Elevii descalificați de la etapele naționale ale Olimpiadelor de Biologie, Chimie și Geografie, după ce au fost anunțați de profesori că merg la etapele pe țară, au fost doar pe listele de posibil calificați, susține Ministerul Educației

Foto: © erkan kurt | Dreamstime.com

Elevii descalificați de la mai multe etape naționale ale Olimpiadelor școlare 2024, după ce au fost anunțați de profesori că merg la acestea și sunt calificați, au fost doar pe listele de posibil calificați, scrie Ministerul Educației într-un răspuns pentru Edupedu.ro. Instituția susține că elevii ar fi fost anunțați doar că au punctajele necesare, deși sunt școli care au anunțat pe rețelele sociale sau pe site-urile lor elevii calificați și apoi a fost nevoie să modifice anunțul.

Răspunsul Ministerului Educației vine după ce am prezentat cazul de ping-pong cu olimpicii la științe: După ce s-au calificat la etapele naționale de la Olimpiadele de Biologie, Chimie și Geografie, mai mulți elevi au fost anunțați că de fapt nu s-au calificat, fără nicio explicație, potrivit surselor Edupedu.ro și mai multor mesaje primite pe adresa redacției.

Ministerul Educației susține însă că elevii doar erau calificabili conform regulamentelor de organziare a olimpiadelor și că „la nivel național se centralizează toți elevii posibil calificați pe locuri suplimentare și se aplică un număr de 43 locuri/an de studiu pentru olimpiadele de la disciplinele matematică, informatică, fizică, chimie, biologie, în ordinea descrescătoare a mediilor”.

„Pentru întocmirea listei cu elevii calificați de pe prima poziție și a clasamentului național în vederea atribuirii celor 23 de locuri suplimentare, au fost solicitate inspectoratelor școlare numele tuturor elevilor care corespundeau precizărilor de mai sus. Ulterior a fost întocmit clasamentul final, în baza adreselor transmise și asumate de inspectorii de specialitate”, adaugă instituția în răspuns, pe care îl redăm complet mai jos în articol.

Și Ministerul continuă: „Listele elevilor calificați pe locurile din oficiu (fiecare inspectorat școlar județean, respectiv, fiecare sector al municipiului București având repartizat câte un loc pentru fiecare an de studiu), respectiv pe locurile suplimentare (cele 23 de locuri suplimentare pentru fiecare an de studiu) au fost comunicate inspectorilor școlari de specialitate.

[Având] în vedere afirmațiile dumneavoastră, considerăm că la nivel local se face confuzie între elevii care au obținut la etapa județeană punctajul minim necesar în vederea luării în considerare pentru participarea pe locurile suplimentare la etapa națională și elevii care, după realizarea ierarhizării la nivel național, s-au calificat efectiv pe cele 23/43 de locuri suplimentare la etapa națională. Listele oficiale sunt cele publicate pe site-urile olimpiadelor naționale. Așadar, elevii nu au fost „excluși”, ci nu au îndeplinit condițiile precizate mai sus, deși ei se aflau pe liste de posibil calificați la etapa națională”, conform sursei citate.

Printre mai multe școli și licee care după fazele județene au decis să publice pe site sau pe Facebook rezultatele copiilor pe care îi pregătesc la olimpiadele școlare, se numără și Colegiul Național Grigore Moisil din Timișoara. Reprezentanții liceului au afișat pe site pe 26 martie, după etapa județeană din 17 martie, următorul anunț:

Foto: captură info.tm.edu.ro

Pe 2 aprilie, după ce la finalul lunii martie ar fi avut loc descalificările și anunțurile către elevi că nu mai sunt calificați, liceul a refăcut anunțul (sursa):

Foto: captură info.tm.edu.ro
Redăm răspunsul integral al Ministerului Educației pentru Edupedu.ro:

„Bună ziua.

Referitor la solicitarea dumneavoastră, vă comunicăm următoarele:

În conformitate cu prevederile ordinului de ministru nr. 3.035/2012 privind aprobarea Metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a competiţiilor şcolare şi a Regulamentului de organizare a activităţilor cuprinse în calendarul activităţilor educative, şcolare şi extraşcolare, cu modificările și completările ulterioare, „pentru etapa naţională a olimpiadei se atribuie câte un loc pentru fiecare an de studiu/regim de studiu/disciplină/modul/calificare profesională /domeniu profesional şi câte două locuri, la nivel de competiţie, pentru olimpiadele multidisciplinare/interdisciplinare/transdisciplinare fiecărui inspectorat şcolar judeţean (IŞJ) şi, respectiv, fiecărui sector al Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti.

La etapa naţională a olimpiadei se atribuie locuri suplimentare, în ordinea descrescătoare a punctajelor obţinute conform clasamentului naţional realizat după finalizarea etapei judeţene/a sectoarelor municipiului Bucureşti şi calificarea participanţilor pe locurile prevăzute la art. 15 alin. (3) din prezenta metodologie, după cum urmează:

– 43 locuri/an de studiu pentru olimpiadele de la disciplinele matematică, informatică, fizică, chimie, biologie. (…)

Pentru elevii care au obţinut medii/punctaje egale şi ocupă poziţii în clasament carele conferă o potenţială calificare pe locurile suplimentare nu se face departajare, chiardacă se depăşeşte numărul de locuri suplimentare atribuite conform prezenteimetodologii”.[Art.15 alin. (3), (4) și (6]

De asemenea, art. 45 alin. (1) stabilește faptul că„la toate etapele, ierarhia se stabileşte în ordinea descrescătoare a punctajelor obţinute”.

În funcție de regulamentele specifice ale olimpiadelor, punctajul minim de calificare pe locuri suplimentare diferă în funcție de tipul de olimpiadă. Fiecare inspectorat școlar trimite Ministerului Educației listele cu elevii calificați din oficiu și calificați pe locuri suplimentare. La nivel național se centralizează toți elevii posibil calificați pe locuri suplimentare și se aplică un număr de 43 locuri/an de studiu pentru olimpiadele de la disciplinele matematică, informatică, fizică, chimie, biologie, în ordinea descrescătoare a mediilor.

Calificarea elevilor la etapa națională a olimpiadei de geografie se realizează în conformitate cu prevederile Regulamentului specific de organizare şi desfăşurare a olimpiadei de geografie nr. 25.751/20.02.2024, în care la Partea II, punctul 3, se precizează:

Pentru etapa naţională a olimpiadei se califică, din fiecare judeţ/sector al municipiului București, un număr de elevi corespunzător numărului de locuri alocate pe an de studiu, numai dacă aceștia au obţinut cel puţin 75% din punctajul maxim acordat rezolvării subiectelor de la etapa judeţeană. Numărul locurilor atribuite fiecărui inspectorat școlar județean (ISJ), respectiv fiecărui sector al municipiului București se stabilește în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (3) din Metodologia-cadru, cu modificările și completările ulterioare. Astfel, fiecare inspectorat școlar județean, respectiv, fiecare sector al municipiului București primește câte un loc pentru fiecare an de studiu.

În conformitate cu prevederile art. 15 alin. (4) al Metodologiei-cadru, pentru participarea la etapa națională a olimpiadei de geografie se atribuie locuri suplimentare, 23 locuri/an de studiu, în ordinea descrescătoare a punctajelor obținute conform clasamentului național realizat după finalizarea etapei județene/a sectoarelor municipiului București și după calificarea participanților pe locurile prevăzute la art. 15 alin. (3) din Metodologia-cadru. În cazul în care la nivelul judeţului/sectorului municipiului București nu există participanţi care să întrunească condiția de calificare pe locurile atribuite conform Metodologiei-cadru, art. 15 alin. (3), locurile disponibilizate pot fi adăugate la locurile suplimentare.”

Astfel, pentru întocmirea listei cu elevii calificați de pe prima poziție și a clasamentului național în vederea atribuirii celor 23 de locuri suplimentare, au fost solicitate inspectoratelor școlare numele tuturor elevilor care corespundeau precizărilor de mai sus. Ulterior a fost întocmit clasamentul final, în baza adreselor transmise și asumate de inspectorii de specialitate.

Listele elevilor calificați pe locurile din oficiu (fiecare inspectorat școlar județean, respectiv, fiecare sector al municipiului București având repartizat câte un loc pentru fiecare an de studiu), respectiv pe locurile suplimentare (cele 23 de locuri suplimentare pentru fiecare an de studiu) au fost comunicate inspectorilor școlari de specialitate.în vedere afirmațiile dumneavoastră, considerăm că la nivel local se face confuzie între elevii care au obținut la etapa județeană punctajul minim necesar în vederea luării în considerare pentru participarea pe locurile suplimentare la etapa națională și elevii care, după realizarea ierarhizării la nivel național, s-au calificat efectiv pe cele 23/43 de locuri suplimentare la etapa națională. Listele oficiale sunt cele publicate pe site-urile olimpiadelor naționale. Așadar, elevii nu au fost „excluși”, ci nu au îndeplinit condițiile precizate mai sus, deși ei se aflau pe liste de posibil calificați la etapa națională.

BIROUL DE PRESĂ”.

Foto: © erkan kurt | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ping-pong cu olimpicii la științe. După ce s-au calificat la etapele naționale de la Olimpiadele de Biologie, Chimie și Geografie, mai mulți elevi au fost anunțați că de fapt nu s-au calificat, fără nicio explicație – surse
Cei doi elevi de clasele a VII-a și a VIII-a, clasați în primii 4 și apoi descalificați de Ministerul Educației și Inspectoratul Școlar București, la Olimpiada de Securitate Cibernetică, au fost dați afară pe nedrept din concurs și discriminați – opinie a Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării
SURSE Ligia Deca ar fi fost cea care a cerut tăierea mai multor concursuri școlare din calendarul Ministerului Educației, sub pretextul economiei bugetare / Instituția pe care o conduce respinge informațiile
Clasament deturnat la Olimpiada de Istorie din județul Sălaj: mai multe lucrări au fost recorectate, după aflarea numelor elevilor, la decizia Inspectoratului școlar. Doi profesori ar fi evaluat greșit un exercițiu, iar alții ar fi divulgat rezultate înainte de afișare
Exit mobile version