Elevii claselor primare (pregătitoare – clasa a IV-a) vor putea fi organizați într-o singură formațiune de studiu, în anumite condiții, potrivit proiectului de metodologie privind organizarea claselor în regim simultan, document pus în consultare publică de Ministerul Educației. Actuala metodologie nu permite acest lucru pentru învățământul primar, ci doar pentru cel gimnazial. Într-o cercetare din 2016, publicată în Revista de psihologie, au fost identificate dezavantajele învățământului simultan.
Conform proiectului pus în dezbatere publică de Ministerul Educației, condiția este ca numărul numărul total de elevi să fie cu mai mult de 2 beneficiari sub efectivul minim prevăzut pentru constituirea unei clase de sine stătătoare, potrivit Legii învățământului preuniversitar.
Articolul 2 – „(6) Organizarea unei singure formațiuni de studiu pentru toate clasele de la învățământul primar, respectiv toate clasele de la învățământul gimnazial se face numai în situația în care numărul total de elevi este cu mai mult de 2 beneficiari sub efectivul minim prevăzut pentru constituirea unei clase de sine stătătoare conform prevederilor art. 23 alin. (6) Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare.”
În ordinul nr. 3.062 din 19 ianuarie 2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare a claselor din învăţământul preuniversitar în regim simultan este permisă organizarea unei singure formațiuni de studiu pentru elevii din învățământul gimnazial: „Organizarea unei singure formaţiuni de studiu pentru toate clasele de la învăţământul gimnazial se face numai în situaţia în care numărul total de elevi de la nivelul gimnazial este sub efectivul minim prevăzut pentru o clasă de Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare.”
Legea învățământului preuniversitar nr. 198 din 2023 (art. 23 (1)) prevede că, în învățământul primar, clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 22.
Art. 23 – (6) În situații excepționale, formațiunile de antepreșcolari, preșcolari sau de elevi pot funcționa cu cel mult 2 beneficiari sub efectivul minim sau peste efectivul maxim prevăzut la alin. (1), după caz, cu aprobarea DJIP/DMBIP, pe baza unei justificări din partea consiliului de administrație al unității de învățământ, care solicită exceptarea de la prevederile alin. (1). Pentru cazurile în care se solicită depășirea cu peste 2 beneficiari primari a numărului maxim, aprobarea va fi dată de Ministerul Educației, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului.
La începutul lunii septembrie, într-un interviu pentru Radio România Actualități, ministrul Educației, Ligia Deca, a vorbit despre învățământul simultan și a precizat că „avem foarte multe lucruri care se pot face.”
Ligia Deca: „Am fost într-un cătun cu învățământ simultan, copii de la pregătitoare până la clasa a IV-a, 14 copii de vârste diferite, undeva într-un vârf de munte, aproape de granița cu Ucraina. Abia am ajuns cu o mașină 4×4. Acolo, cum să vă spun, este nevoie de toată creativitatea noastră în așa fel încât acei copii să aibă dreptul la educație de calitate garantat. Culmea, învățătoarea reușise să atragă fonduri ca să cumpere o tablă inteligentă.”
Realizator: Extraordinar.
Ligia Deca: „Venea cu mașina proprie și împreună am făcut apel la autoritățile publice să facă drumul practicabil ca să ajungă iarnă, acolo ninge multe luni pe an. Și să găsim o modalitate în care cu fiecare inspector actual să-l cartografiem fiecare județ să vedem ce școli sunt viabile, ce școli ar putea să beneficieze de un parteneriat sau de un consorțiu cu o altă școală cu care să mai facă schimb de spații, de resurse, de profesori, că și asta este o chestiune. Deci avem foarte multe lucruri care se pot face și pe care le vedem făcute. Avem mulți oameni care sființesc locul în educație și poate că ar trebui ca exemplul lor să fie mai vizibil.”
Pe 10 august, Ligia Deca declara, într-o vizită cătunul Sălaș, comuna Ulma, Suceava, că „din păcate, încă avem învățământ simultan”: „Pe final de zi, am putut să văd ce înseamnă o școală de vară în vârful muntelui, la Sălaș, și să înțeleg care sunt particularitățile școlilor din zonele montane, din zonele izolate, unde sunt puțin copii, unde, din păcate, încă avem învățământ simultan și unde trebuie să facem mai multe eforturi pentru a asigura dreptul la educație”.
Proiectul pus în consultare publică de Ministerul Educației poate fi consultat mai jos:
- Edupedu.ro a scris că, din anul școlar 2024-2025, școlile pot solicita inspectoratelor școlare, în situații excepționale, în baza unei justificări a consiliului de administrație, suplimentarea sau diminuarea cu 2 elevi sub efectivul minim sau peste efectivul maxim prevăzut de Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, potrivit unui proiect de ordin pus în consultare publică de Ministerul Educației. Cu toate acestea, Ministerul Educației poate aproba funcționarea de clase cu efective mai mari față de cele aprobate de către ISJ/ISMB.
Despre învățământul simultan
În România, 111.755 de elevi de clasele primare și gimnaziale învățau în sistemul de învățământ simultan, în anul școlar 2021-2022, potrivit datelor Ministerului Educației, transmise la solicitarea Edupedu.ro.
Pe cicluri de studiu, 10% din elevii din clasele primare învață simultan (87.835 elevi din 870.341), iar 3,4% din elevii de gimnaziu (23.920 elevi din 702.754) sunt în aceeași situație.
La începutul anului 2021, ministrul de atunci al Educației, Sorin Cîmpeanu, a catalogat învăţământul în sistem simultan drept ”o nenorocire” şi a susținut că acesta trebuie să dispară.
”Învăţământul simultan este o nenorocire, dar este o problemă cronică a învăţământului românesc. Nu ştiu de situaţii în care, în vremuri de criză, să se facă reforme care să vină într-un cadru propice. Şi, totuşi, trebuie să se facă lucrul acesta. Învăţământul simultan trebuie să dispară, o spun cu toată răspunderea”, a spus Sorin Cîmpeanu.
Tot Cîmpeanu, pe 5 august 2021, spunea că pregătește finanțarea per formațiune de studiu, combinată în școlile cu puțini copii, cu cea actuală.
„Voi susține – și sper să am succes în rândul colegilor din comitetul interministerial – o schimbare profundă a sistemului de finanțare a învățământului preuniversitar. Avem exclusiv finanțarea per elev, avem costul standard per elev cu cele două componente. Dacă ne gândim că în școlile din mediul rural, susținând echitatea, avem clase în care sunt 4, 5 și 6 elevi, acele clase vor beneficia de o finanțare, să spunem, de 4-5 ori mai mică decât o clasă cu 26 de elevi. Ceea ce, dacă suntem serioși, nu ne poate genera rezultatele pe care le așteptăm. Pentru că profesorii sunt aceiași, trebuie să predea același lucru, au aceleași salarii, or finanțarea e de 4-5 ori mai mică. Pe lângă finanțarea per elev, să introducem în aceste situații speciale finanțarea per formațiune de studiu. Sigur, aceasta va însemna un efort bugetar major,” potrivit lui Cîmpeanu.
Câteva dintre dezavantajele învățământului simultan au fost identificate într-o cercetare din 2016, publicată în Revista de psihologie, de profesoara Roxana Acatrinei, cadru didactic la Școala Gimnazială Cornu Luncii, Suceava.
- profesorii nu sunt special pregătiţi şi pentru un atare tip de învăţământ, iar posibilităţile de perfecţionare sunt reduse în continuare; de obicei, sunt profesori tineri, navetişti, fără prea multă experienţă;
- nu există lucrări metodice de specialitate; profesorii care lucrează în învăţământul simultan folosesc aceleaşi cărţi de specialitate ca şi cei din învăţământul simplu;
- nu există recomandări curriculare speciale pentru aceste clase; prin activitatea lui, profesorul va urmări îndeplinirea aceloraşi obiective-cadru/ competenţe generale şi obiective de referinţă/ competenţe precum cei din învăţământul simplu;
- există două moduri în care profesorul poate lucra în clasă: o predare sincronică – prezintă teme asemănătoare în mod unitar, adaptând cerinţele de lucru particularităţilor metodice ale disciplinei şi de vârstă ale copilului, sau împarte timpul şi se adresează fiecărui colectiv separat, activitatea directă alternând cu cea indirectă;
- timpul este un factor crucial în activitatea la clase simultane; lecţia necesită o proiectare atentă, realistă pentru a se evita apariţia „timpilor morţi” în timpul activităţii; activitatea independentă va fi foarte bine alcătuită, cu un timp de rezolvare egal cu activitatea directă pe care profesorul o va desfăşura cu cealaltă clasă.
Foto: © Agencyby | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.