Ministrul Educației vrea o aplicare diferențiată a testării elevilor mici și copiilor de grădiniță, față de cei din liceu, potrivit declarațiilor făcute luni seara la Digi24. Ministrul a spus că cei mici ar putea să fie testați acasă, de către părinți, iar cei mari să-și auto-administreze testele.
Propunerea vine după ce ministrul Educației a avut o luni reacție publică legată de instrucțiunea emisă de ministrul Sănătății prin care testele pe bază de salivă sunt aplicate în școli.
„Am mizat pe înțelepciunea unei instrucțiuni, care este o instrucțiune pentru un protocol sanitar, sanitar subliniez, iar Ministerul Educației nu are de gând sub nicio formă să-și depășească competențele și să-și dea cu părerea pe un protocol sanitar, pentru că nu intră în atribuțiile noastre. Și mă gândeam, mă gândesc că s-ar putea face o diferență – copiii de grădiniță, poate și cei din învățământul primar, se poate să administreze aceste teste într-un alt regim, într-un regim diferit față de copiii de liceu, spre exemplu, care și le pot auto-administra mai ușor”, a declarat Sorin Cîmpeanu.
Despre cadrele didactice care susțin că nu acceptă să participe la testarea elevilor cu teste pe bază de salivă, ministrul a precizat că “am mizat foarte mult și pe înțelegerea colegilor cadre didactice care, și sunt convins că marea majoritate, chiar dacă sunt foarte mulți aceia care se opun, cred că majoritatea cadrelor didactice înțeleg să sprijine proprii elevi în acest proces”.
Moderator: Aveți o evaluare? Știți câți sunt pentru și câți sunt împotrivă?
Cîmpeanu: Nu. N-ai cum să știi. Sunt 271.000 de angajați, știu numărul exact de angajați din învățământul preuniversitar pentru că am comandat aceste teste, practic și pentru testarea personalului din învățământ, de-aia vă spun că sunt 271.000 de persoane care sunt plătite prin sistemul EduSal. Avem 271.000 de CNP-uri. Cum să știi, din cei 271.000, câți vor și câți nu vor?”, s-a întrebat retoric ministrul Educației.
- Revenind la instrucțiune, ministrul a spus că „blochează sistemul”.
„Dacă ai asistent medical, apelezi la el, toată lumea va dori să fie sarcina acelui asistent medical în școală, or, dacă ai 50 de clase? Mai devreme de o oră, chiar dacă se asigură o bună sincronizare, organizare perfectă, mai devreme de o oră nu se poate finaliza testarea unei clase și nu ai 50 de ore într-o zi ca să-i testezi – 50 de ore, 50 de clase, luni”, a spus Cîmpeanu.
Amintim că vineri, înaintea emiterii instrucțiunii criticate acum de ministrul Cîmpeanu, președinta Societății Medicilor din Colectivitățile de Copii și Tineri, Daniela Rajka, medic școlar, a adresat o scrisoare deschisă celor doi oficiali, de la Educație și Sănătate, recomandând ca testarea cu teste din salivă a copiilor de grădiniță, a elevilor și a profesorilor să se facă acasă, pentru că cei pozitivi ar rămâne izolați, iar la școală s-ar putea continua cursurile.
Scrisoarea menționa că „există și alte țări care au adoptat măsura testării-screening a elevilor la domiciliu, distribuind un număr de teste părinților pentru efectuarea acasă a testării și raportarea rezultatelor către unitatea de învățământ”. Documentul enumeră dezavantajele testării la școală, supravegheată de cadrele didactice:
- copiii cu infecție intră în colectivitate și astfel este anulat rolul principal al screening-ului, acela de identificare a infecției înainte de intrarea copiilor în colectivitate, astfel încât colegii să poată continua cursurile cu prezență fizică
- administrarea testelor necesită existența acordului informat al părintelui
- clasele necesită dezinfecția riguroasă, în cazul apariției unui caz pozitiv
- în izolator pot fi prezenți simultan mai mulți elevi cu test pozitiv
- colegii de clasă ai unui copil depistat pozitiv în clasă vor fi considerați contacți direcți, deoarece au stat împreună fără mască în spațiu închis, și vor trebui să treacă în on-line
- colectarea testelor folosite, în special a celor pozitive, trebuie să se facă în condiții de siguranță
Articolul este în curs de actualizare