Elevii de liceu din California încep școala cu jumătate de oră mai târziu – măsură considerată benefică pentru sănătate și învățare, dar care pune probleme de organizare

3.593 de vizualizări
Foto: © Anna Kosolapova | Dreamstime.com
O nouă lege aplicată în California, prin care orele de liceu încep mai târziu, este considerată a fi benefică pentru elevi, deși pune probleme logistice, arată The Guardian într-o recentă analiză a acestei prime tentative legale de adaptare a școlii la ritmul vieții de adolescent.

Este vorba despre un act normativ introdus de la 1 iulie, prin care ora de începere a școlii este decalată cu cel puțin jumătate de oră – cei mai mulți elevi de liceu nu vor mai fi nevoiți să intre în clase mai devreme de 8.30. Potrivit sursei citate, este prima lege de acest fel din SUA, iar state precum New York și New Jersey au în vedere măsuri similare.

Potrivit experților citați de The Guardian, măsura are în vedere faptul că adolescenții vor, în mod natural, să meargă la culcare și să se trezească mai târziu decât adulții. Beth Ann Malow, neurolog, expertă în studiul somnului la Centrul Medical al Universității Vanderbilt, spune că “atunci când copiii dorm mai mult, sunt mai sănătoși. Sunt mai atenți la școală. Starea de sănătate fizică, inclusiv greutatea, riscul de diabet, dar și sănătatea mintală și starea emoțională – toți acești parametri cunosc îmbunătățiri dacă ei dorm mai mult”. În plus, e citată Mallow, energia elevilor este mai ridicată la orele 9-10 seara, ceea ce face să nu se trezească pe deplin mai devreme de ora opt dimineața.

Un alt specialist, Phil Gehrman de la Universitatea din Pennsylvania, este citat cu explicația că problema ține de ritmul circadian – felul cum se reglează ciclurile biochimice, fiziologice etc. pe parcursul a 24 de ore. Expertul spune că, la pubertate, acest ritm se decalează cu 2-3 ore și începând de la acea vârstă tinerii au nevoie să se culce mai târziu, ei având, în același timp, nevoie de un plus de 1-2 ore de somn comparativ cu adulții.

  • Alt expert, Matthew Walker de la University of California – Berkeley, este citat cu declarațiile făcute la postul public american NPR, potrivit cărora “să îi ceri unui adolescent să fie treaz și să încerce să absoarbă informații la 8.30 dimineața echivalează, în unele sensuri, cu a cere unui adult să se trezească la 4 dimineața și să fie amabil, să aibă umor și o atitudine pozitivă și să înceapă să afle informații eficient”.

The Guardian notează, însă, că noua lege a atras și critici din partea unor asociații ale profesorilor, care atrag atenția atât asupra unor probleme logistice ce țin, între altele, de transportul elevilor, cât și asupra faptului că ar fi afectați părinții care nu-și pot decala programul de serviciu, pentru a se adapta la programul nou al copiilor. Apar și probleme ce țin de organizarea activităților de tip after-school, afectate de ora mai târzie de încheiere a orelor.

Propunere și în România, în consultările pe proiectele de legi ale educației: Clasele de gimnaziu – de dimineață la școală, dar nu mai devreme de ora 9.00

O propunere similară a fost înaintată, în dezbaterile din vară pe tema proiectelor de legi ale educației, și de către Alianța „O voce pentru educație”, dar în acest caz era vizată ora de început a programului de gimnaziu.

Astfel, dacă proiectul de lege supus dezbaterii prevedea că, la gimnaziu, școala are loc, “de regulă, cu program de dimineață”, propunerea “O voce” era ca orele de curs, la clasele a V-a – a VIII-a, să înceapă cel mai devreme la ora 9:00.

  • Explicația: “Multe studii au arătat beneficiile începerii mai târziu a școlii, inclusiv în ceea ce privește prezența mai bună a elevilor, scoruri mai mari la teste și durata îmbunătățită a somnului. Un studiu observațional de 4 ani folosind un design înainte-după-înainte (ABA) a fost realizat într-un liceu englez finanțat de stat. Orele de începere a școlii au fost modificate de la 8:50 AM în anul de studiu 0, la 10 AM în anii 1-2, iar apoi înapoi la 8:50 AM în anul 3. Măsuri ale stării de sănătate a elevilor (absența din cauza bolii) și performanța școlară (rezultatele examenelor naționale) au fost observate pentru toți elevii (…)”.

Foto: © Anna Kosolapova | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Cel mult 22 de elevi în clasă pentru toți anii de școală, ore de gimnaziu organizate nu mai devreme de 9 dimineața, studierea istoriei tuturor marilor religii la ora de Religie, să se reanalizeze examenul la Colegiile naționale – propuneri ale Alianței “O voce pentru Educație”, de modificare a proiectului Legii învățământului preuniversitar

5 comments
  1. Fata aceea are dreptate în tot ce a spus. Nu există aplicabilitate în viață, toată materia aia de proastă calitate învățată la școală și da, profesorii sunt încuiați la minte!!!

  2. In Germania elevii de profesionala se trezesc la 5, ca sa prinda autobuzul si incep orele pe la 7.30, 7.45 sau 8. In Germania revolutionarea orarului se lasa asteptata. De Romania ce sa mai zic …

  3. O măsură excelentă pentru copiii din America. La noi, orele încep în unele școli la 7 dimineața și sunt trei schimburi, de parcă săracii copii sunt la muncă, nu la școală. Plus că au teme enorm de multe pentru că profesorii, în loc să își facă ora cum trebuie, pentru ca cei mici să nu aibă studiu individual acasă dintr-o materie mult prea complicată pentru ei și care nu îi va ajuta cu nimic în viață, profesorii le predau în scârbă lucruri mărunte, copiii nu înțeleg nimic și nici nu li se explică așa cum trebuie (sau dacă fac meditații li se explică un pic mai bine) și se mai miră ministrul învățământului și profesorii de ce abandonează copiii școala, de la vârste tot mai mici. Nu din cauza lor sau a părinților lor, ci din cauza sistemului de învățământ și a unor profesori care încă au mentalitatea învechită

    1. Frustrata Oana, nu te mai citisem demult! Repeți ca o flașnetă aceleași două-trei „idei”: elevii să nu aibă teme, să învețe totul la clasă, profesorii au mentalități învechite, școala nu te pregătește „pentru viață” etc.

      Această ultimă marotă este demontată în două comentarii de aici: https://www.edupedu.ro/profesorii-nostri-sa-fie-flexibili-sa-vad-abordari-care-sa-sustina-aplicabilitatea-teoriei-pe-care-o-invatam-sa-vad-analogii-cu-situatii-din-viata-reala-spune-eleva-cristina-pop-care-propune-cursu/#comments, dar tu nu ai cum să le pricepi chiar dacă le citești de zeci de ori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca și Universitatea din București – la egalitate în top 1000, QS World University Rankings 2026 / România, ca medie a rezultatelor, este cel mai slab sistem din Europa, deși trei universități românești avansează în clasamentul internațional și niciuna nu coboară – Analiză QS pentru România

Două instituții românești de învățământ superior sunt, practic, la egalitate în ultima ediție a clasamentului internațional al universităților QS – ediția pentru 2026, publicată joi, 19 iunie. Este vorba despre…
Vezi articolul

Elevii români percep discriminări față de femei, bătrâni sau reprezentanți ai minorităților în mai mare măsură decât colegii lor europeni / Profesorii cred că școala oferă șansa învățării pe teme civice sau europene, dar se simt mai puțin pregătiți să predea astfel de subiecte – studiu

Tinerii din 20 de țări și teritorii europene manifestă un atașament covârșitor față de identitatea lor europeană, iar cei din România se simt europeni mai mult decât media și așa…
Vezi articolul

Ministrul Daniel David: Nu avem suficienți profesori și resurse ca să asigurăm integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale în învățământul clasic / ANALIZA reformei educației speciale care nu a mai avut loc

„Nu avem suficienți profesori și resurse ca să asigurăm integrarea copiilor cu cerințe educaționale speciale în învățământul clasic”, a declarat Daniel David, ministrul Educației și Cercetării la prezentarea raportului săptămânal. …
Vezi articolul

INTERVIU „Ceaușescu și-a conturat imaginea de șmecheraș care poate să-i fraierească pe străini. E un avatar cotidian pe care îl întâlnim la tot pasul” – profesoara de Istorie Andreea Laura Martinescu, despre lecțiile comunismului. Ceea ce nu trebuie să repetăm niciodată este „forțarea ingineriilor sociale, în special egalitatea prost înțeleasă”

Ce au uitat românii în cei 32 de ani de la căderea comunismului? Și mai important, cum facem să ținem minte răul care ne-a ținut prizonieri aproape 50 de ani…
Vezi articolul
Dragos Iliescu / Foto: Facebook

Psihologul Dragoș Iliescu, despre transformarea profesorilor în funcționari publici: Profesorii sunt supuși unor riscuri psihosociale masive. Dar noile generații au arme teribile pentru a lupta împotriva oricărui lucru care li se impune

„Profesorii sunt o categorie de angajați care este supusă unor riscuri psihosociale masive”, iar agresivitatea exprimată față de ei este doar cel mai vizibil risc cu care se confruntă, avertizează…
Vezi articolul