1. Nu mai există liceu tehnologic! Planurile odiosului sunt clar de școală profesionala + ceva spoială în clasa a 12-a. Cu bacul tehnologic nu faci nimic, poate la toilete.

  2. Orele de practică sunt prea multe, aici vorbim de liceu nu de profesională. La profesională elevii nu trebuie să dea Bacul asa ca isi permit sa faca cat mai multa practica că oricum nu trebuie sa invete nimic, dar la liceu acum o sa trebuiasca sa dea Bacul, si asa s-au scos ore de romana, mate si geografie, mai au si saptamanile acestea de practica deci elevii astia aproape nu mai fac teorie. Practica la agenții economici însemnă sclavie modernă, elevii lucreză cot la cot cu muncitorii în fabrici, restaurante sau magazine fără să fie plătiți (bursa tehnologică e doar o glumă proastă). Daca o sa creasca si mai mult numarul orelor de practica o sa fie dezastru. Să nu va mirați dacă promovabilitatea la Bac la liceele tehnologice o să fie aproape de 0%.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Școala în campanie electorală. Peste 100 de liceeni au fost aduși la restaurant, la Câmpulung, pentru o întâlnire cu politicieni-candidați ai PNL în prezența ministrelor Educației și Justiției / Ligia Deca spune că evenimentul din aprilie ar fi fost organizat de Prefectura Argeș și că pe ea a invitat-o Alina Gorghiu / Inspectorul general adjunct, candidat și el, susține că „ministra Educației i-a invitat pe elevi”

Un număr mare de elevi de liceu din Câmpulung – peste 100, potrivit unor estimări – au fost aduși, în aprilie, la un restaurant din localitate pentru o întâlnire la…
Vezi articolul

Galben și albastru peste tot la Olimpiada Națională de TIC, de la Slobozia, exact culorile partidului primarului din orașul-gazdă și al inspectoarei școlare generale / Elevii specializați în programare au fost duși în vizită la trei biserici în trei zile de către organizatori

Elevii olimpici la Tehnologia Informației (TIC), de la etapa națională desfășurată recent, au primit materiale promoționale – ghiozdane și ecusoane – în aceeași schemă de culori a Partidului Național Liberal…
Vezi articolul

Solicitările profesorilor dau peste cap calculele pentru buget. Sorin Banciu: Nu producem atât de mulți bani. Florin Manole: Ar costa 16 miliarde ce au cerut sindicatele. Cristian Seidler: Au rămas 7 miliarde, dar tot profesorul să fie solidar, nu-i așa?

Toată lumea pare să fie de acord că Educaţia este o prioritate, însă matematica le dă bătăi de cap politicienilor, potrivit TVR. Sorin Banciu, secretar de stat în Ministerul Mediului,…
Vezi articolul

Universitatea Oxford a întrerupt studiul clinic pe copii şi adolescenţi pentru serul anti-COVID dezvoltat cu AstraZeneca, în așteptarea mai multor informații despre cazurile de tromboză apărute la adulți

Universitatea Oxford a întrerupt studiul clinic derulat în Marea Britanie pe copii şi adolescenţi pentru serul anti-COVID pe care îl dezvoltă împreună cu AstraZeneca, în aşteptarea mai multor informaţii privind…
Vezi articolul

PNL Iași și primarul Chirica refuză să aplice legea și să-l schimbe din Consiliul de Administrație al școlii pe profesorul care a abuzat copii – 7iași.ro. Directorul: Am făcut două adrese, niciun răspuns. USR-PLUS: Primarul refuză să introducă pe ordinea de zi un proiect de schimbare a lui Șerban din CA-ul școlii

Deși legea le interzice profesorilor care au fost sancționați disciplinar să facă parte din structurile de conducere ale școlilor, Constantin Șerban, învățătorul PNL-ist care a fost înregistrat abuzând elevii, este…
Vezi articolul