Elevii din clasele a VIII-a și a XII-a, cei din învățământul primar și de la grădiniță au cursuri numai dimineața, iar ghiozdanul nu depășește 10% din greutatea copilului, potrivit unui Ordin al ministrului Sănătății

73.390 de vizualizări
Foto: © Yunuli123 | Dreamstime.com
Elevii din clasele a VIII-a și a XII-a, cei din învățământul primar și de la grădiniță au cursuri numai dimineața, potrivit unui Ordin al ministrului Sănătății publicat vineri în Monitorul Oficial. Documentul stabilește regulile de sănătate valabile pentru toate unitățile de învățământ și înlocuiește vechiul set de reguli adoptat în 1995.

“Antepreșcolarii, preșcolarii și elevii din învățământul primar (clasa pregătitoare și clasele I-IV) și elevii din clasele a VIII-a și a XII-a au activitate educativă/cursuri numai dimineața”, prevede Ordinul 1.456/2020 la articolul 16, alineatul 4. Documentul abrogă Ordinul 1955/1995, cel care stabilea până acum normele respective. În vechiul document era prevăzut că “elevii din clasele I-IV vor avea cursuri numai dimineaţa”, fără să facă referire și la anii terminali sau la grădinițe și creșe.

Ghiozdanul nu trebuie să fie mai greu de 10% din greutatea copilului

În documentul oficial apare și limitarea greutății ghiozdanului pentru toți elevii, ca noutate în materie de reglementare, până acum fiind limitată greutatea acestuia doar la ciclul primar.

În articolul 30 scrie că “elevii din ciclul primar si gimnazial folosesc ghiozdane de spate cu fața posterioară întărită”, iar “greutatea conținutului ghiozdanului la toate ciclurile de învățământ nu trebuie să depășească 10% din greutatea copilului”. În vrechiul ordin prevederea era: “Elevii din clasele I-IV vor folosi ghiozdane pentru prevenirea apariţiei deformărilor de coloană vertebrală. Greutatea conţinutului ghiozdanului nu va depăşi 2-2,5 kg”. Aceasta din urmă a fost acum abrogată.

Regulile pentru orarul elevilor rămân aceleași

Documentul stabilește că “activitatea de scriere nu se desfășoară la clasa pregătitoare și clasele I-II la prima oră”. Această reglementare era și în vechiul ordin, la fel și cele de mai jos.

Legat de orele de sport, la articolul 38 prevede că “orele de educație fizică nu se efectuează în prima oră a turei de după-amiază”.

“Orele de desen, mai ales de desen tehnic, se vor efectua în perioadele de timp în care elevii beneficiază de iluminatul natural”, potrivit ordinului citat.

“Se evită situarea a două ore consecutive ale aceluiași obiect de studiu”, se ma iarată în regulament.

Nu vor fi date teze și lucrări de control luni și vineri:

  • “Se evită planificarea unui număr mai mare de două teze pe săptămână, iar pentru clasele la care sunt prevăzute numai două teze se planifică o teză pe săptămână.
  • Tezele și lucrările de control planificate nu se stabilesc în prima și în ultima zi din săptămâna școlară și nici în două zile școlare consecutive.

Citește și:

Foto: © Yunuli123 | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


17 comments
  1. Este legal sa sustii 7 lucrari de control intr-o saptamana? Inteleg ca suntem in situatia in care clasa este impartita in doua grupe, dar 7 teste intr-o sigura saptamana sincer mi se pare destul de mult!

  2. “Se evită situarea a două ore consecutive ale aceluiași obiect de studiu” – Cum rămâne cu obiectele de studiu la care dobândirea competențelor prin introducerea lor în prima oră și exersarea lor imediată în ora consecutivă ar fi mai practic și esențial (oricum, conform unui alt ordin de urgență, ar fi o greșeală să facă elevul acest lucru acasă)? Sunt țări unde orele la asemenea obiecte sunt situate exact într-un mod consecutiv și funcționează perfect.
    În legătură cu timpul și frecvența tezelor și lucrărilor de control stabilite de domnii guvernanți: în loc de aceaste “standarde formidabile“ nu ar fi fost mai util să se considere dezbaterea și introducerea unui sistem de notare mai flexibilă și mai realistă. Nu ar fi mai inteligent, corect și mai prietenos față de copii care vor într-adevăr să învețe dacă pe parcurs ar fi ajutați să se pregătească la examane în condiții sigure (cunoscând condițiile și cerințele examinării la timp), ca dobândirea cunoștințelor lor să fie bine fondate, iar inteligența lor emoțională să fie dezvoltată astfel încât toți elevii să fie conștienți de seriozitatea și importanța examenului dar în aceași timp să nu fie speriați și blocați când rămân singuri, fără ajutorul profesorului, al telefonului și al internetului atotștiutor? Nu ar trebui regăndit notarea actuală rigidă în care un elev nu are nici o șansă să-și corecteze o notă de 7 primit la un obiect cu o oră pe săptămână, iar unui elev mai slăbuț aceași notă de 7 asigură trecerea prin anul școlar respectiv fără să învețe datorită faptului că la noi se face media aritmetică după semestrele încheiate? Nu ar trebui lăsați clasele primare să învețe fără frica calificativelor primite și elevii să fie mai bine pregătiți emoțional pentru clasa a V-a? Nu ar trebui ca părinții să fie pregătiți cum să ajută pe copii lor la învățat în loc să-l trimită la meditații? Dar cu informarea părinților (de exemplu pe mine nu m-a contactat nimeni de la școală cu totul că în curând se încep cursurile) despre tot ce se întâmplă (se va întâmpla) în școală și în legătură de posibilitățile la care copii lor vor avea sau nu vor avea acces în viitor cum rămâne?
    Și multe altele …

    1. Sunt cadru didactic, maine reincep serviciul si nimeni nu m-a contactat de o luna de la serviciu pe nicio cale. Va plangeti degeaba, pe noi nici atata nu ne baga nimeni in seama.

  3. Cam trist ce se intampla la noi, am fost intrat in scoala, am stat 12 ani, am iesit si au mai trecut vreo 10 ani, iar astia tot nu au terminat cu legile lor de pospai. CAND va fi restructurat intreg invatamantul ? 10% din greutatea unui copil ?? Pai bai cap de pluta aveam 14 caiete, un penar, si 3-4 manuale (ca niciodata nu le-am avut pe toate) + pachetul pentru pranz…eram eu mai dolofan, dar se simtea cand puneam drugul pe carca. Unii predau materia copiilor intr-un mod cat mai interactiv si succint pe tablete, iar noi calculam procentaje..vai de capul nostru..

  4. Unii deja dormeau în școală și fără ordin ,dar s-au îmbolnăvit de atâta muncă și aceste asigurări scrise nu mă absolvă de îmbolnăviri ,doar mă fac mai atent la …23 de pagini de citit!!!

  5. Am o nelamurire!! Asta cu 10% e amuzanta rau!! Baiatul meu are 33 kg, colegul lui de banca 48. Cum se procedeaza, ii baga o materie in plus celuilalt??😅😅😅

    1. Eh si tu. Nu mai pune la “suflet” tampeniile de prin oug-uri. Astia debiteaza…Daca au fost ei in stare sa dea oug de reducere de ore si incadrarile trebuie facute normal pe planuri cadru. Care, surpriza, nu s-au schimbat. 🙂 Iti dai seama cata competenta?

  6. de ce sa ai ore doar luni si vineri?
    voi ganditi sau doar dati cu gura prosteste
    nu sunt fan minister ,am momente cand ma scot din minti, dar si multi facuti profesori la apelul bocancilor ma dejgustati
    sunteti cu drobul de sare si fara creier

      1. Corect. La tara o catedra nu se poate constitui dintr-o singura scoala. Si atunci mergi in scoli din mai multe sate, fie ele ale aceleiasi scoli sau diferite. Mai avea putin si spunea ca “prostii’ de profesori nu doar ca au stat degeaba acasa in pandemie, ai luat salarii intregi, n-au predat nimic, nu stiu nimic ca toti ies aiurea la examene, au doar 18 ore pe saptamana, dar mai nou se duc la serviciu doar doua zile pe saptamana. Un necunoscator careai si jigneste.

    1. Cum adica de ce sa am ore doar luni si vineri? Pentru ca asa e catedra scoasa la titularizare din 3 scoli. In fiecare zi merg la alta scoala sau cum a fost anul trecut am fost luni si vineri la una din ele.

  7. Si daca am ore in scoala respectiva doar luni si vineri nu le mai dau teza, nu? :)) Si mai nou imi fac viata in scoala, sau ce? Poate imi da ministerul si un pat.

  8. Si cretinismele continua. E inutil sa aduc argumente. Se subintelege: se vrea sa doarma profesorii in scoala.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Kitul educațional care i-a făcut pe 90% dintre părinții care l-au primit să se joace mai mult cu copiii lor și care le-a dezvoltat celor mici abilitățile cognitive și creative / Rezultatele unuia dintre cele mai ample studii realizate vreodată în educația timpurie din România: 45% dintre părinți invocă lipsa banilor, ca motiv pentru care nu își trimit copiii la grădiniță, iar 37% spun că discută lunar sau mai rar cu copiii lor

La începutul anului școlar trecut, în septembrie 2022, în peste 700 de comunități defavorizate din 40 de județe a început derularea proiectului „Start în educație“. Timp de un an școlar,…
Vezi articolul

O treime dintre elevii de 15 ani din România văd școala ca pe o pierdere de timp, arată evaluările PISA 2022 / Elevii trebuie să își dezvolte competențele sau să fie capabili să acceseze un loc de muncă la sfârșitul școlii, iar liceul din România nu oferă aceste două aspecte – Hannah Kitchen, OCDE

România are cea mai mare rată de părăsire timpurie a școlii, spune Lucie Cerna, analist principal în echitate, incluziune și tranziții în cadrul Direcției pentru educație și competențe a OCDE…
Vezi articolul