Elevii din clasele a XII-a, de la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din Capitală, vor merge la școală doar pentru materiile de Bac, instituția de învățământ fiind inclusă în programul de pilotare aprobat de Ministerul Educației. Pentru aceiași elevi din clasele a XII-a, semestrul I va avea 20 de săptămâni, iar semestrul al II-lea, 14 săptămâni, potrivit Ordinului privind aprobarea programului școală-pilot pentru Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”.
Directoarea Colegiului Național ”Gheorghe Lazăr”, Ionela Neagoe, a declarat pentru Agerpres cum vor fi organizate materiile: „În semestrul al doilea vom face exclusiv materiile de examen (n.r. – bacalaureat). În semestrul întâi şi şase săptămâni din semestrul al doilea noi concentrăm materia din clasa a XII-a ca să o parcurgem toată la toate materiile. Practic, în luna martie vom finaliza materia de clasa a XII-a”.
În privința materiilor care nu se dau la examenul de Bacalaureat, Ionela Neagoe a precizat că: „Celelalte ore care pe copii nu îi interesează, că nu dau examene la ele, vor fi făcute online, cu o modalitate de evaluare astfel încât să putem să le încheiem media şi astfel încât să le asigurăm competenţele necesare pentru societate”.
Directoarea Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” a mai spus că în semestrul I se urmărește ca elevii să nu fie stresați și că în semestrul al II-lea vor veni doar trei zile pe săptămână la școală: „Primul semestru vom avea prezenţă fizică şi prezenţă online, adică ideal este să fie mai puţin stresaţi şi cu mai multă lejeritate în a învăţa. (…) Un alt câştig ar fi că în semestrul doi ei nu vor mai fi fizic decât trei zile la şcoală pe săptămână şi două online”.
6 școli pilot vor funcționa anul acesta, din care una este din mediul rural și una privată. Acestea sunt:
- Colegiul Național Gheorghe Lazăr din București;
- Școala Gimnazială Dimitrie Cantemir din municipiul Baia Mare;
- Școala Gimnazială nr. 1 din localitatea Curcani, județul Călărași;
- Școala Gimnazială Ion Neculce din municipiul Iași;
- Școala Gimnazială Româno-Finlandeză ERI din municipiul Sibiu;
- Școala Gimnazială Gheorghe Vernescu din municipiul Râmnicu Sărat, județul Buzău.
Secretarul de stat Radu Szekely a declarat, ieri, într-un interviu pentru Edupedu.ro, ca acesta este „cel mai îndrăzneț proiect care se pilotează” dintre cele 6 lansate.
“Edupedu.ro: Care este cel mai îndrăzneț proiect care se pilotează, există vreo propunere care v-a atras atenția în mod deosebit și care ar putea fi după aceea “scalată” la nivelul întregului sistem de învățământ?
Radu Szekely: Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” din București. E cel mai curajos pentru că regândește modul în care se organizează învățarea la clasa a XII-a. Ei au vrut să înceapă de sus în jos, de la a XII-a să o ducă spre a XI-a, a X-a, a IX-a, în condițiile în care toate celelalte școli încep cu primul an din ciclu.
„Lazăr” a început cu a XII-a și vrea să modifice programa și planul-cadru în așa fel încât în primul semestru să se predea mai mult alte discipline decât cele de Bacalaureat și de examene la facultate, acolo unde e cazul, iar în al doilea semestru se concentreze orele pe disciplinele acelea. Nu e o mare revoluție din punct de vedere real pentru că oricum asta se întâmplă, însă ce face această școală este că regândește inclusiv normele didactice și încadrarea profesorilor, ceea ce e o pilotare semnificativă pentru că vom vedea dacă profesorii sunt de acord și cum reacționează la ideea de a avea mai multe ore în toamnă și mai puține în primăvară și invers.
Adică o distribuție inegală a normelor didactice pe săptămâni, pe semestre și va fi foarte important și pentru noi să monitorizăm și să vedem dacă funcționează bine atunci să putem extinde și la nivelul țării. Crește foarte mult la Liceul „Gheorghe Lazăr” și numărul orelor opționale la alegerea elevilor, nu a școlii. Adică o să includă în planul-cadru discipline și ore care nu sunt prevăzute în momentul de față în planul-cadru pentru a fi predate de profesori.
Edupedu.ro: Cum se va face asta, prin reducerea trunchiului comun?
Radu Szekely: Prin modificarea trunchiului comun. Programa școlară în momentul de față acoperă 75% din orele pe o disciplină. Restul de 25 sunt la dispoziția profesorului și școala a solicitat prin pilot să poată redistribui orele acelea pentru a face discipline opționale, la alegerea elevilor.”
În Ordinul privind aprobarea programului școală-pilot pentru Colegiul Național “Gheorghe Lazăr” din București sunt următoarele derogări:
1. derogare de la prevederile art. 9 alin. (3) și art. 11 alin. (3) din Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5.447/2020, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât programul de studiu să poată fi organizat în conformitate cu nevoile identificate (semestrul I — 20 de săptămâni, semestrul al II-lea — 14 săptămâni), menținând numărul minim de săptămâni/an și numărul minim de ore pe disciplină, și programul de studiu să poată fi organizat în alternanță cu prezență fizică și prezență online;
2. derogare de la prevederile Ordinului ministrului educației, cercetării și inovării nr. 3.410/2009 privind aprobarea planurilor- cadru de învățământ pentru clasele a IX-a—a XII-a, filierele teoretică și vocațională, cursuri de zi, astfel încât unitatea de învățământ să poată aplica planuri-cadru, să elaboreze la nivelul unității de învățământ programe personalizate și să stabilească numărul de ore din trunchiul comun și curriculumul diferențiat, menținând numărul minim de săptămâni/an școlar, cu respectarea obiectivelor curriculare de învățare specifice ciclului.
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.