„La sfârșitul săptămânii trecute, conform centralizării informațiilor primite din teritoriu, aveam aproximativ 600 de unități de învățământ care erau relocate”, a spus ministrul Educației, Ligia Deca, marți, 5 septembrie, într-o intervenție la Radio România Actualități. Amintim că Ligia Deca a declarat vineri, 1 septembrie, într-un interviu pentru Observator, că sunt peste 160 de școli în care elevii vor fi relocați. Acest lucru înseamnă că numărul lor s-a triplat în doar câteva zile, conform cifrelor anunțate de ministrul Educației.
- Menționăm că ministrul Educației nu face nicio referire la numărul copiilor din cele 600 de unități de învățământ.
Conform Ligiei Deca, din cele 600 de școli, 450 sunt relocate total. „În celelalte cazuri, vorbim despre relocare parțială sau în interiorul aceleiași unități de învățământ, dintr-un corp în altul. Majoritatea acestor relocări de activitate didactică se întâmplă, pentru că au loc lucrări de reabilitare care exced durata vacanței de vară.”
Aceasta a precizat să au fost trimise instrucțiuni în teritoriu, astfel încât să nu mai fie clase în 3 schimburi: „Ca o paranteză, Ministerul Educației a transmis instrucțiuni în teritoriu, pentru că nu ne dorim nicio școală în trei schimburi, pentru că afectează durata orelor și calitatea procesului educațional, și nu ne dorim nici să existe un proces de învățare în regim online, exclusiv. Deci, ceea ce ne dorim este să găsim soluții, alte spații unde activitatea să poată să continue în condiții cât mai apropiate de cele de normalitate.”
Declarația vine în contextul în care Edupedu.ro a semnalat că ministra a omis cu nonșalanță că școlile vor încălca legea educației și vor obliga elevii și în acest an să vină în trei schimburi.
Referitor la elevii care învăță în 3 schimburi, ministra a precizat pentru Observator că „va fi imposibil să finalizăm această practică”:
„Am primit și o listă de unități de învățământ care funcționează în trei schimburi. Am rugat ca inspectoratele să medieze o discuție între școală și autoritatea publică locală, pentru a evita pe cât posibil această situație. În unele cazuri s-au găsit soluții. În alte cazuri, având în vedere ceea ce și dvs. ați semnalat, și nume numărul mare de lucrări, va fi imposibil să finalizăm această practică de a avea trei schimburi în acest an, însă îmi doresc să facem tot ceea ce ține de noi ca măcar numărul școlilor care funcționează în acest regim de trei schimburi să fie cât mai mic”, a spus Ligia Deca.
Ce prevede noua lege a Educației privind învățarea în 3 schimburi
Potrivit legii Educației, care a intrat în vigoare din 3 septembrie 2023, elevii trebuie să învețe în cel mult 2 schimburi.
Art 19, alin 17 – „Procesul educațional se desfășoară în maximum două schimburi. Organizarea programului școlar are în vedere următoarele reguli:
a) cursurile pentru elevii din clasa pregătitoare și din clasele I și a II-a nu vor începe înainte de ora 8.00 și nu se vor termina mai târziu de ora 14.00;
b) în învățământul primar, ora de curs este de 45 de minute, cu o pauză de 15 minute după fiecare oră și o pauză de 20 de minute după cea de-a doua oră de curs;
c) în situațiile în care clasele din învățământul primar funcționează împreună cu alte clase din nivelurile superioare de învățământ, ora de curs este de 50 de minute, iar în ultimele 5 minute se organizează activități de tip recreativ;
d) pentru clasele din învățământul gimnazial, liceal și postliceal, ora de curs este de 50 de minute, cu o pauză de 10 minute după fiecare oră. După a treia oră de curs se poate stabili o pauză de 15-20 de minute;
e) în învățământul special, durata orei de curs și a activităților de terapii specifice este de 45 de minute, cu o pauză de 15 minute după fiecare oră și o pauză de 30 de minute după cea de-a doua oră de curs;”
Redăm declarația Ligiei Deca:
Ligia Deca: „Într-adevăr, avem parte de un an special, pentru că au existat o serie de fonduri pentru reabilitări, consolidări, eficientizări energetice și, evident, igienizările care se desfășoară tipic pe perioada vacanței de vară. Acolo unde nu sunt finalizate lucrările de reabilitare sau consolidare, s-au identificat soluții de relocare, astfel încât procesul educațional să nu fie afectat. Noi strângem date continuu din teritoriu.
La sfârșitul săptămânii trecute, conform centralizării informațiilor primite din teritoriu, aveam aproximativ 600 de unități de învățământ care erau relocate, adică se va desfășura activitatea didactică în alte incinte, dintre care în jur de 450 sunt relocate total. În celelalte cazuri, vorbim despre relocare parțială sau în interiorul aceleiași unități de învățământ, dintr-un corp în altul. Majoritatea acestor relocări de activitate didactică se întâmplă, pentru că au loc lucrări de reabilitare care exced durata vacanței de vară.
În primul rând, ar trebui să ne bucurăm că există fondurile pentru ca școlile să fie puse în siguranță, să fie consolidate și să existe o bază materială adecvată. Sigur că asta indică un disconfort temporar, însă am toată încrederea că toate autoritățile publice locale care gestionează aceste procese, în mare parte de consolidare-reabilitare, vor face toate eforturile pentru ca lucrările să fie terminate timp util, conform calendarului, și pentru ca activitatea să se reia în incinte, în clădiri de un cu totul alt standard.
Ca o paranteză, Ministerul Educației a transmis instrucțiuni în teritoriu, pentru că nu ne dorim nici școală în trei schimburi, pentru că afectează durata orelor și calitatea procesului educațional, și nu ne dorim nici să existe un proces de învățare în regim online, exclusiv. Deci, ceea ce ne dorim este să găsim soluții, alte spații unde activitatea să poată să continue în condiții cât mai apropiate de cele de normalitate.”