Un număr semnificativ de elevi de clasa a VIII-a din București își aleg singuri liceul sau se consultă cu prietenii, arată studiul anual privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a, întocmit de Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) în anul școlar 2023-2024. Este prima oară când elevii au opțiunea de răspuns: aleg singur la această întrebare și se află pe locul al doilea ca și modalitate de alegere a liceului, după consultarea familiei. Ca și criterii de selecție a liceului, “aptitudinile personale” și „apropierea școlii de casă” sunt în continuare principale.
Cei mai mulți elevi participanți la studiul Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (77%) spun că s-au consultat cu familia atunci când au ales liceul pe care vor să îl urmeze: adică 7688 de elevi, cei mai mulți din sectorul 6. La studiu au participat 76,58% din totalul populației școlare înscrisă în clasa a VIII-a, potrivit documentului.
Factorii cei mai influenți în alegerea liceului sunt familia și prietenii.
Anul acesta elevii au avut o variantă în plus de răspuns la întrebarea: Cu cine s-au consultat elevii în alegerea școlii pe care doresc să o urmeze: “Am decis singur”. Un număr de elevi au ales această variantă: 3606.
Au preferat să se consulte cu prietenii 3498 de elevi, adică 35% dintre respondenți. La o scurtă analiză se poate constata că numărul elevilor care au decis singuri liceul și profilul împreună cu cei care s-au consultat cu prietenii este aproape aceleași cu cei care și-au întrebat familia.
Prin comparație, ca și în anii trecuți, profesorii, consilierul școlar și dirigintele sunt ultimii consultați de elevi. Consilierul școlar având cel mai mic punctaj: 2,71%.
Criterii de alegere a liceului
Elevii de clasa a VIII-a și-au ales liceul pe baza aptitudinilor personale, (46%) apoi pe criteriul „Apropierea școlii de casă” (33%) și apoi „Prestigiul școlii” (25%). Situația este neschimbată față ce cea de anul trecut.
“Din perspectiva unui proiect de viață pe termen lung un procent de 21% dintre elevi consideră că Profilul ales este necesar pentru a practica profesia pe care doresc să o urmez. Se poate observa totodată, că dimensiunile dominant subiective care stau la baza alegerii liceului de tipul Prestigiul școlii (2557 elevi – 25,79%) si Recomandările altora (2250 elevi – 22,70%) acumulează procente apropiate în opțiunile elevilor. Se
remarcă și faptul că Apropierea școlii de casă se plasează pe al doilea loc printre factorii care i-au influențat pe elevi în procesul de alegere a liceului, cu 33,53%.
Informații de context
În anul școlar 2023-2024, în unitățile de învățământ cu nivel gimnazial (frecvență zi, stat) din municipiul București sunt înscriși în clasa a VIII-a 16.325 elevi. Au participat în total 12.433 elevi, reprezentând 76,58% din totalul populației școlare înscrisă în clasa a VIII-a [N. Red – un procent mai mare decât anul trecut când era de peste 50%].
Dintre aceștia, 9.911 elevi au răspuns chestionarului adresat (80% din totalul populației școlare cuprinsă în clasa a VIII-a care a fost înregistrată în platformă). Un număr de 2330 (19%) elevi nu au răspuns la chestionar.
Colegiile Naționale ”I. L. Caragiale”, ”Gheorghe Lazăr” și ”Iulia Hasdeu” ocupă primele 3 locuri în preferințele elevilor în topul liceelor din București, arată studiul privind opțiunile școlare și profesionale ale elevilor din clasele a VIII-a, întocmit de Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) în anul școlar 2023-2024.
Anul trecut, pe locul al treilea în opțiunile elevilor de clasa a VIII-a era Colegiul Național Bilingv “George Coșbuc”.
Colegiul Național Sf. Sava a intrat anul acesta pe locul 10, comparativ cu anul trecut când nu figura în primele 10 opțiuni ale elevilor din București. Vezi aici raportul integral pentru 2023-2024.
Unui consilier școlar îi revin 800 de elevi, în anul școlar 2023-2024, chiar și după repartizarea celor 1.200 posturi, conform datelor ministerului Educației. Peste jumătate dintre posturile noi au fost ocupate de profesori cu note între 5 și 6.99.
Foto: © dotshock | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
2 comments
Aleg pe naiba, ajung aruncați prin licee și pe la specializările pe unde sunt locuri libere pentru mediile pe care le obțin. Majoritatea au impresia că sunt faultați de sistem, că li se închide calea spre ”școlile bune” pentru că alții au bani sau relații sau fac meditații, dar n-ar deschide un caiet sau n-ar lucra un exercițiu în plus nici tăiați, vor doar să obțină locul în liceul dorit degeaba, dacă s-ar putea.
Stați o secundă-două să vedeți plânsete după evaluarea națională – prea greu, prea ușor, iar geometrie, iar comentarii, iar gramatică etc. Și după aceea plânsetele părinților, că n-a nimerit copilul ”unde-și dorea dintotdeauna să ajungă!!”, iar el cu media de admitere pe la 7 voia să intre la vreun colegiu național unde ultima medie e în jur de 9.50.
Bine că știm deja cine-i vinovat! 😀
indiferent ce le va spune consilierul si ce test de cariera le va face, va conta scoala (sa fie de top, de ifose, in buricul targului)…Nu tin cont de nimic si din clasa a noua, undeva din octombrie, nu se regasesc deloc in clasa aleasa (de mama si tata) si nu fac fata…unii renunta, altii o tin asa ( in medii mediocre, doar, doar termina o scoala high)