Elevii din clasele de la început de cicluri gimnazial și liceal, adică de clasa a V-a și de clasa a IX-a, vor susține teste online de alfabetizare funcțională pe o platformă a ministerului, “realizate conform standardelor de alfabetizare funcțională” și “corelate cu profilul absolventului”, după cum se arată în proiectul de noua lege a Educației din preuniversitar.
Platforma ar urma să fie gestionată de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, iar datele colectate prin aceste evaluări “sunt cuprinse într-un raport care se dă publicității anual de Ministerul Educației”, potrivit alineatelor 8, 9, 10 și 11 de la articolul 89, secțiunea I – Beneficiarii educației și alfabetizarea funcțională, din capitolul XIII (“Beneficiarii Educației”).
- Amintim că cele două proiecte de legi pentru învățământul preuniversitar și superior au fost lansate în dezbatere publică din 13 iulie până în data de 24 august 2022. Acestea pot fi ajustate, în funcție de propuneri, aprobate în Guvern și trimise în Parlament pentru a parcurge procesul legislativ. Celelalte modificări importante despre sistemul de Educație pot fi citite pe EduPedu.ro la această secțiune.
Iată ce se arată în documentul de proiect de lege, la pagina 60:
România participă la testările PISA care urmăresc nivelul de alfabetizare la citire, matematică și științe, dar nu a folosit până acum rezultatele pentru politici publice care să combată analfabetismul funcțional
România participă la Programul Internațional OECD-PISA încă din anul 2000. A avut o singură absență din acest program de testare, în anul 2002, în timpul mandatului de ministru al Educației al Ecaterinei Andronescu. Pentru participarea la aceste evaluări internaționale, statul român plătește taxă de participare. Însă România nu a folosit până acum rapoartele cu rezultate din participările elevilor români la această testare, în elaborarea de politici publice pentru învățământ. Nici în proiectul de noua lege nu se arată undeva că rezultatele de la testările PISA vor fi luate în considerare pentru anumite măsuri în educație.
- Ce este PISA? PISA este abrevierea Programme for International Student Assessment și este un studiu comparativ internaţional iniţiat de către Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), cu scopul de a măsura dezvoltarea competenţelor de bază ale elevilor de 15 ani, în trei domenii principale: lectură, matematică şi ştiinţe. PISA este o evaluare internaţională standardizată care se adresează elevilor cu vârsta de 15 ani, se arată în articolul amintit.
Amintim: rezultatele din 2018 au arătat că România a obținut cel mai slab punctaj din ultimii 9 ani, cea mai mare cădere fiind la Matematică. Este vorba despre 14 puncte pierdute de România față de PISA 2015 și 15 puncte față de PISA 2012. Citește mai multe detalii aici.
VIDEO Secretarul de stat Bogdan Cristescu: Legea nu interzice evaluări pe care să le avem prin intermediul platformei specializate a ministerului
Într-un interviu recent cu EduPedu.ro, întrebat de ce nu mai sunt evaluări și testări naționale de verificare în liceu, secretarul de stat Bogdan Cristescu a răspuns că, potrivit proiectului de lege, mai este o evaluare la clasa a IX-a, “un pas important”, alături de cea PISA:
“EduPedu.ro: Nu există nicio evaluare a elevilor pe parcursul liceului. Deci îi evaluăm la clasa a VIII-a, după care nu mai există nicio evaluare. Bacalaureatul nu poate fi considerat o evaluare pentru că este un examen de testare a competențelor și un fel de permis pentru învățământul superior.
Bogdan Cristescu: Dacă vă uitați cu atenție, mai există, există o evaluare a nivelului de alfabetizare funcțională la clasa a IX-a care este un pas important și, în același timp, evaluările PISA.
EduPedu.ro: Care sunt o dată la trei ani…
Bogdan Cristescu: Și, în aceeași măsură, legea nu interzice evaluări pe care să le avem prin intermediul platformei specializate a ministerului. Sunt o sumedenie de țări europene care au la finalul fiecărui an o evaluare. Nu ne oprește nimeni și chiar este recomandat din punctul meu de vedere ca, în funcție de țintele pe care le avem, sau în funcție de amenințările pe care le identificam, să facem o asemenea evaluare”.
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.
16 comments
Corectm sa fie testati si elevii dar politicienii care sunt PARALELI , sa se testeze deputatii, paralamentarii la iesirea dintr-o sedinta si sa fie intrebati ce legi s-au dezabtut sau aprobat, ce propuneri au caci multi dorm in sala de sedinte si primesc sume generoase pt acest somn al prostiei
Doamne fereste! Când eram copii si ne gândeam la anul 2000, ca si cântecul, visam la realizări marete!!! Nu visam ca o sa ajungem sa alfabetizam copiii. Dar noi în școli învățăm, nu făceam pregătiri pt examen si acum am ajuns să alfabetizam copiii care sunt in scoli. Ceausescu a alfabetizam părinții noștri care aveau doar 4 clase. Si noi?!!!!
Eu am vazut ,cat timp am parcurs cursurile 1-8 cu nepoata mea ,că materia e prea multa si nu e timp pentru aprofundare,sunt prea multe pauze (zile libere ,zilele scolii ,vacante) mai ales la 1-4 ,care ii face sa uite materia si sa le scada dorinta de a incepe din nou cursurile,materia e predata in viteza si nu reusesc sa priceapa notiunile noi ,da sa le mai si aplice ,trec foarte repede de la predarea initiala la exercitii cu dificultate ridicata si nu pot aplica nimic(pentru ca nu au inteles),se descurajeaza si nici nu isi mai bat capul! Fara ajutor acasa sau meditatii ,ajung cu matematica la pamant ,asa a scazut punctajul la matematica fata de anii trecuti.Cred ca se lucreaza cu rea vointa sau cu multa nepasare si se urmareste distrugerea generatiilor tinere,dar nu stiu in ce scop.Eu o casnica de 54 de ani sa pot sa ajut un nepot ,dar cred ca acest copil nu v-a reusi sa isi ajute propriul copil, nu mai spun de nepot ! Trebuie sa fim realisti daca dorim binele generatiilor tinere si nu vrem sa ne distrugem cea mai mare bogatie a noastra ,copii nostri!
Am asistat la un astfel de proiect, elevilor nu la pasă,dădeau răspunsurile la întâmplare nici măcar nu citeau întrebările.
Teste.teste…meditati .ne am apucat să învățăm noi părinți,sa ajutam copilul că sa nu ajungă pe drumuri,că la școală nu se lucrează baza..se dau decât exerciți din auxiliare fara că cineva sa priceapă nimic,se dau teste,normal că nu știe…daca nu faci meditație,de unde sa acoperi toate bazaconiile de peste tot luate,propun .sa dea și cei care ne cer teste,că e așa ușor să ceri și să faci pe nebunul,de ce sa pedepsim copii pentru că alți nu și-au făcut treabă…sa se înceapă de sus ..hai sa testam tot începând de sus așa este corect …inspectori.ministri …tot
Sa existe teste pentru politicieni,miniștri,secretari de stat,funcționari publici,polițiști,doctori ,profesori……..etc,nu doar elevii să fie testați.
Foarte bine, să îi testeze!
Cred că ar trebui introdusă și uniforma, în felul acesta toți elevii vor avea aceeași ținută.
EXCELENT! Teste dat de firme private platite de stat!
Nu mi se pare corect , la ce ajută atâtea prostii de la ministerul educației, în loc să mai scoată , mai adaugă , dar nu vă e rușine?!. Dacă vezi asta să faci ce am spus eu .
Nu mi se pare corect, în loc să mai eliminați din educație , voi mai adăugați , nu vă e rușine , dacă am greșit ceva să spuneți.
Citând specialisti in materie din alte zari:
Nu poti îngrasa un porc cântarindu-l. (You can’t fatten a pig by weighing it) . Doar asta facem din nou, nimic altceva. Vorbe multe si goale si proiecte cu termene la Sfantul Asteapta! Si nimicul e preferabil -de departe- proiectelor , asa cum se vad acum. 🙁
Ce ii stresează atâta?! Teste, teste, teste!Sa copilăreasca și sa se dezvolte normal nu mai au voie?
“corelate cu profilul absolventului”
ce profil poți avea în cl a 5-a?
într-a 9-a mai înțeleg… real, uman…
și e profilul școlii, nu al ‘absolventului’
absolventul a absolvit 4 sau 8 clase.
Si la ce va folosi ?
Stim toti )elevi, parinti, profesori) ca elevii nu sunt in stare (mare parte din ei) sa scrie si sa citeasca sau sa socoteasca. Ce putem intelege altceva din rezutatele de la evaluarea de la clasa a 8-a ? Ajung analfabeti (total sau functional) in clasa a 9-a la liceu si cei de la minister cred ca acesti elevi pot sa recupereze 8 ani lipsa in 4 – adica in 4 ani de liceu sa studieze si sa recupereze inca 8 ? Trebuie sa fii GENIU sa reusesti sa inveti in 4 ani ceea ce altii invata in 12 ! Daca erau geniali, nu aveau note sub 5 la subiectele care s-au dat anul acesta.
Trist, dar adevarat.
Dacă ar fi fost ceva și de profesorii ăia..nu cred că lucrurile ar mai fi stat așa. Nu putem să dăm vina numai pe elevi. Sunt foarte mulți profesori care nu vor să își dea interesul sau care sunt numai după bani. Se pune presiune prea mare pe elevi..mai mereu sunt criticați pt rezultatele lor la învățătură…dar oare când sistemul de învățământ va înceta să îi dezamagească? Sunt mulți elevi cu potențial care sunt lăsați în banca lor din diverse “motive”. Din păcate așa e peste tot. Elevii care nu vor să învețe dar au un profesor bun și dedicat..cred ca reușesc să aibă cel puțin baza.
Reusesc fix o …. Tu intelegi ca eu sunt profesor de limba romana si in fiecare miercuri faceam la scoala de la 12-13 pregatire pentru EN clasa a opta si nu veneau decat 2 elevi? Sunam la parinti si imi spuneau revoltati ca ei i-au trimis la scoala. Altadata am adus un film bazat pe un roman studiat la ora. Erau toti cu capurile banci, plictisiti si deodata una imi spune: Of, doamna, da’ mai tine mult, ca abia astept sa ajung acasa. Alta mi-a spus ca abia astepte sa plece deoarece are program pe ore de Insta. Sa nu cumva sa-i tin in pauza, ca pierde live-ul. Iti vine cateodata sa-ti iei lumea-n cap si sa fugi din invatamant unde vezi cu ochii… Iar cand mai vezi ca vina e aruncata in carca profesorului, iti vine sa te spanzuri de prima craca…