⁠Elevii de clasele primare, lăsați fără burse pentru premiile de la concursuri, pentru al doilea an școlar la rând. Aceștia pot primi doar burse sociale

1.399 de vizualizări
Foto: © Konstantin Yuganov | Dreamstime.com
Elevii de clasele primare sunt lăsați pentru al doilea an școlar la rând fără burse de merit sau de excelență pentru premiile de la concursurile și olimpiadele școlare. Aceștia pot primi în continuare doar burse sociale, în anul școlar viitor (2024-2025), în contextul în care au existat mai multe petiții, dar și poziția Avocatului Poporului referitoare la necesitatea reintroducerii burselor pentru premiile la competiții școlare.

Ministrul Educației, Ligia Deca, a eliminat din anul școlar curent (2023-2024) posibilitatea ca elevii cu performanțe înalte în competițiile recunoscute de Minister, din învățământul primar, să poată primi alte burse în afara celor sociale.

  • Ei au fost înlăturați de pe lista bursierilor prin noua Lege a învățământului preuniversitar Deca-Iohannis și prin metodologia de acordare a burselor pentru anul școlar 2023-2024 – cele două acte normative menționează burse doar pentru elevii de gimnaziu și de liceu.

Asta în condițiile în care, în anul școlar 2022-2023, elevii din învățământul primar au putut beneficia de burse numite „de performanță” în cuantum de 500 de lei lunar, pe lângă bursele sociale, potrivit Ordinului cu criteriile de acordare a burselor semnat de ministrul de la acea vreme, Sorin Cîmpeanu.

Acum, metodologia de acordare a burselor pentru anul școlar 2024-2025 ale cărui cursuri încep la 9 septembrie, menționează în continuare, încă de la articolul 2, că „Elevii înscriși la cursurile cu frecvență din învățământul preuniversitar de stat, nivel primar, beneficiază de burse sociale”.

Amintim că Avocatului Poporului a transmis Ministerului Educației recomandarea ca elevii din ciclul primar să poată primi burse de merit și de excelență pentru rezultatele de la concursurile și competițiile cultural-artistice la care participă aceștia. Instituția condusă de Renate Weber a făcut mai multe propuneri și a reacționat la faptul că elevii de clasele Pregătitoare – a IV-a au fost eliminați chiar prin lege de la aceste burse.

  • „În opinia Avocatului Poporului, diferențierea operată, şi anume în funcție de ciclul de învăţământ, respectiv primar sau gimnazial/liceal, în condițiile în care aceste categorii de elevi fac parte din categoria elevilor din învăţământul preuniversitar, nu este un criteriu obiectiv care să justifice tratamentul juridic diferențiat aplicat în acordarea burselor. Este evident că învăţământul primar, precum si cel gimnazial şi liceal sunt parte componentă a învăţământului preuniversitar, astfel încât nu se poate susţine că bursa de merit sau de excelență se cuvine numai unui anumit nivel din acest sistem (celui gimazial/liceal), atât timp cât la o competiție sunt admiși să participe şi cei din alt nivel (cel primar).
  • Învăţământul primar constituie fundamentul oricărui sistem educativ şi el este elementul cel mai vizibil al acestui sistem. De aceea el trebuie să se caracterizeze prin excelență, echitate, nediscriminare, centrarea educatici pe beneficiarii primari ai acesteia, valori si principii consacrate de art. 2 si art. 3 din Legea nr. 198/2023 a învăţământului preuniversitar”, susține instituția condusă de Renate Weber.
  • Educația primară este fundamentală pentru dezvoltarea viitoare a unui individ si pentru succesul său pe termen lung. Acordarea de burse în acest stadiu poate reprezenta o investiție valoroasă în viitorul societății”, se arată în punctul de vedere trimis de Avocatul Poporului către ministrul Ligia Deca.
Elevii de clasele primare, lăsați fără concursuri în 2024, pentru burse în 2025

Chiar și așa, elevii din clasele primare nu ar putea primi din septembrie 2024 burse de merit sau de excelență pentru rezultatele la olimpiade și concursuri, în condițiile în care ei oricum au fost scoși de la olimpiade și concursuri în anul școlar 2023-2024. Încă de la finalul lunii ianuarie când au fost afișate listele competiții școlare, mai multe concursuri pentru elevii au fost tăiate, după cum a prezentat Edupedu.ro.

În plus față de reglementările legislative menționate mai sus, Ministerul Educației i-a scos pe elevii din învățământul primar de pe lista posibililor bursieri și prin următoarea tehnică: i-au eliminat, prin mesaje trimise profesorilor în teritoriu, de la fazele naționale sau județene ale olimpiadelor și concursurilor la care se calificaseră deja prin locurile fruntașe ocupate la olimpiadele județene.

  • Cum Legea Deca-Iohannis prevede că bursa de excelență olimpică li se acordă elevilor care au obținut premiile I, II și III la fazele naționale ale olimpiadelor școlare, decizia de a nu le mai permite să treacă de la faza locală la cea județeană și apoi la cea națională i-a plasat automat în imposibilitatea de a primi vreun premiu și deci de a fi bursieri.

Edupedu.ro a relatat pe larg că Ministerul Educației a tăiat în urmă cu doar o lună accesul tuturor elevilor de clasele primare la olimpiadele școlare județene, prin mesaje transmise inspectorilor, după ce în ultimii ani au putut participa. Cei mai mulți elevi susținuseră deja etapele pe școală și pe cele locale. Citește aici

Un alt caz semnalat de Edupedu.ro este cel al olimpiadei de informatică pentru care mai mulți elevi de clasele III-IV care au trecut recent de etapele pe școală și locale nu mai pot participa la etapa județeană, aflând recent că au fost excluși de pe listele comunicate de inspectorii de specialitate în cadrul inspectoratelor școlare prin machetele centralizatoare.

La începutul anului, Ministerul Educației a statuat printr-o adresă că elevii de clasele I-IV nu mai pot ajunge la etapele naționale ale concursurilor extrașcolare. Concret, Ministerul a modificat regulile astfel încât elevii din primar să poată ajunge doar la etapele pe județ ale acestor concursuri, pentru care nu se acordă burse. Pentru aceste concursuri, numite acum Proiecte de Educație Extrașcolară Naționale și Internaționale (CPEENI), se acordă burse de merit pentru locurile I pe țară pentru elevi, conform metodologiei de acordare a burselor din septembrie 2023.

Aceste măsuri au fost luate în anul școlar în care Legea Deca-Iohannis a inventat noi burse care se acordă unui număr mai mare de elevi decât în anii trecuți, existând suspiciuni că toate acestea au fost metode folosite de Ministerul Educației sau Inspectoratele Școlare Județene (ISJ) pentru a face economie bugetară, nota Edupedu.ro în martie 2024, într-o analiză semnată de Ștefan Lefter.

Foto: © Konstantin Yuganov | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Finanțelor constată abia după un an că o prevedere introdusă prin ordonanță de urgență în Legea Educației, anul trecut, care vizează transportul elevilor, „este neclară astfel încât nu poate fi aplicată”

Ministerul de Finanțe a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță de urgență privind unele măsuri fiscale pentru 2023, în care apar și noi reguli pentru decontul transportului elevilor.…
Vezi articolul

Copiii de la școli din Tulcea învață despre ecosistemul Deltei Dunării în Centre de Educație pentru Mediu, posibile prin fonduri europene. Sălile sunt dotate cu table interactive și se organizează acțiuni de ecologizare – FOTO

Începând din acest an școlar, câteva unităţi de învăţământ din satul Turcoaia şi oraşul Măcin, judeţul Tulcea, beneficiază de centre educaţionale de protecţie a mediului, realizate cu fonduri europene prin…
Vezi articolul

Peste 300 de profesori, căutați de Centrul Național de Evaluare, pentru standardizarea notării în școli. Experiența în teste standardizate este un avantaj / Calendarul apelului și condițiile de înscriere în proiectul de 11 milioane de euro

Peste 300 de profesori urmează să fie selectați de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), pentru elaborarea standardelor de evaluare pentru învățământul primar și gimnazial, potrivit unui…
Vezi articolul

Produceți mai multe instrumente de inteligență artificială care să ușureze munca profesorilor – apel al autorităților britanice pentru companiile de tehnologie, care primesc acces special la resursele educaționale ale Departamentului pentru Educație de la Londra

Guvernul britanic a îndemnat companiile tehnologie  să creeze instrumente de inteligență artificială destinate profesorilor, instrumente care să reducă volumul de muncă al acestora, potrivit The Guardian. Publicația precizează că reprezentanții…
Vezi articolul